Урок природознавства для 5 класу на тему: "Зв'язок людини з природою"

Про матеріал

Показати взаємозв'язки між людиною й чинниками живої та неживої природи, розвиток і значення цих узаємозв'язків; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, застосовувати раніше одержані знання в новій ситуації; виховувати бережне ставлення до природи.

Перегляд файлу

Урок природознавства

5 клас

 Тема. Звязок людини з природою

Мета. Показати взаємозв’язки між людиною й чинниками живої та неживої природи, розвиток і значення цих узаємозв’язків; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, застосовувати раніше одержані знання в новій ситуації; виховувати бережне ставлення до природи.

Обладнання. Слайди з зображенням екологічних катастроф, картки, таблиці, виставка картин «Краса землі моєї»

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Методи навчання: словесний,  наочний, практичний, пошуковий.

 

Хід уроку

І. Активізація пізнавальної активності учнів.

1. Розминка. Із запропонованих частин віднови  слова, склади з них речення.

   Спра-,   охо-, дов-, кож-,  обов-,  грома-,

  •                   рони,  - ва,  - кілля,  - дянина,  - язок, -ного.

(Справа охорони довкілля – обовязок кожного громадянина).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 1. Поясни значення термінів:

    - екосистема;

    -  екологія;

    - біосфера;

    - угруповання.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети й очікуваних результатів роботи.

Учитель.  Щоб визначити тему нашого уроку давайте проведемо вправу «Дешифрувальник».

 

З

и

в

з

я

п

з

и

о

р

 

 

к

н

 

и

ю

д

о

ю

д

л

о

 

Життя нерозривно повязане з оточуючим середовищем. На ранніх етапах свого становлення людина, користуючись продуктами природи, не завдавала помітної шкоди природним ресурсам. Але з часом вплив її на природу неухильно зростав. Сьогодні пропоную вам зясувати місце та роль людини в біосферних процесах. Замисліться над словами:

      -  Щотижня на Землі зникає один вид рослин.

      -  Щороку зникає один вид тварин. 

Чому? Що слід робити, щоб зберегти багатство рідної природи?

(Заслуховуються відповіді учнів).

Учитель. Сподіваюсь, що до кінця уроку ми зможемо дати вичерпну  відповідь на ці запитання.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.(Метод «Мікрофон»). Дати відповідь на запитання: Як повязані між собою людина і природа? Наведіть приклади. (Вивчення життєвого досвіду учнів. Учитель записує на дошці тлумачення учнів.)

 

2. Робота в групах. Використовуючи підручник, дайте відповідь на запитання.

1 група. Чим зумовлено нерівномірне розселення людей на Землі?

2 група. Як з часом змінювалося ставлення людини до природи?

3 група. Через що виникли проблеми з питною водою на Землі?

4 група. Чому людина не може жити без повітря?

Учитель. Отже, ви самі довели, що людина – частина природи, яка здатна змінювати навколишній світ. Поет застерігає:

«Все на Землі, все треба берегти –

І птаха, й звіра, і оту рослинку.

Не чванься тим, що цар природи ти,

Бо, врешті, ти – лише його частинка.»

 

Давайте повернемося до наших записів на дошці й спробуємо дати більш повну відповідь на запитання, як повязані між собою людина і природа.

(Людина мешкає в природному середовищі. Бере для життя їжу, воду, повітря, сировину для промисловості, тепло й світло. Людина і природа – одне ціле.)

3. Учитель. Доля природи – це і наша доля. Людина –  єдина істота, яка своєю діяльністю змінює стан біосфери. Антропогенні фактори принципово відрізняються від факторів природних. У більшості випадків антропогенні фактори є наслідком виробничої діяльності суспільства, і лише іноді вони створюються зі спеціальною метою змінити елементи природи в бажаному напрямі (насадження лісів, створення водосховищ, знищення шкідливих організмів тощо). Активна діяльність людини позначилася на  природному середовищі. Створюючи кращі умови існування для себе, людина мимоволі погіршує склад води, повітря, знищує рослини і тварин. Все це призводить до трагічних наслідків. (Учитель демонструє світлини, на яких зображені різноманітні екологічні проблеми:спалювання опалого листя, загибель риби, дим із заводських труб, загибель птахів внаслідок забруднення водойм нафтою, сміттєзвалище).

 

Людина має відповідально ставитися до перетворення природи на середовище свого існування і тоді наша Земля буде такою, якою вона зображена на картинах художників.  

Якщо кожен громадянин буде дотримуватися Концепції сталого розвитку суспільства, тоді можна буде вирішити основні проблеми, які постали перед людством у ХХІ столітті. Ось деякі принципи сталого (збалансованого) розвитку:

  •                 Кожен має право на здорове та продуктивне  життя в гармонії з природою.
  •                 Охорона довкілля має розглядатись як невідємна частина будь-якого розвитку.
  •                 Забруднювач повинен відшкодувати збитки, завдані довкіллю.
  •                 До охорони довкілля мають залучатись усі соціальні групи.

На жаль, лише зовсім недавно люди почали розуміти, що екологічні негаразди – це, перш за все, екологічна криза світогляду. Ми повсякчас маємо пам’ятати:

Єдина річ цінується найбільше

Лише тоді, коли немає вже її,

 і ти не знаєш втрати більшої.

Земля – це найцінніше на Землі!

V. Осмислення нового матеріалу.

1. Оберіть правильне твердження й поясніть його.

  •                   Людина – частина природи.
  •                   Їжа – основна умова існування людини.
  •                   Здавна людина окультурювала дикі рослини.
  •                   Людина повинна відмовитися від споживацького ставлення до                                 природи.
  •                   Зміни в природі під впливом людини відбуваються дуже повільно.
  •                   «Хвороба є розплатою за насилля над природою» (індійський письменник Х. Баллу).

 

2. Розвязування ситуаційних  задач.

  а) До твоєї кімнати залетів джміль. Ти знаєш, що ця комаха боляче жалить, проте приносить багато користі в природі. Що ти робитимеш: випустиш його чи вбєш? Чому?

б) Коли ти зайшов на кухню, то побачив, що з крана тоненькою цівочкою витікає вода. Ти намагався закрутити кран, але без успіху, бо той був зламаний. Що ти будеш робити далі? Чому?

в) Ти живеш на околиці великого промислового міста. Твої друзі навесні запропонували зібрати сік із беріз, що ростуть на узбіччі автомагістралі. Мовляв, берези старі, товсті, шкоди для них не буде – самі відновляться. А сік дуже корисний. Що ти робитимеш? Чому саме так?

 

3. Робота в групах.

I варіант: скласти правила особистої поведінки в природі в позитивному ключі, ці рекомендації починайте словами «слід», «треба».

II варіант: скласти перелік заборон, які не дозволять людині завдати шкоди природному середовищу, якщо вона в ньому опиниться.

(Після п’ятихвилинної   роботи треба заслухати правила однієї й іншої групи. Учні обмінюються ними, бо один варіант доповнює інший.)

 

 

 ДЛЯ ОХОРОНИ ПРИРОДИ ТРЕБА :

  1.               Вивчати рослини й тварини, занесені до Червоної книги України,  

розповідати про них друзям і родичам.

  1.               Збирати гриби, ягоди, горіхи й лікарські трави, не завдаючи шкоди самим  рослинам
  2.               Відпочивши на природі, забрати з собою сміття.

4.   Ретельно гасити багаття, якщо була потреба його розвести.

 5.    Узимку розвішувати й поповнювати кормом годівниці для птахів.

 6. Бути в природі гостем, пильніше придивлятися й уважніше дослухатися  до братів наших менших.

 

          Щоб не завдати шкоди природі, НЕ МОЖНА:

1. Ламати гілки дерев, обдирати кору, рубати живі дерева.

2. Руйнувати мурашники й пташині гнізда.

3. Брати з гнізд пташенят, а з нірок — дитинчат птахів і звірів.

4. Ловити представників дикої природи й приносити їх додому.

5. Кидати сміття у водойми, залишати сміття в лісі, парку.

6. Збирати дикорослі квіти, особливо ті, що занесені до Червоної книги.

 

VІ. Підсумок уроку.

Бесіда за запитаннями:

  1.               Про що нове дізналися на уроці?
  2.               Які види робіт сподобалися?

 

VІ. Домашнє завдання. Опрацювати текст, записати   5 прислівїв про природу.

 

docx
Додано
4 лютого 2018
Переглядів
8318
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку