Урок української літератури "Ліна Костенко. “Кольорові миші”"

Про матеріал

Слайд №1

Тема. Ліна Костенко. “Кольорові миші”. Ідея зіткнення неповторності й буденності, стандарту в “Кольорових мишах”. Умовна, вигадана ситуація. Образ Анни.

Мета: допомогти учням зрозуміти суть поезії “Кольорові миші” – зіткнення неповторності та стандарту; розвивати уяву, образне мислення, вміння висловлювати свої думки і почуття з приводу прочитаного, аналізувати поетичні твори; виховувати естетичні смаки, позитивне мислення.

Цілі

Учні знатимуть: окремі факти з життя Ліни Костенко, зміст Поезії «Кольорові миші», суть порушених проблем у творі.

Учні вмітимуть: виразно і вдумливо читати та коментувати пое­зію, визначати основну думку; пояснювати умовність ситуації, зображеної в поезії; характеризувати образи з посиланням на текст, пояснювати алегоричні образи; давати власну оцінку вчинкам персонажів.

Ім'я уроку : Бачити світ кольоровим

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: медіа презентація, набір смужок «Кольоровий настрій», експрес-зошити, картки-завдання для груп.

Методи, прийоми, форми роботи: гронування, створення асоціативного ряду, робота з експрес-зошитами, робота в групах, робота в парах, «Мікрофон»

Хід уроку

Слайд №2

1. Мотиваційний етап

1. 1 З'ясування емоційної готовності до уроку.

Учитель. Налаштувавшись на урок, я прошу вас обрати колір свого настрою. «Кольоровий настрій».

  • 1.2 Слово вчителя.

Література – це мистецтво слова. А слова бувають різними не лише за значенням, а й за настроєм, який викликають, за асоціаціями. Слайд №3 Перед вами дві веселки. Скажіть, яка вам більше сподобалася? Чому? Ім'я нашого уроку : «Бачити світ кольоровим». Епіграф «Ми не безліч стандартних «я» , А безліч всесвітів різних»
В.Симоненко

Для роботи нам у нагоді стане експрес-зошит. Підпишіть їх, будь ласка.

2. Актуалізація суб'єктного досвіду .

- Які слова у вас асоціюються із словом «кольорові» ?

2.1. Отже, перше завдання у зошиті. Слайд №4«Гронування» : ключове слово-кольорові, (картини, мрії, сни, квіти , зошити...)

- А вам сняться кольорові сни ? Сьогодні вони вам снилися?

-А що означає «бачити кольорові сни» ? (мріяти)

2.2. У цьому ж зошиті наступне завдання.

- А яке слово є протилежним до слова кольорові? Слайд №5 (2, 3, 4, 5, )Утворення асоціативного ряду до слова «сірі», (брудні, звичайні, непримітні ...) Слайд №5 (6)

- Як ви розумієте вислів «сіра миша»? Зазвичай миші бувають сірими. А от у Ліни Костенко вони кольорові. Хочете дізнатися , чи таке може бути насправді?

II. Цілевизначення і планування

1. Ознайомлення учнів з темою уроку.

2. Цілепокладання

Подумайте, що ви хочете дізнатися і чого ви хочете навчи­тися на сьогоднішньому уроці. І свої цілі узгодьте із запро­понованими . Запишіть цілі уроку.

(Учні в зошитах дописують свої цілі і озвучують їх за бажан­ням, учитель

узагальнює) Слайд №6 (1,2)

Ми познайомимось з її пое­зією «Кольорові миші», дізнаємось, які події розгортаються у творі, на які вчинки здатні люди, які риси характеру їм при­таманні, яка основна думка твору.

III. Опрацювання навчального матеріалу

Слайд №7

  • 1.Знайомство з автором Ліною Костенко.

Учитель

- Порахуймо, скільки років виповнилося Ліні Костенко 19 березня цього року?

Поетеса писала : «У дитинстві мене нічого не дивувало. Ходив гарбуз по городу. На яблуні сиділа Жар-птиця. Під вік­ном у нас на травичці жабка, мишка і півник жили в рукавичці» З цих слів можна сказати, що Ліна Костенко була наділена… чим? (творчою уявою, фантазією...)

Я впевнена, що у цьому ми переконаємось, коли познайомимося з її поезією «Кольорові миші».

  • 2.Слово вчителя.

Дуже часто ототожнюючи слова й поняття, ми сприймаємо одні як музику, барвисту картинку, інші ж викликають неприємні асоціації Слайд №8

Уявімо собі епоху Середньовіччя. У ньому темно від диму вогнищ, на яких спалюють людей, котрі насмілилися думати чи жити по-іншому. Наук тут ще не знають ладом. Отже, і населення міста темне, неписьменне, легко визнає відьмою чи чаклуном того, хто мислить чи чинить інакше, ніж інші…

- Чи бажаєте дізнатися, а як у художній формі побачила Середньовіччя Ліна Костенко ?

3. «Перше знайомство». Виразне читання поезії «Кольоро­ві миші».

  • Мовчки слідкуєте за моїм читанням, виписуєте незрозумілі слова в зо­шити .
  • 4.Слайд №9 (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7) Словникова робота Цебто-тобто; страти - покарання; недоквас- недоквашене; жужмом- купою ; мантія - судейська накидка; стандарт - зразок, еталон, який стає мірилом для інших; Вишгород - місто в Київській області.
  • 5.Слайд №10 «Мозковий штурм». Бесіда за прослуханою поезією.

- Якої пори року відбуваються події у творі? Чи випадково це?

- Які художні деталі на це вказують?

- Чи передає пейзаж настрій твору?

- Події, зображені у вірші, реальні чи фантастичні? Доведіть це.

- У чому звинувачує сусід Анну?

- Що найбільше його дратує?

- Яких це мишей робила Анна?

- Що означає бачити кольорові сни? (мріяти).

- Які кольори використовує Ліна Костенко у вірші?

  • 6.Слайд №11 Робота в групах

Група «Мовознавці»

Які значення слова сірий ви знайшли у словнику?

СІРИЙ, -а, -е. 1. Колір, середній між білим і чорним // Неяскравий, тьмяний. // Безбарвний, однотонний.

2. Хмарний, похмурий (про погоду, ранок, день і т. ін.).

3. перен. Нічим не примітний, невиразний. // Позбавлений новизни; одноманітний;

беззмістовний. // Позбавлений виразності, яскравості, оригінальності.

4. перен., заст. Який належить до непривілейованого класу; простий. // Неосвічений,

малокультурний.

5. Уживається як складова частина зоологічних, ботанічних, геологічних, технічних та інших назв, термінів.

У якому із цих значень вживає Ліна Костенко слово сірий?

Як називається цей художній засіб?

А чи знаєте ви якісь фразеологізми з цим словом?

Про кого кажуть «Сіра миша»?

Слайд №12

Група «Психологи»

- Крім епітетів, у вірші є інші художні засоби. Один із них – символ.

Символ – (грецьк. symbolon – умовний знак, натяк) – предметний або словесний знак, який виражає сутність певного явища, наприклад: троянда – символ кохання; гілка каштана – символ Києва і т. п.

- Символом чого можна вважати сусіда ?(Обмеженості світогляду, примітивності тощо.)

- А кольорових мишей? (Вміння помічати і творити прекрасне у щоденному житті)

- А яке символічне значення втілює поетеса в образі кольорового кота?

(Мабуть, це якесь диво, що врятувало дівчинку від покарання.)

- У чому незвичайність образу дівчинки Анни?

- Підберіть епітети до характеристики дівчинки.

( Незвичайна, обдарована, талановита…)

- Яку кінцівку має вірш - щасливу чи трагічну? Чому ви так гадаєте?

- У чому полягає, на вашу думку, головний конфлікт твору?

- А чи можна вважати, що конфлікт, зображений у поезії, це конфлікт між дорослими та дітьми? (Адже Анна – десятирічна дівчинка, а сусід і суддя – дорослі).

Слайд №13 (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8)

Група «Літературознавці»

1. Тема: зображення дівчинки, яку несправедливо осудили.

2. Головна думка твору? (Дивовижне завжди з нами поруч, варто лише розгледіти його серед сірості та буденності життя)

3. План сюжету

Експозиція. Знайомство читача з давнім минулим.

Зав'язка. Сусід привів десятирічну Анну до суду, звинувачуючи її в тому, що вона з багряного листя виробляє кольорових мишей, і вони завдають моральної шкоди його дітям.

Розвиток події. Суд над Анною.

Кульмінація. Напруженість Анни в очікуванні вироку.

Розв'язка.З'явився кольоровий кіт, який залив чорнилом викладений на папері вирок, що так і не був проголошений.

  • 7.Слайд №14 (1) Робота в парах. Літературний диктант.

Розподіліть у два стовпчики іменники - поняття, що асоціюються у вас з образом Анни та образом сусіда: обдарованість, талант, захоплення, заздрість, примітивність,

нестандартність, буденність, духовна вбогість, яскравість, сірість, неповторність,

індивідуальність.

Слайд №14 (2)

  • 8. Слово вчителя:

Світ не завжди здатний оцінити талант, неординарну особистість. Тому дуже важливо, щоб наші сірі будні були освітлені іскорками добра, фантазії та творчості. А вам, дорогі діти, я бажаю залишатися завжди яскравими і творчими особистостями і ніколи не втратити своєї

неповторності. Тому зараз я пропоную розфарбувати мишку в зошиті в яскравий колір.

IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Слайд №15

1. «Мікрофон»

На початку уроку ми ставили цілі і записували їх .Тепер позначте, яких цілей ви досягнули. Таким чином, із поставленим завданням ми впоралися. Погляньте на дошку, оберіть речення і продовжте його.

- Сьогодні на уроці я запам'ятав...

- Сьогодні на уроці я навчився...

- Сьогодні на уроці я зрозумів...

- Цікавим для мене було...

- Важким для мене було... (Озвучення відповідей)

Слайд №16

V. Домашнє завдання

1) Уявіть собі, що вас запросили виступити у суді над Анною у ролі захисника.

Пофантазуйте і напишіть коротеньку промову (4-5речень) на захист своєї підзахисної.

За бажанням: Якби вам довелося розфарбовувати персонажів, фарби яких кольорів ви використали б і чому? Намалюйте ілюстрацію до поезії.

Перегляд файлу

Слайд №1

Тема. Ліна Костенко. “Кольорові миші”. Ідея зіткнення неповторності   й буденності, стандарту в “Кольорових мишах”. Умовна, вигадана ситуація. Образ Анни.

Мета: допомогти учням зрозуміти суть поезії “Кольорові миші” – зіткнення неповторності та стандарту;  розвивати уяву, образне мислення, вміння висловлювати свої думки і почуття з приводу прочитаного,  аналізувати поетичні твори; виховувати естетичні смаки, позитивне мислення.

Цілі

Учні знатимуть: окремі факти з життя Ліни Костенко, зміст Поезії «Кольорові миші», суть порушених проблем у творі.

Учні вмітимуть: виразно і вдумливо читати та коментувати пое­зію, визначати основну думку; пояснювати умовність ситуації, зображеної в поезії; характеризувати образи з посиланням на текст, пояснювати алегоричні образи; давати власну оцінку вчинкам персонажів.

Ім'я уроку : Бачити світ кольоровим

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

Обладнання: медіа презентація, набір смужок «Кольоровий настрій», експрес-зошити, картки-завдання для груп.

Методи, прийоми, форми роботи: гронування, створення асоціативного ряду, робота з експрес-зошитами, робота в групах, робота в парах, «Мікрофон»

 

Хід уроку

Слайд №2

1. Мотиваційний етап

1. 1 З'ясування емоційної готовності до уроку.

 

Учитель. Налаштувавшись на урок, я прошу вас обрати колір свого настрою. «Кольоровий настрій».

  1.  Слово вчителя.

Література – це мистецтво слова. А слова бувають різними не лише за значенням, а й за настроєм, який викликають, за асоціаціями.  Слайд №3  Перед вами дві веселки. Скажіть, яка вам більше сподобалася? Чому? Ім'я нашого уроку : «Бачити світ кольоровим». Епіграф  «Ми не безліч стандартних «я» , А безліч всесвітів різних»
                                                                                                                              В.Симоненко

Для роботи нам у нагоді стане експрес-зошит. Підпишіть їх, будь ласка.

2.  Актуалізація суб'єктного досвіду .

- Які слова у вас асоціюються із словом «кольорові» ?

2.1. Отже, перше завдання у зошиті. Слайд №4  «Гронування» : ключове слово-кольорові, (картини, мрії, сни, квіти , зошити...)

- А вам сняться кольорові сни ? Сьогодні вони вам снилися?

-А що означає «бачити кольорові сни» ? (мріяти)

2.2. У цьому ж зошиті наступне завдання.

-  А яке слово є протилежним до слова кольорові? Слайд №5 (2, 3, 4, 5, )  Утворення асоціативного ряду до слова «сірі», (брудні, звичайні, непримітні ...) Слайд №5 (6)

- Як ви розумієте вислів «сіра миша»? Зазвичай миші бувають сірими. А от у Ліни Костенко вони кольорові. Хочете дізнатися , чи таке може бути насправді?

 II. Цілевизначення і планування

1. Ознайомлення учнів з темою уроку.

2. Цілепокладання

Подумайте, що ви хочете дізнатися і чого ви хочете навчи­тися на сьогоднішньому уроці. І свої цілі узгодьте із запро­понованими . Запишіть цілі уроку.

(Учні в зошитах дописують свої цілі і озвучують їх за бажан­ням, учитель

узагальнює) Слайд №6 (1,2)

Ми познайомимось з її пое­зією «Кольорові миші», дізнаємось, які події розгортаються у творі, на які вчинки здатні люди, які риси характеру їм при­таманні, яка основна думка твору.

III. Опрацювання навчального матеріалу

Слайд №7

  1. Знайомство з автором Ліною Костенко.

Учитель

 - Порахуймо, скільки років виповнилося Ліні Костенко 19 березня цього року?

Поетеса писала : «У дитинстві мене нічого не дивувало. Ходив гарбуз по городу. На яблуні сиділа Жар-птиця. Під вік­ном у нас на травичці жабка, мишка і півник жили в рукавичці» З цих слів можна сказати, що Ліна Костенко була наділена…  чим? (творчою уявою, фантазією...)

Я впевнена, що у цьому ми переконаємось, коли познайомимося з її поезією «Кольорові миші».

  1. Слово вчителя.

Дуже часто ототожнюючи слова й поняття, ми сприймаємо одні як музику, барвисту картинку, інші ж викликають неприємні асоціації  Слайд №8

  Уявімо собі епоху Середньовіччя. У ньому темно від диму вогнищ, на яких спалюють людей, котрі насмілилися думати чи жити по-іншому. Наук тут ще не знають ладом. Отже, і  населення міста темне, неписьменне, легко визнає відьмою чи чаклуном того, хто мислить чи чинить інакше, ніж інші…

- Чи бажаєте дізнатися, а як у художній формі побачила Середньовіччя Ліна Костенко ?

        3. «Перше знайомство». Виразне читання поезії «Кольоро­ві миші».

Мовчки слідкуєте за моїм читанням, виписуєте незрозумілі слова в зо­шити .

 

  1. Слайд №9 (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7) Словникова робота  Цебто-тобто; страти - покарання; недоквас- недоквашене; жужмом- купою ; мантія - судейська накидка; стандарт - зразок, еталон, який стає мірилом для інших; Вишгород - місто в Київській області.

 

  1. Слайд №10 «Мозковий штурм». Бесіда за прослуханою поезією.

 

- Якої пори року відбуваються події у творі? Чи випадково це?

- Які художні деталі на це вказують?

- Чи передає пейзаж настрій твору?

- Події, зображені у вірші, реальні чи фантастичні? Доведіть це.

- У чому звинувачує сусід Анну?

- Що найбільше його дратує?

- Яких це мишей робила Анна?

- Що означає бачити кольорові сни? (мріяти).

- Які кольори використовує Ліна Костенко у вірші?

 

  1. Слайд №11 Робота в групах

Група «Мовознавці»

Які значення слова сірий ви знайшли у словнику?

СІРИЙ, -а, -е. 1. Колір, середній між білим і чорним // Неяскравий, тьмяний. // Безбарвний, однотонний.

2. Хмарний, похмурий (про погоду, ранок, день і т. ін.).

3. перен. Нічим не примітний, невиразний. // Позбавлений новизни; одноманітний;

беззмістовний. // Позбавлений виразності, яскравості, оригінальності.

4. перен., заст. Який належить до непривілейованого класу; простий. // Неосвічений,

малокультурний.

5. Уживається як складова частина зоологічних, ботанічних, геологічних, технічних та інших назв, термінів.

У якому із цих значень вживає Ліна Костенко слово сірий?

Як називається цей художній засіб?

А чи знаєте ви якісь фразеологізми з цим словом?

Про кого кажуть «Сіра миша»?

 

Слайд №12

Група «Психологи»

- Крім епітетів, у вірші є інші художні засоби. Один із них – символ.

Символ  – (грецьк.  symbolon –    умовний знак, натяк)  – предметний або словесний знак, який виражає сутність певного явища, наприклад: троянда  – символ кохання; гілка каштана – символ Києва і т. п.

- Символом чого можна вважати сусіда ?(Обмеженості світогляду, примітивності тощо.)

- А кольорових мишей? (Вміння помічати і творити прекрасне у щоденному житті)

- А яке символічне значення втілює поетеса в образі кольорового кота?

(Мабуть, це якесь диво, що врятувало дівчинку від покарання.)

- У чому незвичайність образу дівчинки Анни?

- Підберіть епітети до характеристики дівчинки.

( Незвичайна, обдарована, талановита…)

- Яку кінцівку має вірш - щасливу чи трагічну? Чому ви так гадаєте?

- У чому полягає, на вашу думку, головний конфлікт твору?

- А чи можна вважати, що  конфлікт, зображений у поезії, це конфлікт між дорослими та дітьми? (Адже Анна – десятирічна дівчинка, а сусід і суддя – дорослі).

 

Слайд №13 (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8)

Група «Літературознавці»

 1. Тема: зображення дівчинки, яку несправедливо осудили.

 2. Головна думка твору? (Дивовижне завжди з нами поруч, варто лише розгледіти його серед сірості та буденності життя)

 3. План сюжету

Експозиція. Знайомство читача з давнім минулим.

Зав'язка. Сусід привів десятирічну Анну до суду, звинувачуючи її в тому, що вона з багряного листя виробляє кольорових мишей, і вони завдають моральної шкоди його дітям.

Розвиток події. Суд над Анною.

Кульмінація. Напруженість Анни в очікуванні вироку.

Розв'язка.З'явився кольоровий кіт, який залив чорнилом викладений на папері вирок, що так і не був проголошений.

 

  1. Слайд №14 (1)  Робота в парах. Літературний диктант.

Розподіліть у два стовпчики іменники  - поняття, що асоціюються у вас з образом Анни та образом сусіда:  обдарованість, талант, захоплення, заздрість, примітивність,

нестандартність, буденність, духовна  вбогість, яскравість, сірість, неповторність,

індивідуальність.

Слайд №14 (2)

  1.  Слово вчителя:

Світ не завжди здатний  оцінити талант, неординарну особистість. Тому дуже важливо, щоб наші сірі будні були освітлені іскорками добра, фантазії та творчості. А вам, дорогі діти, я бажаю залишатися завжди яскравими і творчими особистостями і ніколи не втратити своєї

неповторності. Тому зараз я пропоную розфарбувати мишку в зошиті в яскравий колір.

 

IV. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Слайд №15

 1. «Мікрофон»

 На початку уроку ми ставили цілі і записували їх .Тепер позначте, яких цілей ви досягнули. Таким чином, із поставленим завданням ми впоралися. Погляньте на дошку, оберіть речення і продовжте його.

-  Сьогодні на уроці я запам'ятав...

-  Сьогодні на уроці я навчився...

-  Сьогодні на уроці я зрозумів...

-  Цікавим для мене було...

-  Важким для мене було... (Озвучення відповідей)

Слайд №16

V. Домашнє завдання

    1) Уявіть собі, що вас запросили виступити у суді над Анною у ролі захисника. 

Пофантазуйте і напишіть коротеньку промову (4-5речень) на захист своєї підзахисної.

   За бажанням:    Якби вам довелося розфарбовувати персонажів, фарби яких кольорів ви використали б і чому? Намалюйте ілюстрацію до поезії.

1

 

docx
Додано
21 березня 2018
Переглядів
8959
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку