Слайд №1
Тема. Ліна Костенко. “Кольорові миші”. Ідея зіткнення неповторності й буденності, стандарту в “Кольорових мишах”. Умовна, вигадана ситуація. Образ Анни.
Мета: допомогти учням зрозуміти суть поезії “Кольорові миші” – зіткнення неповторності та стандарту; розвивати уяву, образне мислення, вміння висловлювати свої думки і почуття з приводу прочитаного, аналізувати поетичні твори; виховувати естетичні смаки, позитивне мислення.
Цілі
Учні знатимуть: окремі факти з життя Ліни Костенко, зміст Поезії «Кольорові миші», суть порушених проблем у творі.
Учні вмітимуть: виразно і вдумливо читати та коментувати поезію, визначати основну думку; пояснювати умовність ситуації, зображеної в поезії; характеризувати образи з посиланням на текст, пояснювати алегоричні образи; давати власну оцінку вчинкам персонажів.
Ім'я уроку : Бачити світ кольоровим
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: медіа презентація, набір смужок «Кольоровий настрій», експрес-зошити, картки-завдання для груп.
Методи, прийоми, форми роботи: гронування, створення асоціативного ряду, робота з експрес-зошитами, робота в групах, робота в парах, «Мікрофон»
Хід уроку
Слайд №2
1. Мотиваційний етап
1. 1 З'ясування емоційної готовності до уроку.
Учитель. Налаштувавшись на урок, я прошу вас обрати колір свого настрою. «Кольоровий настрій».
Література – це мистецтво слова. А слова бувають різними не лише за значенням, а й за настроєм, який викликають, за асоціаціями. Слайд №3 Перед вами дві веселки. Скажіть, яка вам більше сподобалася? Чому? Ім'я нашого уроку : «Бачити світ кольоровим». Епіграф «Ми не безліч стандартних «я» , А безліч всесвітів різних»
В.Симоненко
Для роботи нам у нагоді стане експрес-зошит. Підпишіть їх, будь ласка.
2. Актуалізація суб'єктного досвіду .
- Які слова у вас асоціюються із словом «кольорові» ?
2.1. Отже, перше завдання у зошиті. Слайд №4«Гронування» : ключове слово-кольорові, (картини, мрії, сни, квіти , зошити...)
- А вам сняться кольорові сни ? Сьогодні вони вам снилися?
-А що означає «бачити кольорові сни» ? (мріяти)
2.2. У цьому ж зошиті наступне завдання.
- А яке слово є протилежним до слова кольорові? Слайд №5 (2, 3, 4, 5, )Утворення асоціативного ряду до слова «сірі», (брудні, звичайні, непримітні ...) Слайд №5 (6)
- Як ви розумієте вислів «сіра миша»? Зазвичай миші бувають сірими. А от у Ліни Костенко вони кольорові. Хочете дізнатися , чи таке може бути насправді?
II. Цілевизначення і планування
1. Ознайомлення учнів з темою уроку.
2. Цілепокладання
Подумайте, що ви хочете дізнатися і чого ви хочете навчитися на сьогоднішньому уроці. І свої цілі узгодьте із запропонованими . Запишіть цілі уроку.
(Учні в зошитах дописують свої цілі і озвучують їх за бажанням, учитель
узагальнює) Слайд №6 (1,2)
Ми познайомимось з її поезією «Кольорові миші», дізнаємось, які події розгортаються у творі, на які вчинки здатні люди, які риси характеру їм притаманні, яка основна думка твору.
III. Опрацювання навчального матеріалу
Слайд №7
Учитель
- Порахуймо, скільки років виповнилося Ліні Костенко 19 березня цього року?
Поетеса писала : «У дитинстві мене нічого не дивувало. Ходив гарбуз по городу. На яблуні сиділа Жар-птиця. Під вікном у нас на травичці жабка, мишка і півник жили в рукавичці» З цих слів можна сказати, що Ліна Костенко була наділена… чим? (творчою уявою, фантазією...)
Я впевнена, що у цьому ми переконаємось, коли познайомимося з її поезією «Кольорові миші».
Дуже часто ототожнюючи слова й поняття, ми сприймаємо одні як музику, барвисту картинку, інші ж викликають неприємні асоціації Слайд №8
Уявімо собі епоху Середньовіччя. У ньому темно від диму вогнищ, на яких спалюють людей, котрі насмілилися думати чи жити по-іншому. Наук тут ще не знають ладом. Отже, і населення міста темне, неписьменне, легко визнає відьмою чи чаклуном того, хто мислить чи чинить інакше, ніж інші…
- Чи бажаєте дізнатися, а як у художній формі побачила Середньовіччя Ліна Костенко ?
3. «Перше знайомство». Виразне читання поезії «Кольорові миші».
- Якої пори року відбуваються події у творі? Чи випадково це?
- Які художні деталі на це вказують?
- Чи передає пейзаж настрій твору?
- Події, зображені у вірші, реальні чи фантастичні? Доведіть це.
- У чому звинувачує сусід Анну?
- Що найбільше його дратує?
- Яких це мишей робила Анна?
- Що означає бачити кольорові сни? (мріяти).
- Які кольори використовує Ліна Костенко у вірші?
Група «Мовознавці»
Які значення слова сірий ви знайшли у словнику?
СІРИЙ, -а, -е. 1. Колір, середній між білим і чорним // Неяскравий, тьмяний. // Безбарвний, однотонний.
2. Хмарний, похмурий (про погоду, ранок, день і т. ін.).
3. перен. Нічим не примітний, невиразний. // Позбавлений новизни; одноманітний;
беззмістовний. // Позбавлений виразності, яскравості, оригінальності.
4. перен., заст. Який належить до непривілейованого класу; простий. // Неосвічений,
малокультурний.
5. Уживається як складова частина зоологічних, ботанічних, геологічних, технічних та інших назв, термінів.
У якому із цих значень вживає Ліна Костенко слово сірий?
Як називається цей художній засіб?
А чи знаєте ви якісь фразеологізми з цим словом?
Про кого кажуть «Сіра миша»?
Слайд №12
Група «Психологи»
- Крім епітетів, у вірші є інші художні засоби. Один із них – символ.
Символ – (грецьк. symbolon – умовний знак, натяк) – предметний або словесний знак, який виражає сутність певного явища, наприклад: троянда – символ кохання; гілка каштана – символ Києва і т. п.
- Символом чого можна вважати сусіда ?(Обмеженості світогляду, примітивності тощо.)
- А кольорових мишей? (Вміння помічати і творити прекрасне у щоденному житті)
- А яке символічне значення втілює поетеса в образі кольорового кота?
(Мабуть, це якесь диво, що врятувало дівчинку від покарання.)
- У чому незвичайність образу дівчинки Анни?
- Підберіть епітети до характеристики дівчинки.
( Незвичайна, обдарована, талановита…)
- Яку кінцівку має вірш - щасливу чи трагічну? Чому ви так гадаєте?
- У чому полягає, на вашу думку, головний конфлікт твору?
- А чи можна вважати, що конфлікт, зображений у поезії, це конфлікт між дорослими та дітьми? (Адже Анна – десятирічна дівчинка, а сусід і суддя – дорослі).
Слайд №13 (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8)
Група «Літературознавці»
1. Тема: зображення дівчинки, яку несправедливо осудили.
2. Головна думка твору? (Дивовижне завжди з нами поруч, варто лише розгледіти його серед сірості та буденності життя)
3. План сюжету
Експозиція. Знайомство читача з давнім минулим.
Зав'язка. Сусід привів десятирічну Анну до суду, звинувачуючи її в тому, що вона з багряного листя виробляє кольорових мишей, і вони завдають моральної шкоди його дітям.
Розвиток події. Суд над Анною.
Кульмінація. Напруженість Анни в очікуванні вироку.
Розв'язка.З'явився кольоровий кіт, який залив чорнилом викладений на папері вирок, що так і не був проголошений.
Розподіліть у два стовпчики іменники - поняття, що асоціюються у вас з образом Анни та образом сусіда: обдарованість, талант, захоплення, заздрість, примітивність,
нестандартність, буденність, духовна вбогість, яскравість, сірість, неповторність,
індивідуальність.
Слайд №14 (2)
Світ не завжди здатний оцінити талант, неординарну особистість. Тому дуже важливо, щоб наші сірі будні були освітлені іскорками добра, фантазії та творчості. А вам, дорогі діти, я бажаю залишатися завжди яскравими і творчими особистостями і ніколи не втратити своєї
неповторності. Тому зараз я пропоную розфарбувати мишку в зошиті в яскравий колір.
IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Слайд №15
1. «Мікрофон»
На початку уроку ми ставили цілі і записували їх .Тепер позначте, яких цілей ви досягнули. Таким чином, із поставленим завданням ми впоралися. Погляньте на дошку, оберіть речення і продовжте його.
- Сьогодні на уроці я запам'ятав...
- Сьогодні на уроці я навчився...
- Сьогодні на уроці я зрозумів...
- Цікавим для мене було...
- Важким для мене було... (Озвучення відповідей)
Слайд №16
V. Домашнє завдання
1) Уявіть собі, що вас запросили виступити у суді над Анною у ролі захисника.
Пофантазуйте і напишіть коротеньку промову (4-5речень) на захист своєї підзахисної.
За бажанням: Якби вам довелося розфарбовувати персонажів, фарби яких кольорів ви використали б і чому? Намалюйте ілюстрацію до поезії.
Слайд №1
Тема. Ліна Костенко. “Кольорові миші”. Ідея зіткнення неповторності й буденності, стандарту в “Кольорових мишах”. Умовна, вигадана ситуація. Образ Анни.
Мета: допомогти учням зрозуміти суть поезії “Кольорові миші” – зіткнення неповторності та стандарту; розвивати уяву, образне мислення, вміння висловлювати свої думки і почуття з приводу прочитаного, аналізувати поетичні твори; виховувати естетичні смаки, позитивне мислення.
Цілі
Учні знатимуть: окремі факти з життя Ліни Костенко, зміст Поезії «Кольорові миші», суть порушених проблем у творі.
Учні вмітимуть: виразно і вдумливо читати та коментувати поезію, визначати основну думку; пояснювати умовність ситуації, зображеної в поезії; характеризувати образи з посиланням на текст, пояснювати алегоричні образи; давати власну оцінку вчинкам персонажів.
Ім'я уроку : Бачити світ кольоровим
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: медіа презентація, набір смужок «Кольоровий настрій», експрес-зошити, картки-завдання для груп.
Методи, прийоми, форми роботи: гронування, створення асоціативного ряду, робота з експрес-зошитами, робота в групах, робота в парах, «Мікрофон»
Хід уроку
Слайд №2
1. Мотиваційний етап
1. 1 З'ясування емоційної готовності до уроку.
Учитель. Налаштувавшись на урок, я прошу вас обрати колір свого настрою. «Кольоровий настрій».
Література – це мистецтво слова. А слова бувають різними не лише за значенням, а й за настроєм, який викликають, за асоціаціями. Слайд №3 Перед вами дві веселки. Скажіть, яка вам більше сподобалася? Чому? Ім'я нашого уроку : «Бачити світ кольоровим». Епіграф «Ми не безліч стандартних «я» , А безліч всесвітів різних»
В.Симоненко
Для роботи нам у нагоді стане експрес-зошит. Підпишіть їх, будь ласка.
2. Актуалізація суб'єктного досвіду .
- Які слова у вас асоціюються із словом «кольорові» ?
2.1. Отже, перше завдання у зошиті. Слайд №4 «Гронування» : ключове слово-кольорові, (картини, мрії, сни, квіти , зошити...)
- А вам сняться кольорові сни ? Сьогодні вони вам снилися?
-А що означає «бачити кольорові сни» ? (мріяти)
2.2. У цьому ж зошиті наступне завдання.
- А яке слово є протилежним до слова кольорові? Слайд №5 (2, 3, 4, 5, ) Утворення асоціативного ряду до слова «сірі», (брудні, звичайні, непримітні ...) Слайд №5 (6)
- Як ви розумієте вислів «сіра миша»? Зазвичай миші бувають сірими. А от у Ліни Костенко вони кольорові. Хочете дізнатися , чи таке може бути насправді?
II. Цілевизначення і планування
1. Ознайомлення учнів з темою уроку.
2. Цілепокладання
Подумайте, що ви хочете дізнатися і чого ви хочете навчитися на сьогоднішньому уроці. І свої цілі узгодьте із запропонованими . Запишіть цілі уроку.
(Учні в зошитах дописують свої цілі і озвучують їх за бажанням, учитель
узагальнює) Слайд №6 (1,2)
Ми познайомимось з її поезією «Кольорові миші», дізнаємось, які події розгортаються у творі, на які вчинки здатні люди, які риси характеру їм притаманні, яка основна думка твору.
III. Опрацювання навчального матеріалу
Слайд №7
Учитель
- Порахуймо, скільки років виповнилося Ліні Костенко 19 березня цього року?
Поетеса писала : «У дитинстві мене нічого не дивувало. Ходив гарбуз по городу. На яблуні сиділа Жар-птиця. Під вікном у нас на травичці жабка, мишка і півник жили в рукавичці» З цих слів можна сказати, що Ліна Костенко була наділена… чим? (творчою уявою, фантазією...)
Я впевнена, що у цьому ми переконаємось, коли познайомимося з її поезією «Кольорові миші».
Дуже часто ототожнюючи слова й поняття, ми сприймаємо одні як музику, барвисту картинку, інші ж викликають неприємні асоціації Слайд №8
Уявімо собі епоху Середньовіччя. У ньому темно від диму вогнищ, на яких спалюють людей, котрі насмілилися думати чи жити по-іншому. Наук тут ще не знають ладом. Отже, і населення міста темне, неписьменне, легко визнає відьмою чи чаклуном того, хто мислить чи чинить інакше, ніж інші…
- Чи бажаєте дізнатися, а як у художній формі побачила Середньовіччя Ліна Костенко ?
3. «Перше знайомство». Виразне читання поезії «Кольорові миші».
Мовчки слідкуєте за моїм читанням, виписуєте незрозумілі слова в зошити .
- Якої пори року відбуваються події у творі? Чи випадково це?
- Які художні деталі на це вказують?
- Чи передає пейзаж настрій твору?
- Події, зображені у вірші, реальні чи фантастичні? Доведіть це.
- У чому звинувачує сусід Анну?
- Що найбільше його дратує?
- Яких це мишей робила Анна?
- Що означає бачити кольорові сни? (мріяти).
- Які кольори використовує Ліна Костенко у вірші?
Група «Мовознавці»
Які значення слова сірий ви знайшли у словнику?
СІРИЙ, -а, -е. 1. Колір, середній між білим і чорним // Неяскравий, тьмяний. // Безбарвний, однотонний.
2. Хмарний, похмурий (про погоду, ранок, день і т. ін.).
3. перен. Нічим не примітний, невиразний. // Позбавлений новизни; одноманітний;
беззмістовний. // Позбавлений виразності, яскравості, оригінальності.
4. перен., заст. Який належить до непривілейованого класу; простий. // Неосвічений,
малокультурний.
5. Уживається як складова частина зоологічних, ботанічних, геологічних, технічних та інших назв, термінів.
У якому із цих значень вживає Ліна Костенко слово сірий?
Як називається цей художній засіб?
А чи знаєте ви якісь фразеологізми з цим словом?
Про кого кажуть «Сіра миша»?
Слайд №12
Група «Психологи»
- Крім епітетів, у вірші є інші художні засоби. Один із них – символ.
Символ – (грецьк. symbolon – умовний знак, натяк) – предметний або словесний знак, який виражає сутність певного явища, наприклад: троянда – символ кохання; гілка каштана – символ Києва і т. п.
- Символом чого можна вважати сусіда ?(Обмеженості світогляду, примітивності тощо.)
- А кольорових мишей? (Вміння помічати і творити прекрасне у щоденному житті)
- А яке символічне значення втілює поетеса в образі кольорового кота?
(Мабуть, це якесь диво, що врятувало дівчинку від покарання.)
- У чому незвичайність образу дівчинки Анни?
- Підберіть епітети до характеристики дівчинки.
( Незвичайна, обдарована, талановита…)
- Яку кінцівку має вірш - щасливу чи трагічну? Чому ви так гадаєте?
- У чому полягає, на вашу думку, головний конфлікт твору?
- А чи можна вважати, що конфлікт, зображений у поезії, це конфлікт між дорослими та дітьми? (Адже Анна – десятирічна дівчинка, а сусід і суддя – дорослі).
Слайд №13 (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8)
Група «Літературознавці»
1. Тема: зображення дівчинки, яку несправедливо осудили.
2. Головна думка твору? (Дивовижне завжди з нами поруч, варто лише розгледіти його серед сірості та буденності життя)
3. План сюжету
Експозиція. Знайомство читача з давнім минулим.
Зав'язка. Сусід привів десятирічну Анну до суду, звинувачуючи її в тому, що вона з багряного листя виробляє кольорових мишей, і вони завдають моральної шкоди його дітям.
Розвиток події. Суд над Анною.
Кульмінація. Напруженість Анни в очікуванні вироку.
Розв'язка.З'явився кольоровий кіт, який залив чорнилом викладений на папері вирок, що так і не був проголошений.
Розподіліть у два стовпчики іменники - поняття, що асоціюються у вас з образом Анни та образом сусіда: обдарованість, талант, захоплення, заздрість, примітивність,
нестандартність, буденність, духовна вбогість, яскравість, сірість, неповторність,
індивідуальність.
Слайд №14 (2)
Світ не завжди здатний оцінити талант, неординарну особистість. Тому дуже важливо, щоб наші сірі будні були освітлені іскорками добра, фантазії та творчості. А вам, дорогі діти, я бажаю залишатися завжди яскравими і творчими особистостями і ніколи не втратити своєї
неповторності. Тому зараз я пропоную розфарбувати мишку в зошиті в яскравий колір.
IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Слайд №15
1. «Мікрофон»
На початку уроку ми ставили цілі і записували їх .Тепер позначте, яких цілей ви досягнули. Таким чином, із поставленим завданням ми впоралися. Погляньте на дошку, оберіть речення і продовжте його.
- Сьогодні на уроці я запам'ятав...
- Сьогодні на уроці я навчився...
- Сьогодні на уроці я зрозумів...
- Цікавим для мене було...
- Важким для мене було... (Озвучення відповідей)
Слайд №16
V. Домашнє завдання
1) Уявіть собі, що вас запросили виступити у суді над Анною у ролі захисника.
Пофантазуйте і напишіть коротеньку промову (4-5речень) на захист своєї підзахисної.
За бажанням: Якби вам довелося розфарбовувати персонажів, фарби яких кольорів ви використали б і чому? Намалюйте ілюстрацію до поезії.
1