Урок " Дитячий світ очима дорослих "

Про матеріал
Матеріал містить роздуми про цінність дитинства, його неповторність у творчості поетів Черкащини
Перегляд файлу

 Дитячий світ очима дорослих

Мета:

познайомити учнів з творами майстрів пера Черкащини для дітей і про дітей;

розвивати зв’язне мовлення, образне мислення;творчу уяву, увагу, пам'ять;

виховувати любов до української мови до краси українського слова, повагу і пошану до своїх земляків-майстрів пера та влучного слова.

 

Обладнання: карта Черкащини, знак усмішки, твори черкаських поетів.

 

Хід уроку

1.Оранізаційний момент.

Десь, колись, в якійсь країні

Мрія птахом пролітала

І урок, що дивну казку,

Нам усім подарувала.

Звучить музика « В гостях у казки»

 

2. Актуалізація опорних знань

 

Фрагмент мультфільму «Кривенька качечка»?

-Що ви бачили?З якої казки уривок?

Фрагменти казок « Мудра дівчина» та «Названий батько»

-Що таке казка?

-Коли її хочеться розповідати і слухати?

 

3. Повідомлення теми та мети уроку

 

4. Опрацювання матеріалу

 

Учитель

Казку створили люди, щоб  висловити свою мрію, своє бачення,             щоб хоч у думках-мріях  відчути силу добра, правди, справедливості.

Отже, це-дитячий світ очима дорослих.

 Ми на уроці і поринемо у казковий світ дитинства

А допоможуть нам поринути у світ дитинства письменники, поети Черкащини, тобто наші земляки.

-Які емоції викликає спогади дитинства?

-А як виявляється радість?

Черкащина усміхнена розквітла

Від посмішок і справді більше світла

Першу усмішку нам дарує і запрошує у світ дитинства

 

Євгенія Горева

 

Народилася у Каневі, працювала у видавництві «Веселка», де працювала редактором .Почала друкуватися з  1962 р.

Перша книжка «Куди жабка мандрувала» 1967,

Друга « Кит і слон, і ми, і пароплав»(1977), а ще через 7 років третя « А я щось знаю»

Євгенія Антонівна нагороджена премією ім..М.Рильського

 

-Який настрій викликає поезія «Куди жабка мандрувала» ?

 

Куди жабка мандрувала

 

Сидить жабка край дороги

Та й промовляє:

Коли б мені такі ноги

Як у журавля!

То я б собі усе ішла

Усе шила

Десь би собі місциночку

Таку знайшла,

Щоб травиця рік усенький

Зеленіла

І водиця потихеньку

Все бриніла

Та щоб голос такий мала

Як у мене……

І щоб сонце з неба сяяло

Геть зелене.

Щоб там квіти процвітали

Й під водою

бузьки не ступали

Ні ногою.

-Яка пора року зображена?

-Відшукати прикметники на позначення краси?

 

Весняний вітер

 

Вітер зробив собі  кобзу,

Кобзу велику дуже!

Стільки в ній струн великих,

Скільки дерев у лісі;

Стільки в ній струн маленьких,

Скільки в степу травинок

 

2.Наступна усмішка нам сяє з Золотоніщини з села Богуславці

 

Іван Дробний

 

Народився  у селі Богуславці, на Золотоніщині 1931 року. Працював учителем, роботу поєднував з літературною діяльністю. Поезія має добрий виховний характер .

-Що виховує автор своєю поезією?

-Яку рису характеру схвалює?

 

Грім

 

Каже мама:-Не іди:

В небі хмара сива…

Я ж гайнула до води.

Що мені та злива?

 

 

Побродила в лепесі,

Покупалась трошки

Там, де грались карасі

Та прудкі явдошки.

 

Раптом хтось, мов батіжком,

Хльост мене по спині.

Я-з води й біжком – біжком

В хату по стежині

 

Ледве вскочила у дім-

І мерщій до мами,

Та на мене довго грім

Тупотів ногами

 

-Чому навчає поезія?

-А ви так завжди робите?

 

Синиця

 

Ой гуля ж сніговиця-

Заміта вже й тини

Вранці тінькає синиця-

Нам розказує сни.

 

 

Про покоси та роки

Й інші літні дива…

Птаха помочі просить

Ми ж гадаєм-співа.

 

Мчить в садку й на болоті

Снігове полило.

Ані рісочки в роті

В неї ще не було….

 

Покдалім в годівницю

Хоч би кілька крощок

Щоб бува у синиці

Не замерз голосок.

 

 

3. Наступна посмішка запросить вас до танцю та до співу

 

Ілля Коливай

 

 

Народився в старовинному козацькому  селі Лебедин, на Черкащині, знаний учитель музики,народний лікар, бджоляр

У поезії домінує музика у її найрізноманітніших виявах

.

-Уявіть, що ви великі композитори. Яку б музику ви написали, прослухавши цю поезію.

Весела зима

 

Ця весела зима,

Снігу намело,

І мені приїхати

Хочеться в село.

 

Цвірінчать горобчики,

Дятлик стукотить,

І ліхтарик ввечері

радісно горить

 

молочко тепленьке

з запашним медком

і вечірня казочка

з круглим колобком

 

4.А ця посмішка з села Ярославці Шполянського району

 

Микола Томенко

 

Народився в селі Ярославці Полянського району в 1937 році.

Закінчив школу. Чотири роки служив на фронті. Закінчив філологічний  університет, працював редактором у Політ виданні України.

У видавництві «Веселка»вийшли збірки для дітей «Стежинка» та «Кує зозуля з лугу».

За свій талант земляк став лауреатом Міжнародної премії імені П. Гулака-Артемовського та  літературної премії імені В. Мишка, а також заслуженим діячем мистецтв України.

 

Тепер візьмемо пензлик-слова і створило картину  пречудову.

-Яку картину можна намалювати?

-Які кольори переважають?

 

Дощик.

 

Дощ забув узути капці-

Босоніж пішов до бабці,

Що картоплю підгоріла.

Бабця радісно сказала:

Я давно чекала,

Геть картопелька зів`яла…

Я був трішки забарився-

З суховієм посварився,

А земля без мене, бачу.

Ледь не стогне, ледь не плаче…

І узявся дощ за діло-

Все довкіл –зазеленіло…

 

5.З Смілянщини посмішка сяє і замислитись просить над життям.

 

Максим Гаптар

 

Народивя 1919 року в с. Орловець на Смілянщині.Працював в аптеці, свій літературний талант молодий письменник удосконалював у літературній студії.

Вийшли до друку поетичні збірки «Світло», «Неспокій», « На ясний день», «Осінні птахи».

Помер письменник 1988 року, та світло його поетичного слова стримує в душу щедрим сонячним світлом чудових етюдів з дитинства, природи рідної землі.

 

-Чому дитинство називають казковим часом в житті людини?

-Про що розповідає поезія?

 

Дитинство

 

В дитинстві я….

Ідуть дощі дитячі,

А віддалік

Мої літа стоять.

Липневий ліс-

Ясні прості позначки

Жарких суниць,

Притихлих солов’ят

В дитинстві я…

Мандрую, як дорослий,

Хоч в хащах літ

Загублюсь малий:

Як блискавкам

Тривожно жити у грозах.

А дітям жить спокійно не землі.

 

Підсумок уроку

 

Погляньте, скільки посмішок є на карті?

А скільки емоцій виказують ваші допитливі оченята.

-Про який період життя людини сьогодні  ми говорили?

-Яка поезія сподобалася? Чому?

 

Домашнє завдання.

Поезію, яка найбільш сподобалася, вивчити на пам'ять.

 

 

doc
Додав(-ла)
Сейкель Оксана
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
398
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку