Урок: «До Дня української писемності та мови»
Ведучий 1:
Ми українці – велика родина,
Мова і пісня її солов’їна,
Квітне в садочках червона калина,
Рідна земля для всіх нас – Україна.
(Звучить пісня про Україну)
Ведучий 1:
Юначе, хто ти?
Хлопець:
Я – українець. Добрий господар землі своєї, вірний заповітам дідів і батьків наших.
Ведучий 2:
Дівчино, хто ти?
Дівчина:
Я – українка. Понад усе на світі люблю рідний край, де я виросла, лагідну і щиру мову.
Ведучий 1:
В Конституції України записано, що державною мовою в Україні є українська мова.
9 листопада – День української писемності та мови.
Ведучий 2:
Чи знаємо ми українську настільки, щоб нас правильно зрозуміли, коли ми висловлюємо свою думку? Чи не бували ви в такій ситуації, як оці дівчатка?
СЦЕНКА
- У мене завтра день народження. Мені пошили плаття з атласу.
- З атласу? Та ти що?
- З атласу! Він такої рідкісної білизни!
- Білизни? Так з чого тобі плаття пошили: з білизни чи з атласу?
- Та з атласу ж!
- Не розумію, як можна плаття пошити з паперу?
- З якого паперу? Якої білизни?
- Ти ж сама кажеш.
- Я кажу з шовку, а ти - з паперу.
Ведучий 2:
Інколи незрозумілою робить нашу мову надмірне використання іншомовних слів.
СЦЕНКА
Гукаю якось у кафе офіціанта:
- Борщ український. Будь ласка, подайте, склянку узвару й вареники з м’ясом.
- Пане, ну що Ви, кафе в нас сучасне! Стек є в нас, гамбургер, чизбургер, піца…
- ( Що вона каже? І як воно їсться? )
- «Фанта», є «Спрайт», «Кока-кола». Ще є солодощі – тільки для Вас: «Снікерс» та «Марс»…
- Прошу, сідайте.
- Ой, щось погано. Водички подайте. (Хто його знає, чим тут нагодують). Дякую. Вибачте. Завтра зайду я.
Ведучий 1:
А інколи, буває,що,живучи в Україні, люди соромляться української мови, не розмовляють нею, тому потрапляють у такі ситуації, як герої гуморесок Павла Глазового.
( Гумореска П. Глазового « Кухлик » або « Турок » )
Ведучий1:
Знати рідну мову - це не стільки обов’язок, скільки усвідомлення того, що ти – українець.
Ведучий 2:
Тож знай свою мову, люби її, поважай.
Ось кілька порад щодо вивчення української мови.
ПОРАДИ
Учень 1:
Якщо з українською мовою
В тебе, друже, не все гаразд,
Не вважай її примусовою,
Полюби, як весною ряст.
Учень 2:
Примусова тим, хто цурається,
А хто любить, той легко вчить.
Все, як пишеться, в ній вимовляється,
Все, як пісня, в ній звучить.
Учень 3:
Просим учнів до зубріння звичних,
Ви не бійтесь правил граматичних.
Є у кожного до мови хист,-
Не зубріть, а зрозумійте їх.
Учень 4:
Як зумієм правила ми з вами
Виражати власними словами,
Знань одразу збільшиться за час,-
Вчитель просто не впізнає вас.
Ведучий 1:
Як парость виноградної лози, плекайте мову,
Пильно й ненастанно політь бур’ян.
Чистіше від сльози вона хай буде…
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля,
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядати сад.
( Пісня про мову )
Ведучий 2:
Хай щастить вам у вивченні мови. Хай служить вона вам вірою і правдою.
Дякуємо за увагу.