Методична розробка уроку зарубіжної літератури у 5 класі
Урок дискусія з елементами застосування комп’ютерних технологій «Все можна подолати».
Тема: роман Е. Портер «Полліанна», жанрові особливості твору, ідея радості життя і відкриття світу в романі.
Мета:
Предметні компетентності: уміння давати визначення поняття «роман», визначати провідні ідеї твору.
Ключові компетентності: уміння читати, використовувати різні види читання.
Математична компетентність: уміння чітко формулювати визначення.
Обізнаність та самовираження у сфері культури: вчити робити відкриття чогось нового у творі, виховувати вміння спілкуватися, розвивати монологічне і діалогічне мовлення, виховувати доброту, милосердя, позитивне ставлення до оточуючих.
Очікувані результати: вміння визначати тему і ідею твору, давати визначення поняття «роман», вміти співчувати, висловлюватись про ідейний зміст роману і дівчинку Поліанну.
Обладнання: комп’ютерна презентація, фільм «Поліанна» (уривок), карточки з планом рецензії відповіді товариша, ілюстрація (ідея твору у малюнку).
Епіграф: «Дощ закінчиться веселкою», Елеонор Портер.
Хід уроку
-
Мотивація навчальної діяльності. Опитування ланцюжком. З якою письменницею ми познайомились? З якої країни? Що знаємо про її життя? З якою цікавою героїнею познайомила нас авторка? Що в ній цікавого? (Сама собі створює гарний настрій)
-
Випереджувальні завдання. Двоє учнів по черзі розказують про письменницю і головну героїню твору. На столі - карточки з планом рецензії відповіді товариша. Діти вчаться мотивовано рецензувати відповіді товаришів. Учитель підсумовує та виставляє оцінки.
-
Демонстрація комп’ютерної презентації з метою уроку та очікуваними результатами.
Вчитель: Отже, мета нашого уроку – перейнти секрети створення гарного настрою собі та оточуючим за будь –я яких обставин у головної героїні твору.
-
Запис теми уроку та епіграфу у зошити.
-
Вчитель: за жанром Е. Портер написала роман. Які ви знаєте особливості роману? (багато сторінок, багато героїв, великий об’єм, багато сюжетних ліній). Демонстрація схеми «Жанрові особливості роману» на мультимедійному екрані. Вчитель: отже, чим роман відрізняється від повісті, оповідання? Діти відповідають, визначення занотовують у зошити.
-
Вчитель: наше завдання визначити тему і ідею твору, а для цього подивимось уривок з фільму «Поліанна».
-
Мозковий штурм. Обговорення побаченого уривка. Діти діляться враженнями, відповідають на питання:
яка біда спіткала головну героїню? Хто її виховував? Скільки їй років? Як їй жилось? Що допомоголо їй вижити? На кого вплинула головна героїня у творі? В яку гру вона грала?
-
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ». Діти заплющують очі і під музику уявляють, що вони у саду Поліанни, бачать річку, гарні квіти з надписами. Які надписи вони бачать і в якому кольорі? («Все буде добре», «Дощ закінчується веселкою», «Не сумуй», «Посміхнись», «Витри сльози»…) Вчитель підсумовує: світла дівчинка, світлі кольори.
-
Рольова гра «Радість». Хочу подивитись фільм, а треба гуляти з братом. Діти описують своє бачення ситуації, вчаться шукати позитивні моменти. Обіцяли велосипед, а купили бойлер. Друг поїхав до бабусі і залишив мене. Мені не купили шоколадку.
-
Інтрактивна вправа «Хмарка слів». Спираючись на опорні слова з хмарки слів обрати ті, що характеризують головну героїню. (Цікава, добра, жадбна, егоїстична, сила волі, балакуча, розсудлива, працелюбна, заздрісна, оптимістична, щедра, винахідлива, вдячна, позитивна).
-
Вчитель: Чи змінювала вона світ на краще? На кого з вивчених героїв схожа?
-
Театралізований діалог. Зустріч Поліанни з Томом Сойєром.
Як тебе звати? - Том. – А мене Поліанна. – Що ти робиш? - Шукаю скарби. А ти? – А я граю в радість …
Вчитель: І Том Сойєр, і Поліанна – світлі позитивін герої, кі прагнуть щастя, радості, добра. Християнська мораль повчає: все змінюється на краще. То яка ж ідея твору? Ідея твору в назві нашого уроку. В епіграфі. Віра в краще, а це краще залежить від нас.
-
Демонстрація ілюстрації (ідеї уроку в малюнку). На малюнку сонце виглядає з – за хмар. Діти пояснюють ілюстрацію, як вони зрозуміли ідею твору (монологічне мовлення).
-
Рефлексія. Вчитель: що нового я дізнався? Що відкрив для себе? Вчитель підводить підсумок. Повість вчить бути стійкими, вірити в добро, змінюватися на краще, все можна подолати.
-
Домашнє завдання: підібрати епітети і порівняння до образу, придумати віршокартинку до ідеї твору. Скласти кросворд за допомогою онлайн ресурсів.