Урок дослідження "Як подорожує краплинка"

Про матеріал
Завдання уроку-екскурсії: продовжувати ознайомлення дітей з природою рідного краю, з кругообігом води у природі; закріпити на практиці знання про водойми та їхнє значення; вчити робити висновки, активно, творчо, самостійно мислити, складати казки; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уяву, фантазію, спостережливість, самостійність думки; виховувати любов до навколишнього світу, бережне ставлення до води.
Перегляд файлу

Клас: 3

 Завдання уроку-екскурсії: продовжувати ознайомлення дітей з природою рідного краю, з кругообігом води у природі; закріпити на практиці знання про водойми та їхнє значення; вчити робити висновки, активно, творчо, самостійно  мислити, складати казки; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уяву, фантазію, спостережливість, самостійність думки; виховувати любов до навколишнього світу, бережне ставлення до води.

Обладнання на екскурсії:  картки з віршиками про дощик, матеріали до методу «ПРЕС», ілюстрації з даної теми, таблиця «Кругообіг води в природі», «Властивості води».

Підготовка учнів до екскурсії: ведення щоденника спостережень за природою

 Місце спостереження: ганок школи.

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент. (Підготовка учнів до уроку в класній кімнаті)

 Відгадування загадки. 

Що таке – живе і ллється,

Часом на камінь дереться,

Як немає – все всихає,

Звір і птиця помирає? ( Вода)

ІІ. Актуалізація досвіду.

 Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  • Що ви знаєте про воду? Навіщо п΄ють воду ?

Розповіді дітей.

Жива вода дає життя

Всьому живому в світі.

Якщо живе жива вода,

Тоді земля у квіті.

ІІІ. Оголошення завдань екскурсії.

Без води життя на Землі неможливе: в’яне квітка, страждає звір, замовкає пташка. Усе живе на Землі потребує води. Кожна її крапля є дорогоцінним даром природи. Вона напуває землю, яка годує людину.  

Люди здавна розуміли  значення води поклонялися їй та оспівували її.

Існувало справжнє водо поклоніння.

Особливо велику магічну силу мала так звана «непочата» вода, набрана в криниці до схід сонця. У ній, настояній на зірницях, купали новонародженого, нею напували корів, щоб давали більше молока, і вмивалися від лихого ока.

Воду святили на Водохреще і Стрітення, тримали протягом року. Кропили в хаті від домовиків, освячували пасіку, коли вперше виносили із зимівника.

За повір΄ям, є ще така хвилина в ніч під Новий рік, коли вся вода перетворюється на вино, і, як розповідають бувальці, дуже смачне.

Люди найчастіше поселялися біля водойм. Коли довго не було дощу, то ходили по селу й освячували криниці. А дітки бігали і співали пісеньку «Іди, іди дощику».

Сьогодні на уроці ми з΄ясуємо, де можна зустріти краплинку води і чи потрібна вода на Землі.

ІV. Мотивація. (Класом виходимо на ганок школи, під навіс. В цей час на вулиці йде дощ. Вчитель підставляє руку і ловить краплинку).

  • Діти, що у мене в руці? (Краплинка води, дощу).

V. Проведення екскурсії. Постановка проблемних завдань у процесі спостереження.

1. Колективне спостереження, споглядання дощових крапельок.

- Звідки впала дощова крапелька? (З неба)

- Де вона народилася? (У хмаринці)

- Чому ви так думаєте? (Бо хмарка приносить дощ).

- Чи всі хмарки дощ приносять? (Ні, тільки темні). А які ще є хмарки ? (Сірі, білі) А світлі хмаринки приносять дощ? (Ні. Білі хмарки плавають у блакитному небі, ніби лебеді. Вони молоді, тому набираються сил. Чим темніша хмарка, тим рясніший дощ.)

- Дивіться, скільки краплинок падає з неба! Чи можна їх полічити? (Ні). Проте є спеціальні служби, що підраховують опади. Це метеорологічні станції.

2. Евристична бесіда з метою ознайомлення з кругообігом води.

- Як багато краплинок падає на землю. Скажіть, чи всі вони загинуть? (Відповіді учнів)

VІ. Усвідомлення.

  •    Правильно ви, діти, говорите. Своїми розповідями підтверджуєте один із законів природи. Така подорож краплинок і називається кругообігом води у природі.
  •    Давайте систематизуємо наші спостереження. Що є причиною випаровування води з поверхні водойм, землі, рослин? (Сонячне тепло перетворює верхній шар води у пару і в такому вигляді піднімає у верхні шари повітря)
  •    Що там відбувається? (Пара охолоджується, перетворюється в краплинки дощу і випадає на землю)

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

  • Ми вже вчили з вами властивості води. Вода з рідкого стану переходить
  • Водяна пара це …
  • Вдома я спостерігаю явище переходу води в газоподібний стан …
  • Роса це …
  • Якщо довго не буде дощу, то …

Висновок. Кругообіг води у природі відбувається постійно без цього не було б життя на землі.

  •    Бачите, діти, як багато нам розповіла краплинка, яку я спіймала. Спонукала нас задуматися й розібратися в законах природи.
  •    А тепер побіжіть під дощик, спіймайте краплинку. Можливо вона вам казку якусь підкаже. Слухайте її уважно. Діти повертаються на ґанок).

Розвиток зв’язного мовлення.

  •    А тепер пильно придивіться, як падають на землю крапельки. Яким словом їх можна описати? (Крапельки танцюють на асфальті; вони підскакують, наче змагаються, хто вище, то кружляють у повітрі; вони тупають ніжками: туп-туп, кап-кап).
  •         Повернення  до класу.
  1.                Складання казок (усно)

-  Кому з вас крапелька розповіла казку?

Високо в небі у кришталевому теремі живуть краплинки-веселинки. Коли їм захочеться погратися, вони падають на землю. Витанцьовують, хто як уміє. Інколи їм підіграє Грім-Громило і Блискавка-Блискотушка. Коли стомляться, то полягають на землю і сплять, доки їх сонечко розбудить.

Шатохіна А.

-  Які образні вислови сподобались у казці Алли? Чому?

 

 Жила-була високо в небі краплинка. Одного разу впала вона на землю. Бачить: діти стоять і про щось говорять. Прислухалася. Аж то діти говорять про неї та її подруг-краплинок, що без них не було б  життя на землі. Побігла вона тоді розповідати всім, що почула. Всі краплинки збіглися, щоб почути цікаві розповіді. Та й побігли до самої річки і тій розповіли. Потім полетіли до матінки-хмаринки і тій розповіли.

Кучеренко І.

  •    Цікаву історію-пригоду описує Ігор? Які слова повторюються у казці? Що порадимо Ігореві?

 

       Жила біля школи Ялинка. Не хотіла вона вмиватися. Дізналися про це краплинки. Спустилися тихенько і почали вмивати нечепуру. А та колеться, не дається. Та краплинки справилися, хоч дуже стомилися. Впали поряд і поснули. А Ялинка, недовго думаючи, з΄їла їх усіх і задоволено посміхнулася.

А Сонечко побачило, припекло Ялинку. Та злякалася й віддала краплинки.

Умалатова З.

  • Чим насмішила вас казочка Зареми ?
  •  Гарні казки ви знайшли серед краплинок. Молодці!

2. Інтерактивна вправа . Метод «ПРЕС».

  • Поясніть, яке ж значення має ВОДА.

Етапи:    позиція: «Я вважаю, що …»

                 обґрунтування: «…тому, що …»

                 приклад: « … наприклад …»

                 висновки: « Отже, (тому) я вважаю …»

3. Відгадування загадок, виразне читання віршів про дощик.

Загриміло-блиснуло вдалині.

Покотилися крапельки по вікні.

З ринви вже вихлюпує водограй.

Побіжу під дощик я … «Доганяй!»    (А. Алексєєв)

  •    Вслухайтесь в мелодію вірша. Які голосні звуки найбільше повторюються? (Ніби чуємо, як вистукують крапельки по вікні; (о), (а) – крапельки, водограй, доганяй). Яке цим створюється враження?

          Теплий дощ.

Ніби з кришталю намисто.

На квіти, на гриби, на хвощ

  З хмари сіється краплисто

  Теплий, чистий літній дощ.

  • Прочитайте хором вірш. Що нагадує поетові дощ? Чому? Як іде дощ?

(Цей вірш використовується на наступному уроці для письма з пам΄яті)

4.Побудова казки за початком та малюнком.

Малюнок. Дощові крапельки весело спадають на пишну калину, на пониклу липку з прив’ялим листям.

  • Послухайте початок казки.

 Йшов рясний дощ. Краплинки радісно кружляли  у таночку. Раділи, співали пісню дощову.

 Сіла одна крапелька на листочок калини. Заіскрилася, запишалася.

 Та раптом побачила маленьку тендітну липку із прив’ялим листям. …

  •    Продовжіть казку. Як далі розгорталися події? У свою розповідь введіть діалог.

(Під час обговорення самостійно складених казок  вчитель зосереджує увагу на одному з кращих варіантів казки)

VІІ. Рефлексія.

VІІІ. Підсумок  уроку-екскурсії.

ІХ. Домашнє завдання.

Намалювати малюнок на тему «Подорож Краплинки-

docx
Додано
11 грудня 2019
Переглядів
1819
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку