Поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Василя Симоненка, проаналізувати поетичний твір «Лебеді материнства», звертаючи увагу на ідейно-художній та символічний зміст, жанр, образи; розвивати навички виразного читання ліричних творів, уміння аналізувати їх, логічно й зв'язно викладати свої думки.
Тема. Василь Симоненко – «лицар на білому коні» в українській літературі. «Лебеді материнства»
Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Василя Симоненка, проаналізувати поетичний твір «Лебеді материнства», звертаючи увагу на ідейно-художній та символічний зміст, жанр, образи; розвивати навички виразного читання ліричних творів, уміння аналізувати їх, логічно й зв’язно викладати свої думки; виховувати почуття любові до Батьківщини, синівську вдячність і повагу до матері.
Обладнання: виставка книжок із творами В. Симоненка, презентація про життєвий і творчий шлях поета, відео, ноутбук, проектор.
Міжпредметні зв’язки: музика, образотворче мистецтво, кінематограф.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап (слайд 1)
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
2. Актуалізація суб’єктного досвіду (слайд 2)
Від дня народження і до останньої хвилини
Є мить прекрасна – це життя людини.
По-різному йдемо життєвим шляхом:
Хтось пролітає непомітним сірим птахом,
Комусь доводиться пливти за течією,
А хтось горить яскравою зорею…
Життєвий шлях людини… У кожного він свій. Дуже часто життя людини порівнюють з дорогою. Чому?
– Доберіть епітети до слова «життя», якщо мова йде про людину, яка «горить яскравою зорею». (Життя змістовне, безцінне, яскраве, величне…).
(слайд 3) «Спалахнув яскравою зорею» в українській літературі в першій половині 60-х років минулого століття поет-шістдесятник В. Симоненко. Навряд чи можна знайти серед біографій письменників долю яскравішу й трагічнішу, ніж життя Василя Симоненка. За свої 28 років він зробив і багато, і мало водночас. Багато, зважаючи на ту самобутню літературну спадщину, яку він залишив нащадкам; мало, з огляду на те, скільки поет ще міг зробити, якби не смерть, що забрала його в розквіті сил та творчої енергії.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда.
Творчість Василя Симоненка витримала випробування протягом кількох десятиліть. Чим же бере за живе Симоненко? Простотою, щирістю вислову, глибоким проникненням у душу людини, в її зачарований світ, самобутньою образністю поетичної мови, патріотичним звучанням своєї музи.
(слайд 4) Олесь Гончар зазначав: «Серед літераторів трапляються й такі,… чия творчість стає мовби часткою нашого буття, часткою повітря, яким ми дихаємо… Симоненко такого типу поет!»
Його світлій пам’яті, його палкому і ніжному слову присвячений наш урок.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. (слайд 5)
Тема нашого уроку « Василь Симоненко – «лицар на білому коні» в українській літературі. «Лебеді материнства».
Давайте замислимося, чому Василя Симоненка називають «лицарем на білому коні» і як це його характеризує.
Асоціювання. Занотуйте свої асоціації до словосполучення лицар на білому коні.
«Лицар на білому коні»: благородний чоловік, сміливець, захисник знедолених, мужній воїн, патріот своєї землі, людина високих помислів…
Учитель. І все, що ви сказали, повністю відноситься до Василя Симоненка, доторкнувшись до життєдайного джерела творчої спадщини якого, ми збагатимо себе світлом високих почуттів, високістю прагнень і думок «витязя нової української літератури». Василь Симоненко — патріот, публіцист, лірик, казкар, майстер афоризмів — повертається до читачів. Йому притаманна риса, якої нам часто не вистачає: самоповага і надзвичайна повага до кожної людини, розуміння неповторності людського життя:
Ми — це не безліч стандартних «я», (слайд 6)
А безліч всесвітів різних.
ІV.Вивчення нового матеріалу
Народився поет 8 січня 1935 року в селянській сім’ї в Біївцях Лубенського повіту на Полтавщині. Дитинство припало на роки війни, було важким, голодним, зростав Василь без батька, який залишив родину. Але хлопець ніколи не був обділений материнською любов’ю та ласкою. Допомагали дідусь та бабуся, які любили свого кмітливого онука. Дідусеві присвятив сердечного вірша «Дід умер» та «Дума про діда».
Від матері, Ганни Трохимівни, та діда Федора малий Василько брав перші уроки життя, уроки доброти, любові, невтомну жагу знань. Дід був неписьменним, не ходив до школи, але самостійно навчився грамоти, багато читав, розповідав онукові про минуле, давав корисні поради Василеві.
Писати хлопець почав ще у шкільні роки, писав вірші для шкільної стіннівки.
До школи дорога була не близька – 9 км. Мати згадує: «Повоєнні роки були люті й сніжні. А пальто у Васі – пошарпане, чоботи – діряві. Тільки ніколи, ні разу він не запізнився на урок. Було, питаю його: «Важко тобі, Васю?..» А він весело відказує: «Та чого там важко? Доки дійду до школи, то всі уроки повторю, а як назад вертаюся, то всі пісні переспіваю». (слайд 7, 8)
У 1952 році Василь Симоненко вступив на факультет журналістики Київського університету імені Т.Шевченка. Студентське життя було багате на дружбу на мрії про майбутнє. У роки навчання Симоненко продовжує писати, але з друком своїх творів не поспішає. Згодом почав активно працювати в університетській літературній студії, де його обрали старостою.
По закінченню університету Василь працює в газетах Черкащини. Його замітки, нариси, репортажі, статті відзначалися глибоким змістом та гостротою, безкомпромісністю, а це не завжди подобалося начальству.
Перша збірка поезій «Тиша і грім» дійсно була громом серед застійного болота брехні, підлабузництва, кар’єризму. (слайд 9-11) . Інших своїх збірок поет так і не дочекався, слава та визнання прийшли до нього набагато пізніше, серед них і Державна премія ім. Тараса Шевченка.
Щоденниковий запис 22 липня 1963 року: «Мабуть, почалося моє згасання. Фізично я майже безпорадний, хоч морально ще не зовсім виснажився. Думаючи про смерть, не почуваю ніякого страху,можливо, це тому,що вона ще далеко? Дивна річ: я не хочу смерті, але й особливої жадібності до життя не маю. Десять років для мене – більше, ніж достатньо».
Доля розпорядилася інакше. Менше як через 5 місяців, об 11 годині вечора 13 грудня 1963 року, на лікарняному ліжку в Черкасах навіки зупинилося Симоненкове серце. (слайд 12)
(Відео «Живий голос В. Симоненка «Що я можу сказати про себе…») (слайд 13)
Учитель .
Короткою була життєва дорога В. Симоненка, але ніколи не зупиниться дорога в людське безсмертя, де буде звучати заповіт: «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину».
Одним із найпопулярніших віршів Василя Симоненка, який став справжнім поетичним шедевром, є його «Лебеді материнства».
Звучить аудіозапис поезії (слайд 14)
Проблемне запитання: (слайд 16)
Назва поезії романтична. В.Симоненко знайшов яскраві образи, щоб передати силу любові до Батьківщини, до рідної української землі. Почуття патріотизму – найсвятіше почуття людини. Кожен із нас любить землю, де він народився, виріс, мову, вперше почуту з уст матері, вулицю, на якій зростав. Любить сильно, щиро. А от знайти слова, щоб висловити любов, - важко. В.Симоненко знайшов такі слова. Він зумів передати у поезії глибину любові до рідної матері, й любов до прекрасної неньки нашої – України у простих і щирих словах).
Перевірка сприйняття тексту (фронтально)
(Колискову)
8) Інтерактивна вправа «Мозковий штурм». (слайд 17)
(«Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину»).
Вчитель: Отже, вірш-пісня написаний у жанрі колискової.
(Вірш можна умовно поділити на дві частини. Перша частина закінчується словами: «лоскотали марево золотим сузір’ям».
Початок поезії подібний до народної колискової, любляча мати вимріює щасливу долю своїй дитині. Тут чується перегук з народними побажаннями добра, любові, щастя. Поет зібрав золоті розсипи із рідної мови - образні словосполучення(епітети, метафори, порівняння), вдихнув у них таку магічну силу, ми проймаємося тим дивовижним казковим світом).
(Палка материнська молитва піснею злітає в темно-синє вечорове небо аж до зір – до самого Бога, прохаючи щастя-долі своїй дитині.
Та виросте син, і життя поставить перед ним нові вимоги.
Але за сином завше будуть мандрувати «очі материнські і білява хата.»У ній непомітно образ матері переростає в образ України, що теж схилилася над колискою улюбленого сина, бажає йому добра, але водночас повчає і хоче застерегти).
1-а група. Симолічні образи поезії (слайд 18)
(Символом називають умовне позначення якогось предмета, поняття чи явища. Символи можуть бути різні: державні, художні, наукові, народні, фольклорні та інші)
У творі є буквальний і символічний зміст. Слів-образів, що мають символічне значення, багато. Вони сприяють розумінню тексту.
Лебеді — символ чистоти, милосердя, Діви Марії. Тобто у вірші це — птах матері.
Зорі — присутність божества, ангела-посланця Бога, надія. Оскільки у християнстві зорі означають божественне благе ставлення, то вданій поезії мова йде про благе ставлення Бога до дитини.
Лимани (вода) — символ народження; символ мінливого людського життя.
Мати є символом усіх духовних речей. «Материнська добра ласка в неї за плечима»: мати — джерело духовності, усього доброго і ніжного.
Півень у праукраїнців вважався передвісником зорі, а отже, пробудження життя.
Національна символіка ( верби і тополі) постає надійним оберегом українців, хоч би де вони опинилися, навіть якщо на чужину їх закинула доля.
2-а група. Художні особливості вірша (слайд 19)
(У вірші багато різних зображувальних засобів. Надзвичайно яскраві епітети. Письменник чимало застосовує уособлень і метафор)
3-я група. Багатство мовних особливостей представлене різними фігурами мови. (слайд 20)
саме так? («Можна вибирати друзів і дружину» - автор називає конкретних людей, яких у житті можна обрати для себе. В останньому двовірші – узагальнене звучання, тобто обирати можна матеріальне й нематеріальне, спосіб життя, визначати, що є головним, а що другорядним, але є те, що дається людині від народження).
3. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
- Чому саме останні два рядки вірша «Лебеді материнства» викарбувано на могилі поета в Черкасах?
- Чи актуальна нині поезія В. Симоненка?
Слово вчителя.
Знамениті «Лебеді материнства» В. Симоненка - своєрідний гімн синівської любові, патріотизму. Частина цього твору згодом стала піснею, музику до якої написав Анатолій Пашкевич. (слайд 21)
(Перегляд відеокліпу «Виростеш ти, сину…»). (слайд 22)
Бесіда.
- Порівняйте текст вірша і пісні. Чому саме слова з другої частини поезії, на вашу думку, стали піснею?
- На чому акцентується увага в поезії і в пісні?
V. Закріплення вивченого
«Незакінчене речення» (слайд 23)
VІ. Підсумок уроку
Двадцять вісім – це дуже мало.
Двадцять вісім – це наче й не жив.
І поклали поета в хмари –
І до хмари немає стежин.
Так про Василя Симоненка сказав дніпропетровський поет Анатолій Кравченко.
І за ці 28 років – поезії, казки, новели, статті. Досконалість, ніжність, краса, вишуканість мови – це риси його письменницького стилю, які роблять Симоненка близьким і зрозумілим кожному з нас.
Хочу завершити наш урок віршем Василя Бута, директора середньої школи на Полтавщині, у якій навчався В.Симоненко.
Свій шлях у всіх колись кінчається,
І майже кожному до ніг кладуть вінки.
Одні жили, помруть і забуваються,
А інші пам'ять залишають на віки.
На їх могилах виростають бур'яни і квіти,
Бо тіло тлінне, та душа жива,
І для народу вічно будуть жити —
їх пам'ять, совість і палкі слова.
Ти знав тоді, якщо тебе не буде,
То в кожнім слові кожного вірша —
Живий поет, поки живі є люди,
Бо в кожного із нас живе твоя душа.
І хоч землею стисло тобі груди,
Та голос твій лунає звідтіля:
«Народ мій є! Народ мій завжди буде!
Поки живий він буде — житиму і я».
VІІ. Домашнє завдання