Урок "Догляд за вишитими виробами. Обробка країв виробів. Прийоми роботи з праскою".

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з обробкою країв виробу; особливостями прання, полоскання, сушіння, прасування вишитих виробів; з поняттям волого-теплова обробка (ВТО), з правилами безпечної роботи з праскою, з режимами нагрівання праски, з прийомами роботи з праскою, з вимогами до якості вишитих виробів; сформувати вміння користуватись праскою, доглядати за вишитими виробами; закріпити вміння виконувати вивчені шви, дотримуватись правил безпеки праці під час виконання ручних робіт; виховувати економність, обережність в поводженні з електроприладами.
Перегляд файлу

Тема: Догляд за вишитими виробами. Обробка країв виробів. Прийоми роботи з праскою.

Мета: ознайомити учнів з  обробкою країв виробу; особливостями прання, полоскання, сушіння, прасування вишитих виробів; з поняттям волого-теплова обробка (ВТО), з правилами безпечної роботи з праскою, з режимами нагрівання праски, з прийомами роботи з праскою, з вимогами до якості вишитих виробів;

сформувати вміння користуватись праскою, доглядати за вишитими виробами;

закріпити вміння виконувати вивчені шви, дотримуватись правил безпеки праці під час виконання ручних робіт;

виховувати економність, обережність в поводженні з електроприладами.

                                    Хід уроку

І. Організація класу

1. Привітання з учнями.

2. Перевірка присутності учнів на уроці та робочого одягу.

3. Перевірка підготовки робочих місць учнів до уроку.

4. Рефлексія настрою і емоційного стану

 – За одну секунду колібрі робить 200 помахів крильми. Бажаю вам діти такої ж кропіткої і невтомної працездатності на уроці.

 

Епіграф заняття: «Шлях до розвитку й, у решті-решт, до щастя людини пролягає через її працю» Д.І. Менделєєв

Працею вчений називав  не будь-яку роботу, а роботу усвідомлену й потрібну людям. Мені б дуже хотілося побачитит саме таку працю й на сьогоднішньому уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь

  1. Розв’язування кросворда (Слайд 2)

Діти, ви вже зрозуміли, що для того щоб вивчити новий матеріал я пропоную розгадати вам кросворд. І для початку я пропоную розгадати вам  кросворд «Ручні шви»


 

  

 

 

 

  1. Шов, яким обробляють краї виробів (крайовий)
  2. Шов, яким обробляють петлі та вишивають (петельний)
  3. Результат роботи голки з ниткою з використанням стібків (шов)
  4. Найпоширеніший шов лічильної вишивки (хрестик)
  5. Двосторонній шов для виконання ручної строчки й вишивки (стебловий)
  6. Оксамитовий або хрестоподібний шов для оздоблення виробів (козлик)

        7) Інакше цей шов називають «ланцюжок» (тамбурний

 

V. Осмислення учнями вивченого

Стратегія «Знайди помилку» 

Ученицям пропонується знайти невірне ствердження

  1. Пряма гладь – двостороння, лічильна.
  2. Коса гладь – одностороння, вільна.
  3. Стібки косої гладі кладуть під кутом 90о до ниток основи.
  4. Занизування виконується швом «назад голку».
  5. Стібки гладі кладуть через дві нитки тканини.
  6. Лічильну гладь відноситься віль, занизування.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Оголошення теми і мети уроку.

1.Технологія обробки краю вишитого виробу.

Кожна пошита або вишита річ потребує відповідного оформлення. Особливо це стосується обробки країв. Їх оформляють рубцями, торочками з ниток та петельок, зубцями, кольоровими смужками з інших тканин чи шнурами.

Краї серветок, рушників, доріжок, скатертин, панно, вишитого одягу можна оздобити по-різному. Обробляють їх машинним способом або вручну.

Обкидний шов виконується прямими й косими стібками, зліва направо або справа наліво. Ним обшивають краї виробів чи тканин. На кожному сантиметрі довжини роблять 3–4 стібки і ниткою щільно обхоплюють зріз тканини.

Пруговим швом зшивають пруги тканини, пришивають мережива. Виконують його густими стібками, набираючи на голку одну–дві нитки пруга.

Підрублювальними швами підшивають підігнуті зрізи виробів. Є декілька варіантів цього шва. Його можна виконувати з лицевого боку, кольоровими нитками, видозмінюючи стібки. Така підшивка водночас прикрасить виріб 

Петельний шов широко використовується у вишиванні. За допомогою цього шва, змінюючи висоту, ширину і нахили стібків, відстань між ними, перевиваючи їх нитками іншого кольору, можна створити багато яскравих, оригінальних узорів для оздоблення побутових речей та підрублювання вишитих виробів

Шов «козлик» нагадує козли для розпилювання дров. Мабуть, звідси й пішла його назва. На лицьовому боці шов утворює ряд схрещених стібків, а на звороті — два ряди паралельних. Виконують цей шов зліва направо, знизу вгору. У місцях перехрещення кожен наступний стібок кладеться поверх попереднього. Існує багато варіантів цього шва. Ним не тільки підшивають краї виробів, оздоблюють одяг і предмети побуту, але й вишивають квіти і листя. Шов «козлик» виконаний різнокольоровими нитками у два і більше рядів, називається оксамитовий або шотландка. Підрублюючи скатерки, серветки, низ та рукави сорочок, утворюють рубці завширшки 0,5–3,0 см.

Рубці. Їх підгортають двічі, навиворіт, під рубцем витягують нитку, по якій з вивороту виконують прутик чи інший шов.Щоб виконати рубець із звичайним прутиком, потрібно підгорнути тканинунавиворіт, витягнути 2–4 нитки полотна і виконати подвійний прутик.

Зубцювання — це обробка і водночас оздоблення окремих деталей одягу зубцями. Ними оформляють коміри і рукави жіночих і чоловічих сорочок. Вишивають зубці білими, рідше сірими і червоними 

Торочки, або бахрома. Ними оформляють краї серветок, доріжок, рушників, скатертин, панно.Торочки можна робити й іншими способами: із кольорових ниток за допомогою голки або гачка. Для оформлення країв часто використовують декоративні шнури з ниток технікою макраме.             

 

2. Прання та прасування вишитих виробів.

Щоб вишитий виріб мав ошатний вигляд, його потрібно правильно випрати і випрасувати. Прати речі потрібно дуже обережно, щоб фарба не злиняла та щоб не пошкодити ажурні вишивки. Заливати кип’ятком та виварювати можна тільки речі, вишиті білими нитками на білих льняних та бавовняних тканинах. Решту виробів краще прати у теплій воді з дитячим милом, а речі, вишиті шовковими та синтетичними нитками — у мильній піні, додавши трохи солі.

Запам’ятайте: такі речі не можна намилювати і терти.

Перед пранням блузку, плаття або сорочку, вишиті кольоровими нитками, замочують у теплій солоній воді (1–2 чайні ложки солі на 1 л води), щоб вийшов бруд з коміру та манжетів. А вже потім перуть у мильній воді.

Після прання вироби 2–3 рази полощуть у холодній воді. При полосканні кольорових вишивок у воду додають 1–2 чайні ложки оцту, щоб надати ниткам блиску.

Після полоскання, якщо дозволяє тканина, вишивки підкрохмалюють і підсинюють. Крохмаль розчиняють у холодній воді, а потім заварюють кип’ятком, не дуже густо. Заварений крохмаль потрібно обов’язково процідити крізь марлю чи сито. Якщо до крохмалю додати трохи молока, то після прасування виробу тканина блищатиме.

Перед прасуванням виріб потрібно туго загорнути у волохатий рушник або простирадло і потримати кілька хвилин. Після цього його можна прасувати.

Великі речі краще просушувати, але не на сонці, щоб не вигоріли нитки.

Вишиті вироби прасують із вивороту не дуже гарячою праскою на м’якій частині тканини. Чим опукліша вишивка, тим м’якшою має бути підстилка. Щоб не було зморщок, великі речі прасують від середини до країв, а щоб випрасуваний виріб не зім’явся, його не можна складати доти, доки він не прохолоне. Особливо уважно й акуратно потрібно прасувати вироби із тонких тканин з ажурними вишивками. Дуже важливо вміти вибрати правильний режим волого-теплової обробки, адже надмірне нагрівання праски зменшує міцність тканини, стійкість до багаторазових згинів, змінює її колір.

Не всі вироби крохмалять однаково. Білі бавовняні тканини крохмалять завжди. Шовкові не крохмалять, а полощуть у воді з додаванням оцту, що надає тканині певного блиску.

 

3.Правила безпечної роботи з праскою.

Нагрів електропраски відрегульовують відповідно до тканини, з якої виготовлено вишитий виріб.

 

Тканини

t° нагріву праски, ° С

Бавовняні та льняні

190–200

Вовняні

150–180

Шовкові

150–160

 

V.  Практична робота.

Кінцевий обробіток виробів.

Інструменти та матеріали: тканина, нитки, голки, ножиці, праска.

Хід роботи

1.Інструктаж з безпечної праці

2. Обробити кінці виробу вибраною технікою для обробці країв (інструкційні картки).

3. Перевірити правильність виконання вибраних технік на лицьовому боці, на виворітному боці.

 

VІ. Підсумки заняття

Бесіда

  • Який спосіб ви обрали для обробки краю вишитого виробу?
  • Як треба прасувати виріб, щоб не було підпалин і візерунок був об’ємним?
  • Які вимоги до якості вишитого виробу?

Повернення до обговорення висловлення вченого Д.І. Менделєєва.

На цьому етапі заняття відбувається обговорення результатів роботи.

VІ. Домашнє завдання

Закінчити обробку вишитого виробу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

doc
Додав(-ла)
Пінчук Людмила
Додано
9 лютого 2020
Переглядів
3455
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку