Формувати в учнів уявлення про органи дихання, послідовність руху повітря під час вдиху; формувати уявлення про газообмін в легенях, про засоби захисту органів дихання від захворювань; розширити знання про значення чистоти повітря для здоров'я людини, про правила гігієни під час спілкування з хворими людьми; називати фізичні явища , що відбуваються під час дихання в органах дихання; розвивати уважність, уяву, навички правильного дихання; виховувати бажання виробляти санітарно-гігієнічні навички догляду за органами дихання; розвивати творчу активність, уважність; виховувати любов та поваги до людини, як до найвищої цінності.
Краматорська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 18
План – конспект уроку в 5 класі
Пізнаємо природу
Т.5 Пізнаємо організм людини в середовищі його існування
Урок « Для чого і як ми дихаємо»
Виконала:
Нікішина Людмила Миколаївна,
заступник директора з НВР.
e – mail : nikishina2012@gmail.com
моб.тел. +380954261992
2022 – 2023 навчальний рік
Автор:
Заступник директора з НВР Краматорської загальноосвітньої школи І – ІІІ ст. № 18 Нікішина Людмила Миколаївна
Заступник директора з НВР Краматорської загальноосвітньої школи І – ІІІ ст. № 18 Нікішина Людмила Миколаївна,
e – mail : nikishina2012@gmail.com
моб.тел. +380954261992
Предмет: Пізнаємо природу
Освітня програма:
Модельна навчальна програма
« Пізнаємо природу», 5 – 6 класи ( інтегрований курс)
для закладів загальної середньої освіти
( авт. Коршевнюк Т.В.)
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
(наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
Цикл: адаптаційний, 5-6 класи
Галузь: природнича, частково соціальна і здоров’язбережувальна ( питання соціальної й міжособистісної взаємодії, розвитку й збереження здоров’я і безпеки, пов’язані з природничими науками)
Підручник для 5 класу закладів загальної середньої загальної середньої освіти /Т.В.Коршевнюк, О.Г.Ярошенко. – Київ: УОВЦ « Оріон», 2022
Клас:5
Тема 5. Пізнаємо організм людини в середовищі його існування
Урок: Для чого і як ми дихаємо.
Мета: формувати в учнів уявлення про органи дихання, послідовність руху повітря під час вдиху; формувати уявлення про газообмін в легенях, про засоби захисту органів дихання від захворювань; розширити знання про значення чистоти повітря для здоров’я людини, про правила гігієни під час спілкування з хворими людьми; називати фізичні явища , що відбуваються під час дихання в органах дихання; розвивати уважність, уяву, навички правильного дихання; виховувати бажання виробляти санітарно-гігієнічні навички догляду за органами дихання; розвивати творчу активність, уважність; виховувати любов та поваги до людини, як до найвищої цінності.
Обладнання: інтерактивна дошка, мультимедійний супровід: презентація, підручник, матеріали для практичної роботи: картон, роздруківка органів системи дихання, трубочки та повітряні кульки, смартфони для роботи в парах.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Очікувані результати:
Карта уроку
Привітання
Доброго ранку, привітні діти!
Доброго ранку, ласкаве сонечко!
Ти зігріваєш своїм теплом дерева,
Квіти, землю, весь світ.
Твої промені несуть моєму серцю радість.
Воно стукає бадьоро і ритмічно.
Я легко дихаю і всміхаюся друзям,
Я допитлива і працелюбна.
Хай світить сонце у небі,
Радість у душі, любов у серці.
- Доброго дня 5 клас! Я рада вітати вас на сьогоднішньому уроці.
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
2. Перевірка готовності до уроку
- Перевірте будь-ласка, щоб на ваших партах лежали підручник, робочий зошит, матеріали для практичної роботи, пенали та смартфони для роботи в парах.
Актуалізація опорних знань
− Наш урок сьогодні незвичайний. Про що він, ви здогадаєтесь, коли відгадаєте загадки.
Пахне сад весняним цвітом,
Луг травою, поле – житом.
Все це відчуває … (НІС)
Потрапляє в цей орган корисний.
З двох мішечків він завжди складається
І, як кулька, щомить надувається. (легені)
Фронтальне опитування
1. Слово вчителя
− Розгляньте плакат, на якому зображено систему органів дихання. Ми вдихаємо повітря носом. Воно проходить через носову порожнину, де воно зігрівається, очищається від пилу і мікробів, що є у повітрі.
− Із носової порожнини повітря через гортань і трахею потрапляє у бронхи, а потім у легені. Тут з нього у кров переходить необхідний для організму кисень. Коли грудна клітка стискається, з легень виділяється назовні повітря, в якому багато вуглекислого газу, є водяна пара.
- Отже, дихання − це складний процес, в результаті якого живий організм отримує з повітря кисень і виділяє з легенів вуглекислий газ. Але звідки в організмі з’являється вуглекислий газ?
- При згоранні поживних речовин звільняється енергія необхідна для людини й утворюється непотрібний і шкідливий для організму продукт згорання – вуглекислий газ. Його обов’язково слід вивести з кожної клітини, інакше надлишок такого газу може викликати головний біль, стомлюваність, млявість, хворобу серця.
