Тема: Тарас Григорович Шевченко – видатний письменник, художник, громадський діяч України
Мета: закріпити знання учнів про творчість Т.Г. Шевченко, розвивати мовлення, мислення, увагу, виховувати любов до книги, бажання читати твори Т.Г. Шевченка.
Обладнання: репродукції картин Т.Г. Шевченка, аудіо запис пісні, портрет письменника, «Кобзарь».
Хід
І мене в сім'ї великій.
В сім'ї вольній, новій.
Не забудьте...
Т. Шевченко
І. Організація учнів.
II. Оголошення теми та мети. Мотивація навчальної діяльності.
Хто акровірш прочитає.
Про що піде мова - взнає.
Ти мусиш нам слівце назвати,
Адже умів лиш він один
Рабів німих так захищати,
А хто так оспівав, як він,
Садок вишневий коло хати?
(Д. Білоус)
- Сьогоднішній захід ми присвячуємо видатному українському поету та художнику Тарасу Григоровичу Шевченку, вклонімося світлій пам'яті поета. Перегорнемо деякі сторінка життя великого Кобзаря, прислухаємося до шевченківської думки та слова.
Щовесни, коли тануть сніги,
І на рясті просяє веселка.
Повні сил і живої снаги.
Ми вшановуємо пам'ять Шевченка
III. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
1. Вступна бесіда.
* На Черкащині, в селі Моринці, у родині селянина-кріпака 9 березня 1814 року народився хлопчик - майбутній великий поет та художник, сіяч розумного, доброго, вічного. (Показую на карті України Черкащину, села Моринці та Шевченкове).
* Поміркуйте, що означає слово «кріпак»? (Діти висловлюють свої думки).
* Отже, кріпак - це людина, закріплена за паном, яка на нього працює. Пан міг кріпака продати, купити, виміняти, як річ.
* У селі Кирилівка минули дитячі роки Тараса. В селі збереглася могила його матері. яка ще молодою, знесилена тяжкою працею та нуждою, померла, залишивши осиротілих дітей. На кладовищі – могила батька Григорія Івановича, який не витерпів лихої долі і теж пішов із життя, а діти-сироти «розлізлися межи людьми, мов мишенята». Збереглася в селі хата дяка, в якій вчився малий Тарасик.
* Є в селі музей Тараса Григоровича Шевченка, пам'ятник великому поетові. А Черкащину називають ПІевченковим краєм.
2. Показ ілюстрацій. Могила Т.Г. Шевченка на Тарасовій горі біля Канева.
* Як і заповідав поет, його поховано біля Канева над Дніпром на високій Чернечій горі, яку народ називає Тарасовою. Тут часто можна почути українських народних співців і музикантів, які співають і грають на кобзі (бандурі). Це кобзарі.
- Діти, а що ви знаєте про кобзарів?
* Колись у сиву давнину, ходили по Україні старі люди (часто вони були сліпі), співали про тяжке життя, про героїчні подвиги козаків, сподівання на краще майбутнє. Старець-кобзар - вчитель правди.
* Співаючи, вони грали на старовинному інструменті - кобзі. (Розгляд кобзи).
Назва інструменту і дала назву - кобзарі.
Ішов кобзар до Києва
Та сів спочивати:
Торбинками обвішаний
Його провожатий.
Мале дитя коло нього
На сонці куняє.
А тим часом кобзар
Ісуса співає.
3. Розгляд репродукції картини Л.М. Жемчужникова «Кобзар на шляху».
а) Тарас Григорович не грав на кобзі. не співав пісень по дорогах України, але читаючи його твори, ніби чуєш ніжну, сумну пісню про тяжке життя народу. Та й у нього самого доля була нелегкою.
б) Читання підготовленим учнем вірша Т. Шевченка «Доля».
4. Розгляд репродукції картини Л.С. Їжакевича «Тарас-пастух».
Йому тринадцятий минав.
Він пас ягнята за селом
І серцем чистим бік пізнав
Біль народу, що був рабом.
У вірші «Мені тринадцятий минало» змальований образ Оксани Коваленко - подруги дитинства Тараса. Давайте послухаємо вірш Т. Г. Шевченка «Мені тринадцятий минало».
IV. Сторінками творчості Т.Г. Шевченка.
1. Робота з виставкою книг.
- Діти, у кого дома є «Кобзар»? Не один вірш із цієї збірки знайшов дорогу до вашого серця. Його поетичне слово любить і ненавидить, плаче І сміється, радіє і сумує. Назвавши «Кобзарем» свою першу збірку, Шевченко підкреслив цим народність, волелюбність своєї поезії.
2. Пісенність поезії Т. Шевченка.
Пісенність Шевченкової поезії невичерпна. Багато його віршів покладено на музику.
- Діти, які ви знаєте пісні на вірші Т.Г. Шевченка?
а) Слухання запису пісні «Реве та стогне Дніпр широкий».
б) Виконання учнями пісні «Зацвіла в долині червона калина».
3. Шевченко - художник.
а) Повідомлення.
Т.Г. Шевченко був не тільки поетом. Він був ще й талановитим художником. Його роботи різноманітні за жанрами: автопортрети, портрети, пейзажі, офорти (гравюри на металі).
б) Розгляд та обговорення репродукції
Т. Шевченка «Автопортрет» 1840-41 років.
- Хто впізнав людину, яка дивиться на нас із глибини часу?
Це автопортрет Т. Шевченка, який у різні роки їх намалював кілька. Автопортрет - це портрет художника, створений ним самим.
- Яким ви бачите поета? (Молодим, добрим, розумним)
- Що виражають очі? (Печаль, біль)
- Високе чоло свідчить про глибокий розум.
- Про що думає поет?
є) Пам'ять про поета вічна.
* Тяжке життя, переслідування, заслання далися взнаки. Здоров'я його було підірване. Боровся з недугою три роки. Помер у Петербурзі 10 березня 1861 року. Згодом Його тіло перевезли в Україну і поховали на Чернечій горі біля міста Канева над Дніпром.
* Із 47 прожитих років йому довелось бути; 24 роки кріпаком, 10 років у неволі, 3,5 роки під наглядом поліції. І тільки 9 років вільною людиною.
* У цьому році минає 198 років з дня народження славетного сина України Тараса Григоровича Шевченка. Народ пам'ятає про свого Кобзаря, вшановує його пам'ять: ім'ям Шевченка названо парки, театри, вулиці. У нашому селищі також названо його іменем одну із вулиць. Його ім'я у 1939 році присвоєно Київському державному університету. На майданах міст і сіл споруджено пам'ятники поету.
* Не лише в Україні вшановують його пам'ять. Пам'ятники нашому Шевченку стоять у далекій Канаді, Угорщині, США, Парагваї, Франції, Аргентині. Вулиці багатьох міст світу теж названо його іменем.
- Діти, якими словами поет звертався до своїх нащадків, до нас з вами? («І мене в сім’ї великій…»)
(Читання «Заповіту»).
Сьогодні , ми зібралися тут, щоб вшанувати пам'ять великого Кобзаря. Уся поетична творчість Т. Г. Шевченка захоплює і вічно кличе до себе людей усіх поколінь.
V. Підсумок .
1. «Шифрувальники».
- Хто такий Т.Г. Шевченко?
Т.р.с Гр.г.р.в.ч Ш.вч.нк. - в.л.к.й.кр.їнськ.й п..т, х.д.жн.к.
2. Експрес-опитування. Технологія «Незакінчене речення».
* Тарас Григорович дуже часто називав своєю батьківщиною село... (Кирилівку)
* Ще з дитинства були виявлені у Тараса Шевченка здібності до... (малярства)
* У 1840 році Т. Шевченко надрукував поетичну збірку... («Кобзар»)
* Соціальний стан Тараса у дитячі роки... (Кріпак)
3. Складання букету Кобзареві.
* Над Дніпром височить пам'ятник-велетень. Не заростають стежки до могили великого Кобзаря, все життя і творчість якого є зразком того, як справжній митець повинен своїм талантом служити народу.
(На звороті кожної квіточки записані слова із вірша Т. Шевченка. Назвати назву вірша).
Тече. вода, качаточка, качечка, калина.
Реве, стогне, завива, верби, гне.
Тринадцять, мені, минало, пас, ягнята.
* На Тарасовій могилі у будь-яку пору року свіжі квіти. Ми теж сьогодні склали букет - символ нашої пам'яті, нашої любові й шани, нашої безмірної вдячності. (Діти ставлять квіти у вазу до портрета Т. Шевченка).
Спи спокійно, Тарасе!
Нащадки твої
Словом шани
Тебе пом'янули.
І народи Вкраїни
Заповітів твоїх не забули.
Юні друзі! Дорожіть Шевченком. Хочеться вірити, що, вступаючи в нове тисячоліття, на вашому шляху завжди будуть Тарасова пристрасть, Тарасова мужність, Тарасове невмируще слово!