Сядьмо обличчям один до одного, відчуймо тепло долонь, закриймо очі і промовляймо:
Я – розумний...
Я – щасливий...
Я - досліджую, думаю, замислююся…
Я – впевнений у собі, бо я живу заради добра на Землі...
Тема: Зовнішні процеси, що зумовлюють зміну земної кори. Вивітрювання, робота вітру, текучих і підземних вод, льодовиків.
Основні форми рельєфу суходолу – гори і рівнини. Різноманітність та утворення рівнин на суходолі. Найбільші за площею рівнини світу.
Мета уроку:
Знаннєвий компонент. Дати визначення основних понять, знання про зовнішні процеси Землі, з’ясувати їх роль у формуванні поверхні планети, знання про основні форми рельєфу суходолу.
Діяльнісний компонент. Розвивати критичність думки, логічне мислення, спостережливість, заохочувати до активної розумової діяльності, самостійності, творчості, формувати науковий світогляд, вдосконалювати практичні навички роботи з картою, підручником.
Ціннісний компонент. Виховувати культуру праці, спілкування,дбайливе, раціональне ставлення до природи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник географії, атлас, зошити для практичних робіт, фізична карта України, додатковий матеріал.
Основні поняття: літосфера, земна кора, нерівності, вітер, зовнішні процеси, вивітрювання, ерозія, дюни, бархани, рельєф, рівнини, гори.
Хід уроку.
Сядьмо обличчям один до одного, відчуймо тепло долонь, закриймо очі і промовляймо:
Я – розумний...
Я – щасливий...
Я - досліджую, думаю, замислююся…
Я – впевнений у собі, бо я живу заради добра на Землі...
Розплющіть очі і подаруйте один одному посмішку.
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
Прийом «Географічна розминка» (використовується фізична карта півкуль та атласи).
• Який із сучасних діючих вулканів найвищий?
• Який найвищий вулкан Африки?
• Назвіть вулкан, якому поклоняються жителі Японії.
• Який вулкан знаходиться в Антарктиді?
• Назвіть вулкан, що «не відбувся» у Кримських горах?
Прийом «Опитування-естафета» (використовуються дидактичні картки. Проводиться між рядами).
Картка 1.
1. Шар Землі, на який припадає переважна частина її обсягу, _______
2. Вогнище землетрусів _____________________________________
3. Глибока западина на вершині вулкана _______________________
4. Найвищий діючий вулкан на суходолі _______________________
5. Океан, в якому найчастіше виникають цунамі, ________________
Картка 2.
1. Земна кора з верхньою частиною мантії утворюють оболонку _____
2. Місце на поверхні над вогнищем землетрусу __________________
3. Канал, яким магма рухається до поверхні, ____________________
4. Материк, на якому немає діючих вулканів, ___________________
5. Океан, в якому найчастіше виникають моретруси, _____________
Картка 3.
1. Імовірно, «найгарячіший» шар Землі __________________________
2. Прилад для запису коливань земної кори _______________________
3.Гарячі фонтануючі джерела, що утворюються в районах вулканізму, ____________
4. Держава — чемпіон за кількістю землетрусів _____________________
5. Океан, на окраїнах якого розташована переважна частина діючих вулканів, ________
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ.
Бесіда за запитаннями.
Прийом «Приваблива мета».
Вам усім знайомий процес ліплення фігурок з пластиліну або глини. Людину, що ліпить професійно, називають скульптором. Як працює скульптор? Незалежно від того, правша він чи лівша, завжди ліпить двома руками. Природу Землі можна порівняти зі скульптором: вона невтомно «ліпить» і створює образ поверхні нашої планети. З роботою однієї з її «рук» ми вже знайомі — це внутрішні сили Землі, що спричиняють рух плит, магматизм. Результат їхньої роботи наявний — це гори, западини. А що ж робить «друга рука» природи? Чому поверхня Землі така різноманітна? Сьогодні на уроці ми маємо з’ясувати, як «працює» ця «друга рука», звідки бере сили та який її результат.
Повідомлення теми і мети уроку(вправа на розвиток логічного мислення).
На дошці як епіграф записане прислів’я: «Вода камінь точить» у нестандартному вигляді:
«ВО-ЧИТЬ-МІНЬ-ДА-ТО-КА».
Учням треба прочитати прислів’я і визначити тему уроку.
1.Зовнішні процеси Землі
Робота Робота Робота Робота Діяльність
Сонця води вітру живих організмів людини
Отже, зовнішні сили (екзогенні) впливають на зміну рельєфу Землі.
2.Вивітрювання, його основні види.
Самостійна робота учнів (заповнити таблицю «Типи вивітрювання»).
Тип вивітрювання |
Під дією чого відбувається |
До чого призводить |
Райони найбільшого поширення |
|
|
|
|
3. Характеристика зовнішніх процесів Землі.
Прийом «Творча лабораторія» (робота в групах).
Охарактеризувати за планом один із зовнішніх процесів, продемонструвати свою відповідь рисунком (схемою).
1. Назва процесу
2. Види роботи, яка виконується під час процесу
3. Форми рельєфу, що виникають
4. Можливі негативні наслідки процесу
5. Способи боротьби з негативними наслідками.
4. Основні форми рельєфу Землі. Рівнини.
Прийом «Словничок» (записати основні поняття).
Проблемне запитання. Як видно з фізичної карти України, майже вся територія нашої країни рівнинна. Чим це можна пояснити?
Прийом «П`ять речень».
Метод «Прес».
« Я вважаю, що... (зовнішні сили створюють нерівності поверхні Землі).»
«Тому, що...»
«Наприклад:..»
«Отже,..»
Отже, чи можна вжити прислів’я, яке ми згадувалина початкунашого уроку для характеристики тих процесів, які ми розглядали?
Вивчити параграф підручника, основні поняття, робота з картою.
*Підготувати художні описи форм рельєфу (фотографії, малюнки, уривки літературних творів).
VIII. ПІДСУМОК УРОКУ.
Підсумкова рефлексія «Наш урок закінчується».
- Головне, що я хочу сказати...
- Нове у нашому занятті..
- Я вперше замислився ...
- Для мене цей час....
Обговорення результатів роботи.