Клас: 3
Завдання уроку-екскурсії: продовжувати ознайомлення дітей з природою рідного краю, з кругообігом води у природі; закріпити на практиці знання про водойми та їхнє значення; вчити робити висновки, активно, творчо, самостійно мислити, складати казки; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уяву, фантазію, спостережливість, самостійність думки; виховувати любов до навколишнього світу, бережне ставлення до води.
Обладнання на екскурсії: картки з віршиками про дощик, матеріали до методу «ПРЕС», ілюстрації з даної теми, таблиця «Кругообіг води в природі», «Властивості води».
Підготовка учнів до екскурсії: ведення щоденника спостережень за природою
Місце спостереження: ганок школи.
Хід уроку.
І. Організаційний момент. (Підготовка учнів до уроку в класній кімнаті)
Відгадування загадки.
Що таке – живе і ллється,
Часом на камінь дереться,
Як немає – все всихає,
Звір і птиця помирає? ( Вода)
ІІ. Актуалізація досвіду.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Розповіді дітей.
Жива вода дає життя
Всьому живому в світі.
Якщо живе жива вода,
Тоді земля у квіті.
ІІІ. Оголошення завдань екскурсії.
Без води життя на Землі неможливе: в’яне квітка, страждає звір, замовкає пташка. Усе живе на Землі потребує води. Кожна її крапля є дорогоцінним даром природи. Вона напуває землю, яка годує людину.
Люди здавна розуміли значення води поклонялися їй та оспівували її.
Існувало справжнє водо поклоніння.
Особливо велику магічну силу мала так звана «непочата» вода, набрана в криниці до схід сонця. У ній, настояній на зірницях, купали новонародженого, нею напували корів, щоб давали більше молока, і вмивалися від лихого ока.
Воду святили на Водохреще і Стрітення, тримали протягом року. Кропили в хаті від домовиків, освячували пасіку, коли вперше виносили із зимівника.
За повір΄ям, є ще така хвилина в ніч під Новий рік, коли вся вода перетворюється на вино, і, як розповідають бувальці, дуже смачне.
Люди найчастіше поселялися біля водойм. Коли довго не було дощу, то ходили по селу й освячували криниці. А дітки бігали і співали пісеньку «Іди, іди дощику».
Сьогодні на уроці ми з΄ясуємо, де можна зустріти краплинку води і чи потрібна вода на Землі.
ІV. Мотивація. (Класом виходимо на ганок школи, під навіс. В цей час на вулиці йде дощ. Вчитель підставляє руку і ловить краплинку).
V. Проведення екскурсії. Постановка проблемних завдань у процесі спостереження.
1. Колективне спостереження, споглядання дощових крапельок.
- Звідки впала дощова крапелька? (З неба)
- Де вона народилася? (У хмаринці)
- Чому ви так думаєте? (Бо хмарка приносить дощ).
- Чи всі хмарки дощ приносять? (Ні, тільки темні). А які ще є хмарки ? (Сірі, білі) А світлі хмаринки приносять дощ? (Ні. Білі хмарки плавають у блакитному небі, ніби лебеді. Вони молоді, тому набираються сил. Чим темніша хмарка, тим рясніший дощ.)
- Дивіться, скільки краплинок падає з неба! Чи можна їх полічити? (Ні). Проте є спеціальні служби, що підраховують опади. Це метеорологічні станції.
2. Евристична бесіда з метою ознайомлення з кругообігом води.
- Як багато краплинок падає на землю. Скажіть, чи всі вони загинуть? (Відповіді учнів)
VІ. Усвідомлення.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Висновок. Кругообіг води у природі відбувається постійно без цього не було б життя на землі.
Розвиток зв’язного мовлення.
- Кому з вас крапелька розповіла казку?
Високо в небі у кришталевому теремі живуть краплинки-веселинки. Коли їм захочеться погратися, вони падають на землю. Витанцьовують, хто як уміє. Інколи їм підіграє Грім-Громило і Блискавка-Блискотушка. Коли стомляться, то полягають на землю і сплять, доки їх сонечко розбудить.
Шатохіна А.
- Які образні вислови сподобались у казці Алли? Чому?
Жила-була високо в небі краплинка. Одного разу впала вона на землю. Бачить: діти стоять і про щось говорять. Прислухалася. Аж то діти говорять про неї та її подруг-краплинок, що без них не було б життя на землі. Побігла вона тоді розповідати всім, що почула. Всі краплинки збіглися, щоб почути цікаві розповіді. Та й побігли до самої річки і тій розповіли. Потім полетіли до матінки-хмаринки і тій розповіли.
Кучеренко І.
Жила біля школи Ялинка. Не хотіла вона вмиватися. Дізналися про це краплинки. Спустилися тихенько і почали вмивати нечепуру. А та колеться, не дається. Та краплинки справилися, хоч дуже стомилися. Впали поряд і поснули. А Ялинка, недовго думаючи, з΄їла їх усіх і задоволено посміхнулася.
А Сонечко побачило, припекло Ялинку. Та злякалася й віддала краплинки.
Умалатова З.
2. Інтерактивна вправа . Метод «ПРЕС».
Етапи: позиція: «Я вважаю, що …»
обґрунтування: «…тому, що …»
приклад: « … наприклад …»
висновки: « Отже, (тому) я вважаю …»
3. Відгадування загадок, виразне читання віршів про дощик.
Загриміло-блиснуло вдалині.
Покотилися крапельки по вікні.
З ринви вже вихлюпує водограй.
Побіжу під дощик я … «Доганяй!» (А. Алексєєв)
Теплий дощ.
Ніби з кришталю намисто.
На квіти, на гриби, на хвощ
З хмари сіється краплисто
Теплий, чистий літній дощ.
(Цей вірш використовується на наступному уроці для письма з пам΄яті)
4.Побудова казки за початком та малюнком.
Малюнок. Дощові крапельки весело спадають на пишну калину, на пониклу липку з прив’ялим листям.
Йшов рясний дощ. Краплинки радісно кружляли у таночку. Раділи, співали пісню дощову.
Сіла одна крапелька на листочок калини. Заіскрилася, запишалася.
Та раптом побачила маленьку тендітну липку із прив’ялим листям. …
(Під час обговорення самостійно складених казок вчитель зосереджує увагу на одному з кращих варіантів казки)
VІІ. Рефлексія.
VІІІ. Підсумок уроку-екскурсії.
ІХ. Домашнє завдання.
Намалювати малюнок на тему «Подорож Краплинки-