План-конспект уроку географії
Урок №___ Дата_____________ Розробив: В.М. Бринько
Клас: 7
Тема: Дослідження та освоєння Африки
Мета:
Обладнання: підручник (Географія : підруч. для 7 класу загальноосвіт. навч. закладів / Г. Д. Довгань, О. Г. Стадник. — Х. : Видавництво «Ранок», 2015. — 304 с. : іл.), атлас(Атлас: Географія материків і океанів для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів– Київ: ДНВП «Картографія», 2007. – 48 с.), фізична карта світу, портрети дослідників Африки, дидактичний роздатковий матеріал(картки відповідно до завдань уроку), відеоролик «Дослідження та освоєння Африки», ноутбук, мультимедійний проектор.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ:
І.Організаційний момент (1 хв.)
Привітання з учнями, перевірка їх присутності та готовності до уроку
ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду і опорних знань учнів (10 хв.)
Прийом «Географічна розминка»(3 хв.)
Учитель викликає до дошки дві пари учнів, які по черзі дають один одному завдання показати на карті географічні об’єкти, що стосуються материка Африка.
П е р ш и й у ч е н ь:
Крайні точки: Північна:мис Рас-Енгела(38°Пн.ш., 10°Сх.д.); Південна: мис Голковий (35°Пд.ш., 20°Сх.д.);
Д р у г и й у ч е н ь:
Крайні точки: Західна: мис Альмаді (15°Пн.ш., 17°Зх.д.);Східна: мис Рас-Гафун ( 11°Пн.ш., 51°Сх.д.)
П е р ш и й у ч е н ь:
Океани, що омивають землі материка: Атлантичний, Індійський
Д р у г и й у ч е н ь:
Моря: Середземне, Червоне
П е р ш и й у ч е н ь:
Затоки: Гвінейська, Аденська
Д р у г и й у ч е н ь:
Острови: Канарські, Мадагаскар
Прийом « Сторона світу»(2 хв.)
Учитель називає азимут, а учні відповідно, повертаються обличчям до вказаного напрямку.
Прийом «Експрес-тест»(5 хв.)
Учитель пропонує учням дати відповідь на тестові завдання (додаток 1). Після виконання завдання проводиться самоперевірка або взаємоперевірка рівня правильності виконання роботи за зразком вірних відповідей записаних на дошці.
Ключ до тесту: 1 варіант: 1 – Б; 2 – Б; 3 – Б; 4 – В; 5 – Б.
2 варіант: 1 – Б; 2 – А; 3 – Б; 4 – В; 5 – В.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів (2 хв.)
Прийом «Цікава мета»
На минулому уроці ми з Вами познайомились з найзагадковішим на Землі материком. Його назва Африка. Але чи завжди люди називали так цей материк? Звідки люди дізналися про нього та як відкривали нові та цікаві об’єкти на його території, сьогодні нам належить дізнатися. Ви готові до цікавої та пізнавальної подорожі у минуле материка? (Так) Тоді давайте розпочнемо наш цікавий урок.
IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку (1 хв.)
Тема нашого сьогоднішнього уроку – «Дослідження та освоєння Африки», де ми дізнаємося про основні етапи історії дослідження та освоєння Африки; розширимо і поглибимо знання про материк та його особливості.
V. Первинне сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу (19 хв.)
Прийом «Ілюстративна розповідь вчителя» (2 хв.)
Учні слухають розповідь учителя та записують за ним основні визначення та знаходять їх в підручнику.
Розповідь вчителя: Назва «Африка» з’явилася в ІІ ст. до н. е., але тоді це не була назва великого континенту. У 146 році до н. е. римляни захопили землі на території сучасного Тунісу. Вони заснували там колонію, назвавши її Африкою за ім’ям племені африків, африканців. У перекладі з латинської мови «Африкус» — без морозний, той, що не знає холоду. Немає точного і єдино прийнятого відповіді на це питання. Існує безліч теорій, кожна з яких має право на життя.
Прийом «Опорна таблиця» (14 хв.)
Разом з повідомленням нового матеріалу вчитель(на дошці) разом з учнями(в робочих зошитах) складає таблицю «Дослідження та освоєння Африки», яку доповнює по ходу розповіді.
«Дослідження та освоєння Африки»
Період дослідження |
Дослідники |
Вклад в дослідження материка |
Перший (Від найдавніших часів до 6-7 ст. н. е) |
Давні фінікійці, карфагеняни, греки, римляни |
Було доведено, що Африка материк. Розпочалися перші дослідження Сахари, басейну Нілу, Ефіопського нагір’я. |
Другий (від 7 до сер. 19 ст.) |
Араби |
Неодноразово перетинали Сахару і відкривали русла річок Нігер, лівих приток Білого Нілу, озеро Чад. |
Ібн Баттута |
пройшов Західну Сахару, побував на річці Нігер і повернувся через Центральну Сахару |
|
Бартоломеу Діаш |
Здійснив ряд морських подорожей уздовж західних берегів, у 1487 р. досягнув мис Бур (сьогодні мис Доброї Надії) |
|
Васко да Гама
|
У 1497-1499 рр. проклав морський шлях до Індії навколо Африки. |
|
Французи, англійці іспанці та ін. |
Початок колонізації материка |
|
Третій (сер. 19 ст. до наших днів) |
Давид Лівінгстон |
Здійснив три експедиції до Африки. Перетнув Південну Африку із заходу на схід, досліджував річку Замбезі, відкрив на ній водоспад, який назвав Вікторія, описав верхню течію річки Конго, озеро Ньяса |
Генрі Стенлі |
Завершив дослідження озер Вікторія й Танганьїка, вивчив витоки річок Конго й Білого Нілу |
|
Єгор Ковалевський |
Розвідування родовищ золота. Дослідження витоків Білого Нілу |
|
Генріх Барт |
Досліджував Середземномор’я Африки, Сахару та Судан |
|
Василій Юнкер |
Проводив дослідження тропічної та екваторіальної Африки |
|
Микола Вавилов |
Дослідження рослинного покриву Півночі Африки та Ефіопського нагір’я |
Прийом «Слово підручника» (5 хв.)
Учитель пропонує учням опрацювати відповідний матеріал підручника, і записати основні дані до таблиці, наприклад:
Період дослідження |
Дослідники |
Вклад в дослідження материка |
Перший (Від найдавніших часів до 6-7 ст. н. е) |
Давні фінікійці, карфагеняни, греки, римляни |
|
Прийом «Тихий самоаналіз» (9 хв.)
Учні слухають розповідь вчителя, думають, пишуть, але не діляться своїми думками з іншими
Розповідь вчителя: Африка давно була заселена людьми, але природні умови: спекотні безводні пустелі півночі, дикі звірі, невідомі хвороби та непрохідні лісові хащі стримували давніх людей.
З ІІ-І тис. до н.е. давні єгиптяни розпочали досліджувати береги Середземного моря, Ніл та Червоного моря. У VII-VI ст. до н. е. фінікійці змогли першими обігнути Африку. Греки перші створювали карти материку та записувати інформацію про нього. У VII ст. з вторгненням арабів до Північної Африки розпочалися спроби перетнути пустелю на півдні та її дослідження. Вони неодноразово перетинали Сахару і відкривали русла річок Нігер, лівих приток Білого Нілу, озеро Чад. Найвідоміший з них – Ібн Баттута (1352-1353) пройшов Західну Сахару, побував на річці Нігер і повернувся через Центральну Сахару.
Європейці розпочали дослідження на початку Нового часу. У XV ст. португальці здійснили ряд морських подорожей уздовж західних берегів, доки Бартоломеу Діаш у 1487 р. досягнув миса Бур (сьогодні мис Доброї Надії), а в 1497-1499 Васко да Гама проклав морський шлях до Індії навколо Африки.
Мореплавці вздовж берегів Африки створювали поселення на землях місцевих племен. Починалися сутички, що призводили до поразки місцевих та їхнього рабство. З часом їх переправляли на інші континенти і там продавали. Работоргівля приносила величезні прибутки, тому поступово з XVІ до ХХ ст. материк поділили між собою Франція, Англія, Португалія, Іспанія, Бельгія, Італія та Німеччина.
Вчені-дослідники Африки часто виступали на захист місцевого темношкірого населення. Найвідоміший з них Давид Лівінгстон. На протязі більш ніж 30 років він займався місіонерською роботою в Африці. Він перший перетнув Південну Африку із заходу на схід, обстежив басейн річки Замбезі та відкрий один з найкрасивіших водопадів світу – Вікторія. Вивчав екваторіальні широти у верхів’ї річки Конго, південні й західні береги озера Танганьїки, підчас якої описав звичаї, побут, традиції місцевих племен, які тоді були невідомі світу. Його послідовником вважають американця Генрі Стенлі, що із звичайного журналіста газети став відомим мандрівником. Він завершив дослідження озер Вікторія й Танганьїка, вивчив витоки річок Конго й Білого Нілу.
Серед інших мандрівників були такі особистості, як: Єгор Ковалевський – випускник Харківського університету, працював геологом для єгиптян шукаючи родовища золота й побував у витоків Блакитного Нілу; Генріх Барт – досліджував Середземномор’я Африки, Сахару та Судан; Василій Юнкер – проводив дослідження тропічної та екваторіальної Африки; Микола Вавилов – український академік, у ХХ ст. займався ботанічними дослідженнями на Півночі Африки та Ефіопському нагір’ї. Наразі дослідження Африки триває.
Прийом «Навчальний кінозал» (3 хв.)
Учитель організовує перегляд відео фрагмента «Дослідження та освоєння Африки», після чого відбувається подальше його обговорення.
VІ. Осмислення знань (5 хв.)
Прийом «Ланцюжок» (2 хв.)
Вчитель на дошці малює ланцюжок, складовими частинами якого, є особливості дослідження Африки на певному етапі, та навмисно допускає помилки. Завдання учнів – виправити дані помилки.
Як досліджували Африку?
Прийом «Чомучка»(3 хв.)
Учитель задає невимушені запитання учням, щоб зрозуміти рівень сприйняття учнями нового матеріалу.
Наприклад:
VІІ. Узагальнення та систематизація знань (3 хв.)
Прийом «Вірю чи не вірю?»
«Чи вірите ви в те, що...»
VІІІ. Підведення підсумків уроку ( 3 хв.)
Прийом «Роблю висновки»(2 хв.)
Учні разом з учителем формують основні тези уроку:
Виставлення оцінок учням (1 хв.)
ІХ. Повідомлення домашнього завдання (1 хв.)
ДОДАТКИ:
Додаток 1
Тестові завдання з теми «Географічне положення Африки»
Варіант 1
А) у північній частині; Б) майже посередині В) у південній частині
А) Альмаді; Б) Голковий; В) Доброї Надії
А) Баб-ель-Мандебська; Б) Гібралтарська В) Мозамбіцька
А) Аравійське; Б) Середземне; В) Червоне;
5. Яке місце за площею займає Африка серед материків Землі:
А) 1; Б) 3 В) 6
Дата:_______________________
Виконав:_______________________
Оцінка:_____________________
Тестові завдання з теми «Географічне положення Африки»
Варіант 2
А) 2; Б)4 В) 6
А) Рас-Енгела; Б) Голковий; В) Доброї Надії
А) Гвінейська Б) Аденська; В) Бенгальська
А) Ісландія; Б) Гренландія; В) Мадагарскар;
5. Течія, що протікає в однойменній протоці біля о. Мадагаскар:
А) Ангольська; Б) Біскайська В) Мозамбіцька
Дата:_______________________
Виконав:_______________________
Оцінка:_____________________
Тестові завдання з теми «Географічне положення Африки»
Варіант 2
А) 2; Б)4 В) 6
А) Рас-Енгела; Б) Голковий; В) Доброї Надії
А) Гвінейська Б) Аденська; В) Бенгальська
А) Ісландія; Б) Гренландія; В) Мадагарскар;
5. Течія, що протікає в однойменній протоці біля о. Мадагаскар:
А) Ангольська; Б) Біскайська В) Мозамбіцька
Дата:_______________________
Виконав:_______________________
Оцінка:_____________________