Зноб-Новгородський опорний ЗЗСО І-ІІІ ступенів
Урок української мови
11 клас
НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНІ ПОЧУТТЯ УКРАЇНЦІВ:
МІФИ, РЕАЛЬНІСТЬ, ПЕРСПЕКТИВИ
Урок-дослідження
Підготувала і провела учитель української мови та літератури вищої категорії
Павлюченко Наталія Григорівна
Тема Національно-патріотичні почуття українців:
міфи , реальність, перспективи.
Мета Допомогти учням збагнути особливості національного
менталітету українців, пробуджувати почуття національної
гідності;
вчити будувати власні висловлювання, добираючи
відповідні мовні засоби, критично ставитися до змісту
створених текстів;
розвивати креативні здібності школярів, умінні працювати в
групах;
формувати громадянський світогляд;
виховувати патріотичні почуття приналежності до
українського народу, активну життєву позицію.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.
Форма уроку: урок-дослідження.
Обладнання: набори малюнків-символів для створення колажів, відео презентація «Моя Україна», мультимедійний комплекс, роздруковані тексти.
Методи та прийоми роботи: метод міні-проектів, робота в малих групах, метод «Прес», метод «Кейс», метод «Асоціативне гроно» , метод «Вільний мікрофон».
Перебіг уроку
І. Організаційний момент (2 хв.)
- Щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Прошу повторювати за мною:
- Я – учень.
- Я – особистість творча.
- Я думаю, аналізую.
-Я не боюсь висловлювати власні думки.
- Я шукаю істину, бо хочу багато знати.
- Я працюю плідно і очікую позитивний результат.
ІІ. Ознайомлення з темою, метою та завданнями уроку. (2 хв.)
Вступне слово вчителя.
Чи пам’ятаємо ми свою історію, чи поважаємо народ свій, чи цінуємо мову, звичаї, традиції. Чи не забули, хто ми є, і чи знаємо, куди йдемо? Що ж нам відомо про себе як націю? Українці – патріоти - це міф чи реальність? Ось коло проблем, які ми будемо сьогодні розв’язувати. Отже, тема уроку «Національно-патріотичні почуття українців: міфи, реальність, перспективи».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (4 хв.).
Робота над епіграфом уроку
Вітчизна – це не хтось і десь,
Я – теж Вітчизна.
Іван Світличний
Алгоритм методу «Прес»(проектується на дошці).
ІV. Організація пошукової діяльності учнів (1 хв.).
Група 1. Досліджувала особливості менталітету українців.
Група 2. Працювала над створенням образу України очима українців.
Проблема 1. Обговорення питання «Патріотизм в Україні. Міфи суспільної свідомості і реалії життя».
Міф: українці – щирі патріоти.
Робота груп (робочий метод «Кейс»)
Завдання для 1 групи.
Завдання для 2 групи.
Проблема 2. Обговорення питання «Українські патріоти. Хто вони?» (метод «Вільний мікрофон»)(5 хв.).
Продовжити: «Я вважаю, що патріотом можна назвати …., тому що….».
3.Складання асоціативних ґрон (робота в малих групах)(3 хв.)
Група 1. Народ ( непереможний, терплячий, герої, мученик, роздертий, нескорений, чутливий, романтик).
Група 2. Україна (багатостраждальна, нескорена, зруйнована, неймовірно багата, щедра, мати).
4.Створення діаманти зі словом «патріот» (2 хв.)
5. Робота над створенням колажів «Моя Україна» (робота у малих групах)(4 хв.)
Учні за допомогою ілюстративного матеріалу створюють колажі, роблять підписи, використовуючи афоризми та крилаті вислови, у яких ідеться про любов до Батьківщини.
V. Підведення підсумків. Оцінювання (2 хв).
- Отже, українці – патріоти – це міф чи реальність?
- Що ми можемо побажати собі як нації?
VІ. Домашнє завдання (1 хв.).
А. Скласти план тексту «Батьківщина», сформулювати проблемні запитання до тексту.
Б. Написати есе «Сповнене любов’ю до свого народу серце».
VІІ. Заключне слово вчителя(1 хв.).
1