Урок-дослідження по творчості Галини Берізки "Недоспалені листи"

Про матеріал

Дослідження літератури рідного краю. Запропонована розробка уроку допоможе учителеві української літератури ознайомити учнів більш детально із творчістю письменниці Кіровоградщини, яка поділилася роздумами про складну життєву долю.

Перегляд файлу

ГАЙВОРОНСЬКЕ НВО № 2 «ЗШ — ГІМНАЗІЯ І – ІІІ СТ.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ГАЙВОРОН  2018

Тема: Галина Берізка – Бровченко

           «Недоспалені листи»

 

Мета: Допомогти учням творчо опрацювати лірику Галини Берізки, зрозуміти логіку віршованих рядків; формувати вміння школярів робити самостійні висновки, логічно мислити; виховувати почуття любові до рідного краю, до своєї Батьківщини; розвивати здібності, уміння і навички творчо працювати. Виховувати через мистецьке слово, інші мистецькі засоби, любов до національної культурної спадщини.

 

Обладнання уроку:

  1. Демонстраційні стенди з фотоматеріалами.        

2.   Виставка творів Галини Берізки.

3.   Портрет Галини Берізки – Бровченко.

 

Методичні рекомендації:

З учнів класу формуються 3 – 4 групи. У кожній з них є                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         лідер, який організовує роботу групи відповідно до встановлених правил, входить в «експертну групу», якою керує вчитель. Представники кожної групи виступають як опоненти. Роботу груп ( активність, метод викладу думок, рівень знань ) оцінює «експертна група» з числа лідерів та вчитель.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Групи учнів виконують завдання як практичного, так і теоретичного рівня.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

 

Епіграф:                                                    Для тих,  кому все дістається  важко,  життя   

                                                                            сповнене глибокого змісту, справжнього, не

                                                                            штучного.                                                                                         

                                                                                                                           Галина Берізка

 

Проблемне питання: Чи можна назвати автора збірки «Недоспалені листи» людиною трагічної долі й громадянської мужності?

 

Хід уроку:

  І   Організаційний момент

  ІІ  Вступне слово учителя

      Учитель: Наша землячка письменниця Галина Берізка — людина нелегкої долі, з незламним характером, її твори позначені одухотвореністю, драматизмом почуттів, приваблюють читача життєвою правдою, щирою людяністю.

( Із «Вибраного»  декламує напам’ять ):

 

                Не нарікай, що твій змарніє стан

                І ти, похилена, зажурена, над морем

                Стоятимеш, німіючи від ран,

                Від людських ран і п’яна людським горем.

 

                Не плач, бо ніжний барвінковий цвіт

                Не над твоїм спочине бідним прахом.

                Його манив лиш тихий шепіт віт,

                А він стеливсь чужим для тебе шляхом.

                Не плач, що вже не можеш розбудить

                Заснулі душі, що колись любили,

                І шепіт твій, і грізний шум води.

                Не плач, якщо і досі не збудила.

                                                             1952

 

      Письменниця глибокоемоційна, вдумлива. Авторка — речник того покоління, яке зазнало війни, лютих голодоморів, сталінських репресій. Її твори вражаючі.

 

    Спільний проект

Презентація домашнього завдання ( робота груп ).

 

«Історики»

Учні роблять повідомлення на тему «Політичний стан України в повоєнні роки. Період репресій».

 

«Бібліографи»

Учні роблять повідомлення на тему «Життєвий шлях Галини Спиридонівни Шарандак-Бровченко, формування світоглядних позицій, творчий шлях.

 

17 вересня 1920 р. народилася в сімї вчителя-скрипаля, диригента хору Спиридона Карповича Шарандака ( 1888 – 1942 ) та Ганни Аркадіївни Бахталовської ( 1899 – 1947 ) — онуки Дмитра Бахталовського, родом з Бережанщини, домашнього вчителя сімї  Сильвестра Лепкого. Була другою дитиною в сімї. В віці 4 років уміла читати та писати. З 10 років збирає свої віршики в саморобні книжечки.

25 червня 1937 р. арештовують батька і вивозять в архангельський табір. Галину та брата виключають зі школи як дітей «ворога народу».

1939 р. – закінчує середню школу в с.Могильному.

1939 р. – студентка філологічного факультету Одеського державного університету.

З початку війни евакуювалася. У Харкові попала в полон до німців, але її відпустили додому.

До 6 листопада 1943 р. працює в школі.

6 листопада 1943 р. арештовує гестапо за участь в українській патріотичній організації. Приречена до страти. 17 грудня ( день розстрілу ) у с.Могильне прибув син письменника Тимофія Бордуляка — Тит Тимофійович, який мав права професійного адвоката і врятував її від розстрілу.

20 березня 1946 р. арештована Одеським обласним відділом НКВС як «зрадниця батьківщини», буржуазна націоналістка. Вирок — 10 років концтаборів, 5 років поразки в правах.

1947р. підло вбито матір письменниці та бабусю.

Галина Спиридонівна відбуває покарання у м.Норильську, терпить нелюдські випробування.

14 квітня 1955 р. отримує звільнення, але без права виїзду.

1957 р. звільнена, повертається додому разом із чоловіком Бровченком Миколою Андрійовичем і маленьким сином Андрієм.

1960 р. завдяки клопотанням поета Тереня Масенка прийнята на роботу в школу вчителем української мови і літератури. Опублікувала збірки «Сакраменто», «Вибране», «Час каміння збирати».

1976 р. пішла на пенсію.

( Діти подають інформацію, опираючись на схему ).

                                     

 

Учитель: Збірка Галини Берізки «Недоспалені листи» — своєрідний літопис нелегких доль, душевних переживань, пошуків правди.

 

 

«Юні художники»

Учитель: Вам було дано завдання: прочитати поезії Галини Берізки, а враження втілити у малюнках.

( Учні читають вірші, показують свої роботи, пояснюють, чому зробили такі малюнки).

 

 

Учитель: Як ви звернули увагу, у збірці «Недопалені листи» домінує зимова пора. Зима не лише зовнішня, а й внутрішня, душевна. Що ж тримало автора, давало сили вижити? Це любов. Любов до рідної землі, до людей, які страждали, пам'ять про рідних, віра у зміни.

 

«Літстудія»

(Учні декламують поезії, написані ними після прочитання збірки «Недопалені листи»).

 

       Галині Берізці присвячується

 

   Скільки може витримать людина?

   Скільки випробувань пошле їй Бог?

   Скільки горя випити повинна,

   Щоб рай прийняв її на свій поріг?

 

   Як це жахливо у свої шістнадцять

   Не знати радості, любові, перемог…

   І без надії все ж лиш сподіваться,

   Що з шиї влада скине той зашморг.

 

    Як можна, перенісши стільки горя,

    Любити Україну і народ?

    Перепливти тоталітарне море

    І знати на всі сто: я — патріот!

                                Учениця 10 класу Ю.Геденач

 

              *   *   *

 

    Коли втрачаєш маму й тата,

    Життя спиняється навік.

    Порожня й темна стала хата,

    Страшним й чужим зробився світ.

 

    За що прогнівила ти Бога?

    Він відвернувся і затих.

    І серце вже без допомоги —

    в душі залишився лиш жмих…

 

    Життя кидало без упину

    Дівочу душу безневинну.

    Страждала, плакала вона,

    Безжально сповила зима.

 

    Дивуюся я і лякаюсь:

    Це звідки ж сила є така?

    Повірте, щиро каюсь,

    Але навіщо вам така земля?

 

    Тут мудрих зовсім не цінують.

    Тут мізки знищують і бють!

    Верхівка наша—це є ртуть,

    Яка отруює, вбиває,

    Міняє українську суть.

 

    Можливо, віра ваша генетична,

    Тому і вижили, пройшли Норильськ.

    Для мене Ви є героїчна!

    Людина духу, правди, протиріч!

                                Учень 10 класу Д. Бондаренко

 

«Мікрофон»

(Заздалегідь підготовлені учні виразно читають поезії зі збірки «Недоспалені листи».)

 

        В неволі ми, але ніколи

        Так чарівливо не манив

        Нас кожен кущик трав, що долі,

        І кожен подих свіжих нив.

 

        Цвітуть за гратами  ромашки

        І їх зриваєм оком ми,

        На підвіконня сяде пташка,

        Нас викликаючи з тюрми…

 

        Проходять дні сумним потоком,

        Бушують бурі вдалині.

        А ми прямуєм крок за кроком

        Нести покуту в чужині.

                                      1947 р.

 

*   *   *

 

                     Краю мій, де юність золота

                     Жовтим листом падала з дерев,

                     Над тобою спогад мій вита,

                     Неповторні маряться літа,

                     Плин човна і хвиль знайомий рев.

                     О безкраї сонячні лани!

                     О небес прозора голубінь!

                     Вдалині зосталися вони,

                     Та не можна з серця глибини

                     Цих картин прогнати світлу тінь.

                     Чорне море, білий шум беріз,

                     Гамір міста, й метушня села,

                     І ріка, й долини, й на горі

                     Школа та, де вчилась і росла,—

                     Хоч пришліть привіт мені здаля!

                                                                1943

 

 

 

 

 

 «Дослідники»

( Робота в групах. Учням пропонують друковані варіанти віршових текстів зі збірки «Недоспалені листи» з метою аналізів творів. Пропонується опорна схема-аналіз. )

 

Орієнтовний план аналізу ліричного твору

  • Автор, його місце в літературі.
  • Тематичне спрямування всієї творчості.
  • Які життєві обставини дали імпульс для написання твору ( якщо відомо ).
  • Історія написання.
  • Історична основа ( якщо є ).
  • Літературний рід, жанр, жанровий різновид.
  • Безпосередній текстуальний аналіз, який передбачає читання всього тексту із зупинками. Зупиняєтесь там, де вважаєте за потрібне. Прочитаний уривок тлумачите, пояснюючи образи з погляду їхнього семантичного наповнення.
  • Тема поезії та провідні мотиви.
  • Композиція ( якщо є ).
  • Ліричний герой.
  • Сюжетні лінії.
  • Виражальні засоби:

          а)  тропи ( епітет, порівняння, метафора, метонімія, синекдоха, гіпербола, алегорія, символ, іронія, сарказм );

          б)     стилістичні фігури ( повтор, анафора, поетичне кільце, антитеза, паралелізм, градація, риторичні фігури );

          в)     засоби звукопису ( алітерація, асонанс, звуконаслідування );

          г)     лексичні засоби ( синоніми, антоніми, застарілі слова, неологізми ).

-  Віршовий розмір, рима.

-  Настрій.

-  Місце твору в доробку поета.

-  Його актуальність на сьогодні.

-  Ваші роздуми та почуття, навіяні поезією.

 

«Аналітики»

( «Експертна група» під керівництвом учителя перевіряють роботу груп ).

Учитель: Галина Берізка — не лише поет, а й глибоко мислячий прозаїк. Нею написана збірка «Сакраменто». У невеличких прозових творах «На роздоллі», «Не скорилась», «Пляшки», «Сакраменто», «Двоє серед тиші» та інших розкривається нелегка доля молоді та України в цілому. Ці твори в основі своїй списані з реальних фактів тогочасної дійсності. Збірка «Сакраменто» багато в чому перегукується зі збіркою «Недоспалені листи».

( Учитель зачитує уривки зі збірки «Сакраменто», а учні знаходять спільне у поезіях збірки «Недоспалені листи» ).

Учитель: Галина Берізка — живий свідок кривавого терору, людина незламної волі, талановита особистість. Хочу завершити наше заняття словами Галини Берізки з її мемуарів: «Ми мріяли про вільні республіки і справжню дружбу народу. І щоб кожен міг сказати: я—вільний, можу говорити про все, що думаю, і ніхто мене не обізве націоналістом, ворогом народу».

У вересні письменниці виповниться 87 років. Це дієва жінка, яка має феноменальну пам'ять, багато декламує, допомагає поетам-початківцям, лауреат літературних премій, член Національної Спілки письменників України ( з 1999 р. ). Вона вірить і сподівається, що побачить Україну такою, про яку мріяв її батько.

 

 

Домашнє завдання ( по варіантах ):

 

І  -  вивчити напам’ять поезії, які справили найбільше враження

ІІ -  творча робота на тему «Мої враження від прочитаної збірки»

 

 

 

doc
Додано
7 лютого 2018
Переглядів
1221
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку