ТЕМА : ДОДАВАННЯ СИЛ.РІВНОДІЙНА. ГРАФІЧНЕ
ЗОБРАЖЕННЯ СИЛ.
МЕТА УРОКУ: формування знань про силу як міру взаємодії тіл, графічне зображення
сили, рівнодійну силу та додавання сил; що діють уздовж однієї прямої в
одному напрямку та в різних напрямках, формування вмінь та навичок
застосовувати набуті знання під час виконання вправи, розвивати
самостійність, виховувати любов до фізики.
ТИП УРОКУ: комбінований.
ОБЛАДНАННЯ: підручник; візок лабораторний або саморобний; динамометри; штатив із муфтою та лапкою; пружина; вантаж.
ХІД УРОКУ
У русі сила зростає і набирає міць. Вергілій Марон Публій
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Учні розв'язують на дошці вправу з домашнього завдання та коментують хід розв'язання.
Наприкінці уроку учитель збирає на перевірку зошити із виконаною задачею та аркуші з експериментальним завданням, які виконувались за бажанням.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель пропонує учням створити «асоціативний кущ» із ключовим словом «сила». Аналізуючи наведені асоціації, учитель акцентує увагу учнів на тому, що з поняттям сили вони стикаються в повсякденному житті досить часто. Але наразі буде розкрито поняття «сила» з точки зору фізики.
потужність
ЦІКАВІ ФАКТИ
Слони — найбільші сухопутні тварини. Скільки може підняти слон?
Немає сумнівів, що він — найбільший важкоатлет. Слон може підняти вантаж, що становить 20-25 % від власної ваги, і хоботом індійський слон здатен підняти вантаж у 200-250 кг; вхопившись зубами за мотузку, може тягнути вантаж до 500 кг.; поклавши на бивні й притримуючи хоботом якийсь вантаж, наприклад колоду, слон може прикладати таку силу, щоб переносити колоди масою до 700-800 кг.
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
На сьогоднішньому уроці ми будемо формування знань про силу як міру взаємодії тіл, графічне зображення сили, формування вмінь та навичок застосовувати набуті знання під час виконання вправи. Я вам роздаю оціночні листи при кожній правильній відповіді ви ставите по 0,5 бала, а при розв’язані задачі по 1 балу. В кінці уроку ми підрахуємо бали і кожен отримає свою оцінку.
Оціночний лист
|
V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Запитання до учнів
VІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Сила — кількісна характеристика взаємодії тіл.
Метод «Критичне читання тексту»
Учні самостійно знайомляться § 18 підручника.
Запитання до учнів
• Для вимірювання чого було введено фізичну величину — силу?
2. Зображення сили.
Запитання до учнів
• Чи може сила стати причиною зміни не тільки значення
швидкості руху тіла, а і її напрямку?
3. Умова зрівноваження сил.
Демонстрація. Учитель підвішує вантаж на пружині та відпускає його.
Запитання до учнів
умову зрівноваження сил та проаналізувати рис. 18.6 підручника.
4. Рівнодійна сила. Додавання сил.
Учні наводять приклади, коли на тіло діють уздовж однієї прямої дві або більше сил, напрямлених в один бік, а коли в різні боки.
Демонстрація. Дія на візок сил, спрямованих в різні боки
та в один бік уздовж однієї прямої. (Показ графічного зображення сил)
Сили вимірюють динамометром. (Демонстрація вимірювання сили динамометром)
Висновок: дію декількох сил, що діють одночасно, можна замінити однією силою, що викликає ту саму дію.
Учні самостійно дають означення рівнодійної.
Запитання до учнів
VI. ПЕРВИННЕ ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання до учнів
VII. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
Виконання вправ
Задача 1. З платформи, яка рухається зі швидкістю 3 м/с, зіскочив хлопчик. У який бік і з якою швидкістю відносно Землі стрибнув хлопчик, якщо його маса становить 50 кг, а маса платформи — 150 кг? Після стрибка платформа зупинилась.
Задача 2. Унаслідок зіткнення дві кульки, які рухалися назустріч одна одній, зупинилися. Яка з кульок має меншу масу і в скільки разів, якщо початкова швидкість першої кульки дорівнювала 2 м/с, а другої — 1 м/с?
Задача 3. Два візки, які стоять на столі, з'єднано стиснутою за допомогою нитки пружиною. Коли нитку перепалили, пружина розпрямилася і розштовхала візки. Який із візків має більшу масу і в скільки разів, якщо перший з них набув швидкості 50 см/с, а другий — 10 см/с?
Задача 4. З нерухомої рушниці зроблено постріл кулею масою 50 г у горизонтальному напрямі. З якою швидкістю рухатиметься після пострілу рушниця, якщо її маса становить 5 кг, а швидкість кулі — 500 м/с?
Задача 5. Перебуваючи в нерухомій байдарці, турист у напрямі берега кинув зі швидкістю 2 м/с важкий рюкзак. Унаслідок кидка байдарка набула швидкості 20 см/с. Якою є маса байдарки з туристом, якщо маса рюкзака 10 кг?
Задача 6. Назустріч одна одній рухаються зі швидкостями відповідно 40 см/с і 20 см/с дві пластилінові кульки. Маса першої з них становить 20 г. Якою є маса другої кульки, якщо після зіткнення вони зупинилися?
Задача 7. Весляр, налягаючи на весла, упирається ногами в спеціальний упор у човні. З якою силою весляр діє на упор, якщо гребе одночасно обома веслами й прикладає до кожного з них силу 500 Н? Відповідь поясніть за допомогою рисунка.
Виконання вправ з підручника (завдання 18).
VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Рефлексія за методом «Закінчи фразу»
IX. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Вашим домашнім завданням буде опрацювати § 18 підручника, розв’язати завдання 18.4 . Додаткове експерементальне завдання.