«КОБЗАР ЗНОВ І ЗНОВ ОЖИВАЄ В НОВІМ ПОКОЛІННІ…»
ДО 205-РІЧЧЯ ВІД НАРОДЖЕННЯ ТА 158-РІЧЧЯ ВІД ДНЯ СМЕРТІ
Урок-дослідження
Мета:
• поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Тараса Шевченка,
допомогти збагнути джерела формування його світогляду, оприявленого в поетичному слові;
• розвивати інформаційно-пошукові здібності;
• формувати внутрішню потребу пізнавати історію своєї Батьківщини.
Обладнання: портрет Т. Шевченка; плакат з написом: «Шевченкова дума встає, мов тополя…»; виставка матеріалів (світлин, плакатів, книг), надісланих із Національного заповідника «Батьківщина Тараса Шевченка» Звенигородського району Черкаської обл.; книги поета А. Самойленка (подарунок учням); книга М. Лисенка «Коріння Шевченкового роду».
ЕПІГРАФ
Високо над нами підняв Шевченко поетичне
світло своє — і стало видно по всій Україні,
куди з нас кожен мусить простувати.
П. Куліш
Не ідеалізуймо й не обожнюймо
Шевченка. Але пам’ятаймо, що він душа
нашого народу. Ті, хто приймав його заповіт
любові й безоглядної боротьби за Україну,
ті стали сіллю землі, живим утіленням національної
честі, гідності, громадянської совісті.
Є. Сверстюк
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слайд № 1
Учитель.
Учень.
З розп’яття доріг, де панує сваволя,
Де нашої волі дитя ледь не гине, —
Шевченкова дума встає, мов тополя,
Сторожа самої душі України.
Коли пропливають від імені Бога
По небу Вкраїни чужі дирижаблі —
Шевченкова дума встає, мов тривога,
Що сон проганяє і кличе до шаблі!
Невже наша доля і справді — повія?
Чи покритка? Чи Катерина без сина?
Шевченкова дума — остання надія,
Єдине, в що вірить іще Україна.
В. Баранов
Учень.
Шевченко — це не тільки те, що
вивчають, а й те, чим живуть.
У чому черпають сили і надії.
І. Дзюба
Пісня «Лети моя думо»
ІІІ. ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Слайд № 2
Учитель. До сьогодні популярність і авторитет Т. Шевченка залишаються безумовними. І це при тому, що живемо в суспільстві, де сотні років і по нині включно панує денаціоналізація, зросійщення українців в Україні. Але за Євгеном Сверстюком:
Ми живі! Цілий вік, сотні літ
Проти хвилі несем його ім’я,
Проти вітру кидаєм насіння
І під косу кидаємо цвіт…
І співаєм його «Заповіт»
В поколіннях.
Учитель. Мільйоннократ повторюємо слова, що змушують шукати причину своїх бід:
Доборолась Україна
До самого краю.
Гірше ляха свої діти
Її розпинають…
Осягаємо і звернення до «освічених», і пекучий докір за зневагу мови, традицій:
Якби ви вчились так, як треба,
То й мудрість би була своя…
...
Не дуріте дітей ваших,
Що вони на світі
На те тілько, щоб панувать.
Пісня «Розрита могила»
Слайд № 3
« Науковець». Чи можемо з упевненістю сказати, що повністю збагнули неповторність Шевченка? Він не вписується ні в який канон, ні в який ряд. Сучаснику Шевченка, поету і перекладачу, російському критику А. Григор’єву належать слова: «За красою і силою багато хто ставив його на рівні з Пушкіним і Міцкевичем. Ми готові йти навіть далі в цьому. У Тараса Шевченка є та безпосередня краса вираження народної поезії, яка хіба тільки іскрами виблискує у великих поетів-художників, таких як Пушкін і Міцкевич».
Духовний батько, пророк у своїй вітчизні — часто читач означує Шевченка лише з цієї сторони. Ставимо собі ряд важливих запитань: «Який той світ, що виховав і подарував людству генія? Що і коли було посіяно на тому ґрунті, де виріс поет?»
Слайд № 4
«Біограф».
Моя мати мене повивала,
Співаючи: «Нехай росте
Та здорове буде!»
Т. Шевченко
У подружжя Шевченків виросло шестеро дітей. Катерина, терпелива й ніжна нянька молодших братів і сестер, народилася 1804 року, Микита — 1811, Тарас — 1814, Ярина — 1816, Марія — 1819, Йосип — 1821.
Запис під рубрикою «У кого кто родился» у метричній книзі церкви святого Іоана Богослова: «У жителя села Моринці Григорія Шевченка та його дружини Катерини народився син…». Названо його Тарасом, адже 25 лютого за старим стилем церква вшановує пам’ять знаменитого константинопольського патріарха кінця VIII — початку IX століття святителя Тарасія.
Спогади про сім’ю і близьких увійшли в Шевченкову творчість, зокрема у вірш «Якби ви знали, паничі…» (художня епітафія батькам), «Сестрі», у повість «Княгиня»…
«Біограф». Безумовно, міцний зв’язок з рідними в житті й у душі зберігся лише тому, що поет виріс у нормальному родинному оточенні, де бачив тепло і ласку. Згадуючи, як його молодість «проползла в нищете, невежестве и унижении», Шевченко виділяє «чистоту первых лет детства, проведеннях под убогой батькивскою стрихою»; оспівує живе і вічне, що було в рідній сім’ї.
«У тій хатині, у раю,
Я бачив пекло… Там неволя…», —
писав у «захалявній книжечці» в Оренбурзі 1850 року. Це було пекло кріпацтва, яке зруйнувало сім’ю, вкоротило вік батьків. Неволя, недуги рано підточили здоров’я Катерини Якимівни (померла на сороковому році життя). У метричній книзі с. Кирилівки запис: «Август 20, 1823 года. У жителя Григория Шевченко-Грушевского жена Екатерина умре с натуральной болезни».
Образ матері, її любов поет зберіг в душі як дорогий скарб.
Слайд № 5
Учень.
Якось недавно довелось
Мені заїхать в Україну,
У те найкращеє село…
У те, де мати повивала
Мене малого і вночі
На свічку Богу заробляла;
Поклони тяжкії б’ючи,
Пречистій ставила, молила,
Щоб доля добрая любила
Її дитину… Добре, мамо,
Щоб ти зараннє спать лягла,
А то б ти Бога прокляла
За мій талан.
(1848 р., Косарал)
«Біограф». Через два роки, 21 березня 1825 року, помер і Тарасів батько. Перед смертю він вирік гіркий заповіт: «Синові моєму Тарасу нічого не треба з мого хазяйства; він не буде абияким чоловіком; з нього вийде або щось дуже добре, або велике ледащо».
Напевно, і батько, і односельці помічали незвичайну Тарасову вдачу: вразливість, допитливість, здібність до науки. «То вже був визначений козацький характер, загартований у біді».
Слайд № 6
«Краєзнавець». «Хто хоче зрозуміти поета, той мусить піти в його країну», — писав німецький поет Іоганн Вольфганг Ґете.
Із листа (05.08.2018 р.) наукового співробітника Національного заповідника «Батьківщина Тараса Шевченка» Суржка Станіслава Володимировича: «Т. Шевченко, перебуваючи в Україні в 1843, 1845 і останній раз у 1859 роках, відвідував рідну садибу і хату… Бачив страждання та безправність селян… Висилаю світлини, які збагатять шкільну шевченкіану. Запрошую відвідати «святі місця»:
У цім краю земля до неба горнеться,
А в росах світяться Тарасові сліди.
В Шевченкове, у Будище й Моринці
Велично, мов до храму, увійди.
Савченко А.
