Урок "ДОДАВАННЯ СИЛ.РІВНОДІЙНА. ГРАФІЧНЕ ЗОБРАЖЕННЯ СИЛ."

Про матеріал
  • Повідомлення матеріалу;
  • Цікаві задачі на закріплення матеріалу
  • цікавий піднавальний матеріал з використаннями різних методі та форм роботи на уроці;
  • проведення експерементів, що дозволяє учням доступніше і на кращому рівні засвоїти навчальний матеріал;
  • часткове опрацювання самостійно матеріалу, для виоблення навичок самоосвіти,
  • самостійне оцінювання учнів на уроці, що дозволяє адекватно оцінювати свої знання і вміння з даного предмету.



Перегляд файлу

    ТЕМА : ДОДАВАННЯ СИЛ.РІВНОДІЙНА. ГРАФІЧНЕ

                   ЗОБРАЖЕННЯ СИЛ.

МЕТА УРОКУ: формування знань про силу як міру взаємодії тіл, графічне зображення

                           сили, рівнодійну силу та додавання сил; що діють уздовж однієї прямої в

                           одному напрямку та в різних напрямках, формування вмінь та навичок

                           застосовувати набуті знання під час виконання вправи, розвивати                   

                            самостійність, виховувати любов до фізики.

ТИП УРОКУ: комбінований.

ОБЛАДНАННЯ: підручник;  візок лабораторний або саморобний;  динамометри; штатив із муфтою та лапкою; пружина; вантаж.

ХІД УРОКУ

                                                                     У русі сила зростає і набирає міць. Вергілій Марон Публій

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II.  ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Учні розв'язують на дошці вправу з домашнього завдання та коментують хід розв'язання.

Наприкінці уроку учитель збирає на перевірку зошити із виконаною задачею та аркуші з експеримен­тальним завданням, які виконувались за бажанням.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учи­тель пропонує учням створити «асоціативний кущ» із ключовим словом «сила». Аналізуючи наведені асоціації, учитель акцен­тує увагу учнів на тому, що з поняттям сили вони стикаються в повсякденному житті досить часто. Але наразі буде розкрито поняття «сила» з точки зору фізики.

 

 

 

 

 

 

                                               потужність

 

ЦІКАВІ ФАКТИ

Слони — найбільші сухопутні тварини. Скільки може підняти слон?

Немає сумнівів, що він — найбільший важкоатлет. Слон може підняти вантаж, що становить 20-25 %  від власної ваги, і хоботом індійський слон здатен підняти вантаж у 200-250 кг; вхопившись зубами за мотузку, може тягнути вантаж до 500 кг.; поклавши на бивні й притримуючи хоботом якийсь вантаж, наприклад колоду, слон може прикладати таку силу, щоб переносити колоди масою до 700-800 кг.

 

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

На сьогоднішньому уроці ми будемо формування знань про силу як міру взаємодії тіл, графічне зображення сили,  формування вмінь та навичок застосовувати набуті знання під час виконання вправи. Я вам роздаю оціночні листи при кожній правильній відповіді ви ставите  по 0,5  бала, а при розвязані задачі по 1  балу. В кінці уроку ми підрахуємо бали і кожен отримає свою оцінку.

 

Оціночний лист

 

 

Бали

Запитання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задачі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             Оцінка:

 

 

V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  Запитання до учнів

  • Що є причиною зміни швидкості тіла?
  • Чи може одне тіло впливати на інше, тобто діяти на нього, і саме при цьому впливу з його боку не мати?
  • Наведіть приклади взаємодії різних тіл між собою.
  • Підсумуйте: дія завжди є взаємодією, тобто...

VІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Сила — кількісна характеристика взаємодії тіл.

Метод «Критичне читання тексту»

Учні самостійно знайомляться § 18 підручника.

 Запитання до учнів

 Для вимірювання чого було введено фізичну величину — силу?

  • Що таке сила?
  • Яким символом її позначають?
  • Якою є одиниця сили в СІ?
  • Який зв'язок між прикладеною до тіла силою та зміною швидкості його руху?

2. Зображення сили.

    Запитання до учнів

  • Яка фізична величина називається скалярною, яка — век­торною?
  • Як ви вважаєте, сила — це векторна величина чи скаляр на? Відповідь обґрунтуйте.
  •                  Чим характеризується сила?
  •                  Як зобра­жується сила?

 

  

 Чи може сила стати причиною зміни не тільки значення
швидкості руху тіла, а і її напрямку?

 

3. Умова зрівноваження сил.

Демонстрація. Учитель підвішує вантаж на пружині та відпускає його.

Запитання до учнів

  • Із якими тілами взаємодіє вантаж?
  • Чому вантаж починає рухатись?
  • У який момент вантаж зупиняється?
  • Що можна сказати про сили, які діють на вантаж після його зупинки?
  • Щоб зробити висновок, учитель пропонує учням прочитати

умову зрівноваження сил та проаналізувати рис. 18.6 підруч­ника.

4. Рівнодійна сила. Додавання сил.

Учні наводять приклади, коли на тіло діють уздовж однієї прямої дві або більше сил, напрямлених в один бік, а коли в різні боки.

Демонстрація. Дія на візок сил, спрямованих в різні боки

та в один бік уздовж однієї прямої. (Показ графічного зображення сил)

Сили вимірюють динамометром. (Демонстрація вимірювання сили динамометром)

Висновок: дію декількох сил, що діють одночасно, можна замінити однією силою, що викликає ту саму дію.

Учні самостійно дають означення рівнодійної.

Запитання до учнів

  • У який бік буде спрямована рівнодійна сил,  що діють уздовж однієї прямої, по відношенню до двох діючих?
  • Як знайти модуль рівнодійної?
  • Дайте відповідь на запитання (підручник с. 124).

VI.  ПЕРВИННЕ ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Запитання до учнів

  • Що називають силою?
  • Який зв'язок між прикладеною до тіла силою та зміною швидкості його руху?
  • Назвіть характеристики сили.
  • Як позначають силу на рисунках?
  • Дайте означення рівнодійної сили.
  • Якою є одиниця сили в СІ?
  • Як знайти рівнодійну силу, якщо дві сили діють уздовж однієї прямої в один бік; в протилежні боки?
  • Коли дві сили зрівноважують одна одну?

 

VII. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Виконання вправ

Задача 1. З платформи, яка рухається зі швидкістю 3 м/с, зі­скочив хлопчик. У який бік і з якою швидкістю відносно Зем­лі стрибнув хлопчик, якщо його маса становить 50 кг, а маса платформи — 150 кг? Після стрибка платформа зупинилась.

Задача 2. Унаслідок зіткнення дві кульки, які рухалися назу­стріч одна одній, зупинилися. Яка з кульок має мен­шу масу і в скільки разів, якщо початкова швидкість першої кульки дорівнювала 2 м/с, а другої — 1 м/с?

Задача 3. Два візки, які стоять на столі, з'єднано стиснутою за допомогою нитки пружиною. Коли нитку перепалили, пружина розпрямилася і роз­штовхала візки. Який із візків має більшу масу і в скільки разів, якщо перший з них набув швид­кості 50 см/с, а другий — 10 см/с?

Задача 4. З нерухомої рушниці зроблено постріл кулею масою 50 г у горизонтальному напрямі. З якою швидкіс­тю рухатиметься після пострілу рушниця, якщо її маса становить 5 кг, а швидкість кулі — 500 м/с?

Задача 5. Перебуваючи в нерухомій байдарці, турист у напря­мі берега кинув зі швидкістю 2 м/с важкий рюк­зак. Унаслідок кидка байдарка набула швидкості 20 см/с. Якою є маса байдарки з туристом, якщо маса рюкзака 10 кг?

Задача 6. Назустріч одна одній рухаються зі швидкостями відповідно 40 см/с і 20 см/с дві пластилінові куль­ки. Маса першої з них становить 20 г. Якою є маса другої кульки, якщо після зіткнення вони зупини­лися?

Задача 7. Весляр, налягаючи на весла, упирається ногами в спеціальний упор у човні. З якою силою весляр діє на упор, якщо гребе одночасно обома веслами й прикладає до кожного з них силу 500 Н? Відпо­відь поясніть за допомогою рисунка.

Виконання вправ з підручника (завдання 18).

 

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Рефлексія за методом «Закінчи фразу»

  • На уроці мені сподобалось…
  • Мені було важко…
  • Мені легко вдалося…
  • Мені не сподобалось…
  • Хочу, щоб на уроці частіше …

 

IX. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Вашим  домашнім завданням буде опрацювати § 18 підручника, розв’язати завдання 18.4 . Додаткове експерементальне завдання.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кайданович Марина
    коротко та зрозуміло.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
25 лютого 2018
Переглядів
866
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку