Мета: на основі спостережень виявити уявлення про повітря; створити умови для формування знань про властивості повітря; розвиток спостережливості, мислення, творчих здібностей і кругозору; виховання почуття колективізму, дружби і взаємодопомоги.
Урок-дослідження на тему: "Повітря. Властивості повітря. "
Мета: на основі спостережень виявити уявлення про повітря; створити умови для формування знань про властивості повітря; розвиток спостережливості, мислення, творчих здібностей і кругозору; виховання почуття колективізму, дружби і взаємодопомоги.
Обладнання: прилади для дослідів; картки зі словами та завданнями.
Хід уроку:
1. Повторення про воду:
- Про що говорили на минулому уроці? (Про воду)
-Виділіть, будь ласка, найголовніше і важливе повідомлення про воду. (Без води немає життя на Землі!)
- Секретів про воду дуже багато, з водою ви стикаєтеся щодня. Спостерігайте, може бути хтось із вас ще дуже багато цікавого про воду дізнається.
3. А зараз, послухайте ще одне повідомлення .
- Про що воно?
"Він навколо нас, але ми його не бачимо. Куди б ми не пішли; куди б не поїхали по морю, по суші; як би високо ми не піднялися на літаку; як би низько не опустилися в шахту - всюди є він. Без нього не можуть жити не люди, не тварини, ні рослини! "Це ....... повітря
(На дошці вивішується тема).
- Що відчули при вимові цього слова? (Необхідність, потреба, чистоту, бруд, важко дихати)
- Значить повітря нам дуже потрібен? (Дуже!)
- А хто бачив повітря? (Воно невидиме!)
- Покажіть, де він? (Його можна відчути, відчути!)
- Доведіть, що воно всюди є, воно навколо нас, з наявних предметів. (У дітей на столі: кулі, пакети, шприци, м'ячі, насоси, гумові груші)
Підсумок! - Повітря скрізь є.
- Добре! Візьміть пакети і наберіть повітря.
- Яке воно? (Прозоре, без кольору і запаху)
-А чи є у повітрі вага? (Відповіді різні)
(Зважується порожня і надута кулька)
Підсумок - Вага є!
- Земна куля оточена шаром повітря товщиною близько 1000 км. Як називається ця повітряна оболонка Землі? Атмосфера.
Про повітря дуже багато можна розповісти і дізнатися. Проведемо деякі спостереження:
4. Робота в групах: дослідження якості повітря.
- Проведемо деякі спостереження про повітря. (Завдання за картками)
- Прочитайте, обговоріть і виберіть виступаючого.
1 картка
Виконайте дослід. У склянку з водою опустіть цукор, крейду. Що помітили?
Відповідь: Йдуть бульбашки. Значить у цукрі і в крейді є повітря!
2 картка
Виконайте дослід. У скляний посуд з водою опустити стакан до верху дном. Чи легко входить склянка?
Відповідь: У склянці повітря. Склянка важко входить в воду. Повітря не дає воді проникнути у склянку.
3 картка
Візьміть шприц . Що всередині його?
Направте носик шприца в долоньку. Що йде?
Відповідь: В долоньці ми відчули рух повітря. Повітря рухається.
Учитель: Всі природні тіла займають місце. Повітря теж займає місце. У посуді, в щілинах, всі порожні місця простору займає повітря.
5. Колективна практична робота:
- Візьміть всі шприци. Закрийте носик шприца пальцем і повільно натисніть на стрижень.
- Що відбувається? (Давиться насилу)
- Про що це говорить? (Повітря стискається і пружне)
- Які приклади можете привести, які засновані на цю властивість?
Відповіді: дія меча, пістолета. гальма електричних трамваїв, розпилювачі.
4 картка
Дослід(вчитель): Запалити три свічки. Першу накрити склянкою, другу - банкою, третю - ні чим!
- Що сталося? (Свічка під склянкою згасла перша, потім під банкою, а третя - горить!)
- Чому? (Повітря потрібне і для горіння)
- Що таке кисень? (Частина повітря)
На дошці: Повітря - газоподібна речовина. Складається з кисню і вуглекислого газу.
5 картка
Один вчений зробив дослід. Помістив в скляний посуд мишку і рослину. Минуло кілька днів, ніяких змін не відбувалося. Прибрав рослину, через кілька хвилин миша стала кидатися і задихатися. Чому?
Відповідь: Рослини виділяють чисте повітря - кисень. Прибрали рослину- кисню не стало. Кисень потрібен всім!
Потрібен як повітря! (пояснити)
Відповіді: якби раптом не стало повітря, то на Землі припинилося б життя.
7. Підсумок! Про що вели розмову? (про повітря) Розкажіть про нього (складання розповідей)
Вчитель: Всі організми на Землі дихають повітрям. При диханні вживається кисень, а рослини в процесі живлення його виробляють. Але для живих організмів потрібне чисте повітря. А чи завжди воно чисте? У нашій країні прийнятий закон про охорону повітря. За виконанням цього закону стежать ... ... хто? (ЕКОЛОГИ) !
Повітря
Повітря і не видно, і не чути.
Але без нього нам не обійтись.
Не можна ні хвилиночки пробути.
Ось ти навколо себе подивись.
Все дихає: листочок і травичка,
Метелик, що над квіткою летить.
І дише рибка й рак, і дише річка...
Повітря треба кожному, щоб жить.
А он несуть вітри хмаринку білу,
Щоб дощик на поля й ліси пролить.
А он у небо пташка полетіла,
А без повітря як вона злетить?
Повітря — це велике диво, діти.
І все життя — це казка чарівна.
І кожній миті треба нам радіти,
Земля казкова і у нас одна.