Для людини дуже важливо розвивати легені, щоб вони вміщували більше повітря. Цьому сприяє ранкова гімнастика, фізична праця, заняття фізкультурою і спортом. ігри на свіжому повітрі. ( СЛАЙД 3)
https://www.youtube.com/watch?v=cLM2AnF2t6Q
https://youtu.be/PCyQCJAnJWw
− Погляньте на екран і скажіть, чим забруднюється повітря? (СЛАЙД 4)
(Заводи, фабрики, автомобілі і т.д.)
− А яка роль парків, скверів?
− Як у містах підтримують чистоту повітря?
− Чому треба провітрювати і прибирати приміщення?
− Як ви підтримуєте чистоту у своїй кімнаті? У класі?
Завдання 1. ( див. сторінка 206 - 207, переглянути наукову довідку, придумайте її назву)
Завдання 2. ( див. сторінка 206 – 207, опишіть шлях, яким кисень повітря надходить до кожної клітини організму людини).
- Читання статті, розгляд ілюстрації, словникова робота.
- Відповіді на запитання
- Висновки. (СЛАЙД 5)
− Отже, Дихальна система забезпечує організм киснем.
Дихальну систему треба берегти.
ІV. Узагальнення вивченого матеріалу
Люблю я свій розум, увагу та пам’ять,
Працює мій мозок, і вчусь я старанно,
Сприймаю все нове і мислю логічно,
Учителя слово здійсню я практично
Практична робота «Досліджуємо дихання». (СЛАЙД 7)
- Покладіть руку собі на груди: що відбувається з грудною кліткою під час вдиху та видиху? (За допомогою сантиметрової стрічки виміряйте кільком учням об’єм грудної клітки до і після видиху). Порівняймо результати (після більше).
- Притуліть руку до рота та видихніть повітря. Яке воно: холодне чи тепле?.
- Підрахуйте, скільки видихів ви зробите за одну хвилину до і після 15 присідань, а після цього порівняємо результати.
Підсумуйте: «Дихання – життєво необхідна потреба людини. Людина постійно вдихає і видихає повітря, тобто дихає все своє життя. Об’єм грудної клітки збільшується під час вдиху, тому що вона розширюється. А саме повітря нагрівається, рухаючись дихальними шляхами. Крім того, потреба у повітрі зростає під час активних рухів, тому в цей час нам треба дихати частіше».
Рухливі рухи для розвитку дихання (СЛАЙД 8)
Запропонуйте учням виконати комплекс вправ для розвитку органів дихання:
1 – 2 – руки в сторони – вдихнути.
3- 4 – різко обняти себе за плечі – видихнути.
Повторити 3- 4 рази.
1 – 2 – руки в сторони – вдихнути.
3 – 4 – присісти, обняти руками коліна – видихнути.
Повторити 3 – 4 рази.
Вихідне положення – сидячі на стільці: діти одночасно з поворотом тулуба праворуч – ліворуч роблять довгий видих на звук ( з – з – з – з ).
3.
Практичне завдання «Нумо досліджувати» (СЛАЙД 9)
Любі учні! Ви вже багато знаєте з нашого уроку про систему дихання.
Робота за підручником
Дослідили й дізналися?
Проаналізуйте запропоновані діаграми складу повітря, яке людина вдихає і видихає( мал.101).
Зробіть висновок про відмінність між ними.
Поясніть, чому необхідно провітрювати приміщення, у яких живите й навчаєтеся.
Розгляньте колаж. Обговоріть, що спонукало персонажів колажу надягти захисні маски.
Робота з підручником. ( сторінка 209, парад порад)
Сформулюй самостійно поради.
Належний склад повітря у приміщенні допомагають підтримувати очищувачі й зволожувачі повітря. ( малюнок 102) підручника.
Запропонуйте способи зволоження повітря в домашніх умовах.
(Шаблони органів дихання
https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1xhTPzGX8hMY_Rs56gOJuntXRdLwvpb9u )
V. Підсумок уроку. Рефлексія
1.Дихання – це процес…
А) поглинання кисню і виділення вуглекислого газу живими організмами.
Б) поглинання вуглекислого газу і виділення кисню живими організмами.
2. Органи дихання – це …
А) ніс, гортань, трахея, бронхи, легені, легеневі пухирці, кровоносні судини.
Б) ніс, рот, трахея, бронхи, легені, кровоносні судини, капіляри.
3. Диханням керує… А) головний мозок. Б) спинний мозок.
4. Правильно дихати через ніс тому, що…
А) у носі повітря очищається від пилу і зігрівається.
Б) не потрапляють віруси та мікроби.
5. Підкресли правильні твердження:
А) Для дихання необхідне будь-яке повітря.
Б) Пил і тютюновий дим шкодять легеням.
В) Займайся спортом, тренуй м’язи, щоб отримувати більше кисню.
Вчитель зачитує правильні відповіді, діти обмінюються виконаними роботами і оцінюють їх.
2. Рубрика « Тобі до снаги»
Фронтальна бесіда:
— Які органи утворюють дихальну систему?
— Яку будову мають легені?
— Що відбувається в легенях під час дихання?
— Як треба дбати про органи дихання?
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати тему за підручником «Для чого і як ми дихаємо», звернути увагу на рубрику « Тобі до снаги».