Урок " Дивовижний світ Олександра Виженка. Легенди та казки Хортиці. «Казка про те, як козак Совута перетворився на сову».

Про матеріал
Урок літератури рідного краю проводиться у 6 класі за темою: «Дивовижний світ Олександра Виженка. Легенди та казки Хортиці. «Казка про те, як козак Совута перетворився на сову». Проводиться в межах теми « Літературні казки»
Перегляд файлу

 

 Вступ

         Урок  літератури рідного краю проводиться у 6 класі  за темою: «Дивовижний   світ Олександра Виженка. Легенди та казки Хортиці. «Казка про те, як козак Совута перетворився     на сову». Проводиться в межах теми « Літературні казки». На цьому етапі учні вже познайомилася з творчістю відомих авторів  І. Франком, В. Симоненком, В. Королевим- Старим. Діти вже знають та відрізняють літературну казку від народної. Цей урок звертає увагу на історичне минуле нашого народу, відкриває яскраве та багатогранне ім’я Олександра Виженка, нашого земляка , розвиває образне мислення, виховує прочуття гордості та патріотизму, відчуття того, що ми живемо у прекрасному Запорізькому  краї. Все це формує національну свідомість школярів , відчуття належності до рідної землі.

 

 Клас: 6

Тема: Дивовижний   світ Олександра Виженка. Легенди та казки Хортиці. «Казка про те, як козак Совута перетворився     на сову».

Мета: познайомити учнів із життєвим та творчим шляхом письменника – земляка О.Виженка, зокрема його «Казкою про те, як козак Совута перетворився на сову»;

         заохочувати учнів до активного мислення;

         розвивати образне та логічне мислення;

         формувати комунікативну, життєву та творчу компетентності;

         виховувати інтерес до предмета, любов до рідного краю, його історичного минулого.

Ключові компетентності : спілкування державною мовою: учні  читають і вивчають тексти українською мовою . формулюють думки. висловлюються , роблять висновки, тим самим збагачують свій  мовленнєвий  склад, цінуючи красу й багатство рідної мови.

 Уміння вчитися : діти  вивчають нові  обличчя літератури, читають твори земляків, при цьому використовують оглядове , вибіркове читання.

Інформаційно- цифрова компетентність виражена   у вмінні шукати і знаходити потрібну інформацію , фільтруючи і обираючи потрібну.

Громадська компетентність:   утверджує  право кожного на власну думку,  цінувати і поважати людську гідність.

Ініціативність і підприємливість: визнання відповідальності  за себе й свої вчинки

Предметні компетентності 

літературознавча : ознайомити учнів   з творчістю талановитого земляка  О. Виженка, узагальнити   поняття з теорії літератури  «казка», розвивати навички виразного та уважного читання , вміння робити висновки, виокремлювати важливу  інформацію, проводити паралель між минулим і сучасним, відстоювати свою позицію, порівнювати дії та поведінку персонажів.

Наскрізні змістовні лінії:

« Екологічна безпека та сталий розвиток»  головний герой  як  єдине ціле з природою , де  прекрасне можна побачити поруч.

«Громадянська відповідальність»   усвідомлення себе членом суспільства , готового завжди допомагати і захищати інтереси держави.

«Здоров’я і безпека» порушення законів природи,безпеки, що призвели до змін.

« Підприємливість і фінансова грамотність»  бажання покращити свій  соціальний статус та вміння  користуватися своїми здобутками у позитивному руслі.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь, навичок.

Форма проведення: урок- бесіда

Обладнання:портрет письменника, текст казки, мультимедійна дошка, ноутбук, кольорові рамки.

 

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Психологи довели, що гама кольорів, що оточує людину серйозно впливає на емоційний стан, настрій, характер, певні почуття. Недаремно кожен із вас має свій улюблений колір, а також намагається знайти для себе більш комфортний. Зараз  візьміть  свої телефони та зробіть селфі , а тепер  виберіть ту рамку,в яку б  хотіли вставити  своє  фото. А я спробую відгадати ,з яким настроєм ви прийшли на урок.

 

Картинки по запросу синя рамка для фото

                                СИНЯ

Ви впевнені в своїх силах, а, отже, все буде добре!

Картинки по запросу розовая рамка для фото

                              РОЖЕВА

Ви готові до уроку. А це значить, що в кінці уроку у вас буде гарний результат!

Картинки по запросу зелена рамка для фото

                                ЗЕЛЕНА

Ви спокійні й врівноважені. Готові до сприйняття нового матеріалу!

Картинки по запросу жовта рамка для фото

                               ЖОВТА

У Вас гарний настрій. Ви радієте сьогоднішньому дню. І на уроці зможете дізнатися багато нового.

 

ІІІ. Актуалізація попередніх знань.

Вже багато  століть гуляють вітри на полях колишніх козацьких баталій, сумом обвівають могили полеглих за Вкраїну козаків .З покоління в покоління  складають і передаються , перекази, легенди, казки.  Вони  живуть  разом із нами, цвітуть  вічною красою з моральними його засадами. , вчать більш чітко розрізняти в житті добро і зло, правду і кривду, порадять, як треба правильно чинити в житті, щоб залишитись чесним і щирим перед людьми і собою.

https://www.youtube.com/watch?v=EIXctSrNxWA

Тож недарма  ми сьогодні  бачили на екрані славних  лицарів -  козаків.

З  якою метою ми  подивились  уривок ?

Як ви думаєте про що сьогодні буде йти мова?

ІV. Оголошення теми та мети уроку.

            Після перегляду учні записують в зошит тему уроку, яка висвітлена на мультимедійній дошці.

Зараз я пропоную вам  написати акродиктант , який ми неоднаразово виконували на уроках, нагадаю що кожна  літера  слова – це  характеристика  головного  героя казки.

  1. Акродиктант  (  учні  характеризують риси характеру , притаманні козакам)

 К-  кремезний

 О – оригінальний

 З  - здоровий

 А-  атлетичний

 К – кмітливий

 

           Багато письменників у своїх творах розкривали тему козаччини. Це були як історичні твори, так і казки. І сьогодні ми з вами познайомимось з творчістю людини , про яку можна сказати: «Талановита людина – талановита у всьому». Це представник Запорізької дружної команди  письменників, тобто наш земляк. А ще він був актором, поетом, перекладачем, казкарем, що дуже любив рідний край. Це – Олександр Євгенович Виженко.

 

V.Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

  1. Знайомство з життєвим та творчим шляхом письменника;

Розповідь учнів 

Прийом  « Кроссенс»( учні  за картинками розказують про автора)

 

 

 

Запорізькі письменники: Олександр ВиженкоПолтава снова вошла в топ комфортных городов Украины: попала в пятёрку  лучших » Все новости Кременчуга на сайте ТелеграфЪ КНУТКіТ ім. Карпенка-Карого - 46 Photos - 2 Reviews - Performing Arts  School - Yaroslavov val ulitsa, 40, Kyiv, Ukraine  Обои сцена, стулья, занавес, зрители, Театр картинки на рабочий стол,  раздел рендеринг - скачать   Зустріч з дитячим письменником | Дети в городе УкраинаТриває прийом робіт на міжнародний молодіжний літературний конкурс « Гранослов-2020»  The Beatles. История легендарной группы - muz-lit.info В эфире информационная программа “Армения”: Среда, 2 октября — Общественное  Радио Армении У Запоріжжі помер відомий дитячий письменник Олександр Виженко - ЗНАЙ ЮА

Олександр Євгененович Вижекно – український актор. Режисер, казкар, поет, письменник, телеведучий.

Народився 10 вересеня 1958 року у Полтаві.

Навчався у київському національному уеіверситеті  театру, кіно і телебачення  імені Івана Карпенко- Карого .

З 1982по 2012 рік працюва у запаорізькому академічному театрі молоді.

Поставив декілька спекталів і зіграв близько 50 ролей.

У 1992 році став переможцем  міжнародного конкурсу молодих письменників «Гранослов».

З тих пір було видано більше 20 книжок- поезія, пісні, проза, притчі , какзки та авторські легенди, абетка, переклади сонетів Шекспіра.

А його « Історія запорізьких козаків  для веселих дітлахів» витримала  декілька первидань , увішла до шкільної програми.

У 2014 році Олександр Євгенович зробив повний  еквіритмічний ( переклад тексту романсу, пісні тощо на іншу мову. При цьому мовленнєві наголоси відповідають акцентам і ритму музичної фрази)  переклад українською мовою  усіх  пісень гурту «Бітлз».Унікальність цього перекладу  дозволяє виконувати пісні  синхронно з оригіналом.

У 2008 році О. Виженко записав цикл авторських радіо- казок.

З травня 2015 року на телеканалі « Запоріжжя» виходив  цикл передач «Казки запорозькі від Санька Сита».

Пішов з життя митець 26 грудня 2018року, залишивши великий  спадок після себе та добру пам’ять.

2.Робота з текстом твору

 

  • Давайте згадаємо з 5 класу, що ми знаємо про казки.

( Казка- усне оповідання про вигадані події, що сприймаються як реальні. Вигадка в ній пов’язується  з життям людини, з її мріями про кращу долю.)

  •  Назвіть ознаки казки ?( наявність чудодійних предметів, властиві трикратні повтори , мають будову: зачин. Основна частина , кінцівка; дійовими особами можуть бути як люди , так і тварини, рослини, явища природи)
  • Які казки бувають за змістом , наведіть приклади ?( про звірів  «Котик і Півник», побутові  «Мудра дівчина», фантастичні « Летючий корабель»)
  • - Як називається твір,  над яким ми будемо сьогодні працювати? ( Казка   про  те, як козак Совута перетворився  на сову)
  • Що в цій казці запам’яталося більше і чому? Свою відповідь обґрунтуйте.
  • Давайте визначимо тему твору. Про  що  ця казочка
  • З якими дійовими особами ви познайомились?
  • Які риси характеру притаманні козаку Совуті?
  • Цей персонаж є позитивним чи негативним героєм?Чому?
  • А чи є у   творі  негативний персонаж ?

Отже , давайте зробимо висновок, з якою метою автор поєднав  персонажі : Совуту та Чугайстра.

А тепер  давайте визначимо ідею  казки.

 

  1. Вправа  « Про що йдеться»

1. Тільки пам’ятай: ти повинен бути твердим і непохитним проти нечистої сили, щоб перетерпіти всі її спокуси; бути байдужим, щоб не піддатися на всі її хитрощі і обіцянки. Якщо відгукнешся на сатанинський оклик, то він тобі враз голову зверне, чи задушить, чи одурить на все життя.    ( січові діди наставляли Совуту перед походом за папоротю)

2. Боляче йому було нестерпно, але він все сидів і чекав, поки розквітне квітка. І вона розцвіла. Та як! Брость раптом спалахнула, мов гарячий вуглик, пішла зростати ушир та вгору. Нарешті, рівно опівночі, з тріском розгорнулася чичка, як зоря-зоряниця, освітила своїм чарівним сяйвом все навкруги.   (  Той  епізод, коли Совута зрвав  квітку)

3. Потім дзигою завертіло Совуту, та так швидко – от-от злетить. “Фі-і-іть” – і тіло його раптом зникло, наче мара якась, так, що лишилася тільки одна голова. Із тулупа його поволі вилізли кігтисті лапи, потім хвіст, і, нарешті, довгі сірі крила. Він часто-часто заблимав очима, при цьому голова його почала зменшуватися, поки не зробилася завбільшки з кулак, а замість носа з’явився сов’ячий дзьоб.  ( Коли Совута перетворився на сову).

4. Ховався у своїй печері, а вночі виходив із схованки на полювання( життя козака після перетворення  на птаха).

4. Антибук. Це – позитивні оголошення.

Функція звичних оголошень, як ми знаємо, прагматична: продам, купи, акція і под. Функція антибуків-оголошень – жодного прагматизму! І навіть навпаки: подарувати гарний настрій, легкість, надати оптимізму у найбільш сірий день.

 

 Зараз я пропоную створити оголошення  , яке б  стосувалось героїв, але воно повинно бути  гумористичнорго  характеру. Ну наприклад Совута  : допоможу знайти квітку  папороті, чи Чугайстер – введу в оману. Звертатися  в адміністрацію лісу.

5.Вправа  « Лови помилку».  ( Учні повинні   письмово спростувати або погодитись  з твердженням)

1.Совута загубився в лісі , але знайшов квітку  папороті ( Ні, Совута , попри заборону січових дідів, сам пішов шукати  квітку папороті)

2. Козак не зміг  відшукати рослини. І ні з чим повернувся  додому ( Ні, Совута  дочекався . коли папороть розквітне та зірвав  квітку)

3. Чугайстер  під виглядом цигана опо’їв зіллям козака ( Так, підмішав зілля у горілку)

4. Чугайстер - представник нечистої сили. ( Так, він лісовий чорт)

5. Козака почало ломатиі трясти  і він перетворився на  страшну тварину (Ні,  на птаха сову).

6. Совута  допомогав запорожцям  облітав  вночі навколо  Січ , шукав  бусурманів ( Так, дійсно   ніхто не міг  сховатися від всевидючого ока  людини- птаха).

6. Храктеристика героїв .  За допомогою  Фейсбук- сторінки літературного героя

  1. варіант -  козак Совута
  2. варіант -  лісовий чорт Чугайстер.

7.Створи свій мем.

Вам всім подобається  читати комікси , зараз  я пропоную кожному з вам   створити власний комікс

8. Вправа « Розсипане намисто»

 Козак Совута  після перетворення став совою і вже ніхто не міг схховатися  від його  всевидючого  ока Пропоную вам гру  « Розсипане намисто». Ви повинні відшукати  слова , які  стосувалися нашої казки.

 

VI.Підсумок уроку

 «Мікрофон»

  • Чи сподобався вам урок?
  • Що нового ви дізналися ?
  • Які висновки ви зробили для себе?

Зараз пропоную вам повернутися на початок уроку, де ви обирали колір  рамки , чи змінився він зараз ?

VІІ. Оцінювання.

VIII. Домашнє завдання

( за вибром учня)

Скласти  фанфік  про  пригоди козака Совути.

Скласти 6 питань до казки .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

      1.Весела абетка[Електроний ресурс].- Режим доступуhttp://abetka.ukrlife.org/khortytsya.htm

2.Запорізькі письменники : Олександр Виженко [Електронний ресурс].-Режим  доступуhttp://zapolit.blogspot.com/p/blog-page_67.html

3.Зустріч для Вас: Олександр Виженко  //  телепередача// [Електронний ресурс].- Режим доступу https://www.youtube.com/watch?v=XKslIoeRBOw

4.»Спогади та роздуми» ( Олександр Виженко).[Електронний ресурс].- Режим доступуhttps://www.youtube.com/watch?v=VnuXLjuiMmo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 грудня 2020
Переглядів
979
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку