Урок "Дослідження та освоєння Африки"

Про матеріал
Розробка уроку "Дослідження та освоєння Африки" допоможе вчителю якісно підготуватися до викладання учням основного матеріалу з теми "Африка", що вивчається учнями 7 класу в курсі "Географія: материки та океани".
Перегляд файлу

План-конспект уроку географії

Урок №___                                       Дата_____________                        Розробив: В.М. Бринько

Клас:    7

Тема:  Дослідження та освоєння Африки 

Мета:

  • навчальна: сформувати знання учнів про основні етапи історії дослідження та освоєння Африки; розширити і поглибити знання учнів про материк та його особливості; закріплювати та вдосконалювати уміння і навички роботи з фізичною картою світу, підручником, атласом та іншими джерелами географічних знань;
  • розвиваюча: стимулювати активну пізнавальну діяльність; розвивати навички користування картами й додатковими джерелами інформації; вдосконалювати вміння аналізувати навчальний матеріал, робити висновки; вчити встановлювати зв’язки одержаних знань з практикою;
  • виховна: сприяти формуванню світоглядних ідей про взаємозв’язки та єдність компонентів природи.

Обладнання: підручник (Географія : підруч. для 7 класу загальноосвіт. навч. закладів / Г. Д. Довгань, О. Г. Стадник. — Х. : Видавництво «Ранок», 2015. — 304 с. : іл.), атлас(Атлас: Географія материків і океанів для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів– Київ: ДНВП «Картографія», 2007. – 48 с.), фізична карта світу, портрети дослідників Африки,  дидактичний роздатковий матеріал(картки відповідно до завдань уроку), відеоролик «Дослідження та освоєння Африки», ноутбук, мультимедійний проектор.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ:

І.Організаційний момент (1 хв.)

Привітання з учнями, перевірка їх присутності та готовності до уроку

ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду і опорних знань учнів (10 хв.)

Прийом «Географічна розминка»(3 хв.)

Учитель викликає до дошки дві пари учнів, які по черзі дають один одному завдання показати на карті географічні об’єкти, що стосуються материка Африка.

П е р ш и й  у ч е н ь:

Крайні точки: Північна:мис Рас-Енгела(38°Пн.ш., 10°Сх.д.); Південна: мис Голковий (35°Пд.ш., 20°Сх.д.);

Д р у г и й   у ч е н ь:

Крайні точки: Західна: мис Альмаді (15°Пн.ш., 17°Зх.д.);Східна: мис Рас-Гафун ( 11°Пн.ш., 51°Сх.д.)

П е р ш и й  у ч е н ь:

Океани, що омивають землі материка: Атлантичний, Індійський

Д р у г и й   у ч е н ь:

Моря: Середземне, Червоне

П е р ш и й  у ч е н ь:

Затоки: Гвінейська, Аденська

Д р у г и й   у ч е н ь:

Острови: Канарські, Мадагаскар

Прийом « Сторона світу»(2 хв.)

Учитель називає азимут, а учні відповідно, повертаються обличчям до вказаного напрямку.

Прийом «Експрес-тест»(5 хв.)

Учитель пропонує учням дати відповідь на тестові завдання (додаток 1). Після виконання завдання проводиться самоперевірка або взаємоперевірка рівня правильності виконання роботи за зразком вірних відповідей записаних на дошці.

Ключ до тесту: 1 варіант: 1 – Б; 2 – Б; 3 – Б; 4 – В; 5 – Б.

2 варіант: 1 – Б; 2 – А; 3 – Б; 4 – В; 5 – В.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів (2 хв.)

Прийом «Цікава мета»

На минулому уроці ми з Вами познайомились з найзагадковішим на Землі материком. Його назва Африка. Але чи завжди люди називали так цей материк? Звідки люди дізналися про нього та як відкривали нові та цікаві об’єкти на його території, сьогодні нам належить дізнатися. Ви готові до цікавої та пізнавальної подорожі у минуле материка? (Так) Тоді давайте розпочнемо наш цікавий урок.

IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку (1 хв.)

Тема нашого сьогоднішнього уроку – «Дослідження та освоєння Африки», де ми дізнаємося про основні етапи історії дослідження та освоєння Африки; розширимо і поглибимо знання про материк та його особливості.

V. Первинне сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу (19 хв.)

  1. Походження назви материка

Прийом «Ілюстративна розповідь вчителя» (2 хв.)

Учні слухають розповідь учителя та записують за ним основні визначення та знаходять їх в підручнику.

Розповідь вчителя: Назва «Африка» з’явилася в ІІ ст. до н. е., але тоді це не була назва великого континенту. У 146 році до н. е. римляни захопили землі на території сучасного Тунісу. Вони заснували там колонію, назвавши її Африкою за ім’ям племені африків, африканців.  У перекладі з латинської мови «Африкус» — без морозний, той, що не знає холоду. Немає точного і єдино прийнятого відповіді на це питання. Існує безліч теорій, кожна з яких має право на життя.

  1. Дослідження та освоєння материка

Прийом «Опорна таблиця» (14 хв.) 

Разом з повідомленням нового матеріалу вчитель(на дошці) разом з учнями(в робочих зошитах)  складає таблицю «Дослідження та освоєння Африки», яку доповнює по ходу розповіді.

«Дослідження та освоєння Африки»

Період дослідження

Дослідники

Вклад в дослідження материка

Перший

(Від найдавніших часів  до 6-7 ст. н. е)

Давні фінікійці, карфагеняни, греки, римляни

Було доведено, що Африка материк. Розпочалися перші дослідження Сахари, басейну Нілу, Ефіопського нагір’я.

Другий

(від 7 до сер. 19 ст.)

Араби

Неодноразово перетинали Сахару і відкривали русла річок Нігер, лівих приток Білого Нілу, озеро Чад.

Ібн Баттута

пройшов Західну Сахару, побував на річці Нігер і повернувся через Центральну Сахару

Бартоломеу Діаш

Здійснив ряд морських подорожей уздовж західних берегів, у 1487 р. досягнув мис Бур (сьогодні мис Доброї Надії)

Васко да Гама

 

У 1497-1499 рр. проклав морський шлях до Індії навколо Африки.

Французи, англійці іспанці та ін.

Початок колонізації материка

Третій

(сер. 19 ст. до наших днів)

Давид Лівінгстон

Здійснив три експедиції до Африки.  Перетнув  Південну Африку із заходу на схід, досліджував річку Замбезі, відкрив на ній водоспад, який назвав Вікторія, описав верхню течію річки Конго, озеро Ньяса

Генрі Стенлі

Завершив дослідження озер Вікторія й Танганьїка, вивчив витоки річок Конго й Білого Нілу

Єгор Ковалевський

Розвідування родовищ золота. Дослідження витоків Білого Нілу

Генріх Барт

Досліджував Середземномор’я Африки, Сахару та Судан

Василій Юнкер

 Проводив дослідження тропічної та екваторіальної Африки

Микола Вавилов

Дослідження рослинного покриву Півночі Африки та Ефіопського нагір’я

Прийом «Слово підручника» (5 хв.)

Учитель пропонує учням опрацювати відповідний матеріал підручника, і записати основні дані до таблиці, наприклад:

Період дослідження

Дослідники

Вклад в дослідження материка

Перший

(Від найдавніших часів  до 6-7 ст. н. е)

Давні фінікійці, карфагеняни, греки, римляни

  • Доведено, що Африка материк
  • Перші дослідження Сахари, басейну Нілу, Ефіопського нагір’я.

 

Прийом «Тихий самоаналіз» (9 хв.)

 Учні слухають розповідь вчителя, думають, пишуть, але не діляться своїми думками з іншими

Розповідь вчителя: Африка давно була заселена людьми, але природні умови: спекотні безводні пустелі півночі, дикі звірі, невідомі хвороби та непрохідні лісові хащі стримували давніх людей.

З ІІ-І тис. до н.е. давні єгиптяни розпочали досліджувати береги Середземного моря, Ніл та Червоного моря. У VII-VI ст. до н. е. фінікійці змогли першими обігнути Африку. Греки перші створювали карти материку та записувати інформацію про нього. У VII ст. з вторгненням арабів до Північної Африки розпочалися спроби перетнути пустелю на півдні та її дослідження. Вони неодноразово перетинали Сахару і відкривали русла річок Нігер, лівих приток Білого Нілу, озеро Чад. Найвідоміший з них – Ібн Баттута (1352-1353) пройшов Західну Сахару, побував на річці Нігер і повернувся через Центральну Сахару.

Європейці розпочали дослідження на початку Нового часу. У XV ст. португальці здійснили ряд морських подорожей уздовж західних берегів, доки Бартоломеу Діаш у 1487 р. досягнув миса Бур (сьогодні мис Доброї Надії), а в 1497-1499 Васко да Гама проклав морський шлях до Індії навколо Африки.

Мореплавці вздовж берегів Африки створювали поселення на землях місцевих племен. Починалися сутички, що призводили до поразки місцевих та їхнього рабство. З часом їх переправляли на інші континенти і там продавали. Работоргівля приносила величезні прибутки, тому поступово з XVІ до ХХ ст. материк поділили між собою Франція, Англія, Португалія, Іспанія, Бельгія, Італія та Німеччина.

Вчені-дослідники Африки часто виступали на захист місцевого темношкірого населення. Найвідоміший з них Давид Лівінгстон. На протязі більш ніж 30 років він займався місіонерською роботою в Африці. Він перший перетнув Південну Африку із заходу на схід, обстежив басейн річки Замбезі та відкрий один з найкрасивіших водопадів світу – Вікторія. Вивчав екваторіальні широти у верхів’ї річки Конго, південні й західні береги озера Танганьїки, підчас якої описав звичаї, побут, традиції місцевих племен, які тоді були невідомі світу. Його послідовником вважають американця Генрі Стенлі, що із звичайного журналіста газети став відомим мандрівником. Він завершив дослідження озер Вікторія й Танганьїка, вивчив витоки річок Конго й Білого Нілу.

Серед інших мандрівників були такі особистості, як: Єгор Ковалевський – випускник Харківського університету, працював геологом для єгиптян шукаючи родовища золота й побував у витоків Блакитного Нілу; Генріх Барт – досліджував Середземномор’я Африки, Сахару та Судан; Василій Юнкер – проводив дослідження тропічної та екваторіальної Африки; Микола Вавилов – український академік, у ХХ ст. займався ботанічними дослідженнями на Півночі Африки та Ефіопському нагір’ї. Наразі дослідження Африки триває.

Прийом «Навчальний кінозал» (3 хв.)

Учитель організовує перегляд відео фрагмента «Дослідження та освоєння Африки», після чого відбувається подальше його обговорення.

VІ. Осмислення знань (5 хв.)

Прийом «Ланцюжок» (2 хв.)

Вчитель на дошці малює ланцюжок, складовими частинами якого, є особливості дослідження Африки на певному етапі, та навмисно допускає помилки. Завдання учнів – виправити дані помилки.

Як досліджували Африку?

 

 

 

 

Прийом «Чомучка»(3 хв.)

Учитель задає невимушені запитання учням, щоб зрозуміти рівень сприйняття учнями нового матеріалу.

Наприклад:

  • Чому Африка має таку назву? (Тому що на півночі материка мешкали племена афрігії, які називали свою територію проживання Африкою (до ІV ст. до н. е. ))
  • Чому європейці досить пізно почали вивчати внутрішні частини Африки?  (Причиною є складні природні умови, які стримували перших європейських дослідників Африканського континенту)
  • Чому необхідно продовжувати вивчати материк?(Тому що, великі території материка ще недостатньо вивчені, через складні умови)

VІІ. Узагальнення та систематизація знань (3 хв.)

Прийом «Вірю чи не вірю?»

«Чи вірите ви в те, що...»

  • Африка — найбільший материк за площею (Не вірю)?
  • Фінікійці довели, що Африка материк (Вірю)?
  • Вона найбільший уламок Гондвани (Вірю)?
  • Вона лежить у всіх півкулях (Вірю)?
  •  Африку омивають три океани (Не вірю)?
  • на півночі її омиває Червоне море (Не вірю)?
  • Ґвінейська затока — найбільша у світі (Вірю)?
  • Водоспад Вікторія відкрив Д.Лівінгстон (Вірю)?
  • Африку називають улюбленицею Сонця (Вірю)?
  • Африку відкрив Васко-да-Ґама (Не вірю)?
  • Українці теж досліджують Африку (Вірю)?
  • Африка повністю досліджена і її більше не потрібно досліджувати (Не вірю)?

VІІІ. Підведення підсумків уроку ( 3 хв.)

Прийом «Роблю висновки»(2 хв.)

Учні разом з учителем формують основні тези уроку:

  • Перші географічні знання про Африку зібрали ще до нашої ери стародавні єгиптяни та фінікійці.
  • Північна Африка відома європейцям здавна. У VI ст. до н. е. фінікійці встановили, що Африка — материк.
  • Наприкінці XV — на початку XVI ст. в пошуках морського шляху до Індії португальські мореплавці Бартоломео Діаш і Васко да Гама пропливли вздовж західних берегів Африки, обігнувши її з півдня.
  • Найзначніші дослідження внутрішньої території материка здійснив у XIX ст. Давид Лівінгстон.
  • У дослідженнях Африки брали участь й українські вчені, зокрема Єгор Ковалевський.

Виставлення оцінок учням (1 хв.)

ІХ. Повідомлення домашнього завдання (1 хв.)

  1. Опрацювати §7 п. 2 ( ст. 38 – 39) підручника  Г. Д. Довгань, О. Г. Стадник;
  2. Дати відповіді на запитання № 4 – 6 (ст. 39) в кінці параграфа;
  3. Підготувати повідомлення або презентацію про дослідників Африки.


ДОДАТКИ:

Додаток 1

Тестові завдання з теми «Географічне положення Африки»

Варіант 1

  1.                Екватор перетинає Африку:

А) у північній частині;                Б) майже посередині             В) у південній частині    

  1.                Крайньою південною точкою Африки є мис:

А) Альмаді;                                   Б) Голковий;                          В) Доброї Надії

  1.                Протока, що відділяє Африку від Європи:

А) Баб-ель-Мандебська;              Б) Гібралтарська                    В) Мозамбіцька                          

  1.                Море, що омиває північно-східні береги Африки:

А) Аравійське;                              Б) Середземне;                       В) Червоне;

5.        Яке місце за площею займає Африка серед материків Землі:

А) 1;                                               Б) 3                                           В) 6

Дата:_______________________

Виконав:_______________________

Оцінка:_____________________

 

Тестові завдання з теми «Географічне положення Африки»

Варіант 2

  1.                У скількох півкулях лежить Африка:

А) 2;                                                 Б)4                                          В) 6

  1.                Крайньою північною точкою Африки є мис:

А) Рас-Енгела;                                Б) Голковий;                          В) Доброї Надії

  1.                Яка затока знаходиться між півостровом Сомалі й Євразією:

А) Гвінейська                                 Б) Аденська;                           В) Бенгальська                          

  1.                На південному заході материка знаходиться острів:

А) Ісландія;                                     Б) Гренландія;                        В) Мадагарскар;

5.        Течія, що протікає в однойменній протоці біля о. Мадагаскар:

А) Ангольська;                              Б) Біскайська                          В) Мозамбіцька

 

Дата:_______________________

Виконав:_______________________

Оцінка:_____________________

 

Тестові завдання з теми «Географічне положення Африки»

Варіант 2

  1. У скількох півкулях лежить Африка:

А) 2;                                                 Б)4                                          В) 6

  1. Крайньою північною точкою Африки є мис::

А) Рас-Енгела;                                Б) Голковий;                          В) Доброї Надії

  1. Яка затока знаходиться між півостровом Сомалі й Євразією:

А) Гвінейська                                 Б) Аденська;                           В) Бенгальська                          

  1. На південному заході материка знаходиться острів:

А) Ісландія;                                     Б) Гренландія;                        В) Мадагарскар;

     5. Течія, що протікає в однойменній протоці біля о. Мадагаскар:

А) Ангольська;                              Б) Біскайська                          В) Мозамбіцька

 

Дата:_______________________

Виконав:_______________________

Оцінка:_____________________

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Novikova Marina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
5 вересня 2019
Переглядів
7983
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку