Математика
Тема: Додавання і віднімання двоцифрових чисел. Узагальнення і систематизація вивченого.
Мета: закріпити вміння учнів виконувати додавання та віднімання двоцифрових чисел; удосконалювати обчислювальні навички, уміння розв'язувати задачі різних типів двома способами; розвивати логічне мислення учнів, спостережливість; стимулювати цікавість до навколишнього світу, традицій інших народів; виховувати старанність, товариськість.
Обладнання: картки для парної та групової роботи, ноутбук, презентація, відеозаписи, ілюстративний та роздавальний матеріал.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок.
Форма проведення: урок-подорож.
Освітні галузі: математична, природнича, громадянська.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
Добрий день! В добрий час!
Рада, діти, бачить вас!
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався —
На перерві постарався.
Зараз сядуть всі дівчатка,
А за ними і хлоп'ятка.
2.Мотивація навчальної діяльності. Усні обчислення
— Прочитайте зашифроване слово, розставивши числа у порядку зростання.
(7, 13,24,28,31,32,54) (Кенгуру.)
Шифр
7 |
32 |
24 |
54 |
31 |
28 |
13 |
к |
р |
н |
у |
у |
г |
е |
— Чи знаєте ви, що ця тварина зображена на гербі країни-материка? (Демонстрування герба Австралії.) Що це за країна, дізнаєтеся, розставивши числа у порядку спадання. (98,76,64,60,48,39,21,12, 7)(Австралія.)
12 |
64 |
98 |
60 |
39 |
21 |
7 |
76 |
48 |
і |
с |
А |
т |
а |
л |
я |
в |
р |
Виконана робота
98 |
76 |
64 |
60 |
48 |
39 |
21 |
12 |
7 |
А |
в |
с |
т |
р |
а |
л |
і |
я |
— Сьогодні запрошую вас відвідати цю цікаву країну, а також повторити всі вивчені випадки додавання та віднімання двоцифрових чисел, потренуватися у розв'язуванні задач різними способами.
— Країна розташована далеко від України. Потрібно летіти літаком цілих 19 годин. Щоб нам не було нудно, запрошую вас на розминку.
4. Каліграфічна хвилинка
Запис усіх двоцифрових чисел з одиницею в розряді одиниць: 11, 21, 31, 41, ..., ..., ...
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Удосконалення обчислювальних навичок
— Ось ми опинилися в дивовижній країні Австралії, зокрема в її столиці. Яку саме назву має столиця цієї країни?
— Обчисліть значення виразів та дізнайтеся назву столиці Австралії. (Канберра.)
85 - 31 = |
54 |
К |
31 + 2 = |
33 |
а |
78 - 60 = |
18 |
н |
31 + 60 = |
91 |
б |
12 + 57 = |
69 |
е |
69 + 1 = |
70 |
р |
92 - 22 = |
70 |
р |
40 - 7 = |
33 |
а |
Шифр
н |
а |
к |
е |
р |
б |
18 |
33 |
54 |
69 |
70 |
91 |
2. Порівняння виразу та числа
— Про Австралію часто говорять «найбільший» та «найменший». Чому? Дізнайтеся, порівнюючи вирази та число(леґо зелений <, червоний >)
45 + 5 [ ] 54 (ма)
60 - 4 [ ] 43 (ост)
78 [ ] 67 + 3 (рів)
98 - 5 [ ] 99 (те)
59 + 1 [ ] 63 (рик)
— Поєднайте часточки слів тих порівнянь, де поставили знак «менше», та прочитайте слово. (Материк.)
Австралія — це найменший ... материк на планеті Земля.
— Поєднайте часточки слів тих порівнянь, де поставили знак «більше», та прочитайте слово. (Острів.)
Австралія — це найбільший ... острів на планеті Земля.
Цікавинка
Австралія — єдиний континент планети, повністю зайнятий однією державою.
3. Удосконалення вміння розв'язувати задачі
— Ви вже знаєте, що кенгуру зображений на гербі Австралії. Кількість кенгуру на цьому материку втричі більша, ніж кількість людей, тобто на 1 людину припадає 3 кенгуру. Тварина має добре розвинуті задні лапи і може перестрибнути бар'єр заввишки 3 м, а один стрибок у довжину може бути на 10 метрів більше, ніж здатен плигнути у висоту цей звір. Який же стрибок у довжину може мати кенгуру? (3 + 10 = 13.)
Більше про кенгуру (https://youtu.be/ewcPSYOlts4).
Цікавинка
На гербі Австралії зображено також і страуса ему. Кенгуру та ему були обрані як символи австралійського герба, оскільки, на відміну від більшості тварин, рідко можна побачити, що вони рухаються назад. «Тільки вперед!» — девіз справжніх австралійців.
Фізкультхвилинка
Відеофізкультхвилинка «Раз, два, три» (https://youtu.be/9GU7Kn_b6oc).
2) Робота в групах. Перевірка.
Діти пояснюють розв'язання задачі, а вчитель доповнює відповідь групи цікавою інформацією про материк.
1-ша група
— На території Австралії також дуже поширені коали. Вони живуть на деревах евкаліпта і харчуються листям цього дерева. Вага коали може становити від 4 кг до 13 кг.
Задача 1
На дереві евкаліпт сиділи і жували листя три коали. Перша вагою 4 кг, друга — на 5 кг важча, а третя важить стільки, скільки дві разом. Скільки важить третя коала?
Розв'язання
1) 4 + 5 = 9 (кг) — важить друга коала;
2) 4 + 9 = 13 (кг) — важить третя коала.
Відповідь: вага третьої коали 13 кг.
Більше про коал (https://youtu.be/mW4Ti93P2dk).
2-га група
Мешканці Австралії поруч зі своїми будинками виставляють не потрібні їм речі. Будь-хто може забрати їх безкоштовно.
Задача 2
Біля одного з будинків стояло 6 старих стільців і 2 телевізори. Потім туди винесли ще 3 столи. Скільки старих речей біля будинку?
Розв'язання
(6 + 2) + 3 = 11 (р.)
Відповідь: стало 11 речей.
3-тя група
Замість звичних нам горобців та голубів в Австралії папуги літають просто на вулиці, красиві, але кричать дуже голосно. Харчуються евкаліптовими плодами.
Задача 3
На одному дереві сиділи і голосно кричали 11 папуг, а на іншому — на 3 папуги менше. Скільки папуг сиділо на двох деревах разом?
Розв'язання
1) 11 - 3 = 8 (п.) — на першому дереві;
2) 11 + 8 = 19 (п.) — всього папуг.
Відповідь: всього на двох деревах сиділо 19 папуг.
4-та група
Австралія є домом для 100 мільйонів овець. Кількість овець на території Австралії перевищує кількість людей майже в 5 разів. На території цієї країни є найбільше у світі пасовище, що за площею дорівнює території європейської країни Бельгії.
Задача 4
На пасовищі першого дня підстригли 30 овець, наступного дня — на 6 овець менше. А третього дня підстригли стільки само овець, як першого та другого днів разом. Скільки овець підстригли третього дня?
Розв'язання
1) 30 - 6 = 24 (в.) — підстригли у другий день;
2) 30 + 24 = 54 (в.) — підстригли у третій день.
Відповідь: 54 вівці підстригли на третій день.
4. Логічні завдання
1) Грошова одиниця Австралії — австралійський долар. Від дорівнює 100 центам. Обведіть монети так, щоб їхня сума дорівнювала 80 центам.
2) Якщо австралійська купюра порвалася навпіл, їх можна також використовувати, як гроші. Наприклад, якщо 10-доларова купюра порвалася навпіл, кожну частину можна використовувати, як 5 доларів.
Австралійський хлопчик Рассел знайшов дві частинки 10-доларової купюри. Чи вистачить йому грошей, аби купити ананас, що коштує 12 доларів? (ні)
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Пояснення домашнього завдання (творче)
— Складіть складену задачу про якусь тварину Австралії. (Відео: https://youtu.be/f0JIvvXq_S0)
2. Підсумок уроку. Рефлексія
Цеглинками показати – зелений (все вдалося, все сподобалося)
- жовтий (трішки були труднощі)
- червоний (було важко, потребую допомоги)