М.Коцюбинський «Дорогою ціною».

Про матеріал
М.Коцюбинський «Дорогою ціною». Проблема волі людини та можливостей її здобуття. Протест Остапа та Соломії проти кріпосницької наруги».
Перегляд файлу

Тема: «М.Коцюбинський «Дорогою ціною». Проблема волі людини та можливостей її здобуття. Протест Остапа та Соломії проти кріпосницької наруги».

Мета: продовжити роботу над змістом повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною» ; на прикладі характеристики героїв твору з’ясувати розв’язання проблеми волі людини;

простежити, як випробування гартують характер;

розвивати навички роботи з текстом,  усне мовлення, критичне мислення,  вміння робити  висновки, узагальнення;

виховувати повагу до людської гідності, усвідомлення цінності особистої свободи.

Тип уроку: комбінований.

Форми роботи: робота в групах «Віднови послідовність», робота в парах, літературний диктант, коментоване читання, читання в ролях, евристична бесіда, творче моделювання,  інтерактивні вправи: «Асоціативний кущ», «Незакінчене речення», «Демонстраційна модель».

Обладнання: текст повісті М.Коцюбинського «Дорогою ціною»,

презентація, роздатковий матеріал.

 

Епіграф: «При своїй небозі добре і в дорозі…»

(усна народна творчість )

Хід уроку

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

  1.  Слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати твір М.Коцюбинського “Дорогою ціною”, розкриємо питання: проблема волі людини та можливості її здобуття; пройдемо  шляхом героїв та прослідкуємо, як життєві випробування загартовують характер.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів.

1. Робота з епіграфом уроку.

Епіграфом сьогоднішнього уроку є слова, взяті із народної творчості:

«При своїй небозі добре і в дорозі…»

Ці слова використовуємо не лише ми при роботі із твором М.Коцюбинського, а й сам автор у повісті. А скажіть мені чи пам’ятаєте ви за яких обставин, ким і коли саме була використана ця приказка? ( Цю приказку використовує сам автор у ліричному відступі-роздумі над втечею Соломії та Остапа, виправдовуючи їхній вчинок.)

  1. Читання в ролях уривка твору “Дорогою ціною”.

- То ти, Остапе?

- Я, Соломіє.

- Що ж воно буде?

- А що ж буде?.. Хай воно загориться без вогню й диму… Втечу… Піду за Дунай, може, ще там люди не пособачились… От бачиш – сакви… Бувай здорова, Соломіє…

- Тікаєш… покидаєш мене…І отсе я лишуся сама з тим осоружним

чоловіком… Ні, тікай, тікай, Остапе. Коли б ти знав, що робиться у

горницях: пан біга по хаті, мов скажений. «Бунтар, кричить, гайдамака! Він мені людей баламутить!.. Покликав осавулу: «Веди мені зараз Остапа Мандрику…»

- Так…

- «З живого шкуру здеру, чисто оббілую… Я ж йому пригадаю, гайдамаці, Кодню…»

- Так…

- «В некрути, каже, оддам…» А паня біла, біла трясця трясе її, а вона руки заломила та: «Ромцю, каже, тікаймо звідси, бо ті хлопи заб’ють нас, як мого дідуся в Умані…» Тікай, Остапе, тікай, серце… Спіймають – катуватимуть нелюди, живого не пустять…

- Враг його бери …Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив віл шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що… Ех, піду, де воля, де інші люди… Бувай здорова, Соломіє…

  1. Перегляд учнями буктрейлера до твору “Дорогою ціною”.

4. Аналізування ключового слова уроку «ВОЛЯ».

Українці завжди відстоювали право наволю і свободу. Про це свідчить і державна символіка нашої країни. Коли ми розглянемо герб – Тризуб, то можемо побачити, що у ньому зашифроване слово «Воля».

5.Перегляд слайду “Тризуб із зашифрованим словом “Воля”.

6.Добір синонімів. Прийом “Асоціювання”.

- що ви розумієте під словом “воля”, з чим воно у вас асоціюється? (свобода, відсутність обмежень, незалежність, самостійність, визволення)

7.Робота з терміном. Прийом “Словничок”.

Зверніть увагу, як подає тлумачний словник визначення слова “воля”.

Воля - одна з функцій людської психіки; бажання, хотіння; право розпоряджатися на свій розсуд; відсутність обмежень; свобода, незалежність; протилежне неволя, рабство.

8.Перегляд слайду  “Інформаційне гроно до слова “Воля”.

9.Запитання - відповідь «Життя і творчість М. Коцюбинського»

1. Місто народження Михайла Коцюбинського. (Вінниця)

2. Що змалку полюбляв Михайлик, подорожуючи з сім’єю селами

і містами Поділля? (красу природи)

3. Де навчався майбутній письменник після закінчення двокласної школи? (у Шаргородській духовній школі)

4. Заняття Михайлика, яким він захоплювався у позашкільний час. (малював тушшю портрети)

5. Що завадило М. Коцюбинському  навчатися у Кам’янець - Подільській семінарії? (важкі матеріальні умови сім’ї)

6.Скільки мов знав письменник? (дев’ять — українську, російську,

польську, французьку, італійську, румунську, татарську, турецьку і

циганську)

7. Основне заняття М. Коцюбинського до 1892 року. (учителювання)

8. Місто, в якому митець написав твір «Дорогою ціною». (Чернігів)

9.Кому належить фраза: «Коцюбинський розширив обрій української повісті»? (І. Франку)

10.Як називали М.Коцюбинського? (Сонцепоклонником і Соняхом, бо понад усе любив сонце, квіти і дітей)

 

 ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя.

Незважаючи на те, що в основу повісті , яку ми розглядаємо, покладені реальні події, не слід забувати, що твір “Дорогою ціною” - художній, а отже у ньому є і доля вимислу письменника. Імена, думки, поведінка героїв, подробиці їх втечі придумані автором. У центрі його уваги - зображення душевного стану героїв з його протиріччями, труднощами. У творі письменник показав протест проти кріпосництва. Отже, зазирнемо в історію...

  1. Повідомлення учнів.
  1. Історична довідка.

Початок ХІХ століття позначений небувалим зростанням антикріпосницької боротьби. Кріпаки й селяни, які століттями страждали від утисків, починають піднімати голови, протестуючи проти існуючих умов життя. Антикріпосницькі протести селян виявлялися в різних формах. Кріпаки спалювали садиби гнобителів, псували знаряддя праці, вбивали панів. Це була велика битва, яка наближала скасування кріпацтва, що й сталося 1861 року.

Однією із форм протесту проти кріпаччини була втеча від пана. Це явище набуло масового характеру. Так тільки в Київській губернії на березень 1816 року налічувалось 25 тисяч селян-утікачів. Царський уряд жорстоко карав втікачів. Тільки в 1822-1833 роках за втечу було заарештовано й вислано в Сибір 12 428 чоловік.

 

2)Воля людини – це одна з головніших проблем твору.

Повість «Дорогою ціною» — один із найкращих творів Коцюбинського. Художник слова розкрив правдиві картини підневільного життя кріпаків, їх нестримне прагнення до волі. Письменник у творі оспівує волелюбність українського

трудового народу, закликає здобувати її, хоча  і дорогою ціною. Твір написаний у 1901 році, коли в країні пожвавився революційний рух і боротьба за волю розгорнулася з новою силою. Героїчні події минулого, до яких звернувся письменник, пробуджували в  душі сучасників приспані прагнення до волі.

Чарівним називає письменник слово «воля». Письменник порівнює кріпаків із волелюбним знесиленим туром, на шию якого було накладено ярмо.  Дорогою ціною здобувалася воля, право на щасливе життя, саме на цьому і наголошує письменник у своєму  творі.

3)Ліричний герой твору.

Ліричний герой твору — волелюбне українське селянство, що “тікало од пана і панщини», що не заплісніло в неволі, не втратило ще живої душі». Головна мрія його життя —  воля. Ця  мрія передавалася з покоління в покоління, поетизувалася

в піснях («Гей, там за Дунаєм»), закликала до рішучих дій, зокрема до втечі в ті місця, де хоч дорогою ціною можна здобути бажану волю, а ні — то полягти кістками на вічний спочинок…

Волелюбний характер українського народу підкреслюється метафорою: «Ярмо було накладено дикому турові», а саме його прагнення до волі — порівнянням: «мов талій води під теплим подихом весни, річкою текло вкраїнське селянство…». Дух

українського селянства письменник визначає епітетами вільнолюбивий, неспокійний, а пісню, яку він співав про волю,— чаруючим акордом.

 

Завдання: дібрати цитати про значення волі у житті людини і прокоментувати їх.

- «Вільний дух народу ще тлів під попелом неволі. Свіжі традиції волі, такі свіжі, що часом трудно було відрізнити сьогодні од вчора, підтримували жевріючу під попелом іскру»;

- «Пісня волі, споетизованої, може в дні лихоліття, чаруючим акордом лунала в серцях молоді, поривала її туди, де ще не чуть кайданів, скованих на людей людьми»;

- «Хлоп протестував, тікав на вільні земля, рятуючись, як міг, од панщини, лишаючи на рідній землі все дороге, все миле його серцю»;

- «…по лівім боці Дунаю, аж ген до моря стояло на чатах військо і заслоняло волю…»

- «Ех, піду, де воля, де інші люди…»;

- «Воля, воля, воля! Се чарівне слово, споетизоване дідом, розпалювало кров у хлопця, а дедалі, з літами, під впливом витворених панщиною умов, прибирало більш конкретну форму, глибше значення»;

- «Він (Остап) почувся на волі. Молода невитрачена сила хвилею вдарила в груди, розлилася по всіх жилах, запрохалась на волю…»

  1. Ланцюжок “Шлях до волі”. Запис у зошити.

Втеча з рідного краю - переправа через річку - поранення Остапа - пожежа в плавнях - арешт Остапа - прагнення Соломії врятувати коханого - дорога ціна волі.

  1. Евристична бесіда. (запитання за змістом твору)

5. Вправа «Швидка відповідь».

Вчинки героїв нікого не залишили байдужими. Пропоную вам вправу на розвиток логічного і швидкого мислення. Називатиму героя твору, а ви підбираєте 5 іменників, котрі з ним асоціюються.

(Остап – воля, поранення, мужність, втеча, сила;

Соломія – дівчина, впевненість, коса, рішучість, вірність;

Пан – несправедливість, гніт, страх, жорстокість, багатство;

Дід – мудрість, повчання, Умань, боротьба, минувшина)

6.Вікторина “Упізнай героя за його висловлюванням”.

 

ІV. Систематизація й узагальнення  знань, умінь, навичок.

1.Робота в групах «Відновити послідовність».

 І група

«Порушена послідовність»

Завдання: записати цифровий код логічної послідовності розвитку сюжету повісті «Дорогою ціною» М.Коцюбинського.

1.Прощання Соломії з косою.

2. Переправа до Туреччини, поранення Остапа.

3. Погроза пана віддати Остапа у некрути.

4. Соломія проводжає Остапа.

5. У циганів.

6. Робота у болгарина.

7. Втікачі у проваллі.

8. Зустріч Соломії з Іваном.

9. Соломія губиться у плавнях.

10. Смерть Соломії.

11. Арешт Остапа.

12 Спогади Остапа.

 

 

 

ІІ група

«Порушена послідовність»

Завдання: записати цифровий код логічної послідовності розвитку сюжету повісті «Дорогою ціною» М.Коцюбинського.

1.Переправа через ставок.

2.Старий турецький пістоль не врятував Остапа.

3.Соломія з Остапом у скрутному становищі.

4. Розмова Остапа з Соломією про втечу від пана.

5. Перепочинок втікачів перед переправою.

6. Порятунок у Галаці.

7. Соломія жертвує життям заради врятування Остапа.

8. Зустріч Соломії з Іваном на базарі.

9. Плавні – небезпечне місце.

10. Спогади Остапа.

11.Бакшиш драгоману.

12.Соломія втікає від пана вслід за Остапом.

 

V. Підведення підсумків уроку.

1. Створення демонстраційної моделі “Вільна людина”.


Цілеспрямована

Мудра

Вольова

Впевнена у власних силах

Милосердна

Добра

Розсудлива

Чуйна

Чесна

Порядна


  1. Підсумкова бесіда

- про що мріяли герої повісті?

- чи здобули вони омріяну волю?

  1. Робота над проблемним питанням: “Як життєві випробування впливають на формування характеру людини?”(загартовують, роблять сильнішою, витривалішою)
  2. Обгрунтування своєї позиції. Метод “Прес”. Дайте відповідь на запитання: “Кому з героїв, на вашу думку, автор симпатизує більше: Соломії чи Остапу?”
  3. Оцінювання учнів.
  4. Підсумкове слово вчителя.

Народна мудрість говорить:”Життя не має ціни, але воля дорожча за життя”. Як ви розумієте цей вислів? Які асоціації, пов’язані зі словом “життя”, у вас виникають? ( щастя, любов, воля, забезпеченість, родина, мир, турбота). А що таке “щастя”?  У чому вбачали своє щастя герої твору?

 

VІ.Домашнє завдання: дати відповідь на запитання “Чи не надто дорога ціна волі героїв повісті”?

docx
Додав(-ла)
Притула Ірина
Додано
6 березня 2023
Переглядів
942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку