Тема. Стосунки з однокласниками. Друзі. Вимоги до товаришування.
Мета: закріпити уявлення учнів про поняття товаришування, дружніх взаємин, взаємодопомоги; спонукати їх до товаришування, допомогти усвідомити аспекти дружби у простих зв’язках і ситуаціях; розвивати вміння знаходити засоби для відстоювання власної позиції; виховувати чесність, щирість, бажання бути справжніми друзями.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
1. Привітання
Я всміхаюсь сонечку!
Здрастуй золоте!
Я всміхаюсь квіточці!
Хай собі росте!
Я всміхаюсь дощику!
Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаюся!
Зичу їм добра!
2. Гра « Подаруй посмішку товаришу»
Гра « Знайди пару» (У кожного учня на плечах малюнок. Учні повинні згрупуватися за малюнками. Один учень залишається без пари.)
- "Як почуває себе той, хто залишився сам?".
Чи може людина сама прожити у цьому світі. Що б ви хотіли зробити щоб цей учень не залишався сам? (Міркування унів)
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
1.Оголошення теми і мети уроку.
- Це буде незвичайний урок про звичайні речі А про які речі ви повинні зараз здогадатися. Сьогодні ми будемо говорити про людей з якими нас весело проводити час, з яким ми можемо сміятися і плакати, розказати найсокровенніше.
Земля в барвистому суцвітті
У часі й просторі летить.
Ти не один живеш на світі,
Один би ти не зміг прожить. (Слайд 1)
— Сьогодні будемо говорити про вимоги до товаришування, спільної гри, навчання в групах, у класі.
2. Вправа «Очікування»
Чого б ви хотіли навчитися на уроці (Слайд 2)
Я хочу дізнатися про …
Я хочу навчитися…
Я хочу отримати…
Я хочу побачити…
Я хочу зрозуміти …
Я хочу стати …
Я очікую, що на уроці буде ...
III. Вивчення нового матеріалу
1.Метод «Мікрофон»
Дорогі діти, ви всі маєте друзів. Вам разом весело і цікаво. Яким повинен бути друг? (Діти висловлюють свої думки.)
2.Аналіз байки.
Двоє друзів тихо йшли (Слайд3)
Полем, попід гаєм.
Раптом дивляться — ведмідь
З яру вибігає.
Перший вигукнув: «Біда!
Буде нам рахуба!» —
Кинув друга і притьмом
Вискочив на дуба.
Другий скрикнув і упав
На краю дороги,
З переляку задубів
І відкинув ноги.
До лежачого ведмідь
Підійшов поволі,
Довго нюхав, потім чхнув
Та й побрів по полю.
Зліз із дуба той, що втік.
— Ти живий? — питає.
Ну й великий же ведмідь!
Більших не буває.
Як же він тебе не з’їв, Мабуть, не голодний.
— Ні, друзяко, мабуть, він
Добрий, благородний.
Ти повіриш, розмовлять
Вміє по-людському.
Він обнюхав мене
Й говорив при тому:
«Ти дружи з людьми та знай —
Совісті не має
Той, хто в горі та біді
Друга покидає».
- Ось ви прослухали байку. Чи сподобалась вона вам. Яка її мораль? Як в цій ситуації повів себе друг?
- Хто ж були ці хлопці якщо вони пішли до лісу разом?
3. Словникова робота
- Доберіть синоніми до слова друг.
- Кого ми називаємо другом, а кого товаришем. (Слайд 4)
- Дружба – це найбільший скарб, який має людина в своєму житті.
- А як ви розумієте поняття «друг», «товариш», «дружба».
«Друг» - людина, якій довіряємо, яку поважаємо, заради якої можемо пожертвувати всім.
«Товариш» - людина з якою можна порадитися, з якою можемо займатися спільною працею.
- Отже, слово друг має більш глибше значення
4.Гра «Кола на воді» (Слайд 5)
- Які якості повинен мати справжній друг?
Зараз за початковими літерами слова дружба назвати якості свого товариша.
Робота в групах.
1.Правила роботи в групах
Д (добрий, дотепний, дбайливий).
Р (розумний, радісний).
У (уважний, урівноважений).
Г (Готовий прийти на поміч, грайливий,).
5. Бесіда з учнями.
Що таке дружити? Поясніть зміст слова дружити. (Це означає товаришувати, приятелювати, брататися, особливо приязно ставитися один до одного.)
- Чи можна сказати, що наш клас – дружний?
- Так.
- Які вчинки доводять, що це так?
Можливі відповіді дітей:
- Разом проводимо свята.
- Разом вітаємо іменинників.
- Допомагаємо один одному одягатися швидко.
- Допомагаємо у навчанні.
- Разом граємося та відпочиваємо.
- Все це хороші вчинки.
- Чим ви можете допомогти другу, коли у нього поганий настрій?
а) Гра «Так чи ні».
Прослухайте твердження: якщо згодні — поставте знак « + », якщо ні — «—».
1) Коли хтось говорить — слухай.
2) Іронічно посміхайся, якщо товариш відповідає неправильно.
3) Перебивай того, хто говорить, і викрикуй свою відповідь, щоб учитель тебе похвалив.
4) Кожний говорить по черзі, а не всі водночас.
5) Якщо однокласник одержав два бали, про це необхідно розказати сусідам.
6) Якщо хочеш висловитися, підніми руку.
7) Ображайся, коли вчитель викликав до дошки не тебе.
8) Не смійся, коли хтось говорить неправильно.
9) Розкажи вчителю, що сусід по парті списує з чужого зошита.
Чи хотіли б ви мати такого друга. А знаєте що для цього треба.( Дотримуватись правил дружби.)
6.Правила дружби (Слайд 6)
(Скласти пазли прочитати правила)
Бути щирим, відвертим.
Не видавати секретів інших.
Ділитися з друзями (другом).
Не ображати друзів.
Не боятися попросити пробачення.
Допомагати другові у всьому
Бути терплячим, не засмучуватися через невдачу.
Вітати зі святами.
Разом робити різні справи.
-Судячи з прослуханого, ви добре знаєте, як дружити. Але це ще не означає, що треба погоджуватись з усім, що пропонують товариші. Вони можуть помилятися. Обов’язково намагайтеся переконати товариша в його помилці.
— Кожен повинен мати власну думку, вміти її відстоювати, але не образливо до інших.
Головне в житті цих правил дотримуватись і ви станете найдружнішим класом у школі.
IV. Фізкультхвилинка
8. Практична робота
Гра «Давайте подумаємо» (Слайд 8)
Обговорення ситуацій
— У злагоді й мирі ми повинні жити у шкільній учнівській сім’ї. Давайте згадаємо, чи завжди у нас все добре, чи вмієте ви дружити. Адже і у нас трапляється, що хтось когось штовхне, скаже образливе слово.
а) Робота з підручником
б) Дай пораду
У класі хтось розмалював парту. Коли вчитель помітив це, почав вимагати від учня, який сидів за партою, пояснення, хто це зробив.
Учень сказав:
-Я знаю, хто розмалював парту, але не можу сказати, тому що не хочу видати друга. Я сам її вимию.
- Що ви скажете про цього хлопчика?
- Як би ви вчинили на місці учня, який розмалював парту?
- Справжній друг зробить таке?
- Хто повинен вимити парту?
Твій друг не виконав домашнього завдання і просить списати.
Твій друг пропонує тобі вчинити погано.
Твій друг вживає погані слова.
в) Аналіз роботи в групі.
- Чи легко вам працювалося? Чи не заважали ви один одному? Які правила роботи в колективі вам допомагали?
- Чи доводилося вам стримувати себе?
- Ось так і створюються комфортні умови життя в колективі.
Ставтеся до інших так, як ви б хотіли, щоб ставились до вас.
9. Мирилки (Слайд 9)
10. Комплімент (Слайд 10)
11. Впізнай друга (Слайд 11)
12. Гра «З ким я подружився»
Коробка з 4-6 отворами, куди заходять руки дітей. Діти заплющують очі, знаходять чиюсь руку, знайомляться з нею, відгадують із чиєю рукою вони познайомилися, подружилися.
13. Калейдоскоп мудрих думок (Слайд 12)
З розсипанок скласти прислів’я і обєднатися за кольором пояснити заначення
Дружба дорожча за золото.
*Друзі пізнаються в біді.
*Людина без друга, як їжа без солі.
*Вірний друг-то найбільший скарб.
*Дружба все переможе.
*Хто друга в біді залишає, той сам у біду потрапляє.
14.Образ справжнього друга
Макет чоловічка наділіть його рисами справжнього друга
Голова - (мудрий)
Очі- (веселі, радісні)
Рот - усміхнений,порадник
Руки - готовий прийти на допомогу, підтримка
Ноги – активний, бадьорий, сильні,
Серце - добрий , вірний, щирий
Вуха- вміння слухати
- Що є основою справжньої та вірної дружби? (Вміння пробачати і ніколи не залишати друга в біді)
15. Дружба – то велика сила
- І на завершення я маю для вас останнє завдання. У вас на парті є прутики. Переламайте їх. А тепер один одному передайте і подайте мені . Я їх зв’яжу в одне ціле. Це є всі ми з вами . Спробуйте переламати тепер. Який висновок ви для себе зробили?
- Ось так кожного з нас можна уявити як одну гілочку Як можна зламати одну гілочку, так можна й образити кожного з вас поодинці. А якщо ви будете триматися разом, то легко зможете боротися з будь-якими негараздами.
Уявіть, що наш клас - це пучок гілочок, який не можна переламати. Для цього наш клас повинен бути дружним.
-Мені хотілося показати вам, що тільки разом ми з вами перетворюємося на незламну силу, яка здатна перемагати всі негаразди і долати життєві перешкоди. Хотілося б, щоб ви не лише знайшли собі справжнього друга, а й самі змогли ним стати.
V.Підсумок уроку
- Чи справдились очікування ?
- Що цей урок дав вам для життя?
-Багато учнів у нашому класі і всі такі різні. Ні дівчатка, ні хлопчики не схожі між собою. А для того, щоб наш клас був дружним, необхідно, щоб кожна дитина нашого класу прагнула до цього.
Якщо друг у тебе є,
життя радісним стає.
Разом можна все зробити.
То ж без друга не прожити!
Твій друг тобі віддасть усе:
і свій квиток на карусель,
цвях, мотузку і літак,
і не за щось, а просто так.
І ти нічого не жалій
ніколи і нітрохи,
і навіть м’яч футбольний свій
віддай, як друг попросить.
Друга вислухати вчись,
з ним секретом поділись.
І цукерку вдвох ви з’їжте,
навпіл яблуко розріжте.
Якщо друг тебе почує,
твоє серце не сумує,
горе зменшиться удвічі,
радість загляне у вічі.
Якщо дружить увесь клас,
успіх буде повсякчас,
все вам легко удається,
весело усім живеться.
Що одному не під силу,
те гуртом ми зробим сміло.
Бо, як кажуть: «Добре жити
там, де вміють всі дружити».
- Я знаю, що ви інколи сваритеся, але як тільки в чиїхось очах промайне злість, покладіть йому на плечі руки, і добро розтопить злість. Я впевнена, ви зрозуміли, що таке дружба і тепер зможете правильно дружити самі і навчите інших.
- А зараз підійдіть всі до мене, візьміться за руки, відчуйте тепло рук товариша, друга, подруги. Я хочу, щоб наш клас був дружним, як у цій пісні.
(Всі учні співають пісню Б. Савельєва «Справжній друг») (Слайд 15)
- А тепер запрошую всіх до класного фотоательє.
(Друзі позують перед фотографом у рамі з-під картини)