Урок "Друга світова війна"

Про матеріал
Розробка уроку "Друга світова війна" . Рух Опору. Завершення війни. Підсумки Другої світової війни для України.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і наукиУкраїни

Черкаський фаховий коледж

харчових технологій та бізнесу

 

 

Розглянуто та затверджено на засіданні

циклової комісії

загальноосвітніх дисциплін

Протокол №_____від «__» ____2020 р.

Голова циклової комісії______Наталія КОЗИРЯЦЬКА

 

 

ІНСТРУКТИВНО-МЕТОДИЧНА КАРТА

відкритого комбінованого заняття № 4

з навчальної дисципліни 

«Історія України»

за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність

231 Соціальна робота

242 Туризм

груп ПТфб-1-09-20 та Тфб-1-09-20, СПфб-1-09-20

денного відділення

Тема: “Україна в роки Другої світової війни”

 

 

Викладач: Погодіна О.Ю.

Дата проведення: 22.10.2021

Час проведення:

Місце проведення: ауд.19

 

 

 

 

 

Черкаси,

   2021


 

Тема заняття: Україна в роки Другої світої війни

Тип заняття: комбіноване заняття з елементами творчо-пошукової роботи

Актуальність теми полягає в тому, що вивчення історії Другої світової війни формує у студентів знання історії рідного краю, критичне мислення, розуміння історичних та політичних процесів та подій сьогодення. Осмислення  результатів та наслідків Другої світової війни для України будує всеохоплюючу картину світу, побудовану на принципах толерантності, багатокультурності, поваги до інших поглядів; вчить розуміти різні точки зору учасників тих подій та розвінчувати міфи радянської та сучасної російської пропаганди.

 

І. Мета заняття

1.1 Навчальна:

  • на основі різних джерел інформації описувати героїчні події  Другої світової  війни;
  •  вчити студентів,  опираючись на карту та інші джерела інформації, знаходити на карті території, де відбувались події 1944 року Другої світової  і розгортався Рух Опору;
  • охарактеризувати та порівняти діяльність національного, партизанського та польського антифашистських рухів;
  • вчити студентів порівнювати різні точки зору щодо діяльності ОУН і УПА за часів війни; давати їм власну оцінку;
  • характеризувати події завершального етапу війни на території України;

-з’ясувати  руйнівні наслідки Другої світової війни для України; вплив війни на українську культуру (під окупацією, в евакуації, у вигнанні) та повсякденне життя українців.

1.2 Розвиваюча мета:

  • розвивати навички роботи з мапою;
  • розвивати вміння критично мислити;
  • розвивати навички роботи з історичними документами.

1.3 Виховна мета:

  • виховувати почуття любові до історії рідної держави;
  • виховувати повагу до культури інших народів;
  • виховувати толерантне ставлення до різних поглядів та народів в цілому.
  • виховувати культуру спілкування, прийняту в сучасному цивілізованому світі;

- формувати знання з культури спілкування українською мовою.

 

II. Методи проведення

2.1. За джерелами передачі та сприйняття навчальної інформації:

  •       словесні;
  •       наочні;
  •       комунікативне спілкування.

2.2. За методами активізації навчальної діяльності студентів:

  •       мотиваційні;
  •       творчо-осмислювальні;
  •       пошукові.

2.3. За методами управління навчальною роботою:

  •       навчальна робота під керівництвом викладача;
  •       самостійна робота студентів;
  • створення ситуації зацікавленості поглибленням знань з навчальної
    дисципліни та емоційного і естетичного сприйняття навчального
    матеріалу;
  • робота в парах;
  • робота за варіантами.

2.4. Методи контролю та стимулювання навчальної діяльності:

  • виконання тестових завдань;
  •       робота з таблицею;
  • робота з документом.

III. Інтеграція між навчальними дисциплінами

3.1. Дисципліна, що забезпечує вивчення даної навчальної дисципліни:

- Всесвітня історія:

Лекція № 13,14,15 «Друга світова війна (1939-1945 рр.)».

3.2. Дисципліна, яку забезпечує вивчення даної навчальної дисципліни:

- Українська література: Розділ 9.  Тема 32. «О.Довженко «Щоденник (періоду війни), «Зачарована Десна». Тема 33. О.Гончар «Модри Камень».

 

IV. Забезпечення заняття

4.1.  Роздатковий матеріал:

  •       підручник з історії України 10 кл. ;
  •       атлас з історії України 10 кл.;
  •       картки із історичним документом;
  •       картки з тестовими завданнями;
  •       картки з таблицею;
  •       картки з історичним словничком.

4.2. Технічне забезпечення:

  •       мультимедійний проектор;
  •       ноутбук.

V. Види самостійної роботи

5.1. Виконання завдань за  варіантами.

5.2. Робота з таблицею.

5.3.  Робота з історичним документом.

5.4. Робота з хронологічною таблицею.

5.5. Виконання контрольних тестових завдань.

Література

Основна:

1. Гісем О.В. Історія України (рівень стандарту) : підручник для 10-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. Харків : Ранок, 2018. 240 с.

Допоміжна

2. Світлична В.В. Історія України: Навч. посібн. Київ : Каравела, 2019. 408 с.

3.  Голубко В.Є., Лаврецький Р.В. Історія України ХІХ-ХХІ століть: практикум. Київ: Знання, 2015.

 

 

Інформаційні ресурси:

4. Інститут історії України. URL: http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?&I21DBN=EIU&P21DBN=EIU&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=eiu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=TRN=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Rukh_oporu (дата звернення: 29.08.21).
5.  Від Дніпра до Ельби. Чотири Українських фронти. URL: http://www.istpravda.com.ua/blogs/2011/06/22/43446/ (дата звернення: 29.08.21).
 

Викладач                                               О.Ю. Погодіна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План та організаційна структура комбінованого заняття

           І. Підготовчий етап:

1. Організація групи: перевірка присутності студентів, перевірка наявності наочності; визначення теми, мети та плану роботи заняття.

2. Актуалізація опорних знань:

 

1. На основі отриманих знань з попередніх занять, складіть асоціювання до теми « Окупаційна політика ». Орієнтовна відповідь.

Окупаційна політика. 

План

«Ост»

 

 

Концтабори

 

 

Репресії

 

 

Гестапо

 

 

Адміністративний  поділ

України

 

 

Терор

 

 

 

2. Вправа «Відгадайте особу»

«Мене знають як жорстокого собаку. Са­ме тому мене призначено рейхскомісаром України. Наше завдання полягає у висмоктуванні з України усіх товарів, які лише можна захопити, без огляду на почуття і власність українців. Панове, я чекаю від вас найсуворішого ставлення до місцевого населення»  ( Е. Кох )

 

II. Основний етап:

Постановка загальної проблеми викладачем та її обговорення:

Знання історії Другої світової війни – важлива умова для розуміння сучасних історичних та політичніх подій.

План.

І. Рух Опору.

ІІ.  Завершення війни.

          

          1.1.Викладання матеріалу.

1.2. Робота з термінами: Рух Опору, ОУН, УПА, Поліська Січ, УШПР, «рейкова війна», «Концерт»

1.3.Робота щодо заповнення  таблиці «Рух Опору».

Мета: вдосконалити вміння користуватися підручником, виділяти головне з тексту, вміння працювати з декільками джералами інформації, користуватися мапою.

Користуючись підручником (  параграф 38, стор. 212-216), атласом «Історія України 10 кл.» с. 20,  заповнити таблицю «Рух Опору». Робота відбувається за варіантами.

1.4.Робота з історичним документом.

«Акт відновлення Української Держави» (30 червня 1941 р.).

Мета: розвивати вміння аналізувати історичний документ, робити власні висновки.

Прочитати текст документа та дати відповідь на питання:

1) Яке перше враження справив на вас документ?

2) Які основні ідеї закладені в документі?

3) Яка мета проголошення цього Акта? Чи досяг він своєї мети?

1.5. Робота зі світлинами  Р. Шухевича, С. Бандери.

Мета: запам’ятати світлини, обов’язкові для розпізнавання.

Гра – відгадай риси особистості за світлиною.

1.6. Виступ студента з розповіддю про партизанський рух на Черкащині.

Мета:ознайомити студентів з партизанським рухом на Черкащині.

Дати відповіді на запитання:

 1) Скільки було партизанських загонів на Черкащині?

 2)Яка в них була мета?

 3)Якими методами вони діяли?

2. Завершення війни.

2.1. Складання хронологічної таблиці  «Воєнні дії на території України з середини  до жовтня 1944 року».

Мета: розвивати навички роботи з хронологічною таблицею, вміння роботи з мапою.

Опрацювати параграф 39 підручника  п. 5, с. 223-225 та мапу на с. 21 атласу «Історія України 10 кл.»

Дати відповіді на запитання:

  1. Які наступальні операції відбувалися в другій половині 1944 року?
  2. Внаслідок якої операції було вигнано нацистських окупантів? Коли?

 

2.2. Перегляд відео «Втрати України за час Другої світової війни»

Мета: оцінити масштаби руйнувань та людських втрат, зробити висновки про вклад України в перемогу над нацизмом.

Дати відповіді на запитання:

  1. Якими були людські втрати?
  2. Скільки міст, селищ та сіл було повністю знищено?
  3. Чи доцільно говорити, що Радянський Союз без України впорався б з нацистами?

2.3. Творчо-пошукова робота студентів «Мої  прадідусь та прабабуся – герої Другої світової війни».

Мета: зацікавити студентів до вивчення історії  держави через історію власної сім’ї.

Виступи студентів про прабабусів та прадідусів.

 

           Контрольне завдання:

           Виконання тестових завданнь на закріплення нових знань за варіантами.

          

IIІ. Заключний етап:

  1. Формулювання висновку з проблеми.

          2.   Відповіді на можливі запитання студентів.

3.  Оцінювання знань студентів.

                               IV. Домашнє завдання:

1. Опрацювати параграф 38-39 за підручником Гісем О.В. Історія України (рівень стандарту) : підручник для 10-го класу загальноосвітніх навчальних закладів.

2. Написати есе на тему: « Вклад ОУН-УПА в розвиток державності України».

 

Викладач                                                                             О.Ю. Погодіна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1.

Рух Опору в Україні. Течії.

Характеристика

Радянський

Націоналістичний

Польський

Мета

 

 

 

Оформлення організації

 

 

 

Кількість, тис. осіб

 

 

 

Командири

 

 

 

Основні райони дій

 

 

 

Специфіка бойових дій

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2.

Акт відновлення Української Держави

(Львів, 30 червня 1941 р.)

1. Волею українського Народу Організація Українських Націоналістів під проводом Степана Бандери проголошує відновлення Української Держави, за яку поклали свої голови цілі покоління найкращих синів України.

Організація Українських Націоналістів, яка під проводом її творця і вождя Євгена Коновальця вела в останніх десятиліттях кривавого московсько-більшовицького поневолення завзяту боротьбу за свободу, взиває увесь український народ не скласти зброї так довго, доки на всіх українських землях не буде створена Українська Суверенна Держава.

Суверенна Українська Влада запевнить Українському Народові лад і порядок, всесторонній розвиток усіх його сил та заспокоєння його потреб.

2. На західних землях України твориться Українська Влада, яка підпорядковується Українському Національному Урядові, що створиться в столиці України — Києві з волі українського народу.

3. Відновлена Українська Держава буде тісно співдіяти з Націонал-соціалістичною Великонімеччиною, що під проводом Адольфа Гітлера творить новий лад в Європі й світі та допомагає українському народові визволитися з-під московської окупації.

Українська Національна Революційна Армія, що творитиметься на українській землі, боротиметься далі спільно з союзною німецькою армією проти московської окупації за Суверенну Соборну українську Державу і новий справедливий лад у цілому світі.

Хай живе Суверенна Соборна Українська Держава! Хай живе Організація українських Націоналістів! Хай живе Провідник Організації Українських Націоналістів Степан Бандера!

Слава Україні! Героям Слава!

Ярослав Стецько,

в. р. Голова Національних Зборів [27, с. 187—188]

 Запитання до документа.

1) Яке перше враження справив на вас документ?

2) Які основні ідеї закладені в документі?

3) Яка мета проголошення цього Акта? Чи досяг він своєї мети?

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3.

Назва визвольної операції

Дата

Результат

Львівська-Сандомирська наступальна операція

 

 

Яссько-Кишинівська операція

 

 

Східно-Карпатська операція

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4.

Варіант 1.

1.Ознака, що об’єднує рух Опору в Україні з рухом Опору в державах Європи у роки Другої світової війни:

А) відмова від насильницьких методів боротьби.

Б) існування течій різного політичного спрямування.

В) наявність єдиного військово-політичного керівництва.

Г) підтримка іноземних збройних сил.

2. Орган, який здійснював керівництво збройною боротьбою радянських партизанів і підпільників на окупованій нацистами території України:

    А) Об’єднаний штаб чотирьох Українських фронтів.

    Б) Українська головна визвольна рада.

    В) Український центральний комітет.

    Г) Український штаб партизанського руху.

3. Місце дій оунівського підпілля:

    А) Західна Україна.

    Б) Західна і Правобережна Україна.

    В) Західна, Правобережна і Лівобережна Україна.

    Г) Західна, Правобережна, Лівобережна Україна та Крим.

4. Подія, яка відбулася 30 червня 1941 р. у Львові:

    А) початок III Великого збору ОУН.

    Б) проголошення «Акта відновлення Української держави».

    В) створення дистрикту «Галичина».

    Г) створення УПА.

5. Установіть послідовність подій.

    А) вторгнення Червоної армії на територію Західної України

    Б) День Перемоги над нацистською Німеччиною

    В) початок вигнання нацистських загарбників з України

    Г) створення Української повстанської армії

6.Укажіть головні особливості діяльності Української повстанської армії в 1943-1944 рр. ( 3 правильні відповіді)

    1) воювала за Українську самостійну соборну державу

    2) головні надії на створення незалежної України покладала на Адольфа Гітлера

    3) завжди вважала своїм спільником у боротьбі проти СРСР нацистську Німеччину

    4) мала найбільшу підтримку на Заході України, тримала під контролем цілі райони Волині та Полісся, а згодом — Галичини

    5) прагнула до встановлення панівної ролі греко-католицької церкви на Сході України

    6) систематично вела бойові дії проти гітлерівців, радянських партизанів, польських озброєних загонів

    7) тримала більшість бійців у резерві, майже не вела воєнних дій

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Варіант 2.

1.Ставлення німецького керівництва до «Акту проголошення відновлення Української держави»:

А) засудження, тиск на ініціаторів, що призвів до його скасування.

Б) засудження, уряд розігнаний, Степан Бандера, Ярослав Стецько та інші діячі арештовані, початок масових репресій проти членів ОУН-Б.

В) неприхильна позиція, але змушені змиритися, оскільки документ одержав широку підтримку в Україні.

Г) схвалення, підтримка дій членів ОУН-Б, згода на надання Україні незалежності.

2.Причина кращої підготовки до війни підпілля ОУН, ніж радянського підпілля та партизанського руху:

А) керівництво ОУН готувалося до збройної боротьби при підтримці німецького командування, а СРСР до війни майже не готувався.

Б) керівництво ОУН налагодило зв’язки з Великою Британією та Францією, отримавши від них серйозну допомогу, а СРСР війну очікував значно пізніше.

В) ОУН пов’язувала надії на відродження незалежності з війною, а тому активно до неї готувалася, а СРСР розраховував на ведення війни на чужій території.

Г) ОУН до війни створила опорні пункти по всій Україні, а керівництво СРСР вважало, що при нападі на них Німеччини у ній виникне революція, партизанський рух організують німці.

3. Характерні риси радянського партизанського руху в окупованій Україні:

    А) проведення глибоких рейдів на Захід для здійснення сприяння фронтовим операціям Червоної армії, а також нейтралізації впливу ОУН та її збройних формувань.

    Б) пропагандистська кампанія із закликами до створення самостійної соборної України.

    В) узгодження воєнних дій з УПА.

    Г) усталення структури, об’єднання ряду загонів під керівництвом Романа Шухевича.

4. Край, у якому на весну 1943 р. УПА контролювала цілі райони, а також сутність їхньої економічної політики на цій території:

А) Буковина, незмінність економічних порядків, усі реформи відкладалися до кінця війни.

Б) Волинь, налагодження роботи нової адміністрації, кооперації, безплатна передача землі безземельним і малоземельним селянам, свобода вибору форм господарювання.

В) Галичина, запровадження тимчасового воєнного порядку, націоналізація всієї промисловості та землі, масові репресії щодо неукраїнського населення, конфіскація продуктів.

Г) Закарпаття, влада на місцях вирішувала все згідно з довоєнною програмою ОУН, земля передавалася у колективну власність, контроль над приватними промисловими підприємствами.

5. Установіть послідовність подій.

    А) вигнання нацистів і їх союзників з усієї території України

    Б) вторгнення Червоної армії на територію Бессарабії та Північної Буковини

    В) початок Другої світової війни

    Г) проголошення «Акта відновлення Української Держави».

6. Які риси були притаманні радянському партизанському руху в 1943 р.? (3 правильні відповіді).

1) створення Українського штабу партизанського руху

2) здійснення рейдів у глибокий тил ворога

3) координація дій із наступаючими частинами Червоної армії

4) перенесення дій на територію країн Східної Європи

5) стрімке зростання кількості партизанських загонів

6) проведення широкомасштабних спільних операцій із підрозділами УПА

7) розпуск великих партизанських загонів і з’єднань.

 

Викладач                                             О.Ю. Погодіна

doc
Додав(-ла)
Погодіна Олена
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
673
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку