Тема: « Діти об ʼєднують Україну»
Мета: розширити знання учнів про свою рідну державу, формувати і розвивати патріотичні почуття в учнів, створити атмосферу доброти, взаєморозуміння, виховувати почуття доброзичливості, гордості за рідну землю, бажання приносить користь рідній країні.
Обладнання: кульки жовті, блакитні, мультимедійна презентація, пісні, вислови про Україну, державні символи України, фото видатних особистостей, комп’ютер, вислови про Україну, картки з прислів’ями, презентація, карта України, картки для роботи в групах, долоньки, кросворд.
Виростай, дитино, й пам'ятай:
Батьківщина - то найкращий край.
(Д. Павличко)
Хід уроку
І. Організація класу
1. Привітання (слайд 1)
Пролетіло тепле літо,
В школу повернулись діти.
Відпочили всі нівроку!
Із новим навчальним роком!
2. Поздоровлення з Днем знань (слайд 2)
- Дорогі діти! Я рада вас вітати у цьому світлому прекрасному класі з початком нового навчального року! Хочу вам побажати цікавих подорожей по Країні Знань. Бажаю підкорити нові вершини знань, зустріти добрих і надійних друзів та досягти омріяної мети.
- Отже, ми починаємо наш перший урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІ. Актуалізація знань
Народи три єднає
І в Чорне море плине.
Простори України
Розкішно прикрашає. (Дніпро.)
У теплий край літа далеко.
Як зветься той цікавий птах?
Ану, скажіть хутчіш!.. (Лелека.)
Видивляється у воду На свою хорошу вроду.(Калина.)
Та вітер весь час налітає
Та коси мої розплітає. (Верба.)
- Діти, подивіться уважно на ці слова. Що у вас на думці, коли ви їх чуєте? (Відповідають діти.)
- Подивіться на кросворд. Яке слово утворилося?( Україна). (слайд)
- Так, вірно. Україна – наша Вітчизна – ненька зі своєю історією, добротою, красою, садочками та полями, над якими вільно та грайливо у безхмарному голубому небі пролітають лелеки. Це найдорожча і найрідніша земля, де ми народилися, де живуть наші батьки, рідні.
- Тож як ви вважаєте, про що піде мова на нашому першому уроці?
(Діти відповідають.)
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
Сьогодні на уроці ми ще раз переконаємося, яка чудова, багата та унікальна рідна земля, перевіримо рівень наших знань про Україну та дізнаємося багато цікавого про нашу Батьківщину. (слайд 4)
Дорогі друзі! Сьогодні у нас незвичайний урок. Урок доброти, милосердя. Усім відомо, що краса людини – її доброта.
Прочитайте тему нашого уроку. (Діти з дошки читають тему «Діти об’єднують Україну».)
Сьогодні на уроці ми поговоримо про чарівну, багату і щедру, співочу і сповнену краси землю, прекраснішої від якої не має у світі. Ми мандруємо просторами нашої неньки – України і відчуваємо, що ми справжні українці. А ще перевіримо рівень наших знань про Україну та дізнаємося багато цікавого про Батьківщину.
А девіз уроку: Вітчизна свята, дорога Україна, для кожного з нас ти у серці єдина. (слайд 5)
Виростай, дитино, й пам'ятай:
Батьківщина - то найкращий край.
(Д. Павличко)
(Батьківщина, рідна сторона, любий край, земля батьків, отчий дім, рідний дім, отча земля, моя держава… .)
Букви розташовані по колу, як вінок, слова з’являються на екрані
комп’ютера або записуються ніби стрічки до вінка крейдою.
У - унікальна
к - красива
р - рідна
а - активна
ї - [й] єдина
н – найкраща
а – артистична
- Що для вас значить слово Україна?
- Яка виникає асоціація з цим словом?
IV. Сприймання та усвідомлення учнями матеріалу уроку.
Попрацюємо з вами в групах. Поясніть, будь ласка, як кольори кульок пов’язані з нашим уроком? ( Діти висловлюють свою думку). Молодці! Вірно!
Блакитний колір – це колір ясного, чистого, мирного неба. Це колір води, без якої не дозрів би хліб. І ще це колір миру.
Жовтий колір – це колір пшениці, колір хліба, зерна, що дарує життя всьому сущому на землі, це колір жовтогарячого сонця, без лагідних променів якого не дозрів би, не заколосився хліб. Символ достатку українського народу.
А зараз інтерактивна гра «Асоціативний кущ».
На дошці написані слова. Які уявлення, почуття викликає у вас кожне слово. І в залежності від цього прикрасьте їх кульками певного кольору, обґрунтувавши свій вибір. (вчитель дітям роздає кульки жовтого та блакитного кольору)
Слова: Україна,гопак,Дніпро, калина, Київ, рушник, лелека.
(Діти, за бажанням, виходять до дошки. Закріплюють кульку певного кольору. Пояснюють свій вибір. )
На дошці прикріплені зображення символів України – прапор, герб, гімн. Діти за бажанням називають та пояснюють що зображено на малюнку.
Кожна держава світу, які б народи не жили на її території, має свій герб, прапор та гімн.
Герб – це символічний знак, ключ до історії роду, міста, держави. У слові «тризуб» міститься число «три». Наші предки були переконані, що тризуб (трійця) відображає триєдність сили, яка створила світ і життя в ньому. Це батько – мати – і дитя, які символізують собою силу, мудрість і любов.
Гімн – це урочиста пісня, що є символом державності, а Державним Гімном є пісня «Ще не вмерла Україна». Понад 100 років тому її написав поет Павло Чубинський та композитор Михайло Вербицький.
Наш прапор – синьо-жовтий. А можна сказати, що він жовто-синій. Ні, не можна. Бо за правилами кольори прапора читають згори донизу. Жовтий колір – це колір пшениці, поля, хліба, зерна, що дарує життя всьому сущому на землі. Жовтий колір – це ще колір сонця, без променів якого не дозрів би хліб. Синій колір – це колір ясного, чистого, мирного неба. А також без води не дозрів би колос. От вам і ще один блакитний колір – колір цариці – води.
Вірш «Герб»
Наш герб – тризуб.
Це воля, слава й сила.
Наш герб – тризуб.
Недоля нас косила,
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню
Несемо ми людям.
Вірш «Гімн»
Слова палкі, мелодія врочиста…
Державний Гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
Це ключ один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна,
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
Вірш «Прапор»
Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави;
Це для всіх ознака сили,
Це для всіх ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє небо, жовте жито;
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині,
Ми навіки вже – народом,
Українським в Україні.
Український народ має свої традиції, культуру. Спливають роки, змінюються часи, але вічно живуть українські народні пісні, казки, загадки, прислів’я. Тож зараз попрацюєте в парах. Необхідно правильно з’єднати прислів’я і пояснити його зміст. Робота в парах.
Без верби і калини … (нема України).
За рідний край … (життя віддай).
Кожному мила … (своя сторона).
Рідна земля і в жмені … (мила).
Кожному птаху своє … (гніздо миле).
Людина без Вітчизни - … (як соловей без пісні).
- Перевіряємо та пояснюємо зміст прислів’я. Молодці!
Кожен народ любить свою Батьківщину, робить усе для процвітання своєї держави, для її слави, свободи, незалежності.
Ви добре справилися із завданням. Тому рухаємося далі.
«Славетні українці». (слайд 11, 12, 13, 14, 15)
- Українська земля багата талановитими людьми. Скільки поетів та художників, спортсменів та співаків прославляють Батьківщину на рідних теренах та в усьому світі. Пригадайте їх імена. (Діти називають видатних українців.)
- Пропоную переглянути слайд – шоу «Гордість Батьківщини».
- Ось і підійшов до завершення наш урок. Напевне, всі ви зрозуміли, на якій
унікальній землі ми живемо. Ми маємо чим пишатися і чим гордитися. Наші предки дуже багато трудилися, щоб Україна стала незалежною могутньою державою. А тепер від нас, від наших знань і вмінь, від нашого патріотизму залежить, якою бути Україні далі.
V. Підсумок уроку
1. Створення композиції «Діти об’єднують Україну» (слайд 19)
- Дорогі діти! Погляньте на карту України.
- Що вам нагадують обриси території нашої держави? (Букет, крила птаха, серце …)
- Діти, зараз візьміть долоньки, які я для вас підготувала і напишіть на них, чого б ви хотіли побажати рідній Вітчизні. (Наприклад: добра, миру, безпеки, процвітання, щастя, спокою, …) і по черзі прикріпіть свою долоньку по контуру до карти України, озвучуючи своє побажання.
(Звучить пісня «Ми діти України» у виконанні С. Весна).
Таким чином ми створили композицію «Діти об’єднують Україну».
2. Слово вчителя.
- Любов до мами і тата, любов до рідних, любов до Батьківщини – це найсвітліші і найвищі почуття. Коли така любов є в серці, тоді людина добра, щира, відважна.
Ви, діти, маєте у своєму серці це високе почуття любові, а тому зможете зробити все для того, щоб Україна і надалі ставала квітучою державою, єдиною, сильною і багатою.
- Ви майбутнє України. То ж своїми знаннями, працею, здобутками примножуйте її культуру, своїми досягненнями славте її.
Дякую вам за чудову роботу!
Любіть Україну, як сонце, любіть,
Як вітер, і трави, і води.
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
Всім серцем любіть Україну свою –
І вічно ми будемо з нею!