Тема. Квітка . Лабораторне дослідження будова квітки.
Очікувальні результати:
діяльність: розпізнає клітини і тканини рослин, порінює за вказаними ознаками будову рослин;
знання: оперує термінами, характеризує квітку як орган насіннєвого розмноження рослин;
ставлення: усвідомлює – рослина цілісний організм.
Мета:
Освітня:актуалізувати та поглибити знання про особливості розмноження рослин; про будову квітки, як генеративного органу; навчити розрізняти головні і додаткові частини квітки, які приймають участь в утворенні плодів і насіння та їх захисту.
Розвивальна : розвивати уміння аналізувати, порівнювати, пояснювати особливості будови квіток у зв’язку з виконуваними функціями,
Виховна: виховувати акуратність, послідовність в виконанні лабораторних робіт, цікавість до вивчення теми.
Обладнання: презентації «Квітка – генеративний орган», таблиці з зображенням будови квітки, квіти у розрізі (формули квітів), гербарні зразки, схематичні знаки (корені, листки, жилкування), правила
Основні поняття: генерація, маточка, тичинки, формула квітки, андроцей, гінецей, приймочка, стовпчик, зав’язь, пиляк, одно-, дводомні, двостатеві, нестатеві квіти, симетрія.
Тип уроку: формування знань, навичок, умінь
Компетентності учнів: соціальні , полікультурна , комунікативна , інформаційна , саморозвитку і самоосвіти .
Методи і методичні прийоми: інформаційно-рецесивний, репродуктивний, проблемно-пошуковий.
Наскрізні змістові лінії:
Хід уроку
І Організація класу.
Вправа «Подаруй посмішку»
У кожного з вас в класі є друг або людина з якою вам приємно спілкуватися. Погляньте на неї. Посміхніться. Нехай тепло ваших посмішок зігріє ваші серця. Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок і нехай вони допоможуть вам здобути нові знання.
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь
Визначте, про який вид розмноження йдеться.
2. Тест на встановлення відповідності.
Спосіб вегетативного розмноження |
Представники |
А Кореневими паростками Б Відводками В Кореневищем Г Стебловими бульбами Д Вусами Е Цибулиною
|
1 Слива 2 Конвалія 3 Топінамбур 4 Суниці 5 Пирій 6 Смородина 7 Малина 8 Часник |
Відповіді: 1 — А, 2 — В, 3 — Г, 4 — Д, 5 — В, 6 — Б, 7 — А, 8 — Е.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Підготовча бесіда.
Пригадайте, у чому полягає сутність статевого розмноження. (В утворенні статевих клітин — гамет та їх злитті, утворюється зигота, з якої формується новий організм, що поєднує ознаки батька і матері).
Отже, сьогодні на уроці ми продовжуємо вивчати рослинний організм і доповнимо його ще одним органом , у якому можуть утворюватися гамети:
Цей орган прекрасний милує усіх
Дорослих, ще юних і дуже малих.
Вона необхідна. Без неї ніяк
Не обійдеться вишня і навіть будяк.
Буває вона дво- чи одностатева
Має пелюстки білі, рожеві…
Оцвітина фарбована у різні кольори.
Маточка й тичинка – її частини головні ( Квітка)
І дійсно, білі, червоні, жовті, фіолетові квітки — яких тільки не побачиш у природі. Це справжнє диво природи, яке нас милує і захоплює. Іноді нам здається, що квіти для того й існують, щоб ми могли ними милуватися. Але квітка в рослин виникла задовго до того, як на Землі з’явилася людина. Чому ж вона така гарна і для чого потрібна? На ці запитання ми з вами й будемо намагатися дати відповідь.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Квітка - вкорочений, видозмінений і обмежений у рості пагін, на місці якого утворюється плід з насінням .
Cлайд 1. Квітка
Слайд 2. Найменші квітки
Слайд 3. Найбільша квітка
Слайд 4. Будова квітки: маточка, тичинки, пелюстки, чашечка з чашелистками, квітконіжка, квітколоже.
Схема 1. Головні частини квітки
Головні частини квітки
Тичинки Маточка
Маточка – жіноча репродуктивна частина квітки в якій утворюється насінина.
Тичинки – чоловічі репродуктивні частини квітки в яких утворюються пилкові зерна.
Слайд 5. Різновиди приймочок
Слайд 6. Різновиди тичинок
Віночок - яскраво забарвлена частина квітки, що сприяє привабленню комах та запиле нню. Він буває зросло – і вільнопелюстковий
Чашечка та чашолистки – це видозмінені листки переважно зеленого кольору, які виконують функцію захисту внутрішніх частин квітки до їх
нього розкривання.
Слайди 7. Оцвітина
Слайд 8. Різноманітність оцвітини
Слайд 9. Проста оцвітина
Слайд 10. Подвійна оцвітина
Слайд 11. Віночок
Слайд 12. Форма і розмір віночка
Слайд 13. Чашечка
Функції квітки:
Слайд 14. Гінецей — жіночий орган насінних рослин.
Андроцей - це сукупність тичинок однієї квітки. У квітках різних рослин може бути від однієї до кількох сотень тичинок, але в квітках одного виду рослини кількість тичинок постійна. Тичинки можуть розташовуватися в квітці вільно або бути зрощеними.
Розглянемо маточки і тичинки різних рослин. Звернемо увагу, як розміщені маточки, тичинки. Які розташовані нижче, які вище. Як ви думаєте, чому? (особливості запилення)
Слайд 15. Розташування маточок і тичинок
Різноманітність квіток.
Розповідь учителя, складання смислово-логічної схеми.
Схема 2. Різноманітність квіток
Різноманітність квіток
За наявністю тичинок та маточок
Двостатеві Одностатеві Нестатеві або
Правильні Неправильні
Рослини
Однодомні Дводомні
V. Узагальнення, систематизація і закріплення нових знань Інструктаж з БЖД ( посилання) та проведення лабораторного дослідження «Будова та різноманітність квіток» згідно інструктивної картки у друкованому робочому зошиті.[1]
Завдання « Перевір себе »
Слайд 16.Знайди помилку
Слайд 17. Правильно так
«Закінчити речення».
1. Укорочений видозмінений і обмежений у рості пагін, який пристосований до статевого розмноження рослин, називається… (квіткою).
2. Головними частинами квітки є… (маточка і тичинки).
3. Захищає внутрішні частини квітки від несприятливих умов… (оцвітина).
4. Оцвітина, яка утворена тільки віночком, називається… (простою).
5. Оцвітина, яка утворена віночком і чашечкою, називається… (подвійною).
6. Жіноча частина квітки називається… (маточкою).
7. Маточка складається з таких частин… (зав’язь, стовпчик, приймочка).
8. Чоловіча частина квітки називається… (тичинкою).
9. Тичинка складається з… (тичинкової нитки і пиляка).
10. За наявністю тичинок і маточки у квітці їх поділяють на… (одностатеві, двостатеві, нестатеві).
Робота в групах. Метод гри: «Склади букет»
Уявіть, що ви у садку, де ростуть різні види квітів. Вам потрібно зробити 6 різних букетів:
у першому – усі квітки з простою оцвітиною,
у другому- лише з подвійною оцвітиною,
3-й - із зрослопелюсткових квіток,
4 – й – з вільнопелюсткових квіток,
5-й – з правильною оцвітиною,
6-й - з неправильною оцвітиною.
Учні записують назви квітів, що складають в уявні букети, та зачитують їх перелік та формують слайд уявного букету.
VІІ. Підбиття підсумків .
Рефлексія. Метод «Мікрофон»
«На уроці мені найбільше запам’яталося….»
VІІІ. Домашнє завдання
1. Вивчити параграф у підручнику;
2. Завдання на вибір: підготувати цікаві повідомлення за обраною темою «Квіти-символи», «Квітковий гороском», «Легенди про квіти».