Урок "Квітка . Лабораторне дослідження будова квітки".

Про матеріал
Тема. Квітка . Лабораторне дослідження будова квітки. Очікувальні результати: діяльність: розпізнає клітини і тканини рослин, порінює за вказаними ознаками будову рослин; знання: оперує термінами, характеризує квітку як орган насіннєвого розмноження рослин; ставлення: усвідомлює – рослина цілісний організм. Мета: Освітня:актуалізувати та поглибити знання про особливості розмноження рослин; про будову квітки, як генеративного органу; навчити розрізняти головні і додаткові частини квітки, які приймають участь в утворенні плодів і насіння та їх захисту. Розвивальна : розвивати уміння аналізувати, порівнювати, пояснювати особливості будови квіток у зв’язку з виконуваними функціями, Виховна: виховувати акуратність, послідовність в виконанні лабораторних робіт, цікавість до вивчення теми. Обладнання: презентації «Квітка – генеративний орган», таблиці з зображенням будови квітки, квіти у розрізі (формули квітів), гербарні зразки, схематичні знаки (корені, листки, жилкування), правила Основні поняття: генерація, маточка, тичинки, формула квітки, андроцей, гінецей, приймочка, стовпчик, зав’язь, пиляк, одно-, дводомні, двостатеві, нестатеві квіти, симетрія. Тип уроку: формування знань, навичок, умінь Компетентності учнів: соціальні , полікультурна , комунікативна , інформаційна , саморозвитку і самоосвіти . Методи і методичні прийоми: інформаційно-рецесивний, репродуктивний, проблемно-пошуковий. Наскрізні змістові лінії: • Екологічна безпека і сталий розвиток • Здоров’я і безпека • Підприємливість і фінансова грамотність Хід уроку І Організація класу. Вправа «Подаруй посмішку» У кожного з вас в класі є друг або людина з якою вам приємно спілкуватися. Погляньте на неї. Посміхніться. Нехай тепло ваших посмішок зігріє ваші серця. Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок і нехай вони допоможуть вам здобути нові знання. ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь 1. Гра «Біологічна розминка». Визначте, про який вид розмноження йдеться. 1. Може здійснюватись видозмінами стебла (нестатеве, вегетативне). 2. Здійснюється спорами (нестатеве, спорами). 3. Характерне утворення статевих клітин і їхнє злиття (статеве). 4. Суниці можна розмножити вусами (нестатеве, вегетативне). 5. Характерне утворення зиготи (статеве). 6. Листковими живцями розмножується бегонія (нестатеве, вегетативне). 7. У садівництві широко застосовується щеплення (нестатеве, вегетативне). 8. Так найпростіше розмножити тюльпан (нестатеве, вегетативне). 9. Спори мають тверду оболонку і розносяться вітром (нестатеве, спорами). 10. Цьому сприяє наявність квітки (статеве). 11. Пирій та конвалія розмножуються кореневищами (нестатеве, вегетативне). 12. Більшість рослин можуть розмножуватися за допомогою листків, частин стебла, кореневищ (нестатеве, вегетативне). 2. Тест на встановлення відповідності. Спосіб вегетативного розмноження Представники А Кореневими паростками Б Відводками В Кореневищем Г Стебловими бульбами Д Вусами Е Цибулиною 1 Слива 2 Конвалія 3 Топінамбур 4 Суниці 5 Пирій 6 Смородина 7 Малина 8 Часник Відповіді: 1 — А, 2 — В, 3 — Г, 4 — Д, 5 — В, 6 — Б, 7 — А, 8 — Е. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Підготовча бесіда. Пригадайте, у чому полягає сутність статевого розмноження. (В утворенні статевих клітин — гамет та їх злитті, утворюється зигота, з якої формується новий організм, що поєднує ознаки батька і матері). Отже, сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати рослинний організм і доповнимо його ще одним органом , у якому можуть утворюватися гамети: Цей орган прекрасний милує усіх Дорослих, ще юних і дуже малих. Вона необхідна. Без неї ніяк Не обійдеться вишня і навіть будяк. Буває вона дво- чи одностатева Має пелюстки білі, рожеві… Оцвітина фарбована у різні кольори. Маточка й тичинка – її частини головні ( Квітка) І дійсно, білі, червоні, жовті, фіолетові квітки — яких тільки не побачиш у природі. Це справжнє диво природи, яке нас милує і захоплює. Іноді нам здається, що квіти для того й існують, щоб ми могли ними милуватися. Але квітка в рослин виникла задовго до того, як на Землі з’явилася людина. Чому ж вона така гарна і для чого потрібна? На ці запитання ми з вами й будемо намагатися дати відповідь. ІV. Вивчення нового матеріалу Квітка - вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, на місці якого утворюється плід з насінням . Cлайд 1. Квітка Слайд 2. Найменші квітки Слайд 3. Найбільша квітка Слайд 4. Будова квітки: маточка, тичинки, пелюстки, чашечка з чашелистками, квітконіжка, квітколоже. • Основні частини квітки, які приймають участь в статевому розмноженні – це? (маточка й тичинки) Схема 1. Головні частини квітки Головні частини квітки Тичинки Маточка Маточка – жіноча репродуктивна частина квітки в якій утворюється насінина. Тичинки – чоловічі репродуктивні частини квітки в яких утворюються пилкові зерна. Слайд 5. Різновиди приймочок Слайд 6. Різновиди тичинок • Як ви думаєте, чому вони такі різні? Віночок - яскраво забарвлена частина квітки, що сприяє привабленню комах та запиле нню. Він буває зросло – і вільнопелюстковий Чашечка та чашолистки – це видозмінені листки переважно зеленого кольору, які виконують функцію захисту внутрішніх частин квітки до їх нього розкривання. Слайди 7. Оцвітина Слайд 8. Різноманітність оцвітини Слайд 9. Проста оцвітина Слайд 10. Подвійна оцвітина Слайд 11. Віночок Слайд 12. Форма і розмір віночка Слайд 13. Чашечка Функції квітки:  утворення тичинок з пилковими зернами, плодолистків (маточок) з насінними зачатками;  запилення;  складні процеси запліднення;  формування насінин і плоду. Слайд 14. Гінецей — жіночий орган насінних рослин. Андроцей - це сукупність тичинок однієї квітки. У квітках різних рослин може бути від однієї до кількох сотень тичинок, але в квітках одного виду рослини кількість тичинок постійна. Тичинки можуть розташовуватися в квітці вільно або бути зрощеними. Розглянемо маточки і тичинки різних рослин. Звернемо увагу, як розміщені маточки, тичинки. Які розташовані нижче, які вище. Як ви думаєте, чому? (особливості запилення) Слайд 15. Розташування маточок і тичинок Різноманітність квіток. Розповідь учителя, складання смислово-логічної схеми.  За наявністю тичинок та маточок.  Квітка за симетрією: правильна, неправильна, асиметрична.  Рослини: однодомні, дводомні. Схема 2. Різноманітність квіток Різноманітність квіток За наявністю тичинок та маточок Двостатеві Одностатеві Нестатеві або Правильні Неправильні Рослини Однодомні Дводомні V. Узагальнення, систематизація і закріплення нових знань Інструктаж з БЖД ( посилання) та проведення лабораторного дослідження «Будова та різноманітність квіток» згідно інструктивної картки у друкованому робочому зошиті.[1] Завдання « Перевір себе » Слайд 16.Знайди помилку Слайд 17. Правильно так «Закінчити речення». 1. Укорочений видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований до статевого розмноження рослин, називається… (квіткою). 2. Головними частинами квітки є… (маточка і тичинки). 3. Захищає внутрішні частини квітки від несприятливих умов… (оцвітина). 4. Оцвітина, яка утворена тільки віночком, називається… (простою). 5. Оцвітина, яка утворена віночком і чашечкою, називається… (подвійною). 6. Жіноча частина квітки називається… (маточкою). 7. Маточка складається з таких частин… (зав’язь, стовпчик, приймочка). 8. Чоловіча частина квітки називається… (тичинкою). 9. Тичинка складається з… (тичинкової нитки і пиляка). 10. За наявністю тичинок і маточки у квітці їх поділяють на… (одностатеві, двостатеві, нестатеві). Робота в групах. Метод гри: «Склади букет» Уявіть, що ви у садку, де ростуть різні види квітів. Вам потрібно зробити 6 різних букетів: у першому – усі квітки з простою оцвітиною, у другому- лише з подвійною оцвітиною, 3-й - із зрослопелюсткових квіток, 4 – й – з вільнопелюсткових квіток, 5-й – з правильною оцвітиною, 6-й - з неправильною оцвітиною. Учні записують назви квітів, що складають в уявні букети, та зачитують їх перелік та формують слайд уявного букету. VІІ. Підбиття підсумків . Рефлексія. Метод «Мікрофон» «На уроці мені найбільше запам’яталося….» VІІІ. Домашнє завдання 1. Вивчити параграф у підручнику; 2. Завдання на вибір: підготувати цікаві повідомлення за обраною темою «Квіти-символи», «Квітковий гороском», «Легенди про квіти».
Перегляд файлу

Тема. Квітка . Лабораторне дослідження  будова  квітки.

Очікувальні результати:

діяльність: розпізнає клітини і тканини рослин, порінює за вказаними ознаками будову рослин;

знання: оперує термінами, характеризує квітку як орган насіннєвого розмноження рослин;

ставлення: усвідомлює – рослина цілісний організм.

Мета:

Освітня:актуалізувати та поглибити знання про особливості розмноження рослин; про будову квітки, як генеративного органу; навчити розрізняти головні і додаткові частини квітки, які приймають участь в утворенні плодів і насіння та їх захисту.

Розвивальна : розвивати уміння аналізувати, порівнювати, пояснювати особливості будови квіток у зв’язку з виконуваними функціями,

Виховна: виховувати акуратність, послідовність в виконанні лабораторних робіт, цікавість до вивчення теми.

Обладнання: презентації  «Квітка – генеративний орган», таблиці з зображенням будови квітки, квіти у розрізі (формули квітів), гербарні зразки, схематичні знаки (корені, листки, жилкування), правила

Основні поняття: генерація, маточка, тичинки, формула квітки, андроцей, гінецей, приймочка, стовпчик, зав’язь, пиляк, одно-, дводомні,  двостатеві, нестатеві квіти, симетрія.

Тип уроку: формування знань, навичок, умінь

Компетентності  учнів: соціальні , полікультурна , комунікативна , інформаційна , саморозвитку і самоосвіти .

Методи і методичні прийоми: інформаційно-рецесивний, репродуктивний, проблемно-пошуковий.

Наскрізні змістові лінії:

  • Екологічна безпека і сталий розвиток
  • Здоров’я і безпека
  • Підприємливість і фінансова грамотність

Хід уроку

І Організація класу.

Вправа «Подаруй посмішку»

У кожного з вас в класі є друг або людина з якою вам приємно спілкуватися. Погляньте на неї. Посміхніться. Нехай тепло ваших посмішок зігріє ваші серця. Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок і нехай вони допоможуть вам здобути нові знання.

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь

  1. Гра «Біологічна розминка».

Визначте, про який вид розмноження йдеться.

  1. Може здійснюватись видозмінами стебла (нестатеве, вегетативне).
  2. Здійснюється спорами (нестатеве, спорами).
  3. Характерне утворення статевих клітин і їхнє злиття (статеве).
  4. Суниці можна розмножити вусами (нестатеве, вегетативне).
  5. Характерне утворення зиготи (статеве).
  6. Листковими живцями розмножується бегонія (нестатеве, вегетативне).
  7. У садівництві широко застосовується щеплення (нестатеве, вегетативне).
  8. Так найпростіше розмножити тюльпан (нестатеве, вегетативне).
  9. Спори мають тверду оболонку і розносяться вітром (нестатеве, спорами).
  10.  Цьому сприяє наявність квітки (статеве).
  11.  Пирій та конвалія розмножуються кореневищами (нестатеве, вегетативне).
  12.  Більшість рослин можуть розмножуватися за допомогою листків, частин стебла, кореневищ (нестатеве, вегетативне).

2. Тест на встановлення відповідності.

Спосіб вегетативного розмноження

Представники

А     Кореневими паростками

Б     Відводками

В     Кореневищем

Г     Стебловими бульбами

Д     Вусами

Е     Цибулиною

 

1      Слива

2      Конвалія

3      Топінамбур

4      Суниці

5      Пирій

6      Смородина

7      Малина

8      Часник

 Відповіді: 1 — А, 2 — В, 3 — Г, 4 — Д, 5 — В, 6 — Б, 7 — А, 8 — Е.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Підготовча бесіда.

Пригадайте, у чому полягає сутність статевого розмноження. (В утворенні статевих клітин — гамет та їх злитті, утворюється зигота, з якої формується новий організм, що поєднує ознаки батька і матері).
Отже, сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати рослинний організм  і доповнимо його ще одним органом , у якому можуть утворюватися гамети:

Цей орган прекрасний милує усіх

Дорослих, ще юних і дуже малих.

Вона необхідна. Без неї ніяк

Не обійдеться вишня і навіть будяк.

Буває вона дво- чи одностатева

Має пелюстки білі, рожеві…

Оцвітина  фарбована у різні кольори.

Маточка й тичинка – її  частини головні ( Квітка)

 

І дійсно, білі, червоні, жовті, фіолетові квітки — яких тільки не побачиш у природі. Це справжнє диво природи, яке нас милує і захоплює. Іноді нам здається, що квіти для того й існують, щоб ми могли ними милуватися. Але квітка в рослин виникла задовго до того, як на Землі з’явилася людина. Чому ж вона така гарна і для чого потрібна? На ці запитання ми з вами й будемо намагатися дати відповідь.

ІV.  Вивчення нового матеріалу

Квітка - вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, на місці якого утворюється плід з насінням .


Cлайд 1. Квітка

 

Слайд 2. Найменші квітки

Квітки дуже різноманітні за будовою, функціями, кольором, розмірами.

 

 

 

 

 

 

Слайд 3. Найбільша квітка

Найбільша квітка

Будова квітки
Слайд  4. Будова квітки:  маточка, тичинки, пелюстки, чашечка з чашелистками, квітконіжка, квітколоже.

 

  • Основні частини квітки, які приймають участь в статевому розмноженні – це?      (маточка й тичинки)

 

 

 

 

 

 

      Схема 1. Головні частини квітки

              Головні частини квітки

Тичинки         Маточка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Маточка – жіноча репродуктивна частина квітки в якій утворюється насінина.

Тичинки – чоловічі репродуктивні частини квітки в яких утворюються пилкові зерна.

 


Слайд 5. Різновиди приймочок 

 

Слайд 6. Різновиди тичинокТичинки

 

  • Як ви думаєте, чому вони такі різні?

 

Віночок -  яскраво забарвлена частина квітки, що сприяє привабленню комах та запиле нню.  Він буває зросло – і вільнопелюстковий

 

Чашечка та чашолистки – це видозмінені листки переважно зеленого кольору, які виконують функцію захисту внутрішніх частин квітки до їх

нього розкривання.

https://cf.ppt-online.org/files/slide/e/ESKxANPn8DbLpOVduT0ZmlR1a9jIYtH752s6vo/slide-13.jpg
Слайди 7.  Оцвітина

 

https://naurok.com.ua/uploads/files/3744/24014/24125_images/6.jpg
   Слайд 8. Різноманітність оцвітини

https://naurok.com.ua/uploads/files/3744/24014/24125_images/thumb_10.jpg
Слайд 9. Проста оцвітина

https://naurok.com.ua/uploads/files/3744/24014/24125_images/7.jpg
Слайд 10. Подвійна оцвітина

https://naurok.com.ua/uploads/files/3744/24014/24125_images/thumb_13.jpg
Слайд 11. Віночок

https://naurok.com.ua/uploads/files/3744/24014/24125_images/thumb_14.jpg
Слайд 12. Форма і розмір віночка

 


Слайд 13. Чашечка

Функції квітки:

  • утворення тичинок з пилковими зернами, плодолистків (маточок) з насінними зачатками;
  •  запилення;
  • складні процеси запліднення;
  •  формування насінин і плоду.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7f/Paeonia_pistils20110617_05.jpg/220px-Paeonia_pistils20110617_05.jpg
Слайд 14.  Гінецейжіночий орган  насінних рослин.

Андроцей   - це сукупність тичинок однієї квітки. У квітках різних рослин може бути від однієї до кількох сотень тичинок, але в квітках одного виду рослини кількість тичинок постійна. Тичинки можуть розташовуватися  в квітці вільно або бути зрощеними.  

Розглянемо маточки і тичинки різних рослин. Звернемо увагу, як розміщені маточки, тичинки. Які розташовані нижче, які вище. Як ви думаєте, чому? (особливості запилення)


   Слайд 15. Розташування маточок і тичинок

Різноманітність квіток.

Розповідь учителя, складання смислово-логічної схеми.

  • За наявністю тичинок та маточок. 
  • Квітка за симетрією: правильна, неправильна, асиметрична.
  • Рослини: однодомні, дводомні.

Схема 2. Різноманітність квіток

 

Різноманітність квіток

 

 

За наявністю тичинок та маточок

 

Двостатеві               Одностатеві    Нестатеві  або

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Похожее изображение
Похожее изображение
Похожее изображение

 

 

 

 

 

 

Правильні         Неправильні                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу тюльпаны фото
Картинки по запросу канна
Похожее изображение

 

Рослини

 

Однодомні      Дводомні

 

 

 

 

 

 

Похожее изображение
Картинки по запросу кукурудза квітка

 

V. Узагальнення, систематизація і закріплення нових знань  Інструктаж з БЖД ( посилання) та проведення лабораторного дослідження «Будова та різноманітність квіток» згідно інструктивної картки у друкованому робочому  зошиті.[1]

Завдання  « Перевір себе »

Слайд 16.Знайди помилку

Знайдіть помилку !

 Слайд 17. Правильно так

https://cf.ppt-online.org/files/slide/j/JzuGc10irQnoq3gewMxbvdp4VKXjhat7AlIUEY/slide-53.jpg

 

«Закінчити  речення».

 1. Укорочений видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований до статевого розмноження рослин, називається… (квіткою).

2. Головними частинами квітки є… (маточка і тичинки).

3. Захищає внутрішні частини квітки від несприятливих умов… (оцвітина).

4. Оцвітина, яка утворена тільки віночком, називається… (простою).

5. Оцвітина, яка утворена віночком і чашечкою, називається… (подвійною).

6. Жіноча частина квітки називається… (маточкою).

7. Маточка складається з таких частин… (зав’язь, стовпчик, приймочка).

8. Чоловіча частина квітки називається… (тичинкою).

9. Тичинка складається з… (тичинкової нитки і пиляка).

10. За наявністю тичинок і маточки у квітці їх поділяють на… (одностатеві, двостатеві, нестатеві).

 

Робота в групах.  Метод гри: «Склади букет» 

Уявіть,  що ви у садку, де ростуть різні види квітів. Вам  потрібно зробити  6  різних букетів:

 у першому – усі квітки  з простою оцвітиною,

у другому- лише  з подвійною оцвітиною,

 3-й  - із зрослопелюсткових квіток,

 4 – й – з вільнопелюсткових  квіток,

5-й – з правильною оцвітиною,

6-й  - з неправильною оцвітиною. 

Учні записують назви квітів, що складають в уявні  букети, та зачитують їх перелік та формують слайд уявного букету.

 

VІІ. Підбиття підсумків .

 

Рефлексія. Метод «Мікрофон»

 «На уроці мені найбільше запам’яталося….»

 

VІІІ. Домашнє завдання

1. Вивчити параграф  у підручнику;

2. Завдання на вибір: підготувати цікаві повідомлення за обраною темою «Квіти-символи», «Квітковий гороском», «Легенди про квіти».

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Почепцова Аня
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
6 березня 2019
Переглядів
8920
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку