Урок "Добір інструментів та матеріалів для оздоблення виробу"

Про матеріал

Розробка комбінованого уроку з трудового навчання, за новою програмою підходить для 5-9 класів щодо технології виготовлення вишитого виробу. Мета: розглянути інструменти та матеріали для оздоблення виробу вишивкою, ознайомити з основними етапами оздоблення виробу; навчити виконувати перенесення малюнка на тканину способом прошивання; удосконалювати вміння вишивати; дотримання правил безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимог при виконанні вишивальних робіт; розвивати творчі здібності учнів; виховувати інтерес до традицій українського народу та культуру праці, ознайомити із провідними модельєрами України.


Перегляд файлу

Тема. Добір інструментів та матеріалів для оздоблення виробу. Практична робота «Підготовка виробу до оздоблення» . Інструктаж БЖД.

Мета:  розглянути інструменти та матеріали для оздоблення виробу вишивкою, ознайомити з основними етапами оздоблення виробу; навчити виконувати перенесення малюнка на тканину способом прошивання  ; удосконалювати вміння  вишивати ; дотримання правил безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимог при виконанні вишивальних робіт ; розвивати творчі здібності учнів ;виховувати інтерес до традицій українського народу та культуру праці, ознайомити із провідними модельєрами України.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання, наочність: інструкційні карти «  Способи закріплення нитки  », «Вправи на вишивання гладдю», «Розробка композиції для вишивки і вишивання виробу» , «ТБ при вишиванні»; картки з тестовими завданнями;фото провідних дизайнерів України;  манекен, вишита сорочка ; презентація, комп’ютер, ПЗ «Обслуговуюча праця 6 клас» ; вироби для оздоблення,ескіз малюнка, тонкий папір, нитки, голки для вишивання , ножиці,сигнальні картки, кольорова крейда.

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  1. Перевірка наявності учнів на уроці
  2. Призначення чергових.
  3. Визначення готовності учнів до уроку. Вправа «Візерунок настрою»:

- Чи знаєте ви, що від настрою залежить якість роботи і за кольором можна охарактеризувати емоційний стан людини ? наприклад, за кольором вишивки, яку створила майстриня, можна визначити її настрій. Пропоную вам визначити характер свого настрою. Перед вами на дошці знаходиться незвичайний орнамент – це візерунок настрою. Закрийте на кілька секунд очі і уявіть : з яким кольором асоціюється ваш настрій. Тепер підійдіть до візерунка, візьміть листок паперу того ж кольору і прикріпіть його в тому місці, де записане ваше ім΄я.

  1. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів
  • Отже, із настроєм ми вже визначилися, перевіримо тепер ваші знання . Виконаємо тестові завдання з подальшою взаємоперевіркою .

 (учні виконують завдання, взаємоперевіркою отримують певну кількість балів, на дошці записуються правильні відповіді – «О З Д О Б Л Е Н Н Я»)


Варіант – І

  1. Одяг, який оздоблювали вишивкою :

  О) сорочка ,          У) рушник ,      А) серветка .

      2. Орнамент, що складається зі спрощеного    зображення рослинних елементів , називається :

       В) геометричним ,       Д) рослинним ,       

                          О) зооморфним .

       3. Укажіть техніку вишивання гладдю, що характеризується накладанням паралельних стібків і охоплює однакову кількість ниток :

  Л) пряма , Б) качалочкова ,    К) коса .

      4. Нитки, якими найчастіше вишивають :

  Е) муліне,   Ю) шерстяні,  Я) шовкові .

      5. Творче поєднання різних елементів узору, однакових за змістом, кольором, формою – це :

Н) композиція ,  Я) рапорт узору,   М) орнамент .

Варіант – ІІ

1.Побутова річ, яку оздоблювали вишивкою :

    Ж) сорочка ,          З) серветка ,      А) панно .

2. Орнамент, що складається зі спрощеного зображення птахів, тварин , називається :

      В)геометричним,          Д)рослинним,   

                      О) зооморфним .

3. Укажіть техніку вишивання гладдю, що характеризується накладанням стібків, паралельних ниткам основи або піткання :

        Л) пряма , Б) качалочкова ,    К) коса .

4. Тканина для  вишивання :

   М) ситець,   Н) канва,  Л) будь –яка тканина .

5. Ритмічне повторення одних і тих самих елементів – це :

Н) композиція ,  Я) рапорт узору,   М) орнамент .


      ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності учнів

  • На минулому уроці ми з вами підібрали малюнок та створили ескіз майбутнього виробу. Сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати над варіативним модулем «Оздоблення виробів» .  Як ви вважаєте, який одяг не підвладний моді? (Національний).

(Виступи учнів із доповідями у супроводі презентації – слайди )

 «Національний український одяг»

    Дійсно, національний одяг розвивався та вдосконалювався протягом століть. Етнографи дійшли висновку, що своє походження він веде навіть не від одягу Русі, а від давньослов’янського. Місцеві його особливості беруть початок від одягу племінних об’єднань  VIII століття, про які пише Нестор Літописець. У населенні Київської Русі того часу вже виразно проступають специфічні особливості українського традиційного вбрання. Один із найдавніших елементів одягу – сорочка. Ще за часів Київської Русі слугувала як натільним, так і верхнім одягом шилася з полотна чи сукна різної якості, залежно від призначення та достатку сім’ї. Чоловіча та жіночі сорочки з кінця XIX – початку XX ст. мали велику кількість варіантів крою.

    1. Полісся Західне. Ткана весільна сорочка молодої з відкладним коміром має повністю заткані червоно-чорними переборами широкі рукава, зібрані біля манжета. В молодого біла лляна сорочка на випуск. Вишивкою прикрашали відкладний комір і пазуху.

   2. Південь України. Своєрідності костюму молодої надає сорочка з кокеткою, пишно розшита рослинним орнаментом по широких рукавах та високий весільний вінець. Відзнакою молодого є весільний рушник, пов'язаний на руці, та весільні стрічки на грудях і біля коміра сорочки, яка має стоячий комір.

   3. Буковина. Довга весільна сорочка молодої має густо вишиті рукава з характерними навкісними смугами(«одскочками»). Своєрідність чоловічому костюму надавав верхній халатоподібний із білого домотканого сукна прямоспинний двопалий одяг із широкими рукавами, так званий «манта».

 «Традиції і сучасність»

Сучасна українська мода стрімко розвивається. Наші модельєри стають відомими у світовому співтоваристві моди, що сприяє створенню позитивного іміджу України. Відомі художники-дизайнери Роксолана Богуцька, Оксана Караванська, Лілія Пустовіт , Ірина Каравай та багато інших у своїй творчості поєднують сучасні європейські тенденції та українські народні  мотиви. Їхні моделі мають безліч незмінних шанувальників, які цінують бездоганну якість, найновіші технології обробки, високоякісну ручну роботу, ідеальний крій та екслюзивність. Вільний крій і мішкуватість рукавів під проймою, запозичені з народного одягу, роблять сучасні вироби зручними, а плавні лінії плечей, які переходять у верхній зріз рукава, підкреслюють жіночість і природну красу. Одяг фольклорного стилю вдало доповнюють коміри, рукава, манжети, кишені, оздоблені вишивкою.  Осінні покази Ukrainian Fashion Week -2008  вони присвятили 100-річчю від дня народження народної художниці Марії Примаченко. Деякі моделі з  цих колекцій ви можете побачити на картках.

      IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку (слайди  ).

- Тема нашого уроку : «Добір інструментів та матеріалів , техніки оздоблення виробу.»

(записують в зошитах)

- Мета уроку : розглянути інструменти та матеріали для оздоблення виробу вишивкою, ознайомити з основними етапами оздоблення виробу; навчати виконувати оздоблення виробів вільною гладдю ; удосконалювати вміння  вишивати ; дотримання правил безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимог при виконанні вишивальних робіт ; розвивати творчі здібності учнів ;виховувати інтерес до традицій українського народу та культуру праці, ознайомити із провідними модельєрами України.

- Девізом нашого уроку буде відомий вислів Конфуція :

«Розкажи мені – і я забуду.

Покажи мені – і я зрозумію .

Примусь мене зробити – і я навчусь !»

V. Вивчення нового матеріалу

- Серед багатьох видів оздоблення виробів найбільшою популярністю користується вишивка, зокрема, техніка вишивання вільною гладдю. Її застосовують для оздоблення сучасного одягу орнаментами та монограмами, аксесуарів, сувенірів, скатертин, постільної білизни, штор, інтер΄єру (картини, пейзажі, панно), при виготовленні рекламних логотипів.

Нагадаємо, що гладь – це техніка вишивання, при якій площина узору повністю або частково заповнюється прямими чи косими стібками. Нею виконують рослинні та зооморфні орнаменти.   Види вільної гладі:

  • Двобічна
  • Полтавська
  • Художня
  • Біла

Добір інструментів та матеріалів для оздоблення виробу вишивкою

(ПЗ «Обслуговуюча праця 6 клас»)

Оволодіння мистецтвом вишивання вільною гладдю передбачає забезпечення робочого місця необхідними матеріалами та інструментами. Їх правильний вибір зумовлює художній рівень вишивки. Сучасне виробництво пропонує широкий асортимент матеріалів та інструментів, різноманітних пристосувань, корисних дрібничок, уміле використання яких робить процес вишивання зручнішим і комфортнішим.

Тканини й нитки підбирають залежно від призначення виробу, узору вишивки та способу виконання. Найзручнішою є світла натуральна тканина, яку попередньо треба декатирувати. Універсальними  нитками для вишивання є муліне.

Під час вишивання корисними будуть наперсток (щільно прилягає до середнього пальця), нитковтягувачі, гольники, п΄яльці, ножиці із загнутими та прямими кінцями, лупа, лампи для освітлення, гнучкі тримачі для схем, зникаючі маркери тощо.

(учні записують в зошит основні інструменти та матеріали, які запам΄ятали )

Є кілька способів перенесення  малюнка на тканину:

  • За допомогою кальки та спеціального копіювального паперу (вже використовували в попередніх класах)
  • Спосіб прошивання (тонкий папір із малюнком прикріплюється до тканини, прометується по контуру, потім папір акуратно відривається за допомогою голки, після виконання вишивки нитки наметування видаляються)
  • Способом припорошування (кальку із малюнком кладуть на тканину, прикріплюють, за контуром малюнка гострим кінцем голки роблять отвори на відстані 1,5-2 мм, готують однорідну суміш із крейди та гасу(можна взяти зубний порошок), нею протирають по трафарету, який потім забирають, а на тканині залишиться чіткий контур малюнка, який потім обводиться олівцем або прошивається)
  • За допомогою скла та світла ( малюнок кладуть на скло, зверху тканину, знизу скла включають настольну лампу і простим олівцем обводять малюнок ; можна у сонячний день використати вікно ; зручно лише для тонкої тканини)

(записують у зошит)

- Дібравши всі необхідні матеріали та інструменти для вишивання, правильно організувавши  робоче місце та ретельно опрацювавши правила безпечної праці, можна ставати до роботи над оздобленням виробу.

       VI.   Осмислення учнями вивченого матеріалу

  • Які ж основні етапи оздоблення виробу ?      (учні називають і записують в зошит)
  1. Підбір виробу.
  2. Розробка композиції.
  3. Перенесення на тканину .
  4. Підбір колірної гами ниток .
  5. Виконання  основної частини вишивки.
  6. Виконання всіх контурів узору.
  7. Остаточна обробка вишивки (обробка країв, складання виробу, ВТО).
  8. Контроль якості і оцінка готового виробу.
  9. Презентація виробу.

 VII. Формування вмінь та навичок учнів.

Практична робота «Підготовка виробу до  оздоблення»

Необхідні інструменти й матеріали: тканина чи виріб для оздоблення, нитки , голка, ножиці, калька або тонкий папір, ескіз малюнка , олівець.

Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги :

(учні відповідають сигнальними картками на твердження учителя щодо правил: зелене – так, червоне –ні )

  • Голки не потрібно зберігати в гольнику, їх можна залишати без втягнутої нитки;
  • забороняється вколювати голку в одяг ;
  • робоча нитка повинна бути більшою за 50 см ;
  • нитку відрізати ножицями під гострим кутом;
  • ножиці зберігати із зімкненими лезами, біля правої руки, кільцями до майстрині;
  • передавати ножиці сусіду треба лезами вперід, тримаючи їх за кільця.
  • перед початком роботи старанно вимити руки миючим засобом;
  • під час вишивання не потрібно тримати робоче місце в порядку ;
  • вишивають, сидячи на стільці у вільній позі, похилившись над роботою ;
  • світло має падати на вишивку зліва, зверху й ледь позаду,;
  • вишивку тримати на відстані 10-15 см від очей ;
  • через кожні 15 хв. відпочивати  2-3 хв, переводячи погляд на інше зображення, приємне для очей.
  1. Послідовність виконання роботи
    • Виберіть виріб для оздоблення.
    • Розробіть композицію вишивки.
    • Виберіть спосіб перенесення рисунка на тканину.
    • Перенесіть рисунок на тканину.
    • Підберіть колірну гаму ниток відповідно до призначення виробу і виду гладі.
    • Виконайте вишивку обраними видами гладі.

 вірш Ганни Черінь «Українська сорочка»

Я її купила на базарі, за високу ціну – 100 рублів,

То ж чиїсь не спали очі карі, щоб рукав трояндами горів

І щоби мережок огорожі рівно повкладалися в рядок,

Щоб, немов живі, сміялись рожі з полотняних плеканих грядок.

Вбралась у сорочку – в серці свято. Забриніли, мов пісні, слова…

Правда, довелося підлатати, бо була сорочка не нова.

Мало що не кожен день носила як мистецтва нашого девіз,

А згадаю – стерпіти не сила стриманих невиплаканих сліз.

Не тому, що заполоч злиняла, що тканина груба, мов рядно,

А тому , що я її вдягала на весь Київ, може лиш одна.

-  Будемо сподіватись, що вам не доведеться купувати сорочки – ви вже вмієте їх вишивати самі, а також що ви не будете забувати та соромитися їх носити, адже, як каже народна мудрість, хто не шанує минулого, той не має права на майбутнє .

 5. Організація взаємоконтролю учнів.

Учитель пропонує учням, які сидять поруч, обмінятися роботами, прокоментувати результати роботи.

    6. Підбиття підсумків практичної роботи:

  • демонстрація кращих робіт;
  • аналіз недоліків у роботах і шляхи їх усунення;
  • оцінювання виконання практичної роботи.

IX. Підбиття підсумків заняття

Порівняти реальні результати уроку з запланованими.

Рефлексія (метод «незакінчених речень» по трьом групам)

Сьогодні на уроці ми вивчали …

Найбільше нам сподобалося …

Це нам знадобиться для …

- На початку уроку ви визначали свій настрій. Чи змінився він у вас ? Прошу виразити свій емоційний стан наприкінці уроку.

(учні підходять до дошки та виконують вправу «Візерунок настрою», учитель коментує )

- синій – спокій, задоволення

- зелений –впевненість

- червоний – збудженість, агресивність

- жовтий –активний, веселий

- коричневий – тривога

- чорний – страх

- сірий – стрес, гіркота

Х. Домашнє завдання

1. Опрацювати конспект

2. Завершити підготовку виробу до оздоблення

3. Підготувати інструменти й матеріали для вишивання виробу.

ХІ.  Прибирання робочого місця

( Чергові учні прибирають клас, збирають картки)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

 

  

 

 

doc
Додано
26 липня 2018
Переглядів
4382
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку