Урок. "Доброта і щирість головного героя. Характеристика образу Чарлі" Бакета

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із новими розділами повісті, допомогти усвідомити їх зміст, ідейно-художнє значення; розвивати навички виразного читання, переказування, виділення основних епізодів твору, їх коментування, уміння висловлювати власні судження про прочитане; виховувати кращі моральні якості - доброту, щирість, уміння стійко переносити труднощі, бути дисциплінованим та розважливим.
Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури у 5-му класі

Тема: Доброта і щирість головного героя. Характеристика образу Чарлі     

            Бакета

Мета: ознайомити учнів із новими розділами повісті, допомогти усвідомити їх зміст, ідейно-художнє значення; розвивати навички виразного читання, переказування, виділення основних епізодів твору, їх коментування, уміння висловлювати власні судження про прочитане; виховувати кращі моральні якості - доброту, щирість, уміння стійко переносити труднощі, бути дисциплінованим та розважливим.

Тип уроку: формування вмінь і навичок

Обладнання: текст повісті, дидактичний матеріал, ноутбук, проектор

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Слово вчителя

«Я пишу тільки про те, що захоплює дух чи смішить. Діти знають, що я на їх боці»,- говорить Роальд Дал. І це дійсно так. Адже письменник у своїх казках змальовує такі цікаві фантастичні історії, які не залишать байдужими, мабуть, жодну дитину. Його «дитячі» твори цікаві й корисні не лише для молодого покоління, а й для батьків, адже ті мають змогу побачити своїх дітей нібито зі сторони й зрозуміти, до чого призводить погане виховання. Сьогодні ми дізнаємося, чим завершується казка Р. Дала, й порівняємо з тим, що ми очікували.

 

IІІ. Актуалізація опорних знань.

Завдання:  Розгляньте хмаринку слів та знайдіть героїв твору, які побували на екскурсії по шоколадній фабриці Віллі Вонки. Коротко розкажіть про кожного з них.

 

 

ІV. Робота над темою уроку

1) Перегляд екранізації. Фрагмент «Відвідування телевізійного цеху». Бесіда за запитаннями:

- Розкажіть про подорож великим скляним ліфтом.

- У який цех цього разу відправилися відвідувачі?

- Поясніть, як виготовляли телевізійний шоколад?

- Як вів у телевізійному цеху Майк Тіві?

- Яким став Майк Тіві?

- Про що співали умпа-лумпи?

- Що сказав містер Вонка, коли побачив, що із дітей залишився тільки Чарлі?

- Куди вони відправилися ліфтом?

- Що запропонував Чарлі містер Вонка?

- Чому містер Вонка вирішив віддати фабрику Чарлі?

- Розкажіть, як закінчується повість.

2) Характеристика образу Чарлі

- Хто такий Чарлі? ( Хлопчик приблизно 9 років, живе в сім’ї, яка складається із семи чоловік, дуже худенький, вчиться у школі)

- Якою була сім’я у Чарлі? (Сім’я. Четверо стареньких людей: батько й мати пана Бакета- Джо і Джозефіна, батько й матір пані Бакет – Джорж і Джоржина. Мама і батько Чарлі).

- В яких умовах жили?

- Як Чарлі ставиться до своїх рідних?

- Яка атмосфера панувала у родині Бакетів?

- Що означає для Чарлі знайдений долар? ( Їжу. Він думає про сім’ю). Як це його характеризує?

- Коли сталося диво? Що це означає для Чарлі? Як сприйняла цю новину сім’я?

- Чому, на вашу думку, містер Вонка, звертаючись до Чарлі, зауважив: «Саме вчасно, любий хлопчику! Я такий радий! Такий щасливий за тебе! А це? Твій дідунь? Приємно познайомитися, добродію! Я захоплений! Задоволений!». Що є особливого у звертанні до Чарлі порівняно з іншими дітьми?

- Як поводить себе Чарлі під час екскурсії?

- В чому проявляється щирість героя, порядність і совісність?

3) Проблемне питання: Чому доля усміхнулась саме Чарлі?

4) Робота з  цитатами для характеристики Чарлі

*«Чарлі було найгірше. І хоч батько з матір'ю часто за обідом чи вечерею віддавали йому свої порції, та хлопцеві все одно було мало, адже він ріс».

*«Щодня він бачив, як інші дітлахи виймали з кишень шоколадні цукерки й пожадливо їх поглинали, і це, звісно, була для нього велика мука» .

*«Чарлі Бакет міг відчути смак шоколаду єдиний раз на рік, на свій день народження. Уся родина заощаджувала для цього гроші, і, коли наставав знаменний день, Чарлі з самісінького чудесного ранку дарували невеличку шоколадну плиточку. І щоразу він акуратно ховав цю плиточку в спеціальну дерев'яну коробочку і зберігав її, ніби вона була зі щирого золота. Кілька наступних днів не смів до неї навіть торкатися - тільки дивився. Коли ж урешті не витримував, то віддирав з куточка манюсінький шматочок паперової обгортки, щоб визирнув манюсінький шматочок шоколаду, а тоді відкушував звідти манюсіньку крихточку - аби тільки відчути цей чудесний солодкий смак, що поволі розтікався по язиці. На другий день відкушував ще одну крихточку, а тоді ще і ще. Отак Чарлі примудрявся розтягти десяти центову плиточку шоколаду більш як на місяць».

*«Двічі на день, ідучи до школи й повертаючись додому, малий Чарлі Бакет мусив проминати фабричну браму. І щоразу він дуже-дуже сповільнював крок, задирав носа й на повні груди вдихав цей неповторний шоколадний запах, що огортав його звідусіль. Ох, як же йому подобався цей запах! І як же він прагнув потрапити на фабрику й побачити, що ж там усередині».

*«Вечорами, досьорбавши водянистий капусняк, Чарлі завжди заходив у кімнатку до дідусів і бабусь, щоб послухати їх розповіді, а потім побажати їм на добраніч».

*«- Чарлі, синку,- озвалася з дверей пані Бакет,- пора вже спати. Годі на сьогодні.

- Ой, мамусю, я мушу почути ...

- Завтра, синку ... »

*«Але Чарлі Бакет ніколи не отримував бажаного, адже батьки не мали на це грошей, тож що довше лютувала холоднеча, то нестерпніше мучив його вовчий голод» .

*«От і сьогодні зранку мама спробувала непомітно підкласти йому свій шматочок хліба, та він до нього й не торкнувся. Змусив її забрати хліб назад.

- Отака добра дитина,- додав дідусь Джордж.- Він вартий кращого».

*«А Чарлі Бакет з кожним днем худнув і худнув. Обличчя його стало страшенно бліде і виснажене. Шкіра так щільно обтисла йому щоки, що з-під неї аж випиналися кістки. Сумнівно було, що він протягне так довго і не захворіє.

Потроху, керуючись тією дивною інтуїцією, що так часто приходить на допомогу дітям у скрутні часи, він почав непомітно міняти свої звички, заощаджуючи сили. Уранці виходив з хати на десять хвилин раніше, щоб до школи не бігти, а йти помалу. На перерві сидів тихенько й нерухомо в класі, тоді як інші діти гасали на подвір'ї, борюкалися в снігу й кидалися сніжками. Тепер він усе робив повільно й обережно, щоб уникнути виснаження».

*« ... Він купить один запашний солодкий батончик і з'їсть його увесь, до крихти, просто отут, просто зараз ... а решту грошей віднесе додому і віддасть мамі» .

*«- Чарлі Бакет? Мабуть, отой худющий курдупель, що стоїть біля дідугана, схожого на скелет. Недалечко від нас. Отам! Бачите?

- А чого він у такий холод без пальта?

- Хіба я знаю? Може, нема за що купити.

- Боже ж ти мій! Та він геть замерзне!

Чарлі, що стояв усього за кілька кроків од цих людей, міцніше стис руку дідуня Джо, а той лише глянув на Чарлі й усміхнувся».

*«Любий хлопчику,- вигукнув він,- але ж це означає, що ти переміг! - Він вистрибнув з ліфта і так несамовито затряс хлопцеву руку, що трохи її не відірвав.- Прийми мої щирі вітання! - тішився він.- Найщиріші! Я такий радий! Краще й не придумати! Як це чудово! Знаєш, я з самого початку передчував, що це будеш ти! Молодчина, Чарлі, просто молодчина!»

*«Чарлі подумав, що зараз станеться щось шалене. Але не злякався. Він навіть не нервував. Просто був страшенно схвильований».

5) Бесіда:

- Чим інші діти відрізнялися від головного героя? (Інші діти з багатих сімей, розпещені батьками, не мають міри й стриманості у задоволенні своїх бажань, не слухають батьків і не поважають їх.)

- Схарактеризуйте батьків дітей, які були на екскурсії на шоколадній фабриці. (Батьки дуже люблять своїх дітей, усе їм дозволяють, підтримують навіть шкідливі звички, не розуміють, що своєю поблажливістю шкодять їхньому вихованню.)

6) Складання паспорта-анкети Чарлі

Ім’я

Чарлі

Прізвище

Бакет

Вік

Років 9

Місце проживання

Невелике місто

Сім’я

Тато - робітник фабрики з виробництва зубної пасти, мати – не працює, доглядає за бабусями і дідусями, 2 дідуся та 2 бабусі

Рід занять

Учень школи

Мрії

Працювати на шоколадній фабриці

Риси характеру

добрий, витривалий, щирий, скромний, щедрий хлопчик з бідної сім'ї, який любить та поважає батьків, дідусів, бабусь, мріє працювати на шоколадній фабриці, вихований, чемний, щирий, доброзичливий, сердечний, хвилюється за дітей, які потрапили у пригоди.

 

7) Творча робота (усно)

Продовжте  історію про Чарлі. Яким, на вашу думку, він став би господарем фабрики? Що зробив би для інших?

 

V. Рефлексія. Метод «Прес»

Дайте відповідь на проблемне питання: «Чому доля усміхнулась саме Чарлі?»

Будуючи свою відповідь, намагайтесь дотримуватися структури методу «Прес»: «Я вважаю, що … , тому, що … . Наприклад, … . Отже, я вважаю …» .

 

VI. Підсумки. Оцінювання

VIІ.  Домашнє завдання

Записати у зошити складене усно продовження історії про Чарлі.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 жовтня 2023
Переглядів
1245
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку