6 клас
Тема уроку: Папороті. Лабораторне дослідження «Будова папоротей».
Мета уроку:
Навчальна: розкрити особливості будови та процесів життєдіяльності папоротей, їх значення в природі та житті людини, продовжити формувати поняття про вищі спорові рослини, удосконалювати вміння виявляти ознаки рослин, порівнювати їх, робити висновки, застосовувати знання у нових ситуаціях.
Розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес, формувати вміння працювати з текстом, картками, навички творчої діяльності, логічного мислення,
Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи, екологічну культуру, культуру спілкування, вміння працювати самостійно, в парах та групі, зацікавити народною творчістю.
Обладнання: таблиця «Життєвий цикл папороті», відеофрагмент «Папоротеподібні», гербарні зразки папоротей, кімнатна папороть «Нефролепіс», оптичні мікроскопи, лупи, препарувальні голки.
Основні поняття: вайя, сорус, спорофіт, гаметофіт, архегонії та антеридії.
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
II. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні ми на деякий час поміняємось ролями. Я буду не дуже здібним учнем, а ви, за допомогою тексту підручника, виправите мої помилки.
(Робота з текстом домашнього параграфа)
9. Весняний і літній пагони відрізняються
10.Спричиняють заболочення території
11.Є біоіндикаторами кислих грунтів
12. Гаметофіт розвивається більше 10 років
Мохи_________
Хвощі________
Плауни________
III. Мотивація навчальної діяльності.
Поміркуйте, про яку рослину дана загадка:
Є в лісі трава – краса
Листя має, мов вітрила.
А в цвіту красу – траву
Не побачиш наяву. (Папороть)
Проблемне запитання:
Чи цвіте насправді папороть? (Обговорення питання з використанням матеріалів народознавства).
- Чи мають, вивчені раніше, спорові рослини у своїй будові квітку?
Отож, сьогодні на уроці, ми це питання з’ясуємо.
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1.Загальна характеристика папоротеподібних.
Перегляд відеофрагменту «Папоротеподібні» та його обговорення.
2. Особливості будови папоротеподібних.
А) Робота з підручником
Б) Пояснення вчителя з демонстрацією кімнатної папороті, гербарію, таблиці.
Пояснення вчителя використанням таблиці «Життєвий цикл папороті», бесіда, аналіз малюнка 176 с. 163 підручника, складання схеми розвитку папоротеподібних.
4.Робота із зошитом. Складання схеми розвитку папоротеподібних.
5. Лабораторне дослідження. Будова папоротей.
Мета. На прикладі щитника чоловічого вивчити особливості будови папоротеподібних.
Обладнання і матеріали: оптичні мікроскопи, лупи, препарувальні голки гербарні зразки папороті зі спорангіями.
Хід роботи
1. Розглянь спороносну рослину папороті. Знайди кореневище з коренями.
2. Розглянь листок папороті. Зверни увагу на його форму та розміри.
3.Знайди на нижній стороні темні горбики, в яких знаходяться спорангії зі спорами.
4.Схематично намалюйте щитник. На малюнку позначте кореневище (видозмінений пагін), листки, сорус.
5.Зробіть висновки за результатами виконаної роботи.
6. Різноманітність папоротеподібних та їх значення.
Випереджувальні завдання. (Виступ учнів, які отримали на минулому уроці завдання підготувати матеріал та виступити перед однокласниками).
7.Гра «Чи вірите ви що…»
VI. Узагальнення і систематизація вивченого.
Спорофіт папороті складається з ……(кореня, стебла та листків). У щитника стебло повзуче, видозмінене на…… (кореневище). Листки мають назву ……(вайї). На нижній частині листка розміщені ……(спорангії), які зібрані разом у купки - ……(соруси). Дозрілі спори висипаються у проростають у невеличкий ……(заросток). Заросток папороті кріпиться до грунту……(ризоїдами). Заросток і є статевим поколінням, або ……(гаметофітом). На ньому формуються чоловічі та жіночі статеві органи……(антеридії та архегонії). Гамети, які в них утворюються, ……(зливаються). Для запліднення обов’язкова наявність ……(води).
Папоротеподібні дуже різноманітні. Спорангії в них розвиваються на нижній частині листка. Статеве покоління - заросток у вигляді серцеподібної пластинки. Для запліднення потрібна вода. У життєвому циклі переважає нестатеве покоління — спорофіт. З решток вимерлих деревоподібних папоротей утворилися поклади кам’яного вугілля.
VII. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання учнів.
Технологія «Незакінчені речення»
— Сьогодні на уроці я дізнався…
— Найцікавішим на уроці було…
— Від наступного уроку я чекаю…
VIII. Домашнє завдання:
1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. Творче завдання: написати казку, у якій дійовими особами будуть вищі спорові рослини.