Дисперсія світла. Спектральний склад світла. Кольори
Мета уроку: сформувати уявлення про дисперсію світла, про спектральний склад білого світла, про кольори та їх сприймання.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: презентація, світлофільтри, проектор, призма, кольорові світлофільтри, електрофорна машина.
І. Мотивація
Сьогодні ми з вами поговоримо про світло і колір. (слайд 2) Нещодавно закінчилася зима, ми спостерігали такі чорно-білі картинки, ніби перебуваючи в такому «кольоровому голоді».
Мозковий штурм «Що таке колір?»
А може і нема ніяких кольорів, може це просто наш мозок малює нам різнокольорові предмети? (слайд 3)
Спробуємо знайти відповідь на це запитання розглянувши колір як властивість світла.
ІІ .Оголошення теми уроку . (слайд4)
ІІІ. Засвоєння нових знань.
(слайд 7). Що буде, якщо змішати синій з жовтим?(зелений), синій з червоним? (синій), а як отримати світло-зелений?
Понад річкою місток Виріс із семи стрічок. Та по ньому не піду, Бо ще в воду упаду. |
Дощ пройшов, через ставок Перекинувся місток. Кольорів у ньому сім, Він подобається всім! |
Займіть зручне положення. Закрийте очі. Уявіть своє улюблене місце відпочинку, спокою. Раслабте шию, плечі, руки, ноги. Тепле сонечко своїм синім світлом проходить через все ваше тіло, наповнює вас відчуттям миру і спокою, зеленым светлом окутує кожний ваш орган, и оздоровлює хребет, збільшує працездатність, червоним светлом ласково торкається серця, покращує кровообіг, пам ять, зір, наповнює кожну клітинку вашего організму здоров ям, щастям, радістю, успіхом - приносить вам здоров є. Подякуйте сонечку та відпустіть його.
Уявіть, як ви після теплого доща виходите на галявину та милуєтесь прекрасним пейзажем, відчуваєте аромати навколо вас. Придивіться: крапелька скочується з листку, в ній відображається веселка. Вона збільшується та сяє вже в небі. Попросіть її стати символом оптики, поділитися з вами інформацією. Розгляньте в які кольори вона розфарбована. Уважно придивіться, на ній написано: дисперсія – це залежність швидкості поширення світла в речовині. Розгляньте кольори якими грає веселка. Зверху вона зафарбована в червоний колір, далі він світлішає і переходить у жовтий, жовтий поступово переходить у зелений, потім в синій і, нарешті, фіолетовий.
Подякуйте веселці за то, що вона поділилася з вами інформацієй. Пройдіться по галявині, подякуйте їй.
Відчуйте ноги, руки, потягнітьсь. Розправте плечі, відкрийте очі, погляньте навкруги, посміхніться один одному і зробіть глибокий вдих.
5. Що таке веселка та чому вона виникає? (слайд 15)
VІ . Закріплення матеріалу
Він відстоює ідею неподільності світла, оскільки світло для нього сутність духовна та божа, а кольор – це різні ступені «затемнення світла.» Він пише: «кольор це елементарне явище природи, що розкриває почуття зору». Спробуємо зрозуміти, що стало причиною такої думки. Ось деякі строки з цієї праці:
«… У неї було сліпучо біле обличчя та чорне волосся, вона носила червоний корсаж. В сумряках я пристрасно дивився на неї, поки вона стояла в деякому віддалені. Коли, через мить, вона відійшла, я побачив на протилежній білій стіні чорне обличчя, оточене ярким сяянням, та чітко окреслену фігуру в платті красивого кольору морської хвилі» (слайди 24-29)
Гете рахував, що колір «незалежно від будови і форми матеріалу, впливає на психічний стан». В наш час дизайнери, лікарі, психологи разом обговорюють фарбування цехів, машин, меблів
Народна мудрість вчить, що дітей, хворих на кірь, загортали в червону тканину. Сучасна медицина використовує новий метод лікування за допомогою кольорів, що називають кольоропунктурой. Наприклад, Фіолетовий кольор завжди ассоціюється з духовністю. Він діє на підсвідомість та допомагає людині пізнать себе, підсилює ефект лікування. Якщо одягти фіолетові окуляри та піти в якесь багатолюдне місце, то ніхто до вас не наблизиться. Якщо ви бажаєте зменшити свій апетит, то надіньте фиолетові окуляри, коли сідаєте за стіл. Їжа в фіолетовому кольору буде виглядати неапетитно.
Зараз ми теж пограємо в асоціації. Я буду вам показувати картинки природи в різних фарбах, а ви розповідати про свої відчуття (слайди 32-39)
(вестибюль – золотисто - помаранчовий, кабінет – темно-червоний, музичний зал – синій, бібліотека - зелений)
V. Підсумки уроку (слайд 41)