Голик О.В.
ДИТИНСТВО, ОБПАЛЕНЕ ВІЙНОЮ
Тема. Ю.Яновський. «Дівчинка у вінку». Складний світ дитинства.
Мета: ознайомити учнів з життям і творчістю письменника-земляка Ю.Яновського; розвивати вміння аналізувати художні твори; формувати вміння та навички висловлювати власні думки; виховувати почуття гордості за рідний край.
Наочність, обладнання: портрет Ю.Яновського, збірки творів письменника для дітей, літературознавчі, тлумачні словники, словник власних імен, ілюстрації до твору.
Тип уроку: урок літератури рідного краю.
Форма уроку: урок-діалог.
Форми, методи, прийоми роботи: «Логічний ланцюжок», «Мікрофон», «Ономастична хвилинка», бесіда, робота з епіграфом, словникова робота, «Ти – мені, я – тобі», проблемне запитання, «Художня галерея», «Нездійснене», «Незакінчене речення».
Міжпредметні зв’язки: психологія (психічний стан людини), філософія (життя і смерть), історія України (війна і діти, Україна періоду війни), українська мова (монолог).
Теорія літератури: новела, монолог, оповідь.
Епіграф:
… Так нас доба вітала на порозі
Ще не початого життя…
Юрій Клен
ХІД УРОКУ
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Юрій Яновський залишив нам у спадщину багато прекрасних творів, героями яких є діти, що прагнуть пізнати світ, витоки добра і зла, своїми справами бути корисними людям. Письменник виявив себе глибоким і тонким знавцем психіки дитини, чудовим майстром творення дитячого характеру.
Пропоную вам у цьому переконатися, розглянувши новелу «Дівчинка у вінку».
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Система запитань і завдань.
Твори Юрія Яновського про дітей мають простий сюжет, але за цією зовнішньою простотою виразно проглядається складний світ юного героя, який входить у велике життя. Спинимося детальніше на новелі письменника про участь дітей у війні.
Тяжкі випробування лягли на плечі дітей у воєнні роки. Діти швидко дорослішали, їхні вчинки були зовсім не дитячими.
- Чи усвідомлювали діти свій героїзм? (Ні).
- Про який час нашої історії йдеться у творі?
- Які факти свідчать про розум, кмітливість і спостережливість Фені?
- Як тримається дівчинка у воєнному лазареті?
Словникова робота.
Лазарет – (італ. Lazaret, нім. Lasareth) — назва медсанбату до 1917 р. у Російській імперії, який з’явився за часів царя Петра I.
- Яку форму розповіді вибрав письменник? Чому?
- Назвіть жанр твору. (Новела).
Теорія літератури.
Новела – (італ. novella, від лат. novellus — новітній) — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.
- У якій формі побудований твір? (У формі монологу дівчинки).
Теорія літератури.
Монолог – компонент художнього твору, що становить мовлення, яке звернене до самого себе чи інших (мовлення від 1-ї особи), на відміну від діалогу.
- Про що вона розповідає? (Про себе, свій вчинок. Незвичайна подія так вразила дитину, що вона не може мовчати. І, перемагаючи біль, Феня розповідає).
- Що говорить про психічний стан дівчинки? (Структура реплік, уривчастість фраз, повторення і паузи, перебіг думок з одного предмета на інший).
- Як вона тримається у госпіталі? (Як доросла).
- Чому? (Вона допомогла затримати шпигунів (один із них поранив її), а тепер лежить у військовому лазареті).
- Зачитайте відповідні рядки з тексту. («Дядьку лікар, мені вже не буде боляче? Мама кажуть, що я терпляча. Бо я не мала дівчинка, - мені майже виповнилося уже дванадцять років. А мама сидить у коридорі, еге ж? От бачите, мені не можна голосно стогнати…»).
- Що нам дають змогу зрозуміти уривчастість реплік, хаотичність думок? (Душевний стан дівчинки, пережитий нею страх, біль від поранення і гордість, що вона допомогла дорослим).
- Чи можна назвати вчинок Фені героїчним? Чому ви так вважаєте?
Словникова робота.
Героїчний – який чинить подвиги, здатний до подвигів, героїзму.
Проблемне запитання.
- А як би ви вчинили на місці дівчинки?
- Як до неї тепер ставляться? (Як до воїна).
- Що ж виказує в ній дитину? (Фрази, хоч вони по-дорослому розумні й мужні).
- Чи боляче дівчинці? (Так. Нестерпно. На очі набігають сльози, яких несила приховати).
- У чому вона щиро намагається переконати лікаря? («…то не сльози, сльози завжди солоні»).
- Про що спогади Фені? (Про школу, урок малювання. Далі спливає в пам’яті розмова з матір’ю, яка гнівається на дочку, що та не хоче бути, як вона, бригадиром, а мріє стати художником. «Як не пустите малювати, на зло вам умру»).
«Ономастична хвилинка».
Феня (Февронія) – гр. ім’я Phebronia, можливо, пов’язане з лат. іменем Faber (від faber – майстер, творець).
- Чи випадково автор назвав головну героїню саме так? Чому? Відповідь аргументуйте.
- Що Феня згадує про батька? (Він загинув на фінській війні).
- Чим мати грозилася дівчинці? (Посадити її у кропиву, хоч за хатою ніяка кропива не росте, тільки квіти).
- Який перехід ви помітили? (Логічний).
- Зобразіть його схематично. Створіть «Логічний ланцюжок».
«Логічний ланцюжок».
Кропива квіти вінки плетіння вінків у пшениці
- Як би ви назвали цей епізод? (Головним). Чому?
- Чи проходить хвилювання дівчинки зовсім? (Ні).
- Чому ви так вважаєте? (Асоціація з вінком повертає дівчинку до епізоду в пшениці. Феня починає розповідь про зустріч із шпигунами).
- Яка її розповідь? (Вона досить детально й послідовно відтворює те, що відбулося недавно, ніби на уроці розповідає зміст прочитаного оповідання. Щоправда, і тут є відхилення, так би мовити, від основної теми, але все ж логіка розповіді досить чітка).
- Що надає цій оповіді чарівної краси? (Вміле відтворення автором безпосередності, щирості, наївності поведінки героїні).
Теорія літератури.
Оповідь – зображення подій і вчинків персонажів через об'єктивний виклад їх від першої особи, на відміну від розповіді — викладу від третьої особи.
«Художня галерея».
Розгляд учнівських ілюстрацій до твору.
«Нездійснене».
- Розповісти проте, на що здатен герой і що не встиг здійснити.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
«Ти – мені, я – тобі».
Слово вчителя. Для дітей книги нашого земляка – живі сторінки історії. Маленькі герої Яновського – це цілий своєрідний світ. У новелі «Дівчинка у вінку» письменник тонко передав думки і почуття юної героїні, її страх, біль від поранення і гордість, що вона вчинила справжній подвиг, допомогла затримати шпигуна.
Його воєнні новели про дітей – яскраві психологічні замальовки, в яких з великою теплотою відтворено світлий світ дитинства в найтрагічніший момент нашої історії.
Твори Яновського непідвладні часові, їх читатимуть, допоки й існуватиме українське слово.
VI. РЕФЛЕКСІЯ
Бесіда.
«Незакінчене речення».
Після цього уроку я відчуваю…, розумію…, думаю…
VII. ОЦІНЮВАННЯ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове:
За бажанням:
ЛІТЕРАТУРА
5.http://ukrclassic.com.ua/katalog/ya/yurij-yanovskij/1137-yurij-yanovskij-divchinka-u-vinku