Урок «Дж.К.Ролінг. Роман «Гаррі Поттер і філософський камінь». Поняття про фентезі» 5 клас

Про матеріал

Урок засвоєння нових знань, урок для позакласного читання, урок- подорож країною фентезі, урок-перемоги добра над злом, урок для чарівників... Гадаю, кожен може почерпнути корисне для себе)))


Перегляд файлу

Южненська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Парафіївської селищної ради

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок

 

 

«Дж.К.Ролінг. Роман «Гаррі Поттер і

філософський камінь». Поняття про фентезі»

 

5 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала вчитель зарубіжної літератури

Южненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Парафіївської селищної ради

Ічнянського району

Чернігівської області

 

  Біль Лариса Миколаївна

 

 

 

 

 

Южне-2018

 

 

Тема. Дж.К.Ролінг. Роман «Гаррі Поттер і філософський камінь». Поняття про фентезі

 

Мета.  Дати  учням короткі відомості про письменницю, її цикл романів про Гаррі Поттера, поняття  про літературу фентезі; формувати уявлення учнів про відмінності художнього світу цієї літератури від реального світу; вчити характеризувати головних героїв казки;

 

розвивати логічне мислення, уміння давати правильну та лаконічну відповідь на запитання, будувати власне висловлювання на певну тему, розвивати навички стислого та вибіркового переказу;

 

виховувати співчуття, доброту, вміння дружити, благородство, почуття колективізму

 

 

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань

 

 

Обладнання. Виставка книжок про Гаррі Поттера, ілюстрації учнів до казки, відеофільм Кріса Коламбуса «Гаррі Поттер і філософський камінь»

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

         І. Актуалізація опорних знань

                1. Слово вчителя.

 Чи вірите ви в чудеса? А Дід Мороз існує? А хотілося б, щоб існував?

 Хоч скільки б не було років людині, а закладена в дитинстві магія казки, дива завжди дає надію на радість, несподіванку, доброго помічника, який частину ваших турбот звалить собі на плечі – і ви відчуєте себе щасливими. Мабуть, очікування чудес – це все щось дивовижне. Ідея про існування паралельних світів дедалі більше подобається людям. Тому на сьогоднішньому уроці ми матимемо змогу доторкнутися до загадкового, сповненого чудес світу Джоан Кетлін Роулінг.

 На відміну від свого героя, про якого нам стало відомо практично все, його авторка тривалий час залишалася справжньою загадкою для читачів. Справа в тому, що боячись відвернути від читання книжки примхливих хлопчаків, яких могла обурити належність письменника твору до жіночої статі, видавництва тривалий час ретельно приховували біографію авторки і друкували на обкладинці тільки її ініціали. Пізніше незрозуміле Дж.К.Роулінг (через що за письменницею закріпилося ім`я Джейк) було замінено на Джоан Кетлін Роулінг.

 У дитинстві вона була схожа на Герміону: ходила в окулярах, багато читала і гарно вчилася. Ідею створення книги про Гаррі Поттера виникла у Джоан у 1990 році під час подорожі у поїзді. Гаррі отримав прізвище її друга дитинства – Ієна Поттера. Першу книгу Роулінг  писала 5 років, одразу вирішивши, що їх буде 7 – по одній на кожен рік, проведений в Хогвартсі (демонструється виставка книг про Гаррі Поттера). Головними героями її світу є ви, діти 11 років. Більшість з них живе в фантастичному світі.

  • А що таке фантастика?

    2. Словникова робота.

Фантастика (гр.- мистецтво уяви) – різновид художньої літератури, в якому авторська вигадка від зображення надзвичайних, нереальних явищ поширюється на створення особливого, вигаданого «чудового світу», що є творчою уявою письменника.

Фентезірізновид фантастичної літератури, де містика і чаклунство сприймаються як реальність.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІІ. Засвоєння нових знань.

  1. Робота з карткою-путівником світом Дж.К.Ролінг.

Учні отримують картки-путівники і самостійно вирушають в уявну подорож (див. додаток 1)

 

Картка-путівник «На допомогу маглу»

Шановний магле* ! Чи маю право так тебе називати? Вирішуй сам.

Отже, яка твоя відповідь? (так/ні). Запрошую тебе до світу фентезі. Невідоме слово? Подивись на дошку або відкрий підручник (ст. 288) і ще раз повтори! Перекажи прочитане сусіду по парті. Отже, фентезі – це різновид фантастичної літератури, у якій головне місце посідає_____________ (доповни).  Чим, на твою думку, казка відрізняється від фентезі?____________ (назви).

*  магл  1) пересічна людина;

              2) людина, яка цурається чарів, не вірить в чудеса.

Автором найпопулярніших фентезі стала відма нам Джоан Кетлін Роулінг. Ти вже чів про неї? Якщо ні, то звернись до підручника (ст. 291).

Словникова робота.

Бестселердуже популярна книга чи річ, яка добре продається. Популярна                 книга, що видається величезними тиражами і приносить автору славу та матеріальні прибутки  (запиши).

Перевір свої знання.

  1. Які романи про Гаррі Поттера ти знаєш?
  2. Що тобі відомо про Гаррі Поттера?

Послухай повідомлення однокласника про хлопчика, якого всі звуть Гаррі Поттер. Слухай уважно. Знайди у його виступі помилки (зачитується повідомлення).

Вітаю тебе! Ти готовий до відкриття незвичного світу фентезі, створеного Джоан Кетлін Роулінг. Бажаю успіхів!

  1. Повідомлення учня.

Дитинство Гаррі Поттера минуло в приватній школі для хлопчиків – батьки надто консервативно ставилися до навчання. Він мріяв про кар`єру актора. Дивно, та батьки не підтримували прагнення і навіть не дозволяли грати у виставах. З 16 тис. претендентів на роль маленького чаклуна запропонували її саме йому.

 Напружені графіки зйомок дали йому можливість стати  відмінником, бо працював самостійно  (помилок немає, бо йдеться про актора Деніела Редкліфа, який зіграв роль Гаррі Поттера).

 

  1. Робота з текстом роману
    1.        Літературна вікторина.
  • На якій вулиці жила родина Дурслів? (Прівіт-драйв, будинок № 4)
  • Якого кольору була мантія професорки Макгонегел? (смарагдового)
  • Де спав Гаррі у будинку Дурслів? (у комірчині під сходами)
  • У який день тижня почалася історія, описана у казці Дж.Роулінг? (вівторок)
  • Хто з героїв мав рубець над лівим коліном і вигляді точної карти лондонського метро? (Дамблдор)
  • Що за правилами готвортської школи чарів і чаклунства не дозволялося мати першокурсникам? (власну мітлу)
  • Скільки м`ячів потрібно для гри у квідич? (4)
  • Як звали пса Хагріда? (Ікланя)
  • З якої платформи вирушали поїзди до Готвортса? (платформа 9 і три четверті)
  • Від кого Гаррі отримав у подарунок новеньку «Німбус - 2000»? (від професорки Макгонегел)
  • Як звали місіс Дурслі? (Петунія)
  • Якими чорнилами були написані листи, що надходили для Гаррі? (зеленими)
  • Найважливіший м`яч у грі квідич? (золотий снич)
  • Як звали пса,який охороняв філософський камінь?(Фларі)
  • Як звали близнюків Візлі? (Фред і Джордж)
  • Хто був капітаном команди Грифіндору із квідичу? (Олівер Вуд)
  • Який незвичний годинник мав Дамблдор? (золотий із 12 стрілками, де замість цифр рухалися маленькі планетки).

 

 

  1.        Асоціативна гра.
  • Які почуття викликає у вас родина родина Дурслі? З якими словосполученнями в романі можна пов`язати родину Дурслі?

                               (приблизні відповіді: абсолютно нормальні, сови серед білого дня,

                                   комірчина під сходами, змія підморгнула, цілковиті магли, свинячий          

                               хвостик і т.д.)

  1.        Заморочки із Сортувального капелюха.

(Діти витягують опис героїв та вгадують про кого йдеться)

 

Албус Дамблдор

Гаррі Поттер

Його «довге сиве волосся й бороду можна було заткнути йому за пояс»

«…мав худе обличчя, гострі коліна, чорне волосся…»

«…його довга пурпурова мантія волочилася по землі, ховаючи черевики з пряжками на високих підборах. За окулярами, що скидалися на два півмісяці, іскрилися голубі очі
, а ніс був страшенно довгий і гачкуватий, неначе його перебили принаймні двічі. Звали цього чоловіка…»

«Він носив круглі, обмотані скетчем окуляри…»

«він був високий, худорлявий!, здається, дуже старий…»

«…мав тонесенький шрам на чолі у формі блискавки»

 

  1.        Бесіда.
  1. Назвіть героїв роману «Гаррі Поттер і філософський камінь».
  2. З чого складалося життя в Готвортсі? (уроки, пригоди, квідич, дружба).
  3. Які уроки вивчали діти?
  4. Що допомагало долати різні пригоди?

 

І в чарівній грі допомогла також дружба. Таким чином, ми бачимо, що дружба допомагає скрізь.

 

Схема «Життя в Готсвортсі»

                                                                                    

 

 

 

 

 

                         ДРУЖБА

 

 

  1. Чому Гаррі вирішує рятувати філософський камінь?
  2. Поясніть вислів: «Все називати своїми іменами. Якщо боятися імені, починаєш боятися й того, хто має це ім`я».

 

ІV. Усвідомлення нових знань.

  1. Прийом «Мікрофон».
  1. Що найбільше цінують у своїх друзях Гаррі Поттер, Рон, Герміона?
  2. Що найцінніше для вас у друзях?
  3. В які пастки потрапляли Гаррі, Рон, Герміона?
  4. Що допомогло їм перемагати?

 

  1. Гра «Закінчи фразу…»

Якби я мав чарівну паличку, то я б…

 

  1. Гра «Вітер»

Вітер, граючись папірцями, розкидав визначення літературної казки і фентезі. Допоможи словам стати на свої місця.

          Фентезі                                                   Літературна казка

  • містика;                                                           - написані автором;
  • різновид фантастичної літератури;              - чарівні предмети;
  • чаклунство;
  • вигадані історії.

 

    V.  Підсумки уроку

    1. Бесіда.

1. Що найцікавішого в світі чарівників?

2. Який персонаж і чому вам найбільше сподобався?

3. Що об`єднує Гаррі Поттера і Тома Сойєра?

 

  1. Лист від Гаррі Поттера.

(див. додаток 2)

Привіт, мій любий друже!

Я пишу тобі аж із далекої Англії. Ти вже вгадав хто я? Так. Правильно. Я – Гаррі Поттер. А як  у вас справи із навчанням? Що нового в школі? У мене все в порядку, хоча є багато новин, які я вам розповім.

Ми з Роном, моїм кращим другом, продовжуємо відкривати секрети Хогвартса, хоча ми ще навіть не оговтались від пригоди з таємною кімнатою. Хочу вам сказати, що якби я не вчився у своїй школі, я не уявляю, що б зі мною було б зараз.  Я з Роном в школі вчилися на одні п`ятірки, ось чому ми з ним зараз  знаходимося в школі магії., тут отримуємо бали для нашого будинку і зараз далеко відірвалися від інших. Вам також ще не пізно підтягнутися в навчанні. Почніть робити це тепер, вчіться добре, отримуйте тільки позитивні оцінки. Якщо ви будете добре вчитися, то я допоможу вам підготуватись до вступних екзаменів в школу магії. Буде важко, але ви всі розумні і впораєтесь! Отож, всім бажаю успіху.

Пишіть мені, я обов`язково всім відповім.

                                                            Щиро ваш друг Гаррі Поттер

 

  1. Заключне слово вчителя.

Пригадаймо слова О.С.Пушкіна : «Сказка ложь, да в ней намек!..». Казка, хоча яка б гарна вона була, все одно тримає дистанцію між реальним і чарівним. Фентезі – це твори особливі. Вони закликають читача повірити в реальність подій, зробити крок у світ фантазії, зануритися в нього. Читачі Джоан Роулінг дорослішають разом зі своїми героями. У них з`являються спільні проблеми та спільні рішення. Сьогодні ми разом з вашими ровесниками Гаррі Поттером та його друзями  стали мудрішими, добрішими, повірили в перемогу добра над злом.

 

VI. Оцінка діяльності учнів. Повідомлення домашнього завдання.

Домашнє завдання.

Виконати одне із завдань:

  1. Намалювати обкладинку до книги про Гаррі Поттера.
  2. Скласти кросворд за змістом роману «Гаррі Поттер і філософський камінь».
  3. Написати листа одному із героїв роману.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                       Додаток 1

 

Картка-путівник «На допомогу маглу»

 

Шановний магле* ! Чи маю право так тебе називати? Вирішуй сам.

Отже, яка твоя відповідь? (так/ні). Запрошую тебе до світу фентезі. Невідоме слово? Подивись на дошку або відкрий підручник (ст. 288) і ще раз повтори! Перекажи прочитане сусіду по парті. Отже, фентезі – це різновид фантастичної літератури, у якій головне місце посідає_____________ (доповни).  Чим, на твою думку, казка відрізняється від фентезі?____________ (назви).

*  магл  1) пересічна людина;

              2) людина, яка цурається чарів, не вірить в чудеса.

Автором найпопулярніших фентезі стала відма нам Джоан Кетлін Роулінг. Ти вже чів про неї? Якщо ні, то звернись до підручника (ст. 291).

Словникова робота.

Бестселердуже популярна книга чи річ, яка добре продається. Популярна                 книга, що видається величезними тиражами і приносить автору славу та матеріальні прибутки  (запиши).

Перевір свої знання.

  1. Які романи про Гаррі Поттера ти знаєш?
  2. Що тобі відомо про Гаррі Поттера?

Послухай повідомлення однокласника про хлопчика, якого всі звуть Гаррі Поттер. Слухай уважно. Знайди у його виступі помилки (зачитується повідомлення).

Вітаю тебе! Ти готовий до відкриття незвичного світу фентезі, створеного Джоан Кетлін Роулінг. Бажаю успіхів!

 

 

 

                                                                                                                       Додаток 2

 

 

Привіт, мій любий друже!

Я пишу тобі аж із далекої Англії. Ти вже вгадав хто я? Так. Правильно. Я – Гаррі Поттер. А як  у вас справи із навчанням? Що нового в школі? У мене все в порядку, хоча є багато новин, які я вам розповім.

Ми з Роном, моїм кращим другом, продовжуємо відкривати секрети Хогвартса, хоча ми ще навіть не оговтались від пригоди з таємною кімнатою. Хочу вам сказати, що якби я не вчився у своїй школі, я не уявляю, що б зі мною було б зараз.  Я з Роном в школі вчилися на одні п`ятірки, ось чому ми з ним зараз  знаходимося в школі магії., тут отримуємо бали для нашого будинку і зараз далеко відірвалися від інших. Вам також ще не пізно підтягнутися в навчанні. Почніть робити це тепер, вчіться добре, отримуйте тільки позитивні оцінки. Якщо ви будете добре вчитися, то я допоможу вам підготуватись до вступних екзаменів в школу магії. Буде важко, але ви всі розумні і впораєтесь! Отож, всім бажаю успіху.

Пишіть мені, я обов`язково всім відповім.

                                                Щиро ваш друг Гаррі Поттер

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Матвеева Ольга
    Дякую за натхненну і змістовну працю!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
1 квітня 2018
Переглядів
8120
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку