. Урок "Загальна характеристика грибів".

Про матеріал
Тема уроку. Загальна характеристика грибів Очікувальні результати: діяльність: порівнює за визначеними ознаками гриби і рослини,пояснює взаємозв’язок грибів з іншими організмами; знання: оперує термінами, називає спільні і відмінні риси в будові клітин грибів, рослин, тварин, основні групи грибів за способом живлення, характеризує будову грибниці та плодового тіла; ставлення: оцінює та усівдомлює небезпеку отруєння грибами. Мета уроку: Освітня: ознайомити учнів з ознаками організмів царства Гриби, їхньою класифікацією, вивчити будову гриба і його клітини, з’ясувати відмінності і спільні риси грибів з рослинами і тваринами, розглянути особливості процесів життєдіяльності, розкрити роль грибів в природі і житті людини. Розвивальна: формувати в учнів компетенції саморозвитку і самоосвіти, продуктивної творчої діяльності, розвивати загальнокультурну і інформаційно-комунікаційну компетенції. Виховна: виховувати цікавість до живої природи, бережливе та уважне ставлення до грибів, самостійність у розв’язанні завдань. Обладнання: таблиці, муляжі грибів, біла цвіль на кусочках хліба, плодові тіла трутовиків і печериць проектор. Тип уроку: засвоєння нових знань Основні поняття та терміни: гриби, хітин, шапинка, гемінофор, аероби, анаероби, сапрофаги, паразити, симбіонти. Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, презентація. Методи: пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, пошуковий. Компетентності учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, здоров’язбережувальна, комунікативна, природничо-наукова, екологічна грамотність. Наскрізні змістові лінії: • Екологічна безпека та сталий розвиток. • Епіграф уроку: Літо з дощами, осінь з грибами. Хід уроку І. Організаційний момент Створення емоційного настрою Учитель. Доброго дня, діти! Я дуже рада бачити всіх вас на уроці! Наш сьогоднішній урок незвичайний, але я сподіваюся, що вас він буде цікавим. Давайте один одному всміхнемось Із усмішки натхнення зачерпнемо, Із настроєм почнемо працювати І перешкоди будь-які долати! ІІ. Актуалізація опорних знань Учитель. Пригадайте, які є царства живої природи? Підніміть ліву руку перед собою. Правою рукою візьміться за вказівний палець лівої – нехай він символізує царство Рослини. Уявіть свою улюблену квітку, яка виросла і зацвіла на вашому вказівному пальці. Середній палець буде уособлювати царство Тварини. Уявіть, як на нього стрибнула улюблена тварина і «говорить» до вас. А зараз візьміться за безіменний палець. Нехай він представляє царство Гриби. Уявіть, що цей палець перетворився на гриб (опеньок, білий чи будь-який інший). Потім торкніться до мізинця. Він найменший і тому символізуватиме мікроорганізми (бактерії), які входять до царства Дроб’янки. Залишився великий палець – направлений убік від інших. Нехай він позначає царство Віруси – неклітинні форми життя. Щоб краще запам’ятати цю інформацію, складіть кулак і побачите, що чотири пальці, які символізують царства Рослини, Тварини, Гриби, Дроб’янки, тримаються разом – це будуть організми клітинної будови, а великий палець, який символізує царство Віруси – лише торкається зверху, бо віруси мають неклітинну будову. То ж не забуваймо класифікацію живих організмів Слайд 1. Класифікація живих організмів Бесіда 1. На які групи поділяються організми за способом живлення? 2. Які організми ми називаємо гетеротрофними? 3. Які організми називаємо автотрофними? 4. Які царства живого ми вивчали? ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Учитель. Вправа «Снігова лавина». Яких організмів стосуються ці запитання?  Що є об’єктом «тихого полювання» ? Слайд 2. Гриб  Що можна знайти восени під листям біля дерев? Слайд 3. Гриб  Що допомагає хлібу перебродити? Слайд 4. Дріжджові гриби  Що в лісі рятує тварин від голоду? Слайд 5. Їжа для білки  Що шукають спеціально навчені собаки в землі, а люди продають це дуже дорого? Слайд 6. Трюфель  Що є сировиною для виробництва антибіотиків? Слайд 7. Цвілеві гриби Учитель. Так, правильно. Всі ці запитання стосуються грибів. Інтерактивна вправа «Гронування». Учитель. Що вам відомо про гриби? (Учні висловлюють усе, що їм відомо про гриби, учитель записує їхні повідомлення і допомагає встановити зв’язки між поняттями). Учитель. Подивіться уважно на живі об’єкти, що є у вас на столах. Що є спільним між печерицею, цвіллю, яка виросла на забутому в хлібниці шматку хліба, дріжджами і трутовиком, який з’явився на стовбурі дерева? Усе це є гриби. Світ грибів великий і різноманітний. Що ж це за спільні ознаки, які об’єднують печерицю, цвіль, дріжджі і трутовиків одне царство Гриби? Відповідь на це запитання ви отримаєте сьогодні на уроці. Повідомлення теми, мети та завдань уроку ІV. Вивчення нового матеріалу Учитель. Проникнути в таємниці царства Грибів нам допоможе природнича телепередача «У світі грибів». Вона монтуватиметься нами у різних студіях. 1-ша студія, до якої ми завітаємо – це студія «Найвідоміші і найтаємничіші». Пропоную здійснити екскурсію в історію розвитку мікології – науки про гриби. Слайд 8. Гриби Перша згадка про гриби зустрічається в працях відомого лікаря Давньої Греції Гіппократа, який жив у V ст. до н.е. Арістотель, який жив на століття пізніше за Гіппократа, також цікавився грибами. А один із його учнів, Теофраст описав усі відомі йому гриби, розділивши їх на їстівні та отруйні. Відомий італійський ботанік Мікелі став очевидцем досить дивного явища. Якось він поклав на аркуш чистого білого паперу пластинками вниз шапочку печериці і забув про неї. А коли підняв її, то побачив на папері ледь помітний геометрично правильний візерунок із порошинок. Такий самий дослід Мікелі провів із сироїжками та підосичником. Він помітив, що грибний пил має різне забарвлення. Ученому вдалося проростити його і цим покласти край розмовам про виникнення грибів від ударів блискавки, гниття, рясної роси або просто від тіні. Еліас Магнус Фріз запропонував виділити гриби в самостійне царство у ІІ половині ХІХ ст. В Україні мікологія почала розвиватися у 30-х роках ХХ ст. Видатними українськими мікологами є М.Підоплічко, В.Білай, І.Дудка. Походження грибів ще до кінця не з’ясоване. Вважають, що одні групи грибів беруть початок від найпростіших тварин, а інші - від водоростей. Слайд 9. Еліас Магнус Фріз Слайд 10.Шотландський бактеріолог Олександр Флемінг Флемінг допомагав у військових лікарнях у Франції під час Першої світової війни (1911-1918), де спостерігав, як солдати вмирають від різних інфекцій. Відкриття Флемінгом пеніциліну змінило світ сучасної медицини, дозволило створити ряд життєво необхідних антибіотиків. Пеніцилін рятував і досі рятує мільйони людей у всьому світі Неохайність шотландського мікробіолога Олександра Флемінга стала причиною відкриття пеніциліну. Коли 3 вересня 1928 він повернувся в свою лабораторію після того, як цілий місяць був відсутній, то звернув увагу на пробірку, всередині якої утворилася ділянка з цвіллю. Вчений зауважив, що навколо цвілі зникли всі мікробні колонії. Цей феномен зацікавив Флемінга, і він провів дослідження вмісту пробірки. Цвіль належала до роду пеніцилових, а речовину, що погубили мікробів, вчений назвав пеніциліном. Більшість грибів живе у ґрунтовому та наземно-повітряному середовищах, паразитують у живих організмах, а незначна частина живе у воді. За сучасною класифікацією царство Гриби поділяється на три відділи: Слизовики, Гриби, Лишайники. Схема 1. Класифікація грибів Царство Гриби Відділ Слизовики Гриби Лишайники Класи Нижчі гриби Вищі гриби Відділ Гриби налічує близько 100тис. видів. Тіло нижчих грибів одноклітинне, а вищих багатоклітинне. 2-га студія. Не менш цікаву інформацію підготувала студія «У світі слизовиків» Слизовики – це організми, які не мають сталої форми тіла. Таке тіло називають плазмодієм. Слизовики мають невеликі розміри. Вони різного забарвлення (жовтого, білого, оранжевого). Молоді слизовики можуть пересуватися завдяки перетіканню цитоплазми з однієї точки в іншу. Такий рух називають амебоїдним. Розмножуються вони спорами. Слайд 11. Слизовики Їх налічується близько 450 видів. Поширені у вологих темних місцях. За способом живлення вони є гетеротрофами, зокрема сапротрофами і паразитами. Несприятливі умови переживають у стані спокою. Часто є збудниками хвороб рослин: альпідій капустяний викликає хворобу капусти «чорну ніжку», а спонгоспора – паршу картоплі. 3-тя студія, яку ми з вами відвідаємо називається «Біологія грибів». Інтерактивна вправа «Малюнок на замовлення». Учитель. Слухаючи розповідь про будову клітини грибів ви повинні намалювати її в зошитах і підписати складові, а один учень виконує це завдання – «малюнок на замовлення» на дошці. Учень 1. Клітини грибів оточені клітинною стінкою, основу якої переважно складає хітин – речовина, яка властива комахам. Хітин є стійким до впливу бактерій і різних хімічних сполук, що є важливим для життя у ґрунті чи в живих організмах. У середині клітини в цитоплазмі є ядро, а частіше їх декілька, вакуолі з клітинним соком, мітохондрії. Важливою особливістю грибів є відсутність пластид, а відповідно і процесу фотосинтезу. Запасні продукти відкладаються у вигляді глікогену або жиру, крохмаль ніколи не утворюється. Слайд 12. Клітина гриба Якщо розкопати землю біля основи ніжки підберезника чи розглянути з допомогою мікроскопа цвіль на хлібі, то можна побачити плетиво тонких ниток. Це вегетативне тіло гриба – грибниця або міцелій, а тонкі нитки називаються гіфами. Залежно від будови гіфів гриби поділяють на нижчі та вищі .У нижчих грибів гіфи міцелію не мають перегородок і є немов однією сильно розгалуженою гігантською клітиною. У вищих грибів гіфи розділені поперечними перегородками на клітини. Їхній міцелій багатоклітинний. У шапкових грибів (підберезники, лисички, маслюки, сироїжки та інші) крім вегетативного тіла, яке є у ґрунті, є ще і плодове тіло. Плодове тіло – це щільно переплетені гіфи, що формують шапку і ніжку. Ніжкою гриб з’єднаний з міцелієм – вегетативним тілом. Справжні тканини у грибів відсутні.З нижнього боку шапки розміщені пластинки або трубочки, на яких утворюються спорангії із спорами. Грибний пил, який побачив Мікелі, був спорами. Його дослід може повторити кожен із вас. Дозрілі спори поширюються вітром, тваринами, водою. Тому спори крім функції розмноження забезпечують ще і поширення грибів у природі. Слайд 13. Будова гриба 4-та студія. Раді вітати нас і на студії «Фізіологія грибів». Гриби живляться всмоктуючи розчини різних сполук всією поверхнею грибниці. За способом живлення вони є гетеротрофами, які поділяються на три групи • Слайд 14. Сапротрофи , які живуть на рештках рослин і тварин. Виділяючи ферменти, вони розкладають органічні рештки і всмоктують поживні речовини всією поверхнею грибниці. До цієї групи належать дріжджі, мукор, пеніцил • Слайд 15. Паразити, які живляться поживними речовинами із клітин хазяїна; • Слайд 16. Гриби - паразити • Слайд 17. Симбіотрофи, які вступають у взаємовигідне співжиття з іншими організмами й обмінюються з ними речовинами, необхідними для життєдіяльності. Більшість грибів, як і рослини, дихають киснем. Їх називають аеробами. Але серед грибів є такі, що можуть жити в середовищі, де кисню нема. До таких організмів належать дріжджі. Необхідну їм енергію вони отримують за рахунок розщеплення органічних сполук без участі кисню. Такі організми називають анаеробами. Ріст у грибів необмежений і швидкий. Цим вони компенсують відсутність активного руху. Плодові тіла шапкових грибів ростуть дуже швидко. Наприклад, за 5 днів підосичник виростає до 12см, білий гриб – до 9см, підберезник – до 7см. Живуть плодові тіла у середньому 10 днів, а їхньому швидкому росту сприяють тепло (12 – 220С) і вологість (80 – 85 %). Проте рекорд належить веселиці смердючій, яка зустрічається в листяних і хвойних лісах, у садах і парках. За 1 хвилину шапка веселики піднімається на 5мм – вона росте практично на очах (до речі, швидше за бамбук). Розмножуються гриби вегетативно, статево і нестатево. Відеофрагмент Розмноження грибів. Вегетативно розмножуються багатоклітинні гриби внаслідок відокремлення багатоклітинних частин грибниці – вегетативного тіла. Статеве розмноження відбувається за допомогою статевих клітин – чоловічих (сперматозоїдів) та жіночих (яйцеклітитин). Нестатеве розмноження здійснюється спорами, які утворюються у спорангіях. Спори слугують і для розселення грибів. У дріжджів нестатеве розмноження здійснюється брунькуванням клітин. Від більшої материнської клітини відокремлюється дрібніша – брунька. Рідше дріжджі розмножуються поділом клітини навпіл. 5-та студія. Зачекались на нас на студії «Фізкультхвилинка». Руханка Раз, два – всі пірнають, Три, чотири – виринають, П’ять, шість – на воді Кріпнуть крильця молоді. Сім, вісім, що є сили Всі до берега доплили, Дев’ять, десять – обтрусились І за парти опустились. 6- та студія. Не можемо ми оминути увагою студію «Дослідницьку». Гриби займають проміжне положення між рослинами і тваринами. Використовуючи отриману на уроці інформацію і текст параграфа на сторінці 220, встановіть та випишіть спільні риси грибів з рослинами та тваринами. Слайд 18. Спільні риси грибів з рослинами та тваринами. 7 студія. А зараз ми завітаємо на студію «Підприємницьку». Значення грибів. Чим здивують нас вони? Схема 2 Значення грибів корисне. Гриби відіграють важливу роль у природі. Основне їхнє призначення – це руйнування й розкладання органічних решток. Важлива роль грибі в утворенні симбіозу із вищими рослинами та водоростями. Більше 80% судинних рослин пов’язані з грибами кореневою системою, що покращує їхнє ґрунтове живлення. Плодові тіла шапкових грибів є кормом для багатьох тварин. Не менш важливе значення грибів і в житті людини. Дріжджові гриби вона використовує у хлібопекарській промисловості, для виробництва пива, вина, спирту, сирів. Кормові дріжджі вирощують на соломі, відходах деревини і разом з комбікормами згодовують тваринам. Їстівні гриби є харчовим продуктом. Деякі гриби використовують у медицині. Пеніцил для отримання антибіотиків, чагу для лікування певних захворювань, пивні дріжджі як джерело вітамінів. Слайд 18. Шкідливе значення грибів V. Узагальнення і систематизація знань. Утвори пару Плодове тіло Сапротрофи Грибниця Гамети Ніжка Спори Нестатеве розмноження Шапка Статеве розмноження Міцелій Аероби Вегетативне тіло Гетеротрофи Анаероби Вправа « Так – ні» • Гриби –різновид рослинних організмів ( ні) • Плодове тіло – це підземна частина гриба( ні) • Плодове тіло складається з шапки і ніжки (так) • Грибниця –багаторічне вегетативне тіло гриба.( так) • Вакуолі у клітинах гриба запасають глікоген.( так) • Усі гриби – багатоклітинні організми.( ні) • Клітини грибі не містять хлорофілу. ( так) Що ж це за природнича телепередача без студії «Екологічної» ? Прослухайте розповідь «Прогулянка до лісу» і знайдіть екологічні помилки, зроблені школярами.(Учитель зачитує оповідання по абзацам і учні відразу виправляють екологічні помилки) Весь тиждень у класі не стихали розмови про майбутній похід до лісу. Останньої миті захворіла вчителька і ми вирішили помандрувати до лісу самі. Дорогу знали, тож запаслися продуктами й про всяк випадок взяли компас, не забули і про радіо. Веселою гучною музикою оповістили ліс про наше прибуття. Дні стояли жаркі, сухі, але в лісі було прохолодно. Знайома дорога привела березового гаю. Дорогою нам часто траплялися гриби – білі, підберезники, сироїжки. Оце урожай! Хтось зрізав пружні ніжки грибів, хтось викручував їх, а хтось і виривав. Усі гриби, яких ми не знали, збивали палицями. Привал. Швидко наламали гілок і розклали вогнище. Заварили в казанку чай, перекусили і вирушили далі. Залишки вогнища «підморгували» нам на прощання веселими іскорками. Перед виходом із гаю Тарасик повикидав банки й поліетиленові пакети, промовивши: «Мікроби все одно їх зруйнують!» Екологічні помилки: 1. У лісі гучна музика розполохує птахів і звірів. 2. Виривати гриби, а також збивати навіть неїстівні не варто: так руйнується грибниця, зникають ліки для тварин, порушується співіснування «гриб –дерево». 3. Для вогнища збирають сушняк, а не ламають гілки. А в жарку погоду розпалювати вогнище взагалі заборонено. 4. Вогнище після прогорання слід закидати землею або залити водою. 5. Поліетилен руйнується мікроорганізмами дуже погано, а металеві банки розкладаються понад 100 років. Учитель. «Природа – єдина книга, читати яку однаково цікаво на всіх її сторінках,» - саме так вважав Гете. Я бажаю вам гортати сторінки цієї книги обережно, читати уважно, бо саме природа наймудріша з вчителів. Упевнена, що вам вдасться це робити якнайкраще. VI. Підсумки уроку Жодна телепередача не може вийти в ефір без затвердження на студії «Головного редактора» 1) Інтерактивна вправа «Два журналістські запитання» Пропоную вам відповісти на одне з двох запитань: • Що вам сподобалося на уроці? • Де в майбутньому ви можете використати набуті знання? 2) Інтерактивна вправа «Час похвали» А зараз кожен учень (за бажанням) може сказати комплімент усім тим, хто себе вдало проявив на уроці, похвалити їх і подякувати за урок. VII. Домашнє завдання: 1.Вивчити параграф підручника. 2. Завдання на вибір: підготувати повідомлення «Фізарум - гриб наділений інтелектом», « Гриби, які світяться в темряві».
Перегляд файлу

Тема уроку.  Загальна характеристика грибів

Очікувальні результати:

діяльність: порівнює за визначеними ознаками гриби і рослини,пояснює взаємозвязок грибів з іншими організмами;

знання: оперує термінами, називає спільні і відмінні риси в будові клітин грибів, рослин, тварин, основні групи грибів за способом живлення, характеризує будову грибниці та плодового тіла;

ставлення: оцінює та усівдомлює небезпеку отруєння грибами.

Мета уроку:

Освітня: ознайомити учнів з ознаками організмів царства Гриби, їхньою класифікацією, вивчити будову гриба і його клітини, з’ясувати відмінності і спільні риси грибів з рослинами і тваринами, розглянути особливості процесів життєдіяльності, розкрити роль грибів в природі і житті людини.

Розвивальна: формувати в учнів компетенції саморозвитку і самоосвіти, продуктивної творчої діяльності, розвивати загальнокультурну і інформаційно-комунікаційну компетенції.

Виховна: виховувати цікавість до живої природи, бережливе та уважне ставлення до грибів, самостійність у розв’язанні завдань.

Обладнання: таблиці, муляжі грибів, біла цвіль на кусочках хліба, плодові тіла трутовиків і печериць проектор.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Основні поняття та терміни: гриби, хітин, шапинка, гемінофор, аероби, анаероби, сапрофаги, паразити, симбіонти.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, презентація.

Методи: пояснювально-ілюстративний, репродуктивний, пошуковий.

Компетентності учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, здоров’язбережувальна, комунікативна, природничо-наукова, екологічна грамотність.

Наскрізні змістові лінії:

  • Екологічна безпека та сталий розвиток.
  •  

Епіграф уроку:  Літо з дощами,  осінь з  грибами.

 

Хід уроку

І.   Організаційний момент

Створення емоційного настрою

Учитель.   Доброго дня, діти! Я дуже рада бачити всіх вас на уроці! Наш сьогоднішній урок незвичайний, але я сподіваюся, що вас він буде цікавим.

          Давайте один одному всміхнемось

          Із усмішки натхнення зачерпнемо,

          Із настроєм почнемо працювати

          І перешкоди будь-які долати!

ІІ.  Актуалізація опорних знань

Учитель.   Пригадайте, які є царства живої природи?

       Підніміть ліву руку перед собою. Правою рукою візьміться за вказівний палець лівої – нехай він символізує царство Рослини. Уявіть свою улюблену квітку, яка виросла і зацвіла на вашому вказівному пальці.

      Середній палець буде уособлювати царство Тварини. Уявіть, як на нього стрибнула улюблена тварина і «говорить» до вас.

      А зараз візьміться за безіменний палець. Нехай він представляє царство Гриби. Уявіть, що цей палець перетворився  на гриб (опеньок, білий чи будь-який інший).

       Потім торкніться до мізинця. Він найменший і тому символізуватиме мікроорганізми (бактерії), які входять до царства Дроб’янки.

        Залишився великий палець – направлений убік від інших. Нехай він позначає царство Віруси – неклітинні форми життя.

        Щоб краще запам’ятати цю інформацію, складіть кулак і побачите, що чотири пальці, які символізують царства Рослини, Тварини, Гриби, Дроб’янки, тримаються разом – це будуть організми клітинної будови, а великий палець, який символізує царство Віруси – лише торкається зверху, бо віруси мають неклітинну будову. То ж не забуваймо класифікацію живих організмів

 

Похожее изображение

Слайд 1. Класифікація живих організмів

Бесіда

 1. На які групи поділяються організми за способом живлення?

2. Які організми ми називаємо гетеротрофними?

3. Які організми називаємо автотрофними?

4. Які царства живого ми вивчали?

ІІІ.   Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Вправа «Снігова лавина». Яких організмів стосуються ці запитання?

  • Картинки по запросу Що є об’єктом «тихого полювання» ?
    Що є об’єктом «тихого полювання» ?

 

 Слайд 2. Гриб

  • https://trubyna.org.ua/wp-content/uploads/2013/09/%D0%B3%D1%80%D0%B8%D0%B1%D0%B8.jpg
    Що можна знайти восени під листям біля дерев?     

Слайд 3. Гриб

  • Що допомагає хлібу перебродити?

Картинки по запросу дріжджі гриби

Слайд 4. Дріжджові гриби

  • Що в лісі рятує тварин від голоду?

Картинки по запросу гриби

  Слайд 5. Їжа для білки

  • Що шукають спеціально навчені собаки в землі, а люди продають це дуже дорого?

            Слайд 6. ТрюфельКартинки по запросу гриби трюфеля

  • Що є сировиною для виробництва антибіотиків?

 

         Похожее изображение

  Слайд 7. Цвілеві гриби

Учитель.   Так, правильно. Всі ці запитання стосуються грибів.

    Інтерактивна вправа «Гронування».

Учитель.   Що вам відомо про гриби?

     (Учні висловлюють усе, що їм відомо про гриби, учитель записує їхні повідомлення і допомагає встановити зв’язки між поняттями).

Учитель.   Подивіться уважно на живі об’єкти, що є у вас на столах. Що є спільним між печерицею, цвіллю, яка виросла на забутому в хлібниці шматку хліба, дріжджами і трутовиком, який з’явився на стовбурі дерева?

Усе це є гриби. Світ грибів великий і різноманітний. Що ж це за спільні ознаки, які об’єднують печерицю, цвіль, дріжджі і трутовиків одне царство Гриби?       Відповідь на це запитання ви отримаєте сьогодні на уроці.

Повідомлення теми, мети та завдань уроку

 

ІV.   Вивчення нового матеріалу

Учитель.   Проникнути в таємниці царства Грибів нам допоможе природнича телепередача «У світі грибів». Вона монтуватиметься нами у різних студіях.

1-ша студія, до якої ми завітаємо – це студія «Найвідоміші і найтаємничіші». Пропоную здійснити екскурсію в історію розвитку мікології – науки про гриби. 

 

Похожее изображение

 Слайд 8. Гриби

   Перша згадка про гриби зустрічається в працях відомого лікаря Давньої Греції Гіппократа, який жив у V ст. до н.е. Арістотель, який жив на століття пізніше за Гіппократа, також цікавився грибами. А один із його учнів, Теофраст описав усі відомі йому гриби, розділивши їх на їстівні та отруйні.

    Відомий італійський ботанік Мікелі став очевидцем досить дивного явища. Якось він поклав на аркуш чистого білого паперу пластинками вниз шапочку печериці і забув про неї. А коли підняв її, то побачив на папері ледь помітний геометрично правильний візерунок із порошинок.  Такий самий дослід Мікелі провів із сироїжками та підосичником. Він помітив, що грибний пил має різне забарвлення. Ученому вдалося проростити його і цим покласти край розмовам про виникнення грибів від ударів блискавки, гниття, рясної роси або просто від тіні.

  Еліас Магнус Фріз запропонував виділити гриби в самостійне царство у ІІ половині  ХІХ ст. В Україні мікологія почала розвиватися у 30-х роках ХХ ст. Видатними українськими мікологами є М.Підоплічко, В.Білай, І.Дудка.  Походження грибів ще до кінця не з’ясоване. Вважають, що одні групи грибів беруть початок від найпростіших тварин, а інші - від  водоростей.


       

       Слайд 9.  Еліас Магнус Фріз

Картинки по запросу олександр флемінг цікаві факти
Слайд 10.Шотландський бактеріолог Олександр Флемінг

Флемінг допомагав у військових лікарнях у Франції під час Першої світової війни (1911-1918), де спостерігав, як солдати вмирають від різних інфекцій. Відкриття Флемінгом пеніциліну змінило світ сучасної медицини, дозволило створити ряд життєво необхідних антибіотиків. Пеніцилін рятував і досі рятує мільйони людей у ​​всьому світі Неохайність шотландського мікробіолога Олександра Флемінга стала причиною відкриття пеніциліну. Коли 3 вересня 1928 він повернувся в свою лабораторію після того, як цілий місяць був відсутній, то звернув увагу на пробірку, всередині якої утворилася ділянка з цвіллю. Вчений зауважив, що навколо цвілі зникли всі мікробні колонії. Цей феномен зацікавив Флемінга, і він провів дослідження вмісту пробірки. Цвіль належала до роду пеніцилових, а речовину, що погубили мікробів, вчений назвав пеніциліном.

   Більшість грибів живе у ґрунтовому та наземно-повітряному середовищах, паразитують у живих організмах, а незначна частина живе у воді. За сучасною класифікацією царство Гриби поділяється на три відділи: Слизовики, Гриби, Лишайники.

 Схема 1. Класифікація грибів

Царство   Гриби

 

 

Картинки по запросу слизовики
Картинки по запросу лишайники
Відділ                Слизовики                Гриби                  Лишайники

 

 

Картинки по запросу нищі гриби
Картинки по запросу нищі гриби
       Класи                Нижчі    гриби                       Вищі   гриби

 

 

 Відділ Гриби налічує близько 100тис. видів.  Тіло нижчих грибів одноклітинне, а вищих багатоклітинне.

2-га студія. 

 Не менш цікаву інформацію підготувала студія  «У світі слизовиків»

   Слизовики – це організми, які не мають сталої форми тіла. Таке тіло називають плазмодієм. Слизовики мають невеликі розміри. Вони різного забарвлення (жовтого, білого, оранжевого). Молоді слизовики можуть пересуватися завдяки перетіканню цитоплазми з однієї точки в іншу. Такий рух називають амебоїдним. Розмножуються вони спорами. http://8next.com/uploads/fotos/7bio/botan_701_01.png

  Слайд 11. Слизовики

 Їх налічується близько 450 видів. Поширені у вологих темних місцях. За способом живлення вони є гетеротрофами, зокрема сапротрофами і паразитами. Несприятливі умови переживають у стані спокою. Часто є збудниками хвороб рослин: альпідій капустяний викликає хворобу капусти «чорну ніжку», а спонгоспора – паршу картоплі.

3-тя студія, яку ми з вами відвідаємо називається «Біологія грибів».

 

Інтерактивна вправа «Малюнок на замовлення».

Учитель.   Слухаючи розповідь про будову клітини грибів ви повинні намалювати  її в зошитах і  підписати складові, а один учень виконує це завдання – «малюнок на замовлення» на  дошці.

Учень 1.   Клітини грибів оточені клітинною стінкою, основу якої переважно складає хітин – речовина, яка властива комахам. Хітин є стійким до впливу бактерій і різних хімічних сполук,  що є важливим для життя у ґрунті чи в живих організмах. У середині клітини в цитоплазмі є ядро, а частіше їх декілька, вакуолі з клітинним соком, мітохондрії. Важливою особливістю грибів є відсутність пластид, а відповідно і процесу фотосинтезу. Запасні продукти відкладаються у вигляді глікогену або жиру, крохмаль ніколи не утворюється.

 

 https://svitppt.com.ua/images/44/43722/770/img5.jpg

 Слайд 12. Клітина гриба

   Якщо розкопати землю біля основи ніжки підберезника чи розглянути з допомогою мікроскопа цвіль на хлібі, то можна побачити плетиво тонких ниток. Це вегетативне тіло гриба – грибниця або міцелій, а тонкі нитки називаються гіфами. Залежно від будови гіфів гриби поділяють на нижчі та вищі .У нижчих грибів гіфи міцелію не мають перегородок і є немов однією сильно розгалуженою гігантською клітиною. У вищих грибів гіфи розділені поперечними перегородками на клітини. Їхній міцелій багатоклітинний.

   У шапкових грибів (підберезники, лисички, маслюки, сироїжки та інші) крім вегетативного тіла, яке є у ґрунті, є ще і плодове тіло. Плодове тіло – це щільно переплетені гіфи, що формують шапку і ніжку. Ніжкою гриб з’єднаний з міцелієм – вегетативним тілом. Справжні тканини у грибів відсутні.З нижнього боку шапки розміщені пластинки або трубочки, на яких утворюються спорангії із спорами. Грибний пил, який побачив Мікелі, був спорами. Його дослід може повторити кожен із вас. Дозрілі спори поширюються вітром, тваринами, водою. Тому спори крім функції розмноження забезпечують ще і поширення грибів у природі.

         Слайд 13. Будова гриба

                                                                                                 http://beaplanet.ru/images/stories/Roslini/chastini_griba.jpg

4-та студія.     Раді вітати нас і на студії «Фізіологія грибів».

     Гриби живляться всмоктуючи розчини різних сполук всією поверхнею грибниці. За способом живлення вони є гетеротрофами, які поділяються на три групи

  • Картинки по запросу гриби сапротрофи
    Слайд 14. Сапротрофи , які живуть на рештках рослин і тварин. Виділяючи ферменти, вони розкладають органічні рештки і всмоктують поживні речовини всією поверхнею грибниці. До цієї групи належать дріжджі, мукор, пеніцил
  • Картинки по запросу гриби паразити приклади
    Слайд 15. Паразити, які живляться поживними речовинами із клітин хазяїна;

 

 

  • Картинки по запросу гриби паразити людини
    Слайд 16. Гриби - паразити
  • Слайд 17. Симбіотрофи,  які вступають у взаємовигідне співжиття з іншими організмами й обмінюються з ними речовинами, необхідними для життєдіяльності.

Картинки по запросу гриби симбіотрофи

 

   Більшість грибів, як і рослини, дихають киснем. Їх називають аеробами. Але серед грибів є такі, що можуть жити в середовищі, де кисню нема. До таких організмів належать дріжджі. Необхідну їм енергію вони отримують за рахунок розщеплення органічних сполук без участі кисню. Такі організми називають анаеробами.

  Ріст у грибів необмежений і швидкий. Цим вони компенсують відсутність активного руху. Плодові тіла шапкових грибів ростуть дуже швидко. Наприклад, за 5 днів підосичник виростає до 12см, білий гриб – до 9см, підберезник – до 7см. Живуть плодові тіла у середньому 10 днів, а їхньому швидкому росту сприяють тепло (12 – 220С) і вологість (80 – 85 %). Проте рекорд належить веселиці смердючій, яка зустрічається в листяних і хвойних лісах, у садах і парках. За 1 хвилину шапка веселики піднімається на 5мм – вона росте практично на очах (до речі, швидше за бамбук).

  Розмножуються гриби вегетативно, статево і  нестатево.

Відеофрагмент Розмноження грибів.

 

Похожее изображение

 

 Вегетативно розмножуються багатоклітинні гриби внаслідок відокремлення багатоклітинних частин грибниці – вегетативного тіла.

Статеве розмноження відбувається за допомогою статевих клітин – чоловічих (сперматозоїдів) та жіночих (яйцеклітитин).

 Нестатеве розмноження здійснюється спорами, які утворюються у спорангіях. Спори слугують і для розселення грибів.

  У дріжджів нестатеве розмноження здійснюється брунькуванням клітин. Від більшої материнської клітини відокремлюється дрібніша – брунька. Рідше дріжджі розмножуються поділом клітини навпіл.

5-та студія. Зачекались на нас на студії «Фізкультхвилинка».

Руханка

  Раз, два – всі пірнають,

Три, чотири – виринають,

П’ять, шість – на воді

Кріпнуть крильця молоді.

Сім, вісім, що є сили

 Всі до берега доплили,

Дев’ять, десять – обтрусились

І за парти опустились.

6- та студія.  Не можемо ми оминути увагою студію «Дослідницьку».

     Гриби займають проміжне положення між рослинами і тваринами. Використовуючи отриману на уроці інформацію і текст параграфа на сторінці 220, встановіть та випишіть  спільні риси грибів з рослинами та тваринами. 

Слайд 18. Спільні риси грибів з рослинами та тваринами. 

 

Похожее изображение

 

7 студія.   А зараз ми завітаємо на студію «Підприємницьку».  Значення грибів. Чим здивують нас вони?

Схема 2 Значення грибів корисне.

 

Картинки по запросу значення грибів

    Гриби відіграють важливу роль у природі. Основне  їхнє  призначення – це руйнування й розкладання органічних решток. Важлива роль грибі в утворенні симбіозу із вищими рослинами та водоростями. Більше  80%  судинних рослин пов’язані з грибами кореневою системою, що покращує їхнє ґрунтове  живлення. Плодові тіла шапкових грибів є кормом для багатьох тварин. Не менш важливе значення грибів і в житті людини. Дріжджові гриби вона використовує у хлібопекарській промисловості, для виробництва пива, вина, спирту, сирів. Кормові дріжджі вирощують на соломі, відходах деревини і разом з комбікормами згодовують тваринам.  Їстівні гриби є харчовим продуктом. Деякі гриби використовують у медицині. Пеніцил для отримання антибіотиків, чагу для лікування певних захворювань, пивні дріжджі як джерело вітамінів.

Слайд 18. Шкідливе значення грибів

 

Похожее изображение  

 

V. Узагальнення і систематизація знань.

 Утвори пару

 

Плодове тіло

Сапротрофи

Грибниця

Гамети

Ніжка

Спори

Нестатеве розмноження

Шапка

Статеве розмноження

Міцелій

Аероби

Вегетативне тіло

Гетеротрофи

Анаероби

 

Вправа « Так – ні»

  • Гриби –різновид рослинних організмів ( ні)
  • Плодове тіло – це підземна частина гриба( ні)
  • Плодове тіло складається з шапки і ніжки (так)
  • Грибниця –багаторічне вегетативне тіло гриба.( так)
  • Вакуолі у клітинах гриба запасають глікоген.( так)
  • Усі гриби – багатоклітинні організми.( ні)
  • Клітини грибі не містять хлорофілу. ( так)

 

Що ж це за природнича телепередача  без  студії     «Екологічної» ?           Прослухайте розповідь «Прогулянка до лісу» і знайдіть екологічні помилки, зроблені школярами.(Учитель зачитує оповідання по абзацам і учні відразу виправляють екологічні помилки)  Весь тиждень у класі не стихали розмови про майбутній похід до лісу. Останньої миті захворіла вчителька і ми вирішили помандрувати до лісу самі. Дорогу знали, тож запаслися продуктами й про всяк випадок взяли компас, не забули і про радіо.   Веселою гучною музикою оповістили ліс про наше прибуття. Дні стояли жаркі, сухі, але в лісі було прохолодно. Знайома дорога привела березового гаю. Дорогою нам часто траплялися гриби – білі, підберезники, сироїжки. Оце урожай! Хтось зрізав пружні ніжки грибів, хтось викручував їх, а хтось і виривав. Усі гриби, яких ми не знали, збивали палицями.   Привал. Швидко наламали гілок і розклали вогнище. Заварили в казанку чай, перекусили і вирушили далі. Залишки вогнища «підморгували»  нам на прощання веселими іскорками. Перед виходом із гаю Тарасик повикидав банки й поліетиленові пакети, промовивши: «Мікроби все одно їх зруйнують!»

Екологічні помилки:

  1. У лісі гучна музика розполохує птахів і звірів.
  2. Виривати гриби, а також збивати навіть неїстівні не варто: так руйнується грибниця, зникають ліки для тварин, порушується співіснування «гриб –дерево».
  3. Для вогнища збирають сушняк, а не ламають гілки. А в жарку погоду розпалювати вогнище взагалі заборонено.
  4. Вогнище після прогорання слід закидати землею або залити водою.
  5. Поліетилен руйнується мікроорганізмами дуже погано, а металеві банки розкладаються понад 100 років.

Учитель.      «Природа – єдина книга, читати яку однаково цікаво на всіх її сторінках,» - саме так вважав Гете.

 Я бажаю вам гортати сторінки цієї книги обережно, читати уважно, бо саме природа наймудріша з вчителів. Упевнена, що вам вдасться це робити якнайкраще.

 

VI.     Підсумки уроку

     Жодна телепередача не може вийти в ефір без затвердження на студії  «Головного редактора»

  1. Інтерактивна вправа  «Два журналістські запитання»

   Пропоную вам відповісти на одне з двох запитань:

  • Що вам сподобалося на уроці?
  • Де в майбутньому ви можете використати набуті знання?
  1. Інтерактивна вправа  «Час похвали»

А зараз кожен учень (за бажанням)  може сказати комплімент усім тим, хто себе вдало проявив на уроці, похвалити їх і подякувати за урок.

 

  VII.     Домашнє завдання:

      1.Вивчити параграф підручника.

      2. Завдання на вибір: підготувати повідомлення «Фізарум - гриб наділений інтелектом», « Гриби, які світяться в темряві». 

 

 

docx
Додано
6 березня 2019
Переглядів
4131
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку