Тема: Віднімання виду 40 - 3. Розв'язування задачі виразом. Логічно-геометрична вправа
Мета: актуалізувати знання учнів про круглі числа та їхній десятковий склад; продовжувати формувати обчислювальні навички; ознайомити з відніманням виду 40 - 3; удосконалювати вміння розв'язувати задачі різними способами; розвивати логічне мислення, уважність; виховувати заощадливість, стимулювати бажання допомагати дорослим у хатніх справах.
Обладнання: презентація, набір математичних матеріалів, картки для парної роботи, конструктор, ілюстративний та роздавальний матеріал.
Тип уроку: комбінований урок.
Освітні галузі: математична, соціальна.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
2. Перевірка домашнього завдання (с. 61, № 351, 352)
3. Актуалізація опорних знань
1) Повторення складу числа 10.(слайд1)
2) Усні обчислення (с. 61, № 353).(слайд 2)
— Які числа отримували у відповідях? (Круглі.)
— Назвіть усі круглі числа в межах 100 у порядку спадання.
3) Каліграфічна хвилинка. Написання круглих чисел у межах 100 у порядку спадання (слайд 3)
100 90 80 70 60 50 40 30 20 10
4) Гра «Додай число».(слайд 4)
Учитель називає кругле число. Учень називає склад цього числа з першим числом 10. Наприклад, 50 — це 10 і ... 40.
5) Поясніть, чим схожі та чим відрізняються ряди поданих чисел.(слайд 5)
1 2 3 4 5 6 7 8 9
10 20 30 40 50 60 70 80 90
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Практична робота. Робота з математичними матеріалами (рахувальними палочками). Робота в парах.
— Викладіть 2 десятки. Нам потрібно забрати від них 6 одиниць. Чи можливо це зараз зробити? (Ні.) Замініть 1 десяток на 10 одиниць. Відніміть від них 6 одиниць. Скільки одиниць залишилося? (4 одиниці.) Об'єднайте їх з десятками. Що утворилося? (1 дес. і 4 од. — число 14.)
2. Ознайомлення з відніманням виду 40 – 3
-Давайте пригадаємо як називаються числа при відніманні
1) Робота за підручником (с. 61, № 354).
2) Складання алгоритму дій.(слайд)
АЛГОРИТМ
1 |
Зменшуване розкладаю на доданки: 10 і ... |
2 |
Від 10 віднімаю одиниці |
3 |
Об'єдную десятки і одиниці та отримую результат |
3. Первинне закріплення (с. 61, № 355)(слайд)
1-2 стовпчики — з коментуванням колективно
— Що цікавого помітили у стовпчиках? (У кожному стовпчику віднімали однакову кількість одиниць.) Як змінювалася кількість десятків? (Кількість десятків зменшувалася на 1.)
3-4 стовпчики — у групах.
Перевірка. Вправа «Кольорова вежа». Робота з конструктором.
23 |
26 |
35 |
45 |
58 |
67 |
Зелений |
Блакитний |
Синій |
Оранжевий |
Жовтий |
Червоний |
Виконана робота (знизу вверх)
67 |
Червоний |
23 |
Зелений |
45 |
Оранжевий |
35 |
Синій |
58 |
Жовтий |
26 |
Блакитний |
Фізкультхвилинка
5. Формування вміння розв'язувати задачі
1) Робота над задачею № 356 (с. 61).
Звертаю увагу учнів на розрізнення понять «3 десятки» і «3».
— Чому сталася така прикрість? (Сашко, мабуть, не знав, чим 3 десятки відрізняються від числа 3, або просто неуважно слухав маму, коли вона давала йому завдання перед походом до магазину.)
4) Робота над задачею № 357 (с. 62).
— Хто грався на ігровому майданчику? Скільки дітей пішло додому? (Невідомо, але сказано, що пішло додому 5 дівчаток і 7 хлопчиків.) Скільки дітей залишилося гратися? Яке запитання задачі? (Скільки дітей було на ігровому майданчику спочатку?)
— Проаналізуйте вираз, поданий до задачі. Що позначає вираз у дужках? (Кількість дітей, які пішли додому.) Чому наступна дія додавання? (Тому що спочатку дітей було більше, ніж зараз залишилося.)
— Розкажіть, як розв'язання задачі записати окремими діями. Про що ми дізнаємося в кожній дії?
— Запишіть розв'язання у зошит.
Розв'язання
1) 5 + 7 = 12 (д.) — пішло дітей додому;
2) 12 + 10 = 22 (д.) — було спочатку дітей.
Відповідь: 22 дитини було спочатку на ігровому майданчику.
6. Геометрична вправа (с. 62, № 358)(слайд)
Додаткове завдання. Робота в групах
— Порахуйте, скільки всього фігур зображено на малюнку з першим трикутником (другим, третім).
Перший трикутник |
Другий трикутник |
Третій трикутник |
3 трикутники 3 чотирикутники |
3 трикутники 3 чотирикутники |
4 трикутники 5 чотирикутники |
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Пояснення домашнього завдання (с. 62, № 359, 360)
2. Підсумок уроку. Рефлексія
— Розкажи про свою роботу на уроці за допомогою цеглинок
Зелена - мені все вдалося
Жовта - у мене були помилки
Червона – мені зовсім нічого не вдалося