Урок "Досліджуємо вулкани. Будова вулкана"

Про матеріал
Урок з ЯДС 3 клас за програмою на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ
Перегляд файлу

Досліджуємо вулкани. Будова вулкана.

Цілі уроку: Формувати та поглиблювати знання про внутрішні процеси Землі, зокрема про вулкани та гейзери, про причини виверження вулканів.  Сприяти розвитку цікавості до дослідження внутрішніх процесів Землі.

Очікувані результати : 

• знають назву шарів землі;

• знаходять інформацію про вулкани;

• називають причини  виверження вулканів;

• розпізнають та описують види вулканів;

•знають будову вулкана.

Обладнання і матеріали:  Дошка і кольорова крейда. Комп’ютер, доступ до інтернету, екран. Аркуші, маркери для роботи в групах.

ОРІЄНТОВНИЙ ПЛАН УРОКУ

  1. Організація класу. Слайд 2

Пролунав уже дзвінок,

 нас покликав на урок.

Дружно правила згадаєм,

й працювати починаєм.

  1. Правила класу. Слайд 3

    Правило «піднятої руки.

    Співпраця в парі, групі.

    Уміння слухати.

    Працювати творчо.

    Бути активними.

  1. Завдання уроку. Слайд 4

    Пригадати внутрішню будову планети.

    Дослідити вулкани. Ознайомитись з будовою вулкана.

    Змоделювати виверження вулкана.

  1. Зворотний зв’язок із попереднім заняттям.

-         Як називається тема, яку ми вивчаємо цього тижня? (Земна кора)

-         Про що ми говорили на минулому уроці? (Земна кора. Внутрішня будова землі)

  1. Щоб трохи більше  перевірити ваші знання, ми пограємо в гру «Істинне-хибне»

(Використовуємо цеглинки ЛЕГО)

  1.    Будова Землі досліджена досконало. ( НІ. Мало)
  2.    Найглибша свердловина сягає 12 км. (Так)
  3.    Ми живемо на зовнішній твердій оболонці планети- земній корі.(Так)
  4.    Під корою розташоване ядро. (Ні. Мантія)
  5.    Мантія складається з розпеченої магми. (Так)
  6.    Науковці вважають, що у центрі Землі міститься ядро. (Так)
  7.    Воно складається з 3 шарів.(Ні)
  8.    Внутрішнє ядро тверде, зовнішнє- рідке. (Так)
  9.    Земну кору називають літосферою, яка складається з величезних тектонічних плит. (Так)
  10.                       Ці плити не рухаються. (Ні)
  11.                       Внаслідок руху тектонічних плит виникають землетруси, виверження вулканів, цунамі. (Так)
  1. Введення в тему. Слайд 5

-         Послухайте міф, щоб дізнатися  тему нашого уроку.

Жив на світі бог на ім’я Вулкан. Подобалася йому ковальська справа: стояти біля ковадла, бити важким молотом по залізу, роздмухувати вогонь у горні. Побудував він собі кузню всередині височенної гори. А гора стояла прямо посеред моря. Коли Вулкан працював, гора тремтіла від верхівки до основи, а гуркіт і гул розносилися далеко навколо. З отвору на вершині гори з оглушливим ревом летіли розпечене каміння, вогонь і попіл. «Вулкан працює», — зі страхом говорили люди і йшли жити подалі від гори, щоб не спалило вогнем їх житла, не засипало попелом їхні сади і поля. Кажуть з тих пір, всі вогнедишні гори стали називати вулканами.

  1. Запитання для обговорення:
  1.    Як називають «вогнедишні гори»? (Вулкани)
  2.    Як можна назвати процес, коли «Вулкан працює»? (Виверження вулкану)
  3.    Що вам спадає на думку при слові «вулкан» (вогонь, виверження, лава, гуркіт, грім, попел). Слайд 6
  1. Оголошення теми уроку: Сьогодні ми продовжуємо досліджувати нашу планету і будемо знайомитися з могутньою підземною силою Землі, пов’язаною з теплом, яка є водночас і захоплюючою і руйнуючою. Ми будемо вивчати вулкани.
  2. Перегляд відео. Слайд 7

 Перегляньте відео про вулкан.

  1.             Запитання для обговорення:
  1.    Що таке вулкан? (Гора, з вершини якої витікає розпечена напівтверда речовина)
  2.    Що таке магма? (Рідке каміння, знаходиться під поверхнею землі)
  3.    Де знаходиться найвищий вулкан в сонячній системі? (На Марсі)
  4.    Чи є вулкани на дні океанів і під льодовиками (Так)
  1.             Фізкультхвилинка Слайд 8
  2.             Робота в групах. Слайд 9

Є три види вулканів. Об’єднайтесь у три групи. Знайдіть інформацію про

1 група Діючі вулкани

2 група Згаслі

3 група Сплячі

  1.             Згаслі вулкани на території України. Слайд 10

На території України є згаслі вулкани. Це  Кара́-Да́г,  — гірський масив у Кримських горах, назва в перекладі з кримськотатарської означає «Чорна гора». Це стародавній згаслий вулкан, який діяв 120—160 млн років тому.  

Карпатський вулканічний хребет —  розташований у межах Словаччини (частково), України (в Закарпатській області) та Румунії (частково). У межах Вулканічного хребта — знаходяться заказники державного значення, Національний природний парк «Зачарований край».

  1.             Робота з підручником. Слайд 11

Запропонуйте учням прочитати текст,  розглянути малюнок у підручнику на с. 41.

  1.             Запитання для обговорення:
  1.    Як називається розпечена речовина під землею ?(Магма)
  2.    По чому вона піднімається на поверхню землі? (По жерлу)
  3.    Як називається вершина вулкана? (Кратер)
  4.    На що перетворюється магма, коли піднімається по жерлу і витікає із кратера вулкана? (На лаву)
  5.    Що чути і видно під час виверження вулкана? (Вибухи і дим)
  6.    Подивіться на продукти виверження вулканів. Слайд 12
  7.    Яку нову інформацію ви прочитали в підручнику?( Ге́йзер — джерело, що періодично фонтанує гарячою водою та парою. Гейзери часом називають водяними вулканами.)

Слайд 13

В Ісландії так багато гейзерів, що будинки обігрівають їхнім теплом. Слайд 14

Підсумуйте: Вулкани — це природні отвори в земній корі, крізь які назовні виходять газ, пара, попіл і може витікати магма.

  1.             Робота з індивідуальними картками. Позначте будову вулкана.
  2.             Фізкультхвилинка Слайд 15
  3.             Робота з картою Слайд 16

Вулкани є на всіх материках.

  1.             Хвилинка- цікавинка

    Найактивніший вулкан світу Кілауеа на  Гаваях Слайд 17

    Найспокійніший вулкан  Фудзіяма в Японії Слайд18

    Найвищий діючий вулкан Євразії Ключевська Сопка  на Камчатці Слайд 19

    Найбільший діючий вулкан Європи Етна в Італії Слайд 20

  1.             Діючий вулкан України Слайд 21

У світі є чимало країн, де діючий вулкан не дивина. Проте для нашої країни це все ж дивина. Бо маємо такий усього один. 

Це вулкан Старуня, розташований у  Українських Карпатах   Івано-Франківської області.
Це- грязьовий вулкан є одним із найменших у Європі: діаметр жерла  — 30 сантиметрів, а висота викидів зовсім незначна. Хоча, одразу після свого виникнення, у період найактивніших вивержень, він здіймався у висоту на три метри.
Зараз Старунський грязьовий вулкан — це велика, округла, позбавлена рослинності пляма бруду на вершині пагорба, з центру якої, час від часу, відбувається викид суміші глини, нафти, ропи і газів. Складається він з восьми невеликих діючих кратерів. Речовина, яка виділяється з кратерів  вулкану, збагачена різноманітними хімічними сполуками, в тому числі озокеритом. Його широко застосовують в медицині для термолікування.

Хвилина мовчання

Слово вчителя: Виверження вулканів може нести загрозу поселенням, які розташувалися поблизу . Але з іншого боку, це незвичайної краси явище.

-         Чи хотіли б побачити вулкан, з якого витікає лава?

  1.             Практична робота. Демонстрація  роботи вулканів.

Слайд 22

Підсумуйте: Завдяки вулканам ми можемо уявити, що відбувається всередині нашої планети.

  1.             Завдання уроку. Слайд 23

    Пригадати внутрішню будову планети.

    Дослідити вулкани. Ознайомитись з будовою вулкана.

    Змоделювати виверження вулкана.

  1.             Рефлексія Слайд 24
docx
Додано
23 лютого
Переглядів
195
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку