Тема: Порівняльна характеристика Максима Беркута і Тугара Вовка.
Мета уроку: закріпити навички аналізу художнього образу, розвивати вміння зіставляти події і явища і робити висновок: виховувати почуття гордості за свій народ, його минуле.
Обладнання: на дошці девіз уроку: "Ти - кат людський, а я народ", малюнки учнів, теза письмових дебатів: Тугар Вовк - батько і зрадник.
Хід уроку
І. Слово вчителя.
На попередньому уроці ми говорили, що вже з перших розділів повісті відчувається поділ героїв на два ворожих табори. Ми стаємо свідками конфлікту між Тугаром Вовком і громадою тухольців. І на сьогоднішньому уроці ми поговоримо про двох представників ворогуючих таборів, про Максима Беркута і Тугара Вовка. Герої Франка - особистості винятково достовірні і індивідуальні і попробуємо розгадати їхні таємниці, зрозуміти їх, пояснити їх вчинки. Наш урок буде проходити під девізом: "Ти - кат людський, а я народ" (М.Бажан).
У кінці уроку ви скажете, чому саме ці слова стали девізом нашого уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
А зараз наші дослідники і цитатники розкажуть нам, що вони довідались зі сторінок повісті "Захар Беркут" про Максима і Тугара Вовка.
Виступає група дослідників і ознайомлює зі своїм дослідженням присутніх, а група цитатників підтверджує факти з біографії героїв.
Кожна із груп не тільки досліджувала шлях свого героя, але й ще повинна була представити на захист портрети Максима і Тугара Вовка (вчитель просить прокоментувати малюнки).
Ви чудово справились із своїм завданням, але у мене виникло ряд запитань до груп. Будьте уважні, зараз ми проведемо гру-диспут "Чому?", де кожна із груп отримає фішку за правильну відповідь. В обговоренні участь беруть учні груп, незалежно від того, що вони досліджували.
(через Мирославу, в яку закохався).
(бо полон - це сором, а смерть у бою - честь).
(бо думає, що його селище згоріло).
(він не зраджує, він лише тягне час).
(бо вважає себе вищим за громаду).
(можливо декілька варіантів відповіді).
Тугар Вовк і Максим - представники двох ворогуючих таборів, але сьогодні ми поєднали ці два образи, то що ж їх об’єднує і роз’єднує.
Відповідь: І Тугар Вовк і Максим Беркут схожі між собою, вони усвідомлюють свою силу, у них є почуття власної гідності, вони сміливі, мужні, витривалі, у них залізна воля, розумні, кмітливі. Спілкуючись, вони часто знаходять спільну мову і ще вони обоє люблять Мирославу. Ми можемо спостерігати як Тугар Вовк захоплюється Максимом, але проте у них різні життєві принципи. Максим - визнає рівність між людьми, а Тугар Вовк зверхньо і зарозуміло ставиться до простого люду. Для Максима найвищий ідеал - влада громади, а для Тугара Вовка - влада власника. Максим шанує давні вірування і традиції, а Тугар Вовк зневажливо ставиться до народних звичаїв і традицій.
Досвід людства вчить, що людину робить сильною лише віра в батьків, традиції, пам’ять свого роду. Без цього ми втрачаємо святиню в своїй душі, губим честь і порядність, національну гідність, пригадаймо, хто хоче злу й добру служити одночасно, той стане зла рабом.
Неоднозначна наша оцінка образу Тугара Вовка.
Ми бачимо, що і герої твору, яким ми довіряємо, чию думку поділяємо, пригадаймо слова Захара Беркута і Максима, коли вони довідались про смерть Тугара Вовка, а поряд з цим осуд тухольської громади, зречення доньки. То хто ж він Тугар Вовк? Можливо суд присяжних допоможе нам.
Вчитель пропонує розіграти елемент судового засідання. Суддя (1 учень), адвокати (2) і обвинувачення (2 учнів), Тугар Вовк і присяжні займають свої місця.
Після вступного слова судді і виступу обвинувачення, яке звинувачує Тугара Вовка в зраді рідній землі, дочці, тухольцям і просить присяжних визнати Тугара Вовка винуватим, слід заслухати позицію Тугара Вовка. Після цього захист особливу увагу звертає на виховання дочки Мирослави, на заслуги перед князем Данилом, на те, що Тугар Вовк спас Максима і просить пробачити Тугара Вовка.
Суддя може задати по 2 запитання обвинуваченню і захисту. Коли на запитання відповіли, присяжні переговоривши, виносять вердикт і суддя його оголошує.
Вчитель перегруповує групи. Після проведення дебатів, учні захищають свої роботи.
Ось і підходить до завершення наш урок, то ж як ви гадаєте чому девізом нашого уроку стали слова: "Ти - кат людський, а я народ".
Д/З. Підготовка до твору-роздуму Тугар Вовк і Максим - дві правди.