7 квітня о 18:00Вебінар: Інтернет-середовище для професійного розвитку вчителів математики

Урок "Джерела енергії на Землі". Навколишній світ. 5 клас.

Про матеріал

Матеріал розрахований на вчителів, що викладають Курс «НАВКОЛИШНІЙ СВІТ» у 5-х класах за науково-педагогічним проектом «Росток».

Урок "Джерела енергії на Землі". Навколишній світ. 5 клас.

У 5 класі курс “Навколишній світ” має назву “Першооснови природи Землі” і базується на елементарних знаннях з фізики, астрономії, хімії, біології, екології.

Даний урок розглядається при вивченні розділу "Макросвіт".

Перегляд файлу

Тема:  Джерела енергії на Землі.

Відновлювані та не відновлювані джерела енергії.

Мета:     -    пояснити які джерела енергії існують на планеті Земля;

  • розвивати логічне мислення, вміння робити висновки; формувати вміння працювати з додатковою літературою;
  • виховувати матеріалістичний світогляд учнів, бережне ставлення до Землі.

Тип уроку: урок отримання нових знань.

Методи і форми роботи: бесіда, робота з підручником, розповідь вчителя.

 

Обладнання:  підручники з навколишнього світу, науково-популярна література, творчі роботи учнів, презентація «Джерела енергії».

 

Основні терміни і поняття: деревина, вугілля, торф, нафта, природний газ.

 

План уроку

  1.     Активізація знань учнів.
  • Що таке сонячна енергія?
  • Як раніше використовували сонячну енергію?

II  Вивчення нового матеріалу. ,

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  2. Розповідь вчителя про земні джерела енергії.

Мільйони років у надрах Землі тривав процес розкладання решток тварин і рослин, що колись переробили і зберегли сонячну енергію. У результаті утворилися такі не поновлювані джерела енергії, як нафта, вугілля, природний газ, торф, запаси котрих досить обмежені, рано чи пізно вони будуть вичерпані. Використання не поновлюваних джерел енергії завдає великої шкоди природі.

В той же час у широкому розумінні ці джерела енергії теж поновлювані, але не за мірками тривалості життя людини, оскільки процес їхнього утворення вимагає сотень мільйонів років, а їхнє використання проходить набагато швидше.

 Земні джерела енергії:

  1. деревина (найперше джерело сонячної енергії);
  2. вугілля (величезні запаси енергії сконцентровані в вугіллі): кам’яне вугілля, буре вугілля;
  3. торф (рослинні залишки спресовуються без доступу повітря і поступово перетворюються на торф);
  4. нафта (це продукт розпаду нижчих рослинних та тваринних організмів, що існували в морях і океанах сотні мільйони років тому, гинучи вони формували відкладення на глибинах від 30 метрів до 8 кілометрів);
  5. природний газ (утворився в надрах Землі з решток рослин і дрібних тварин, складається переважно з метану (95-98 % CH4)).

Розкладання відмерлої багатоклітинної рослинності, яке відбувається в товщі Землі в заболочених місцях, де шар води перешкоджає вільному доступу повітря, призводить до утворення темно-бурої маси торфу, в якому трапляються залишки рослин, що не розклалися (листя, стебла). В подальшому, під дією тиску, температури і мікроорганізмів торф’яна маса перетворюється на буре вугілля. Продуктами наступних стадій перетворення бурого вугілля є кам’яне вугілля й антрацит.

  1. Робота з підручником. Виконання завдання 1 (с.17 підручника).
  2. Обговорення й конспектування з поясненням відповіді на запитання «Куди витрачається сонячна енергія?»:
  1. частина повертається в космічний простір;
  2. частина витрачається на земні процеси (розвиток життя, його підтримання, нагрівання планети);
  3. частка запасається в надрах Землі;
  4. частина використовується людиною (робота заводів, фабрик, транспорт, зв’язок та інше).
    1. Виконання завдань 2,3 (с.18).

III Узагальнення.   Робота з підручником. Виконання завдань 4,5 (с.19).

Висновок:  джерела енергії: нафта, вугілля, природний газ, торф, запаси котрих досить обмежені, рано чи пізно вони будуть вичерпані. Використання не поновлюваних джерел енергії завдає великої шкоди природі. В той же час у широкому розумінні ці джерела енергії теж поновлювані, але не за мірками тривалості життя людини, оскільки процес їхнього утворення вимагає сотень мільйонів років, а їхнє використання проходить набагато швидше.

 

Домашнє завдання: опрацювати § 1.2 с.17-19, за бажанням підготувати

повідомлення/плакат/ кросворд або презентацію «Відновлювані та

не відновлювані джерела енергії».

 

docx
Додано
5 липня 2018
Переглядів
494
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку