Прилуцька гімназія № 1
ім. Георгія Вороного
Прилуцької міської ради
Чернігівської області
Людина, що прагнула
зробити людство досконалим.
Джонатан Свіфт і його роман
«Мандри Гуллівера».
Просвітницькі ідеї. Образ Гуллівера як втілення концепції нової людини
Підготувала:
план – конспект уроку
Смахтіна Любов Анатоліївна,
учитель зарубіжної літератури
Прилуцької гімназії № 1 ім. Георгія Вороного
Прилуки – 2020
Тема: Людина, що прагнула зробити людство досконалим. Дж. Свіфт і його роман «Мандри Гуллівера». Просвітницькі ідеї. Образ Гуллівера як втілення концепції нової людини.
Мета: зацікавити учнів творчістю автора, дослідити багатогранність особистості Дж. Свіфта, з’ясувати провідні риси його вдачі; ознайомити учнів з історією створення та структурою роману «Мандри Гуллівера», розглянути й обговорити епізоди, що допоможуть зрозуміти роль сатири та алегорії у творі; визначити парадокси Ліліпутії, тему, ідею роману; опрацювати поняття «парадокс», «літота»;
розвивати дослідницькі вміння, пошукову діяльність, творчий потенціал школярів; удосконалювати навички аналізу художнього тексту, зв’язного мовлення; учити вибирати з тексту головне для аргументації власної думки при обговоренні окремих епізодів твору;
сприяти вихованню негативного ставлення до людських і суспільних вад.
Обладнання: мультимедійний проектор, інтерактивна дошка, презентація до уроку, портрет Дж. Свіфта, карта мандрів Лемюеля Гуллівера, учнівські ілюстрації до ключових епізодів твору, підручники із зарубіжної літератури для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів / Є. Волощук, В. Звиняцьковський, О. Філенко. – К.: Генеза, 2017/; індивідуальні картки із завданнями дослідницького характеру № 1, картки із завданням творчо-узагальнюючого змісту № 2-3; орієнтовний план для домашнього твору-мініатюри (31 шт.), роздатковий матеріал окремих слайдів презентації; театральні костюми.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Перші 30 хвилин
І. Організація навчальної діяльності учнів.
ІІ. Визначення завдань, розкриття способів розв’язання творчих елементів.
Слово вчителя. Кожний урок для учнів – це можливість пізнавати нове, цікаве, незвідане, збагачувати свої знання та ерудицію, а для вчителя – це чудова нагода допомогти школярам розкрити свої здібності та приховані таланти. Сподіваюсь, не буде виключенням і наша сьогоднішня зустріч: ми працюватимемо творчо та злагоджено.
Завдання ваше:
а) проявляти активність, ініціативу на уроці;
б) зв’язно та лаконічно висловлюватись;
в) говорити по суті;
г) творчо і з фантазією працювати в парах;
д) цінувати робочий час уроку.
Отож, приступаємо до роботи.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя. Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нового розділу «Ідеї правлять світом: доба Просвітництва у країнах Західної Європи».
Згадаймо, що разом із епічними поемами Гомера, героїчним епосом, романом Сервантеса, повістю Екзюпері ми «подорожували у часі», долаючи багато країн, ставали свідками запеклої героїчної боротьби, романтичних пригод літературних героїв.
І хоча ці мандрівки ми здійснювали лише в уяві, нас не залишало відчуття реальності.
Ми продовжимо нашу мандрівку «океаном» зарубіжної літератури, але подорож ця буде іншого змісту з іншими літературними персонажами.
Сьогоднішній наш урок присвячений непересічній особистості ХVІІІ ст. Дж. Свіфту та його роману «Мандри Гуллівера».
! Відкрити тему уроку (1й слайд). Див. Додаток 1
Запис учнями теми уроку.
! Відкрити мету уроку (2й-4й слайди).
Оголошення мети уроку (Використання схеми «Знати. Вміти. Цінувати.») Див. Додаток 1.1 – 1.3
Повідомлення завдань уроку. Завдання буде:
1. Працюючи у парах:
а) визначити із джерел грані особистості та провідні риси вдачі Дж. Свіфта;
б) презентувати результати своєї дослідницької роботи;
в) створити ОС 1 «Грані особистості ДЖ. Свіфта», ОС 2 Асоціативний кущ «Провідні риси вдачі Дж. Свіфта».
2. Провівши обговорення окремих епізодів, в яких мова йде про життя в Ліліпутії, створити схему «Парадокси Ліліпутії».
3. З’ясувати роль сатири, літоти та алегорії в романі.
4. Визначити тему, ідею твору.
5. Сформулювати власне уявлення про особистість Дж. Свіфта у формі сенкану.
ІV. Сприйняття теми уроку.
! Відкрити портрет Дж. Свіфта (5й слайд). Див. Додаток 1.4
Ознайомлення учнів із портретом письменника.
Слово вчителя. Джонатан Свіфт був розумною, освіченою людиною свого часу, мав приємну зовнішність. Сучасник письменника так змалював його: «Надзвичайна енергія світиться в кожній рисі його правильного, красивого обличчя. Вигин губ, кривизна ліній, що окреслюють підборіддя та ніздрі, проведені різко… Проникливі голубі очі, що дивляться з-під густих брів… Трохи підняті догори куточки рота – ознака тонкого гумору, живої дотепності, але в обличчі немає й сліду супокою.»
Продовжити знайомство з письменником пропоную у формі дослідницької діяльності у групах.
Робота над визначенням граней особистості та провідних рис вдачі Дж. Свіфта.
Організація діяльності в групах
а) розділити учнів класу на 6 груп;
б) роздати групам картки-джерела № 1 дослідницького характеру. Див. Додаток 2;
в) провести інструктаж.
Дослідницька робота в групах (до 5 хв.)
Із карток № 1:
а) визначення граней особистості письменника. (Студент. Секретар. Журналіст. Священик. Політик. Письменник.);
б) з’ясування рис вдачі митця. (Здібний. Допитливий. Самостійний. Незалежний. Обдарований. Працьовитий. Відповідальний. Талановитий. Дотепний. Гнівний. Безжальний. Добросовісний. Правдивий. Волелюбний.)
Презентація роботи груп.
У процесі презентації результатів діяльності груп робота над створенням ОС 1 «Грані особистості Дж. Свіфта», ОС 2 «Провідні риси вдачі митця» (на дошці).
! Відкрити ОС 1, ОС 2 (6й, 7й слайд). Див. Додаток 1.5 – 1.6
Узагальнення проведеної роботи
Дж. Свіфт – багатогранна непересічна особистість ХVІІІ ст., йому притаманні найкращі риси людського характеру. Він здібний і допитливий, обдарований, талановитий, дотепний та безжальний до недоліків і вад суспільства, правдивий, волелюбний і незалежний.
Найбільший скарб, який Свіфт залишив нащадкам – книги, що стали найкращою сповіддю його непохитної душі.
Повідомлення підготовлених учнів.
Історія створення роману «Мандри Гуллівера». Див. Додаток 3
Слово вчителя. Пропоную ознайомитися з маршрутом мандрів Лемюеля Гуллівера за допомогою карти та підготовленим до неї коментарем, а також дізнатися, якою є будова роману «Мандри Гуллівера».
! Відкрити карту мандрів (8й слайд). Див. Додаток 1.7.
Інформація-коментар до карти мандрів Гуллівера. Див. Додаток 4
Слово вчителя. Спробувати уявити одну із таких неймовірних ситуацій, у яку міг потрапити Гуллівер під час свого першого візиту до Ліліпутії нам допоможуть юні актори-початківці.
Діалог Лемюеля Гуллівера та імператора Ліліпутії. Див. Додаток 5
Слово вчителя. Для того, щоб з’ясувати, яким насправді було життя мешканців Ліліпутії, наскільки справедливими були закони вигаданої країни, до якої потрапив Гуллівер, проведемо вибіркове обговорення й аналіз ключових епізодів розділів ІІ-ІV, VІ.
Підсумок перших 30 хвилин
Другі 30 хвилин
Вибіркове обговорення епізодів ІІ-ІV та VІ розділів роману, в яких простежується сатиричне зображення державного устрою, законів, звичаїв, рівня розвитку науки та освіти Ліліпутії.
А Здобуття високих посад та державних нагород. (розд. ІІІ ст. 26 -27)
! Відкрити ілюстрацію «Канатні танцюристи» (9й слайд). Див. Додаток 1.8
- Який із епізодів роману відображає ця ілюстрація? (Яким чином можна здобути високу посаду при дворі.)
- Розкажіть, як у Ліліпутії можна було зробити кар’єру? (Головне – вміння танцювати на канаті.)
- Що ви можете сказати про людські якості «кандидатів» - майбутніх урядовців? (Вони бездарні та лицемірні.)
! Відкрити ілюстрацію «Заслуги перед державою» (10й слайд). Див. Додаток 1.9
- Який епізод допомагає пригадати наступна ілюстрація? (За що можна отримати державні нагороди.)
- За які заслуги нагороджує король своїх підданих? (За спритність та вміння пролазити під палицею, тобто за те, що ніяк не може слугувати показником таланту будь-якої людини, тим паче державного діяча.)
- Які людські вади засуджує автор, зображуючи «розваги» при дворі? (Кар’єризм, підлабузництво, підступність, лицемірство.)
Б Стан ведення внутрішньої та зовнішньої політики (розд. ІV - V ст. 27 – 28; 30).
! Відкрити ілюстрацію «Внутрішня і зовнішня політика» (11й слайд). Див. Додаток 1.10
- Які події Ліліпутії допомагає пригадати ця ілюстрація? (Проблеми внутрішньої та зовнішньої політики.)
- Які партії існують у ліліпутів? (Тремексенів – прибічники високих підборів та слемексенів – прибічники низьких підборів.)
- У чому причина їхніх ідейних непорозумінь? (Різниця їхніх політичних поглядів зумовлена тільки висотою підборів.)
- Які взаємини Ліліпутії з іншими державами? (Ліліпутія воює проти сусідньої держави – Блефуску. Інших країн вона просто не визнає.)
В Дотримання законів та правосуддя (розд. VІ ст. 32).
! Відкрити ілюстрацію «Правосуддя та справедливість законів Ліліпутії» (12й слайд). Див. Додаток 1.11
- Який епізод твору допомагає пригадати ця ілюстрація? (Вона стосується законів та судочинства Ліліпутії.)
- Як у Ліліпутії забезпечувалося дотримання законів? (Страх покарання змушував ліліпутів дотримуватися законів.)
- Як зображувалося правосуддя у ліліпутів? (У вигляді жінки із шістьма очима, у правій руці якої – розв’язаний мішок золота, а в лівій – меч, що карає.)
- Порівняйте з давньогрецькою богинею Фемідою, що зображувалася із зав’язаними очима (як символ безсторонності) та терезами в руці (щоб зважувати вчинки). (Це свідчить про те, що правосуддя у ліліпутів «зряче», але судить досить дивно: хто більше заплатить, той і виграє. Хабарництво, корупція, корисливість.)
Г Рівень розвитку освіти та науки; звичаї (розд. ІІ ст. 22 - 24).
! Відкрити ілюстрацію «Рівень освіти та науки» (13й слайд). Див. Додаток 1.12
- Думаю, що цей малюнок допоможе згадати усі три ключові епізоди. Зазначте їхній зміст. (На цьому малюнку відображено рівень розвитку науки та освіти Ліліпутії, своєрідність її звичаїв.)
- Давайте пригадаємо, якими були наука та освіта Ліліпутії?
- У чому полягає особливість звичаїв цієї країни?
- Чи відповідають звичним уявленням подібні явища?
- Чи можна вважати нормальним державний устрій Ліліпутії?
Узагальнення обговорення
На перший погляд здається, що Гуллівер потрапив до нормальної цивілізованої країни, у якій існує порядок і благополуччя. Однак, проаналізувавши закони та звичаї, державний устрій, рівень науки та освіти, розуміємо, що все існуюче в цій країні не відповідає традиційним уявленням. Такі явища називаються парадоксальними.
Словникова робота
! Відкрити (14й слайд). Див. Додаток 1.13
Парадокс (грецьк. рaradoxon – несподіваний, дивовижний; той, що суперечить здоровому глузду) – явище, яке не відповідає звичним загальним уявленням людей.
Складання схеми «Парадокси Ліліпутії».
- Зазначте такі явища із життя Ліліпутії, які, на ваш погляд, є дивними і не відповідають здоровому глузду.
! Відкрити ОС 3 «Парадокси Ліліпутії (15й слайд). Див. Додаток 1.14
Робота над усвідомленням ролі сатири, літоти, алегорії в романі.
- Які прийоми використовує автор, зображуючи життя в Ліліпутії? (Сатиру, алегорію, літоту.)
Словникова робота
! Відкрити (16й слайд). Див. Додаток 1.15
- Яку мету переслідує письменник, змальовуючи парадокси Ліліпутії? (Піддати гострому нищівному висміюванню людські недоліки та суспільні вади Ліліпутії.)
- Чому мешканців країни, до якої потрапив Гуллівер, Свіфт зобразив маленькими на зріст? (Щоб ще й принизити та образити. Він сподівається, якщо люди образяться, то спробують позбутися усього ганебного у своєму житті, прагнутимуть стати кращими.)
- Вдаючись до алегорії, життя, державний устрій, закони та звичаї якої сучасної йому країни письменник зобразив насправді? (Англії.)
Узагальнення проведеної роботи.
Дж. Свіфт засобами сатири й алегорії викриває порядки Англії ХVІІІ ст. Ліліпутія – це Англія в мініатюрі з усіма проблемами й негараздами її політичного життя, державного устрою, законодавства та судочинства. Письменник намагається змусити англійців замислитися та змінити своє життя.
Підсумок других 30 хвилин
Треті 30 хвилин
V. Формування і вдосконалення вмінь та навичок.
Організація учнів для виконання завдань творчо-узагальнюючого змісту в парах. Див. Додаток 6
Провести інструктаж.
Пари, що отримали картки № 2
Пари, що отримали картки № 3.
Робота в парах.
Презентація діяльності в парах.
Робота над усвідомленням теми, ідеї твору.
«Мозковий штурм»: за допомогою інтерактивного методу визначити тему, ідею твору.
! Відкрити тему роману (17й слайд). Див. Додаток 1.16
Тема – викриття недоліків та вад англійської дійсності ХVІІІ ст. через зображення життя мешканців Ліліпутії з її недосконалим суспільством, державним устроєм, законами та звичаями.
! Відкрити ідею роману (18й слайд). Див. Додаток 1.17
Ідея – гнівне висміювання та засудження недоліків і вад англійського суспільства, державного устрою, законів та звичаїв; автор закликає прагнути досконалості у стосунках між суспільством і державою, працювати на благо народу, країни.
VІ. Закріплення знань, умінь, навичок.
Бесіда
Складання сенкану.
Пропоную сформулювати власне уявлення про особистість Дж. Свіфта у формі сенкану.
! Відкрити завдання сенкану, згодом - результат (19й слайд). Див. Додаток 1.18
Завдання сенкану. Яким постає перед нами Джонатан Свіфт.
VІІ. Підведення підсумків уроку.
1. Слово вчителя. Звичайно, проблеми, порушені Свіфтом у романі, складні, багато з них, на жаль, залишаються не розв’язаними і донині. І заслуга Свіфта полягає в тому, що він намагається просвітити сучасників, змушує замислитися над проблемами буття нащадків.
Більшість людей хоче залишитися там, де вони є, але ті, хто прагне кращого – рухаються вперед. Прагнув кращого, але не для себе, для людства і Джонатан Свіфт. Якби письменник захотів розбагатіти, зробити кар’єру, він би, безумовно, досяг мети. Але мета у нього була іншою. «Єдина моя мета – благо суспільства».
2. Мотивація оцінок.
VІІІ. Повідомлення домашнього завдання.
! Відкрити домашнє завдання (20й слайд). Див. Додаток 1.19
Література
1