«Краєзнавець». Неоціненні свідчення біографа Шевченка, його сучасника О. Кониського: «Тарас Григорович Шевченко-Грушівський родом із Звенигородського повіту…
Так от у сьому хвилястому та зеленому кутку є двоє сіл: Моринці й Кирилівка. Колись, було, вони тонули в густій сутіні темних лісів та прегарних
садів. Краса природи, мабуть, сприяла тому, що в сьому кутку пишалося малярство».
То був рай поетового дитинства. Багато разів повертався сюди в спогадах, бо далі йому не випало жити «на нашій славній Україні».
У засланні, серед суворої природи Новопетровська, крізь хмари скаліченого життя згадує: «И вот стоит передо мною наша бедная белая хата с потемневшей соломенной крышей и черням дымарем. А около нее на причилку яблоня с краснобокими яблоками, а вокруг яблони цветник — любимец моей незабвенной сестры, моей нежной няньки… За клуней пойдет уже сад. Да какой
сад!»
У вірші «Ми вкупочці колись росли…» Шевченко подає краєвид, який відкривається біля його садиби.
І яр, і поле, і тополі,
І над криницею верба,
Нагнулася, як та журба…
Ставок, гребелька, і вітряк
З-за гаю крилами махає.
І дуб зелений, мов козак
Із гаю вийшов та й гуляє
Попід горою; по горі
Садочок темний…
Слайд № 7
«Біограф».
Боже милий!
Як хочеться жити,
І любити Твою правду,
І весь світ обняти!
Т. Шевченко
Забуваються лиха многотрудного Шевченкового дитинства. Запам’ятовуються пошуки 6-річного білявого хлопчика залізних стовпів, «…что подпирают небо. А что если бы пойти да посмотреть, как они его там подпирают?» («Княгиня»). Мабуть, ця пригода стала символічним початком нового Шевченкового життя.
Допитливість, прагнення Добра, Правди відкрилися в Тараса — учня в кирилівській школі: «На потемнілому столі у дяка лежала — важко собі уявити — найвеличніша книга Слави Божої — Псалтир. З неї навчався грамоти». (Мулявко Л. Д.)
«Біограф». Дар Божий — внутрішня воля, і вона вела до постійного шукання: знав слов’янську мову, «Псалтырь выучил наизусть и читал ее, (как говорили слушатели мои) выразительно, т. е. громко».
Створив сам себе: Тарас-школяр «украдкой от учителя читал знаменитую перелицованную «Енеиду» Котляревского»; у вірші «А. Козачковському» писав:
…І зроблю
Маленьку книжечку. Хрестами
І візерунками з квітками
Кругом листочки обведу
Та й списую Сковороду.
Слайд № 8
«Літературознавець».
Та сію слово,
Добрі жнива
Колись-то будуть.
Т. Шевченко
Вражають грані поетового життя: раннє сирітство («злидні чорні»), бездомність, кріпак безправний, раб пана Енгельгардта, воля за великі гроші — 2500 рублів (вартість на той час 40 кілограмів чистого срібла), навчання в Академії мистецтв (срібна медаль вже через рік за картину «Хлопчик-жебрак, що подає хліб собаці»); автор «Кобзаря» (1840), надрукований коштом полтавського поміщика Мартоса…
Тоненька книжечка (у сучасних виданнях — 20 сторінок тексту) з малюнком поетового друга, художника В. Штернберга — кобзар і хлопчик — полетіла в Україну як звізда осіянна. А там — розбурхувала приспану душу, відстоювала право українського слова на свободу.
Учитель.
Проблемне запитання
Чи можлива людина в без національності, поза нацією, у відчуженості від буття, від проблем її існування?
Наступних сім років Т. Шевченко-поет сягає вершин, «бо тільки геній за поміччю одного глибокого почуття має хист угадувати потреби народу
і навіть цілого віку.» (В. Білозерський)
Слайд № 9
«Біограф».
Завжди терновий вінець
Буде кращим, ніж царська корона.
Завжди величніша путь
на Голгофу, ніж хід тріумфальний.
Леся Українка
Хресна дорога поета. Світла і темна, важка і болісна…
Дорога ціна за Любов, Правду, Слово. Дорога. Аж занадто.
5 квітня 1847 року… Арешт Шевченка. Під час обшуку знайдено вірші (серед них поему «Сон» («У всякого своя доля…»), листи, малюнки, три пістолети — це обтяжувальний матеріал.
Холодний і темний каземат III відділу. Шевченко констатував:
Розійдемось, рознесемо
В степи, в ліси свою недолю…
«Біограф». Цикл віршів, написаних у Петропавлівському равеліні (тринадцять поезій), завжди цікавить читачів і дослідників.
У них — розбите життя народу: сивий козак доспівує сумну пісню про давній розбрат, згасання колись живого села, косар «кладе горами покоси, не минає й царя…» Ідилічне марення про весняний вечір, садок вишневий коло хати. І закінчується словом прощання до друзів по неволі і заповіддю:
Свою Україну любіть,
Любіть її… Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
Слайд № 10
«Науковець».
Караюсь, мучуся…, але
не каюсь…
Т. Шевченко
Присуд генерал-ад’ютанта графа Орлова, шефа жандармів і начальника III відділу: «Художника Шевченка за складання бунтарських і у великій мірі непристойних віршів, як людину міцної будови, вислати рядовим в Оренбурзький окремий корпус…» И собственной рукой его Величества: «Исполнить!»
Подолавши за один тиждень 2500 верст, фельд’єгер доправив «секретного арештанта» з Пітера до Оренбурга. Оформили до казарми рядовим 3-ї роти…
Десять літ зрілої пори життя (у віці 33–43 років) утрачено. І не просто втрачено, а з глибокими душевними травмами, з тяжкими наслідками для здоров’я.
Пізніше Тарас Шевченко назве десятирічну неволю чистилищем.
Останні роки життя: подорож «додому» в Україну (бачив людей «похилих і німих»), нагляд недремних жандармів. Опанував нову техніку гравірування і став академіком. Уклав «Буквар…» українською мовою, дістав дозвіл на його друк; вислав 1000 примірників до Києва, теж тисячу — до Полтави, даруючи на користь народних шкіл.
«Науковець». 23 січня 1860 року вийшло з друку нове видання «Кобзаря» з портретом автора (намалював художник Мікешин).
Росте слава поета, росте. Звідусіль надходять вісті про переклади й видання окремих поем, поезій польською, чеською, болгарською, російською та іншими мовами.
З кінця 1860 року став нездужати. 14 лютого 1861 року пише Т. Шевченко на звороті автопортрета свій останній вірш «Чи не покинуть нам, небого…».
Пожовкле лікарське свідоцтво: «Дано сие в том, что академик Тарас Шевченко, 47 лет от роду, одержим органическим расстройством печени и сердца; в последнее время розвилась водяная болезнь, от которой он и умер сего 26 февраля 1861 года. Подлинник подписал: доктор Эдуард Бари».
Що змінилося в цей важкий імлистий ранок (помер у 5 годин 30 хвилин) 10 березня? Стихли болі… Похоронна жалоба…
За участі народу повернення в Україну на Чернечу гору — і це лише початок нової біографії Великого Кобзаря.
Слайд № 11
Учень.
Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами.
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами-сльозами.
Учитель. До вашої уваги пропонуємо відеоматеріал «Шевченко мовами світу». В ньому ви почуєте відомі твори нашого генія зі шкільної програми і зрозумієте – якої світової величі він досягнув!
Відеоматеріал «Шевченко мовами світу»
Учитель. Сьогодні ми п’ємо живу воду Шевченкових думок, набираємося з його життєвого подвигу мудрості. Проходить Кобзареве Слово понад товщі зневіри, звертається до закутої сили народу, яка пробуджується від сну, встає, росте в колі вільних світових народів.
На цих прекрасних словах ми закінчуємо наш урок-дослідження. Дякуємо за увагу!