Урок на тему:
Поширення плодів і насіння.
Мета: навчальна: сформувати в учнів поняття про способи поширення насіння і плодів; розкрити процес поширення плодів і насінини у природі;
розвивальна: розвивати вміння концентрувати увагу, пізнавальний інтерес, уміння і навички самостійного оволодіння знаннями; розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, порівнювати, прогнозувати, вільно висловлювати думки, вибирати головне з тексту підручника;
виховна: виховувати працелюбність, відповідальність, толерантне ставлення один до одного; культуру спілкування.
Формування компетентностей:
• Спілкування державною мовою.
• Компетентності в природничих науках і технологіях.
• Уміння навчатися впродовж життя.
• Загальнокультурна грамотність.
Методи й форми роботи: словесні, пояснювально-ілюстративні, частково-пошукові, репродуктивні, практичні, інтерактивні.
Базові поняття та терміни: автохорія, гідрохорія, анемохорія, зоохорія, антропохорія.
Обладнання та матеріали: підручник, комп’ютер, мультимедійна дошка.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Місце уроку в навчальній темі: поточний.
Хід уроку
Ι.Актуалізація опорних знань учнів
Вчитель: на попередньому уроці ми познайомилися з будовою та різноманітністю плодів.
1.Фронтальна бесіда.
1.Які головні частини квітки ви знаєте?(Маточка та тичинки).
2.Процес перенесення пилку з тичинки на приймочку маточки квітки називається…(Запилення).
3.Якому процесу передує процес запилення?(Запліднення).
4.Які умови необхідні для проростання насіння?(Вода, повітря, тепло).
5.Що таке плід ?
6. Які бувають плоди залежно від вмісту води в оплодні?
7.З яких шарів складається оплодень ?
8.Які бувають плоди за кількістю насінин?
9. Якими бувають сухі плоди? ( Розкривні та нерозкривні.)
10. Чим відрізняються однонасінні плоди від багатонасінних?
2.Користуючись поданими словами необхідно розшифрувати повідомлення на електронній пошті, яке частково пошкоджене вірусом…
Після запилення і запліднення з зав’язі квітки утворюються … . Плоди бувають … і … . Однонасінний соковитий плід називається … , він зустрічається у … . Соковиті багатонасінні плоди називаються …, , , вони утворюються у …, , , Однонасінний плід зі шкірястим оплоднем, який прилягає до насінини, але не зростається з нею - це … Він зустрічається у …. Сухий багатонасінний плід з несправжньою перегородкою, до якої прикріплюється насіння називається … Він утворюється у ...
Слова для довідок:1. Сухі. 2. Соковиті. 3. Кістянка. 4.Ягода.5.Плід. 6.Вишня.
7.Помідор.8.Стручок. 9. Полуниця.10.Сім׳янка.11. Лимон. 12. Яблуко. 13. Помаранча.14. Суничина. 15. Груша. 16. Капуста. 17. Соняшник.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Діти,ви любите читати чи слухати казки ? Хочу розповісти вам одну казку. Послухайте уважно.
«На узліссі ріс дуб - похмурий, буркотливий і жадібний. Нічим не хотів з іншими ділитися. Якось прибігла до нього мишка-норушка і каже: «Дозволь взяти у тебе два жолудя. Один я з'їм, інший посаджу на дальній галявинці, щоб і там виріс дубочок ».
А дуб на неї як накинеться: «Забирайся, поки ціла! Не дам тобі жолудів, нехай зі мною залишаються! »Злякалася мишка і втекла. Відтоді ніхто з звірів не насмілювався наближатися до дуба: ні миші, ні білки, ні бурундуки. Так і жив він у повній самоті.
Часом у дуба з'являлися жолуді. Дозрівши, вони падали на землю і тут же, під кроною, проростали. Але паросткам не вистачало місця і сонця. Вони заважали один одному, затіняли один одного і гинули в молодому віці.
Пройшли роки. Дуб постарів, і одного разу, в бурю, звалився. Так і не дочекався жадібний старий собі зміни ».
-Чому дуб не дочекався зміни?
Для рослини важливо забезпечувати якомога ширше розповсюдження і розселення плодів та насіння. Яким же чином вони можуть поширюватись? Саме це ми розглянемо на сьогоднішньому уроці. Отже, тема уроку «Поширення плодів та насіння».
ІІІ.Вивчення нового матеріалу.
Вчитель: Для продовження власного роду будь-яка рослина, як ми уже переконалися, намагається дати найбільше насіння. Однак ж плоди із насінням повинні бути розселені на зовсім нові території. Та про це вже подбала природа. Рослини отримали дуже багато пристосувань для розповсюдження плодів та насіння на досить значні відстані - від декількох метрів до кілометрів, й нерідко і сотні, навіть тисячі, кілометрів. Розповсюдження плодів та насіння являється важливим фактором для широкого освоєння рослинами території й виживання виду.
Вчитель:Як поширюються плоди?
Учень:Плоди і насіння поширюються вітром, водою, тваринами і людиною.
Вчитель: Які пристосування є в рослин до поширення плодів за допомогою вітру?
(Самостійна робота учнів з підручником § 38,ст.143.)
Учень: В багатьох рослин плоди й насіння поширюється вітром. Насіння рослин, які поширюються вітром легкі, дрібні, мають крилаті вирости, парашутики або волоски.До рослин, які поширюються вітром належать: тополя, клен, ясен, верба, береза, осика, ковила, липа, кульбаба… Вітром розповсюджуються плоди кульбаби.
Цікаве повідомлення про кульбабу лікарську нам підготувала Морєва Дар'я
( Повідомлення учениці 6 класу Морєва Дар'я).
Вчитель: Деякі рослини, що ростуть у степах та пустелях, до моменту дозрівання насіння починають дуже галузитись і набувають форми кулі.Відірвавшись від кореня поривом вітру, такі кульки перекочуються на великі відстані, розсіюючи таким чином насіння на чималі відстані. За подібне пристосування в народі їх звуть «перекотиполе». До них належать: верблюжа колючка, курай (бур'ян).Такою назвою називають рослин, які були завезені до нас із інших країн, але так прижились за багато років, що стали місцевими.
Вчитель:Які пристосування є в рослин до поширення плодів за допомогою тварин?
Учень:Насіння рослин, які поширюються тваринами мають гачечки, щетинки, шипи, клейкі виділення та інші вирости, за допомогою яких вони можуть прикріпитися до шерсті тварин. До рослин, які поширюються за допомогою тварин належать: лопух, череда, бальзамин…Насіння рослин, які поширюються птахами мають м’ясистий соковитий оплодень, як приманку для поїдання. До рослин, які поширюють птахи належать: калина, горобина, вишні, малина .
Вчитель: Вірно.Птахи й звірі поїдають соковиті плоди, котрі не перетравлюються в їхній травній системі й, виходячи із кишечника, попадають в ґрунт. Сім'янки лопуха чіпляються до хутра тварин чи одягу людини, та плоди опиняються далеко від самої рослин, на котрих достигли.
Вчитель: Поширення насіння та плодів водою дуже важливе для водних рослин і рослин,що ростуть по берегах річок і озер. Які ж пристосування є в рослин до поширення плодів за допомогою води?
Учень:Насіння рослин, які поширюються водою мають водонепроникні тканини, вирости, заповнені повітрям та слизисті покриви із бульбашками. Насіння цих рослин не загниває,потрапляючи у воду, як насіння більшості сухопутних рослин.До рослин, які поширюються водою належать в основному водні та болотні рослини: латаття, глечики, рдест…
Вчитель: є ,звичайно ж, дивовижні винятки. Морські течії можуть переносити плоди й насіння сухопутних рослин, наприклад плоди кокосової пальми, на великі відстані. Ці плоди мають спеціальні пристосування для того ,щоб солона морська вода не потрапила всередину.
Вчитель: У тінистих місцях у парканів або канав можна зустріти досить незвичайну рослину з такою серйозною назвою - недоторка. Якщо доторкнутися до кінчика її плоду, стулки плоду розкриваються, потім скручуються і з силою розкидають насіння.
Думаю, багато хто з Вас чув в гарну сонячну погоду в кінці літа або на початку осені в парках де росте жовта акація чується легкий тріск, причому повторюється через короткі проміжки часу. Ось так тріскаються боби на кущах акації. Також як і у недоторки стулки їх розкриваються, скручуються і розкидають насіння далеко в сторони, але тільки в момент підсихання.
Це найпростіший спосіб розповсюдження плодів й насіння – їхнє саморозкидання. Які ж пристосування є в рослин до самостійного поширення плодів?
Учень: Так, в жовтої акації й розрив-трави зрілі плоди при своєму підсиханні з силою лопаються та відкидають насіння на велику відстань. Особливі пристосування до самопоширення отримали подібні рослини, як грабельки, ковила, вівсюг. Розкидають власне насіння також плоди бобів, гороху, квасолі. Саме тому плоди даних рослин необхідно збирати, не чекаючи, доки вони зовсім висохнуть. Інакше вони розкриються, розкидають насіння, та врожай буде втрачений.
Вчитель:Значна функцію в поширенні плодів й насіння відноситься людині.
Із одного боку, вона цілеспрямовано розповсюджує насіння корисних рослин, і іноді й бур'янів. Нерідко в момент перевезення вантажів залізничним, автомобільним і авіатранспортом здатні розповсюджуватися бур'яни. Таким чином потрапили у нашу країну злісні бур'яни, так наприклад, злинка канадська, амброзія полинолиста.
Цікаве повідомлення про амброзію полинолисту нам підготувала Муравльова Анна
( Повідомлення учениці 6 класу Муравльової Анни).
Після обговорення учні самостійно заповнюють таблицю.
Поширення насіння і плодів
Спосіб поширення |
Особливості будови рослини |
Приклади рослин |
Самостійне |
Плоди мають підвищений тургорний тиск |
Огірок-пирскач, олійний біб |
Вітром |
Насіння і плоди дрібні, легкі, часто мають вирости: парашутики, волоски, чубчики, крильця |
Вільха, клен, верба, кульбаба |
Водою |
Насіння і плоди мають порожнини, заповнені повітрям |
Латаття, глечики |
Тваринами (птахами) |
Насіння і плоди клейкі, смачні, соковиті, яскраво забарвлені, мають гачки, щетинки, шипики |
Омела, череда, лопух |
Людиною |
Ненавмисне — через одяг, предмети. Навмисне — сільськогосподарська діяльність, поширення плодів і насіння |
З Америки в Європу (елодея, щириця), із Центральної Азії (дурман) |
Вчитель: Отже,поширення плодів та насіння є важливим пристосуванням для освоєння рослинами нових місць існування та для виживання виду.
ІV.Закріплення вивченого матеріалу.
«Закінчи речення».
1. Залежно від кількості насінин плоди поділяються на… (однонасінні, багатонасінні).
2. Залежно від вмісту води в оплодні плоди поділяються на… (сухі і соковиті).
3. До соковитих однонасінних плодів належить… (кістянка).
4. Гірчиця має плід… (стручок).
5. Дурман має плід… (коробочку).
6. Виноград має плід… (ягоду).
7. Груша має плід… (яблуко).
8. Плоди клена поширюються… (вітром).
9. Плоди кульбаби поширюються… (вітром).
10. Плоди латаття поширюються… (водою).
11. Рослини, плоди яких викликають у людини отруєння… (конвалія, блекота, дурман, беладона).
V. Підведення підсумків уроку.
Вчитель:як бачимо, способів поширення плодів і насіння по земній поверхні безліч. Деякі насіння приживуться на новому місці. Інші не зможуть. Але цей безперервний процес поширення і сприяє тому, що рослинний світ нашої планети дивно багатий і різноманітний.
VІ. Домашнє завдання. § 38