З досвіду роботи "Портфоліо в організації проектної роботи на уроках трудового навчання"

Про матеріал

Методичний матеріал з досвіду роботи щодо впровадження портфоліо чнів в організації проектної діяльності учнів на уроках трудового навчання.


Перегляд файлу

 

 

 

 

 

З досвіду роботи:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                    Підготувала: Мицик Л.М.,

                                    вчитель трудового навчання

                                    Некрасовської ЗОШ І-ІІІ ст.

 

 

 

 

 

 

 

  Сучасна школа розглядає кожну дитину як особистість, що інтенсивно розвивається в процесі навчальної діяльності. І щоб учень займав активну позицію в процесі цієї навчальної діяльності, він повинен мати потужні джерела мотивації  та зацікавленості навчання.

    Програма з трудового навчання передбачає виконання учнями творчих проектів. Учнівський навчальний проект має дві частини – теоретичну та практичну. Теоретична частина – це документація, практична – виготовлення виробу та його презентація або захист. Учнівська проектна робота може бути представлена у вигляді портфоліо, або учнівської папки. Ефективність та успішність проектування забезпечується за умови послідовної організаційно – спланованої роботи вчителя та учня.                

      Головною метою моєї педагогічної діяльності є забезпечення формування життєвих компетентностей учнів новими засобами навчання в поєднанні з традиційними формами й методами. Одними із таких є навчання з використанням проектної технології, портфоліо технології,  інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) як єдиного процесу, оскільки навчальне проектування – це комплекс пошукових, дослідницьких, розрахункових, графічних та письмових видів робіт, що виконуються учнями самостійно (в парах, групах, індивідуально) з метою практичного чи теоретичного вирішення значущої проблеми.

  Впровадження портфоліо технології дає можливість простежувати динаміку  технологічної діяльності учня впродовж навчання у школі, виявляти  творчі здібності, аналізувати, узагальнювати, робити висновки щодо майбутнього. Портфоліо відображає результати  всіх етапів роботи над проектом. У проектній папці накопичуються  робочі матеріали знайдені  в  Інтернеті, літературних джерелах, різноманітна інформація про досліджувану проблему, обґрунтування актуальності проекту, робочі записи, реферати, специфікація,  технологічні карти, зразки, розрахунок собівартості виготовленого виробу тощо. Таким чином, після завершення роботи, всі зібрані матеріали у папці автоматично перетворюються у портфоліо проекту, яке розкриває індивідуальний учнівський досвід роботи над проектом. Вчитель може розглядати портфоліо як оцінну технологію практичних результатів навчання учнів в умовах проектної діяльності.

     Портфоліо це своєрідне «досьє досягнень» людини (зазви­чай — представника творчої професії). Це — самопрезентація. Мета портфоліо — продемонструвати, на що здатний професіонал на практиці.

   Переваги роботи з портфоліо:

  • У роботі з портфоліо важливим є не тільки результат, але й процес  створення свого стилю роботи.
  • Портфоліо дозволяє зберегти в ньому індивідуальність; титульному аркушу приділяють особливу увагу.
  • Створення назв файлів-компонентів і робота з ними — це творчий процес, зорієнтований на самостійність вибору, уяву, відкриття, пошук.
  • Процес створення портфоліо, робота з ним, обмін досвідом дають ав­торам можливість оцінити самостійну пізнавальну діяльність та вдосконалити її.

  Портфоліо учня — спосіб фіксування, накопичення й оцінювання (та самооцінювання) індивідуальних досягнень учня в певний період навчання; колекція робіт і результатів учня, що демонструє прогрес і досягнення з різних предметів.

Портфоліо учня в педагогічній літературі:

  1. Систематичне та спеціально організоване збирання доказів, що учитель і учень використовують для моніторингу знань, навичок і взаємин учня з однолітками.
  2. Колекція робіт учня, що всебічно демонструє не тільки навчальні результати, але й зусилля, докладені для їх досягнення. ги
  3. Виставка навчальних досягнень учня з певного предмета (декількох предметів).

Сенс навчального портфоліо учня:

  • Зміщення акценту з того, що учень не знає й не вміє, на те, що вій знає та вміє з певної теми й предмета.
  • Інтеграція кількісної та якісної оцінок.
  • Перенесення педагогічного наголосу з оцінювання на самооцінювання.
  • Основний зміст портфоліо: «Показати всім, на що ти здатний».

Концепція портфоліо учня:

  • Портфоліо учня як накопичувальна оцінка демонструє стійкі й тривалі результати, компенсуючи ефект випадкового успіху або неуспіху в ситуації іспиту, тестування.

Матеріал учнівського портфоліо збирають упродовж усього періоду навчання.

Педагогічні завдання, які  допомагає розв’язувати портфоліо учня:

  • Підтримувати та стимулювати навчальну мотивацію школярів.
  • Розвивати навички рефлексивної та оцінної діяльності учнів (рефлексія — це схильність до аналізу своїх переживань, міркування про свій внутрішній стан).
  • Формувати вміння вчитися — ставити мету, планувати й організовувати власну навчальну діяльність.
  • Створювати додаткові передумови й можливості для успішної спеціалізації.

  Портфоліо дає змогу виявити схильність школяра до тих чи інших предметів, визначити його психологічний портрет. Заповнюючи своє портфоліо протягом на­вчання у школі, дитина зможе легко обрати свою майбутню профе­сію, з огляду на свої схильності й інтереси. Отже, мета портфоліо школяра — допомогти майбутнім випускникам знайти своє місце в житті.

   Безумовна цінність портфоліо школяра в тім, що воно спрямовує його правильним шляхом серед тернистих доріг життя й сприяє по­стійному творчому зростанню. Важливий не результат, а сам процес.

  Портфоліо - замість проектної документації

Зображення   Згідно рекомендацій науковців з Уманського педагогічного університету (Коберник О. Терещук А. та ін.) в старших класах пропонується змінити форму теоретичної частини проекту. Чітка форма з конструкторсько-технологічною документацією змінюється простішою – портфоліо.
   В ідеальному варіанті портфоліо формується з використанням інформаційно-комунікаційних технологій (комп’ютерної техніки та мережі Internet). Причому для повного формування портфоліо передбачають створення певних його розділів – папок: дослідження, продукт, презентація.
«Дослідження»: учень збирає різноманітну інформацію та створює банк ідей. Під час пошуку та аналізу знайденої інформації може змінюватися або коригуватися тема проекту. Тобто учень натрапляє на нові для нього вироби або способи оздоблення і в нього формуються мотиви для вивчення нової суб’єктивної проблеми. В іншому випадку мета пошуку ставиться до пошуку і виконується. Папка дослідження має дві папки: 1 -  містить графічні документи (фото, малюнки); 2 - папка «Статті» містить знайдені матеріали текстового характеру (скановану літературу, тексти тощо).
Таким чином учень формує певне коло інформаційних джерел необхідних для того, щоб мати початкову точку для творчої діяльності. Дослідження – це організаційно-підготовчий етап проектування.
«Продукт» - це, по суті, конструкторський етап. В ній містяться ескізи, креслення, технологічні послідовності виготовлення деталей виробу або виробу в цілому. І не обов’язково це мають бути технологічні карти строгої форми. Ескізів може бути декілька. Також тут має знаходитися фото або модель виробу. У вигляді текстової інформації мають бути тези або конспективний виклад необхідної для проекту інформації (особливості технології виготовлення або декорування) з папки «Статті».
«Презентації» - це заключний етап. В цій папці доцільно розмістити 2 презентації: перша розкриває проблему, завдання; друга – презентація виготовленого виробу та його створення.
   Для створення портфоліо пропонується використовувати прості та доступні програми. В старших класах учні знайомляться з можливостями офісних та деяких інших програм під час вивчення предмету інформатика. Графічні файли рекомендовано наступні типи: *.jpeg, *.gif, *.bmp, *.png оскільки вони є найвідомішими. Текстову інформацію можна зберігати у файлах: *.txt, *.doc, *.htm / *.html. Для презентацій використовується програма із набору Microsoft Office – PowerPoint.
   Для виконання проекту в ідеалі слід мати комп’ютер та підключення до мережі Internet удома та в майстерні. Слід також використовувати під час презентації мультимедійний проектор. Але, на жаль, оснащення майстерень не має таких можливостей. Тому слід пропонується використовувати кабінети інформатики та домашні ПК.
   А що робити учневі, та й учителеві якщо немає ні комп’ютера, ні Internet? В такому випадку слід створювати набір папок з паперовим вмістом: фотографії, ксерокопії. Текстова документація пишеться від руки. Пошук ідей проводиться в звичайній бібліотеці. Презентація або захист відбувається у формі усної розповіді про свою пошукову діяльність, виготовлення виробу та його демонстрації. Захист оформлюється у вигляді невеличкого реферату.
   Слід зауважити, що учитель не має права занижувати оцінку тільки через те, що учень не має технічних можливостей для виконання презентабельного проекту в електронному варіанті.
   Таким чином на зміну проектної документації (проекту) на оформлення якої учні витрачають багато часу приходить більш демократичне портфоліо – структурована інформація в довільному вигляді.

      Портфоліо у моїй власній педагогічній практиці використовується вже вісім років та виконує роль накопичувача робіт учня. Основна його суть – «показати все, на що ти здібний(а)». Педагогічна ідея портфоліо передбачає зміщення акценту з незнання учнів на індивідуальні досягнення, їх активну участь у накопиченні різних видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку; інтеграцію кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки. При цьому не існує обмежень та правил щодо оформлення самого портфоліо, що дає можливість творчому підходу кожного учня окремо. Учням подобається такий спосіб спостереження за власним розвитком, досить цікаво спостерігати за самооцінкою старшокласників щодо проектів, виготовлених ними ж у молодших класах.

   Технологія портфоліо дозволяє кожному учню:

  • побачити рівень зростання його розвитку;
  • демонструє підвищення його культурного рівня, вміння спілкуватися, добувати  та використовувати інформацію з різних джерел;
  • узагальнення та удосконалення знань, умінь та навичок;
  • розвиток вміння знаходити раціональне рішення;
  • зростання творчих здібностей;
  • показати власні досягнення батькам.

   Творчість є супутником дитячого розвитку . Від народження  у кожної дитини вже закладені певні здібності. Вчитель повинен вміти їх знаходити і розвивати . Творча праця є сенсом життя кожної людини.  Уроки трудового навчання  із проектними технологіями дають можливість дітям із різними здібностями позитивно себе виявити і творити дива.  Навчання з використанням новітніх технологій якісно перевищує класичну освіту. Засоби та методи навчання лише допомагають урізноманітнити викладання, організувати самостійну роботу учнів на уроках, зробити урок цікавим і пізнавальним. Ефективність навчання значною мірою залежить від майстерності вчителя і його бажання працювати творчо, нестандартно, дієво, враховуючи індивідуальні здібності школярів.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Демиденко Вікторія Сергіївна
    Чітко, коротко, змістовно.
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 липня 2018
Переглядів
2866
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку