Тема. Додавання на основі переставного закону.
Мета: актуалізувати знання переставного закону додавання, уміння додавати
до меншого числа більше в межах 10, перенести цей спосіб міркування
на випадки додавання більшого числа до меншого з переходом через
розряд; вчити додавати більше число до меншого на підставі
переставного закону додавання; формувати обчислювальні навички
додавання й віднімання чисел з переходом через десяток у межах 20,
вміння розв’язувати задачі, прийоми розумових дій аналізу, порівняння,
синтезу, перенесення способів дій у нову навчальну ситуацію під час
виконання завдань; виховувати почуття товариськості, взаємодопомоги.
Обладнання: презентація, картки для індивідуальної та групової роботи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Вид уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу.
Пролунав дзвінок.
Час почати нам урок.
Один одному всміхніться
І за парту опустіться.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-
Вправа «Мікрофон»
-
Скажіть мені, будь ласка, вам подобається подорожувати?
-
Сьогодні у нас буде урок-подорож. Збираючись у подорож ми беремо з собою необхідні речі.
-
Що нам може знадобитися в подорожі на уроці математики?
( Зошити, ручки, олівці, лінійки, віяло цифр, увага, кмітливість, старанність, знання, дружба, взаємодопомога)
ІII. Актуалізація опорних знань і способів дії
-
Усне опитування
-
Я бачу, ви вже приготували шкільне приладдя , а чи є у вас необхідні знання, зараз перевіримо.
-
Як називаються числа при додаванні?
-
Як знайти невідомий доданок?
-
Сформулюйте переставний закон додавання.
-
У яких випадках додавання двох чисел цей закон зручно застосовувати?
-
Як додати суму до числа?
-
Як можна знаходити значення суми трьох чисел зручним способом? [Будь-які два доданки можна замінювати значенням їх суми.]
-
Молодці, діти, і знання необхідні у вас є.
Спочатку подорожувати ми будемо ось на такому автобусі. Тільки нам необхідно придбати квитки. У кожного з вас на парті лежить квиток з номером місця. Але скористатися ним зможе лише той, хто красиво пропише цифри, записані на квитку.
-
Хвилинка каліграфії
-
Всі добре впоралися із завданням, то ж сідайте зручніше і поїхали.
-
Щоб в дорозі нам було веселіше, давайте пограємо і дізнаємося, куди ми ідемо.
-
Усний рахунок
Гра « Кращий математик»
-
Відтворіть склад числа 10. Допоможуть вам в цьому віяла цифр.
7
|
|
2
|
|
5
|
|
6
|
|
4
|
|
9
|
|
3
|
|
-
Молодці. Поки ми грали, заїхали до чарівного лісу. Давайте походимо по ньому.
-
Актуалізація знання переставного закону додавання та застосування його в обчисленнях у межах 10.
-
Ой, хто це шарудить опалим листям? (Їжачок)
-
У лісових мешканців зараз багато клопоту, вони готуються до зими.
Їжачок взимку буде спати, але він допомагає своїм друзям робити запаси. Ось він знайшов грушки. Зліва від дерева – 2, а справа – 6.
-
Допоможемо йому їх порахувати.
-
Як дізнатися, скільки всього грушок? (Об’єднати)
-
Яку дію виконуємо, коли об’єднуємо? (Додавання)
-
Чи зручно до 2 додавати 6? (Ні, зручно до 6+2)
2+6=6+2=8
-
Який закон додавання ми застосували при цьому? ( Переставний)
-
Пригадаємо його. (Від перестановки доданків сума не змінюється)
IV. Формування нових знань і способів дії
1. Ознайомлення з прийомом додавання більшого числа до меншого в межах 20. Зошит с.50 № 2
-
Їжачок назбирав ще грибочків: 4 лисички та 7 боровичків. Дізнаємося, скільки їх всього.
4+7
-
Як зручніше виконати додавання? (7+4)
-
Який закон при цьому використаємо? (Переставний)
4+7=7+4
-
У нас додавання з переходом через десяток. Пригадаємо, як ми його виконуємо.
4+7=7+4= (7+3)+1=10+1=11
^
3+1
Висновок:
-
Що треба зробити, коли до меншого числа додаємо більше?
( Коли до меншого числа додаємо більше, зручніше переставити доданки.)
-
Первинне закріплення.
-
Ще допоможемо Їжачкові дізнатися, скільки всього яблук він знайшов, якщо у нього 6 –жовтих і 8 – червоних яблук.
6+8=8+6= (8+2)+4=10+4=14
^
2+4
V. Формування вмінь і навичок. Закріплення вивченого
1.Формування вміння виконувати додавання з переходом через десяток на підставі переставного закону додавання. Зошит с. 50 №3
Робота в парах.
-
Їжачку допомогли, ідемо далі.
-
Подивіться, на дереві білочки сушать грибочки на двох гілочках. Дізнаємося, скільки їх у кожної білочки . Працювати будемо в парах. Діти І ряду обчисліть, будь ласка, скільки грибів у першої білочки, ІІ – у другої, ІІІ – у третьої.
Знайдіть у зошиті свій вираз і обчисліть. (Перевірка)
Фізхвилинка ( з Білочкою)
2. Формування вміння розв’язувати задачі. Зошит с. 51 №5
А) Розв’язання задачі
- За лісом протікає річка. Підходимо до неї.
- Хто це там старанно працює? (Бобер)
- Він будує греблю – споруду з стовбурів дерев, що перегороджує русло річки. Бобри ї х будують для того,щоб утворився ставок, де вони будують свої хатки.
-
Читаємо умову задачі.
-
Аналізуємо задачу.
-
Перекажіть умову.
-
Назвіть запитання.
-
Виділіть числові дані.
-
Яке число є шуканим?
-
Про що йдеться в задачі?
-
Які ключові слова можна виділити?
-
У нашому зошиті вже є короткий запис умови задачі, схематичний рисунок та схема аналіза. Доповнимо їх числовими даними.
-
Чи відомо, скільки метрів греблі побудував бобер за перший рік? Запишемо це.
-
Чи відомо, скільки метрів греблі побудував бобер за другий рік?
-
Чи відомо, скільки метрів греблі побудував бобер за третій рік? А що відомо?
-
Яке запитання задачі?
-
Аналізуємо схематичний рисунок.
-
Що означає рожевий відрізок?
-
Що означає зелений відрізок?
-
Що означає цілий відрізок, що складається із рожевої та зеленої частин?
-
Що означає фіолетоий відрізок?
Аналізуємо розв’язання задачі
-
Яке запитання задачі?
-
Що достатньо знати, щоб відповісти на запитання задачі? [Достатньо знати І – скільки всього метрів греблі побудував бобер за перший і другий роки ( поки що невідомо), ІІ – що за третій рік стільки ж.]
-
Що достатньо знати, щоб дізнатися скільки всього метрів греблі побудував бобер за перший і другий роки? [Достатньо знати І – скільки метрів греблі побудував бобер за перший рік (відомо – 3), ІІ – скільки метрів греблі побудував бобер за другий рік (відомо – 2).]
-
Якою дією відповідаємо на це запитання?
-
Запишіть розв’язання задачі у робочому зошиті:
3+2=5 (м) – усього за І та ІІ роки, тому за ІІІ рік також 5.
Запишіть відповідь: 5 м греблі побудував бобер за ІІІ рік.
Б) Робота в групах.
- Змініть умову задачі так, щоб у ній потрібно було знайти суму трьох доданків. Розв’яжіть її.
Перевірка роботи груп:
-
Слухання умови задачі.
-
Перевірка розв’язання.
-
Геометрична хвилинка.
-
Повертаємося до автобуса.
Погляньте, сорока назбирала галузочок, щоб підремонтувати своє гніздо. Кожна з них має свою геометричну форму.
-
Форму якої фігури мають коричневі галузки?
-
Що ви знаєте про пряму лінію? [Пряма лінія не має ні початку, ні кінця.]
-
Форму якої фігури мають зелені галузки?
-
Що ви знаєте про відрізок? [Відрізок — це частина прямої лінії.
Він має початок і кінець.]
-
Форму якої фігури мають жовті галузки?
-
Що ви знаєте про промінь? [Це частина прямої лінії. Він має початок і не має кінця.]
-
Порахуйте, скільки прямих, відрізків, променів, скільки їх разом?
VІ. Пояснення завдань домашньої роботи
-
Ось і наш автобус. Сідаємо і вирушаємо додому. Вдома розкажете батькам про нашу подорож та про те, як до меншого числа додати більше. У зошиті «Працюю самостійно», с. 14, тема «Додавання на основі переставного закону», № 1–2. У завданні № 1 ви маєте поставити запитання до умови й розв’язати задачу. У завданні № 2 треба виконати обчислення за схемами.
VIІ. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів
-
Як до меншого числа доцільно додавати більше число?
-
Який закон додавання при цьому використовуємо?
-
Цікавою була наша подорож?
-
Що вам найбільше в ній сподобалось?
-
Чим урок був важливий?
VІIІ. Підсумок уроку
Знання міцні здобували.
Тож скажу вам у кінці:
- Діти, ви всі – молодці!
Дякую за гарну роботу!
От ми і приїхали, виходимо з автобуса. До наступної подорожі!
Література:
-
Коваль Л.В., Скворцова С.О. Методика навчання математики: теорія і практика: Підручник для студентів за спеціальністю 6.010100 «Початкове навчання», освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» [2-ге вид., допов. і переробл.] - Х.: ЧП «Принт-Лідер», 2011.
-
Скворцова С.О. Методика навчання математики у другому класі: Методичний посібник для вчителів других класів та студентів за спеціальністю 6.010100 «Початкове навчання», освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр». – Одеса: Фенікс, 2011.
-
Скворцова С.О. Методика навчання розв’язування сюжетних задач у початковій школі: Навчально-методичний посібник для студентів за спеціальністю 6.010100 «Початкове навчання». - Частина I - Методика формування в молодших школярів умінь розв’язувати задачі певних видів. - Одеса: Фенікс, 2011.
-
Скворцова С.О. Методика навчання розв’язування сюжетних задач у початковій школі: Навчально-методичний посібник для студентів за спеціальністю 6.010100 «Початкове навчання». - Частина II - Методика формування в молодших школярів умінь розв’язувати задачі певних видів. - Одеса: Фенікс, 2011.
-
С.О. Скворцова, О.В. Онопрієнко. / Розробки уроків. 2 клас /— X.: Вид-во «Ранок», 2014.
-
Математика. 2 клас. Навчальний зошит: У 3 ч. / С.О. Скворцова, О.В. Онопрієнко. – Ч.1. – Х.: Видавництво «Ранок», 2014.
Анотація до уроку
Конспект уроку з математики у 2 класі за методикою С.О.Скворцової, О.В.Онопрієнко за темою «Додавання на основі переставного закону».
Урок побудовано у формі гри-подорожі, під час якої учні повторюють раніше отримані знання, вчаться переносити їх у нову навчальну ситуацію,у них формується вміння доводити свою думку, співпрацювати у групі. Під час виконання практичних завдань формуються обчислювальні навички, вміння розв’язувати задачі, закріплюються знання геометричного матеріалу.
В ході проведення уроку використовуються ігрові, інтерактивні, практичні методи навчання, ІКТ.