Тема: Дивовижний соняшник
Мета:
- розширити знання учнів про рослинний світ на прикладі соняшника; з’ясувати
його морфологічну характеристику, визначити систематичне положення виду,
ознайомитись із поняттям геліотропізм;
- показати практичне значення знань з історії, географії, математики, української
літератури, мистецтва;
- ознайомити з основними галузями використання соняшника; популяризувати
рослини України.
- розвивати уміння самостійно складати характеристику рослин, удосконалювати
навички роботи з різноманітними джерелами інформації;
- розвивати пізнавальний інтерес, творчий підхід до роботи, уміння аналізувати та
порівнювати, робити висновки і узагальнення;
- виховувати толерантне відношення до товаришів під час роботи в парах, групах
вміння плідно співпрацювати з однокласниками для досягнення мети.
· виховувати бережливе ставлення до рослин своєї місцевості та планети;
· розвивати в учнів почуття прекрасного, уміння пізнавати і створювати красиве.
Обладнання: малюнки соняшника, довідковий матеріал, насіння соняшника, гречки, пшениці, чисті білі аркуші, відео, презентація до уроку.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І.Організаційний етап
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Учитель. У мене в корзинці є деякі гостинці (халва, олія соняшникова, козинаки, цукерки з соняшниковим насінням).
Спробуємо здогадатися з якої рослини вони виготовлені?
Соняшник… Символ Сонця, праці й достатку, сили і добробуту. Він - чи не найсильніший серед квітів... Він знайшов своє місце під Сонцем - не міг не знайти, бо постійно орієнтується на небесне Світило - повертаючи за ним свою схожу на Сонце голову… І Сонце його не засліплює, бо не боїться він осліпнути від успіху чи досягнень... - він завжди іде за Сонцем...
І, напевне, соняшник, недарма, є одним з символів нашої України…..
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Історія соняшнику сягає своїм корінням у III тис. до н.е. Дослідження свідчать про те, що вже у той час квітка культивувалась північноамериканськими індіанцями. Насіння давніх соняхів було дуже дрібним, довжиною не більше 5 мм. Незважаючи на це, індіанці використовували його у їжу – смажили, робили густі юшки. З розмелених і спресованих насінин готували спеціальні кульки, які брали з собою у далекі походи, а з дроблених – шляхом екстракції в кип’ячій воді, добували олію. З лушпиння від смаженого насіння готували гарячий напій, який на смак нагадував каву. |
1576р. – ботанік Матіас де Лобель, перший дав науковий опис соняшника. Назва була узаконена і записана як Helianthus (з грецької helios – сонце, anthos – “квітка”). Через півтора століття Карл Лінней додав до цієї назви видову назву an-nuus – «однорічний». Протягом багатьох років соняшник у Західній Європі використовували лише з декоративних цілей. Центром розведення соняшника в той період стала Німеччина.1705р. – у Німеччині безуспішно намагалися впровадити соняшник в якості сурогату кави, але населення не прийняло цю “підробку”, віддавши перевагу іншим сурогатам – цикорію, жолудям і ячменю. То ж який він СОНЯШНИК?
2.Класифікація соняшника |
СИСТЕМАТИЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ ВИДУ
Відділ Покритонасінні
Клас Дводольні
Порядок Айстроцвіті
Родина Айстрові
Рід Соняшник
Вид Соняшник однорічний
Хочу відзначити дуже цікаву властивість цієї рослини – Геліотропізм, яка вдало описана в оповіданні В.Сухомлинського «Квітка сонця».
На високому стеблі — велика квітка з золотими пелюстками. Вона схожа на сонце.
Тому й називають квітку соняшником. Спить уночі соняшник, схиливши золоті пелюстки. Та як тільки сходить ранкова зоря, пелюстки тремтять. То соняшник жде сходу сонця. Ось уже сонце викотилося з-за обрію.
Соняшник повертає до нього свою золоту голівку й дивиться, дивиться на червоне вогняне коло. Усміхається соняшник до сонця, радіє. Вітає його:
— Добрий день, сонечку, я так довго чекав тебе!
Сонце піднімається усе вище й вище, пливе по небу. І соняшник повертає за ним свою золоту голівку.
Ось воно вже заходить за обрій, і соняшник востаннє усміхається його золотому промінню. Зайшло сонце.
Повертає соняшник голівку туди, де завтра зійде сонечко. Спить золота квітка й сниться їй ранкова зоря.
Отже, Геліотропізм соняшника — циркадна зміна орієнтації верхівки молодої рослини зі сходу на захід протягом дня та із заходу на схід у ночі та орієнтація квіток соняшника після зацвітання на схід.
3.Морфологічна характеристика
На паперових літачках вчитель розсилає завдання
Розгляньте малюнки та дайте характеристику за планом використовуючи довідковий матеріал, результати занесіть до таблиці:
|
План |
Характеристика |
1 |
Життєва форма рослини. |
|
2 |
Стебло. |
|
3 |
Листки. |
|
4 |
Коренева система. |
|
5 |
Суцвіття. |
|
6 |
Квітка. |
|
7 |
Формула квітки. |
|
8 |
Вид запилення. |
|
9 |
Плід. |
|
А чи звертали ви увагу як розташоване насіння в корзинці соняшника? (відео) https://www.youtube.com/watch?v=EYtMBUGOJh4
Воно розташоване по спіралі. В основі такого розміщення спіралі лежить кут 137,5 *, його називають золотим кутом. Завдяки йому утворюється максимально компактна структура з чітким спіральним малюнком. Якщо ж розвиток корзинки з насінням проходив під кутом 140*, то це була б зовсім інша – радіальна структура і розміщення насіння не було б раціональним. Якщо поглянути на кошик соняшника дуже детально, то можна побачити насінинки мають залежність між кутом і рядом чисел розміщених у рядах, у відповідності до чисел, які називають числами Фібоначі. В кожному ряді фібоначі кожне наступне число дорівнює сумі двох попередніх.
У соняшника 34 спіралі закручені в одну сторону і 55 в протилежну. Обидва числа належать до послідовності чисел Фібоначі. Такий цікавий зв'язок між математичним кутом і числом спіралей говорить нам про те, що все виникло не випадково і підпорядковується єдиному закону досконалення природи.
Виявлення олії в насінні соняшника
Діти, за рекомендацією вчителя, складають аркуш вдвічі. Так щоб насіння залишалося всередині. І роздавлюють насіння за допомогою звичайної ручки
Виконавши дану процедуру з різними видами насіння, приходимо до висновку: насіння одних рослин містить олію, а інших ні.
3 одного гектара соняшника зібрали 24ц насіння з вологістю 7%. Скільки олії одержить господарство з 10 га, якщо її вміст в абсолютно сухому насінні становить 50% ?
4.Використання
Чи знаєте ви, що…
Соняшник вирощують в Україні як олійну культуру. Насіння його містять олії 30-35%, ядра 50-60%. По кількості олії, що добувають з насіння, соняшник посідає перше місце серед олійних культур, а по смакових якостях соняшникова олія вважається однією із кращих.
У великій кількості олія переробляється в маргарин та майонез
Соняшник має велике кормове значення. Одержувана при переробці насіння макуха містить 20-35% білків й вважається досить гарним концентрованим кормом для тварин, особливо для молочної худоби
Соняшник - цінна силосна культура. Завдяки гарним листкам, деякі його сорти дають високі врожаї зеленої маси, що йде для готування силосу. При правильній агротехніці соняшник дає зеленої маси 500-600 ц і вище з 1 га. Він дуже добре силосується як у чистому виді, так й у суміші з іншими рослинами. Силос із соняшника містять легкоперетравлювані білки, вуглеводи й вітаміни, має високу поживність. Згодовування його значно підвищує продуктивність тварин.
Соняшникова олія є складовою частиною для виробництва фарби, ліків, оліфи.
5.Культурно- естетичне значення
Символ родючості та процвітання, соняшник у нас завжди зображали на творах народного мистецтва: малювали на картинах, посуді, чи просто на стінах хати, на печі, додавали в орнамент на дерев’яних чи глиняних виробах, розписували цими квітами писанки. Гарячими пелюстками цвіте соняшник на вишитих рушниках та українських сорочках. Тут він символізує енергію сонця і здоров’я. з давніх-давен по всій Україні цю квітку саджали біля тинів та на городах.
Соняшники зображені на картинах відомих світових художників таких як Клод Моне, Ван Гог Вінсент, української художниці Марії Приймаченко
Перегляд репродукцій картин відомих художників із зображенням соняшників.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу: Створення лепбука «Соняшник»
Створення колективної композиції «Соняшники».
V. Д/з Скласти сенкан «Соняшник»