Добір слів для доповнення речення. Доповнення тематичних груп слів.
Мета. Навчальна: розширювати знання учнів про слово; учити групувати предмети за певними ознаками, добирати слова для тематичних груп; збагачувати словниковий запас. Розвивальна: розвивати спостережливість, мовлення, пам'ять, увагу. Виховна: виховувати любов до природи.
Засоби навчання. Картки для індивідуальної та групової роботи
Перебіг уроку
1. Вступна частина. Організація класу.
1. Гра «Врятуй пташечку».
— Уявіть, що у ваших руках малесенька пташечка. Простягніть руки долонями догори. Тепер зігрійте її своїм рівним, спокійним подихом. Повільно, по одному пальчику, складіть долоні, заховайте в них пташечку, прикладіть їх до своїх грудей, віддайте пташці доброту свого серця. Розкрийте долоні і ви побачите, що пташка радісно злетіла. А чому пташечка замерзла? (Бо прийшла зима. Пташкам взимку холодно.) А як ще ми можемо зігріти пташечку? (Нагодувати її. ) Тож пташечка чекає від нас зерняток, а що ви очікуєте від уроку?
2. Вправа «Очікування».
— Що ви очікуєте від уроку?
— А я очікую, що ви будете дружно, наполегливо працювати, підтримувати одне одного, радіти своїм успіхам і досягненням однокласників.
ІІ. Основна частина.
1. Актуалізація опорних знань.
• Відгадування загадки.
Воно для всіх нас — добрий друг,
хоч диваком вважається,
бо навесні вдяга кожух,
на зиму ж — роздягається. (Дерево)
А чому воно вважається диваком? Як треба одягатися? Взимку на вулицю не можна виходити роздягнутими. А чи може бути дивак другом?
• Каліграфічна хвилинка.
Щоб рівно і гарно слова написати, нам з’єднання букв слід усім пригадати.
1. Повторення правильної посадки,вміння тримати ручку.
2. Запис дати і класної роботи.
Написання буквосполучень, слів: ер ев во дерево на дереві.
А яке дерево не роздягається на зиму?
• Зоровий диктант.
Посадили ми ялинку у дворі,
підросла вона на радість дітворі.
(Т.Коломієць «Ялинка у дворі»)
А чому діти раділи? (Щороку є новорічна ялинка. Не потрібно кожного року знищувати ялинку та витрачати на це гроші.)
• Вправа «Сенкан». (Робота в групах)
1. Іменник. Дерево
2. Прикметники. Струнке, високе.
3. Дієслова. Росте, шумить, зеленіє.
4. Речення. На подвір’ї росте дерево.
5. Висновок. Рослина.
2. Повідомлення теми уроку.
— Сьогодні ми продовжимо ознайомлюватися з роллю слів у реченні. Учитимемося добирати влучні слова, слова для тематичних груп.
3. Робота з підручником.
Розгорніть підручники на с. 89
• Вправа 5 (перше і друге завдання) на с. 89.
— Прочитайте речення. Поміркуйте, які слова пропущено. Скористайтеся словами для довідки.
Запишіть Останнє речення.
— Запишіть слово ягідка, поділяючи на склади для переносу різними способами.
В українській мові є слова із збігом приголосних звуків. Ці слова ми можемо переносити по-різному. Але сполучення приголосного і голосного розривати не можна.
— Побудуйте звукову модель слова ялинка.
Скільки у слові букв, звуків? Чому? Коли буква я позначає 2 звуки?
• Вправа 5 (третє і четверте завдання).
— Прочитайте перші слова кожного рядка. Чи можете одразу назвати, до якої тематичної групи належить кожне слово? (Так. Адже ялина — дерево, омелюх — птах.)
— Запишіть одну групу слів на вибір.
Фізкультхвилинка
4. Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності.
• Гра «Зайве слово».
На екран проєктую групи слів. Учні читають їх, визначають тематичну групу, знаходять «зайве» слово.
Складання речень за зразком : троянди, чорнобривці, хризантеми - це квіти.
Липа, липень, тополя, каштан.
Ліщина, малина, шипшина, помідор.
Рись, ведмідь, сонечко, заєць.
• Гра «Птахи».
Називаю птахів, учні розподіляють їх назви у дві групи: перелітні та осілі. Слова для гри: соловей, синиця, сорока, журавель, жайворонок, дятел.
— Доберіть ще по дві назви птахів до кожної групи.
Складіть речення.
• Вправа «Броунівський рух».
Учні отримують завдання на картках кількох кольорів. Об’єднуються в групи за кольором карток, виконують завдання.
Картка 1 (червона)
Прочитайте групу слів. Назвіть їх одним словом. Розташуйте слова в алфавітному порядку.
М’яч, лялька, дзиґа, кубики, барабан
Картка 2 (зелена)
Прочитайте групу слів. Назвіть їх одним словом. Розташуйте слова в алфавітному порядку.
Сосна, дуб, осика, ялина, береза.
Картка 3 (жовта)
Прочитайте групу слів. Назвіть їх одним словом. Розташуйте слова в алфавітному порядку.
Опеньки, лисички, боровик, сироїжка, підберезник
Перевірка
ІІІ. Заключна частина.
1. Рефлексія.
— Чи справдилися ваші очікування?
— Які завдання вам було цікаво виконувати?
— Коли виникали труднощі?
—А чи справдяться очікування пташечки?