Мета: Навчальна: ознайомити з пристроями та інструментом для обробки дроту; дати поняття про контактне зварювання та паяння деталей з дроту, контроль якості готового виробу, оздоблення виробів з дроту. Розвиваюча: Сприяти розвитку наступних фізичних і фізіологічних якостей: координації і точності рухів рук, окоміру, зорової та слухової реакції. Виховна: Виховувати у учнів працелюбність, культуру праці, відповідальне ставлення до власності.
Урок 11-12 Трудове навчання 6 клас
Тема: Вирівнювання та підготовка дроту до розмічання й обробки. Прийоми розмічання заготовок із дроту.
Мета: Навчальна: ознайомити з пристроями та інструментом для обробки дроту; дати поняття про контактне зварювання та паяння деталей з дроту, контроль якості готового виробу, оздоблення виробів з дроту. Розвиваюча: Сприяти розвитку наступних фізичних і фізіологічних якостей: координації і точності рухів рук, окоміру, зорової та слухової реакції. Виховна: Виховувати у учнів працелюбність, культуру праці, відповідальне ставлення до власності.
Тип: комбінований
Хід уроку.
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Бесіда
III. Мотивація навчальної діяльності
IV. Вивчення нового матеріалу
Дріт, діаметром більше 2 мм, випрямляють дерев’яним або гумовим молотком. Для цього на стільницю верстата кладуть дерев’яну підставку, розміщують на ній дріт випуклостями вгору і наносять легкі удари по викривленнях. Щоб досягти прямолінійності — заготовку періодично повертають. Вирівнювання розпочинають із середини заготовки, спочатку до крайнього дальнього кінця, а потім беруть за кінець вирівняної частини і виконують таку ж операцію з другою частиною. М’який дріт з міді, алюмінію діаметром до 3 мм можна випрямляти за допомогою дерев’яних брусків, переміщенням дроту навколо циліндричної стальної оправки або з допомогою спеціально сконструйованих пристроїв.
Після вирівнювання заготовки, приступають до конструювання виробу. Цей процес складається з таких же основних етапів, що й конструювання виробів з деревини та тонколистового металу. Насамперед, визначається призначення виробу, його форма, розміри конструктивних елементів та виробу в цілому, матеріал з якого передбачається його виготовлення. Форму, розміри виробу, інші дані, які необхідні для виготовлення виробу та його контролю зображають на ескізі, технічному рисунку або іншому графічному документі.
Після виконання креслення добирають необхідні матеріали, інструменти та пристосування, відрізають заготовку із припуском на обробку і приступають до виготовлення виробу.
Відрізання заготовки виконують кусачками або пасатижами. При цьому необхідно слідкувати, щоб після відрізання заготовки, лінія розмітки залишалась на ній. Не можна відрізати сталевий дріт слюсарними або важільними ножицями, тому що він має підвищену твердість. В такому випадку дріт розрізають ножівкою слюсарною або надпилюють ребром напилка на ½ - 1/3 діаметра а потім ламають в лещатах. Під час ламання необхідно бути обережним.
Щоб надати заготовці з дроту потрібної форми, її згинають з допомогою плоскогубців. Плоскогубцями затискують і згинають дріт під потрібним кутом. Елементи криволінійної форми виготовляють з допомогою круглогубців. Для виготовлення виробів, що мають складну форму застосовують металеві оправки.
Для згинання заготовки під прямим кутом, її затискують між губками лещат, прикладають до неї дерев’яний брусок (щоб не пошкодити заготовку) і з допомогою молотка згинають.
Вироби складної форми із м’якого дроту можна виготовляти за кресленням виконаними згідно натуральних розмірів виробу. Для цього необхідно розрахувати довжину заготовки з урахуванням припуску на згинання та обробку, розмітити та відрізати заготовку. Далі способом її накладання на креслення та застосування круглогубців або плоскогубців виконують згинання окремих елементів. При цьому необхідно постійно контролювати щоб елементи виробу при накладанні їх на креслення співпадали між собою за формою.
Відрізаючи заготовку, не можна підносити дріт близько до обличчя. Працювати можна тільки справним інструментом. Не можна тримати руку близько до місця згинання дроту. При виконанні робіт з допомогою оправки, вона повинна бути надійно закріплена в слюсарних лещатах.
V. Закріплення нового матеріалу
Запитання:
VІ. Вступний інструктаж до виконання практичної роботи. Мотивація навчальної діяльності.
Тема практичної роботи «Прийоми розмічання, різання, з’єднання та виготовлення виробів з дроту.»
VIІ. Самостійна практична робота учнів.
Зміст роботи учнів: виконання вправ по правці, розмітці та гнуттю дроту, виготовлення гачка для віконної рами.
VIІI. Узагальнення і систематизація набутих знань, вмінь і навичок.
Запитання:
VIII. Підведення підсумків практичної роботи
IX. Домашнє завдання
Вивчити параграфи 14-15 з підручника.
Х. Прибирання робочих місць і приміщення майстерні черговими.