Урок № 34 Дата _________
Тема: Листок, його основні функції, види та будова.
Мета
Освітня: вивчити зовнішню та внутрішню будову листка, роздивитися його функції, різновиди, типи жилкування та листкорозміщення, навчитися визначати до якого типу відноситься листок.
Розвиваюча: розвивати уміння аналізувати отриману інформацію, робити висновки, використовувати знання на практиці; формувати навички роботи у групах, сприяти кращій соціальній адаптації учнів.
Виховна: виховувати бережливе ставлення навколишнього середовища, розуміння того, що все створене природою має своє призначення.
Тип уроку: комбінований (засвоєння нових знань та засвоєння навичок і умінь)
Обладнання: ноутбук, мультимедійна дошка, презентація, таблички з номером групи, картки із хмаринками слів, роздатковий матеріал, таблиці «Тканини рослин» та «Будова листка», роздруковані листи із висловами відомих людей про природу, підручники, робочі листи для нотаток.
Міжпредметні зв’язки: українська література.
Основні поняття та терміни: листкова пластина, черешок, основа, прилистки, типи жилкування, типи листкорозміщення, листкова мозаїка.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Діти розділені на 5 груп по 5 дітей.
Привітання з класом.
Добрий ранок, діти. Подивіться, яка гарна погода за вікном. Я вам бажаю, щоб у вашому житті побільше було таких чудових днів, як сьогодні. І перш ніж ми перейдемо до нашого уроку, пропоную перевірити, з яким настроєм ви сьогодні прийшли до школи.
Слайд 1
Використання методу «Смайлик» для оптимізації настрою учнів.
Подивіться на дошку. Кожен смайлик відображає ваш настрій. Оберіть той, який найбільше відповідає вашим емоціям.
Діти обирають.
Чудово. Я бачу, що всі ви налаштовані на плідну працю. А також сподіваюся, що настрій ваш покращиться ще більше до кінця нашого уроку.
Слайд 2
Оголошення епіграфу уроку
А епіграфом до нього стане вислів давньогрецького вченого Арістотеля: “Розум полягає не тільки у знанні, але й у вмінні застосувати знання на ділі”. Як ви його розумієте?
Обговорення епіграфу
Молодці. Дійсно, без практики, жодне знання не можна вважати повноцінним. Тож сьогодні ми з вами не лише вивчимо нове, але і будемо застосовувати отриману інформацію на практиці.
ІІ. Актуалізація попередніх знань
Експрес-опитування
Але перш за все давайте повторимо той матеріал, який нам для цього знадобиться.
Молодці!
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Прийом «Хмаринка слів»
Дітей розділено на 5 груп. Кожна група отримує хмаринку слів із закодованим висловом.
Діти, подивіться на парти. Перед вами хмаринки слів. В них закодовано ключик до теми нашого уроку. Я даю вам хвилинку на те, щоб його розшифрувати.
Діти розшифровують хмаринки
Слайд 3, 4, 5,6, 7
1 група – Кленове листя та кава з корицею все що треба для мрії
2 група – шум листя в саду це ознака осені
3 група – як жовте листя до нас повертаються найкращі друзі
4 група – зелене листя шумить на вітру наче дзвіночки
5 група – красуня осінь вдягла сукню із золотого листя
Скажіть, що спільного в цих висловах?
Слайд 8
Правильно. Листя. І саме це стане темою нашого уроку сьогодні. «Листок, його основні функції, види та будова.».
ІV. Засвоєння нових знань
Вправа «Асоціативний кущ»
Отже, ми з вами переходимо безпосередньо до вивчення нашої теми. Давайте подумаємо, які асоціації викликає у нас ця частина рослини?
Зелений вегетативний орган
Фотосинтез ЛИСТОК осінь
Хлоропласти дерево пагін
Дійсно. Листя може бути…….(за текстом того що скажуть діти). Молодці.
Але з чого ж складається листок?
Слайд 9
Перше – це листкова пластина. Вона виконує функцію фотосинтезу, випаровування води та газообміну. Скажіть, а органом якого розмноження може бути листок? (вегетативного). Молодці.
Друге – це черешок. Він виконує опорну і провідну функції. Крім того, орієнтує листок у просторі. А ще вони виконують важливу роль в утворенні явища листкової мозаїки – такого розташування листків на пагоні, коли вони не затіняють один одного. Листки в яких є черешок називають черешковими, а такі, що без них – сидячими.
Третє – основа. Це нижня частина листка, з’єднана із стеблом. Вона може бути майже непомітна або мати вигляд невеликого потовщення.
Нерідко біля основи листка утворюються парні бічні вирости – прилистки. Вони виконують захисну функцію.
А тепер давайте спробуємо визначити, дивлячись на квіти у нашому класі, які ж листки мають рослини, що нас оточують.
Вказувати на квіти в класі, а діти визначають, черешкові вони, сидячі, із прилистками чи ні.
Ми роздивилися зовнішню будову листка, а зараз перейдемо до внутрішньої.
Ми вже згадали сьогодні тканини які мають рослини, тож давайте роздивимося, як саме вони розташовані у листку. Відкрийте ваші підручники на сторінці 109 малюнок 120.
Робота з підручником
Слайд 10
Ззовні листок вкривають клітини покривної тканини – шкірки, що щільно прилягають одна до одної. Вони захищають його від негативного зовнішнього впливу. Вони майже не мають хлоропластів, тому безбарвні і прозорі.
Зверху шкірку вкриває тонкий шар кутикули.
Під шкіркою розміщено стовпчасті клітини. Вони містять найбільше хлоропластів, тому саме тут активно відбувається процес фотосинтезу. Нижче розташовані клітини овальної форми – губчасті клітини – між якими є великі міжклітинники. Вони заповнені водяною парою і повітрям, сполучаються з продихами та забезпечують газообмін.
Листкова пластинка пронизана щільною сіткою провідних пучків – жилок. Вони забезпечують опору та транспорт речовин і складаються із ситоподібних трубок і судин.
Робота з підручником
Відкрийте будь ласка підручники на сторінці 110. І давайте дізнаємося, які ж типи жилкування існують.
Діти зачитують інформацію із підручника ланцюжком в голос. Складають опорну схему разом із вчителем у робочому листку.
Слайд 11
Типи жилкування
Пірчасте Пальчасте Паралельне Дугове Вилчасте
Робота в групах
Слайд 12
Подивіться будь ласка на слайд. На ньому зображено різні типи жилкування. Ваше завдання, визначити – під якою цифрою який саме тип. Вам на це 1 хвилина. Час пішов.
Діти визначають у групах тип жилкування
Листки бувають прості і складні.
Слайд 13
Прості листки мають черешок і одну листкову пластину, навіть якщо за формою вона дуже посічена.
Складні листки мають декілька листкових пластин, які називають листочками.
Робота в групах
Слайд 14
Перед вами на столах зразки листкових пластин. Ваше завдання – якомога швидше визначити, які ж з них – прості, а які складні. Час пішов (на виконання не більше 2 хвилин).
Групи зачитують свої результати і порівнюють їх. Вчитель оголошує, яка група все зробила вірно.
Молодці, але це ще не все.
Окрім того, що листки можуть бути різної складності за будовою, вони ще й розміщені на стеблі неоднаково.
Слайд 15
Листкорозміщення може бути
Робота в групах з роздатковим матеріалом
Слайд 16
Візьміть будь ласка на своїх портах листки із зображенням типів листкорозміщення. Завдання груп – якнайшвидше визначити спосіб листкорозташування. Час пішов (2 хвилини).
Діти визначаються та порівнюють свої результати із результатами інших груп
V. Фізкультхвилинка
Ми з вами добре попрацювали. Тож зараз пропоную трохи відпочити, і уявити, що ми в Австралії. Відомо, що австралійські племена дуже шанують природу. А тому сьогодні я побуду шаманом, а ви моїми помічниками. Тож – повторюйте за мною.
Вправа «Австралійський дощ»
VI. Узагальнення отриманих знань
Гра «Детектив»
Слайд 17
Які ви молодці. А для того, щоб закріпити отримані знання, давайте згадаємо персонажів твору Володимира Рудківського «Джури козака швайки». Юний Грицик та його друг, волхв Санько вирішили приготувати чарівне зілля. Але в них немає назви інгредієнтів, які до нього входять. Лише їх опис.
Ваше завдання за описом знайти, яке ж саме листя шукають наші герої.
Діти за описом шукають потрібне листя
1 група – черешковий листок овальної форми, простий, жилкування пірчасте, листкорозміщення почергове (вишня)
2 група – листок сидячий овальної форми, простий, жилкування дугове, листкорозміщення кільчасте (подорожник)
3 група – листок черешковий, овальний, складний, жилкування пірчасте, листкорозміщення супротивне (акація)
4 група – листок черешковий, простий, листкова пластина має хвилястий край, жилкування пірчасте, листкорозміщеня почергове (дуб)
5 група - листок черешковий, простий, листкова пластина посічена, жилкування пальчасте, листкорозміщеня почергове (клен)
VII. Надання домашнього завдання
Слайд 18
§28, стор. 111 відповісти на питання (усно) + мал. 120 підписати
VIII. Оцінювання учнів
Сьогодні ви всі добре попрацювали, а тому оцінки будуть такі…
На високий рівень - …
На середній рівень - …
ІХ. Рефлексія
Прийом «Кулька правди»
Слайд 19
Діти перекидають один одному м’яку кульку і проговорюють, що нового чи цікавого вони дізналися, сподобалося їм чи ні.
Слайд 20
ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!!!
Дата_____________________
Тема: ______________________________________________
1. Зовнішня будова листка
2. Внутрішня будова листка
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
3. Типи жилкування
Типи жилкування
4. Види листків
1.
2.
5. Типи листкорозміщення
Розрізняють
1 група – черешковий листок овальної форми, простий, жилкування пірчасте, листкорозміщення почергове
2 група – листок сидячий овальної форми, простий, жилкування дугове, листкорозміщення кільчасте
3 група – листок черешковий, овальний, складний, жилкування пірчасте, листкорозміщення супротивне
4 група – листок черешковий, простий, листкова пластина має хвилястий край, жилкування пірчасте, листкорозміщеня почергове
5 група - листок черешковий, простий, листкова пластина посічена, жилкування пальчасте, листкорозміщеня почергове