Урок "Джон Кітс «Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші, його ідея."

Про матеріал
Тема: Джон Кітс «Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші, його ідея. Мета: познайомитись з творчістю відомого англійського письменника Джона Кітса; розвивати навички виразного читання та початкового аналізу поезії; сприяти усвідомленню понять «вірш», «пейзаж», «тема» та «ідея» твору, «епітет», «метафора», «уособлення»; формувати естетичні смаки і творчі здібності; виховувати вдумливого читача. Обладнання: підручник, портрет Дж. Кітса, презентація, проектор, інтерактивна дошка, картки із завданням. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Епіграф: “ Природа не храм, а майстерня, і людина в ній працівник. ” І. С. Тургенєв
Перегляд файлу

Тема: Джон Кітс «Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші,

           його ідея.

Мета: познайомитись з творчістю відомого англійського письменника Джона Кітса; розвивати навички виразного читання та початкового аналізу поезії; сприяти усвідомленню понять «вірш», «пейзаж», «тема» та «ідея» твору, «епітет», «метафора», «уособлення»; формувати естетичні смаки і творчі здібності; виховувати вдумливого читача.

Обладнання: підручник, портрет Дж. Кітса, презентація, проектор, інтерактивна дошка,

                         картки із завданням.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Епіграф:  “ Природа не храм, а майстерня,
і людина в ній працівник. ”
І. С. Тургенєв

 

Хід уроку

І. Оголошення теми, мети, завдань уроку. (слайд 1,2)

    Релаксаційна вправа «Доторкнися до зірок»

Звучить повільна музика.

- Станьте зручніше і заплющіть очі. Уявіть собі , що перед вами нічне зоряне небо, на якому багато зірок. Кожен виберіть собі найяскравішу зірку. Уявіть, що ця зірка – гарна оцінка, яку б ви хотіли отримати, вдала відповідь на уроці, це ваша найзаповітніша мрія. Тепер простягніть руки до неба, щоб доторкнутися до своєї зірки. Намагайтеся з усіх сил! Ви обов’язково зможете дістати свою зірку. Зніміть її з неба , покладіть її перед собою , а тепер розплющіть очі. Подивіться на свою диво – зірочку. Нехай вона подарує вам натхнення, наснагу і зігріє своїм теплом.

  II. Актуалізація опорних знань.

  1. Притча про щастя. (слайд 4)
  2. Вправа «Асоціативний кущ» (слад 5)
  3. Робота з епіграфом. (слайд 6,7)
  4. III. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель .Сьогодні на уроці ми ознайомимося з віршем «Про коника та цвіркуна» англійського поета Джона Кітса (слайд 1). Будемо вчитися у поета, як потрібно серцем відчувати красу природи, бачити в малому велике, прекрасне - у звичайнісінькому.

    У Лондоні є тихі куточки, про які знають лише справжні англійці. Ці місця пов'язані з життям і творчістю митців. У північній частині Лондона знаходиться Будинок-музей видатного англійського поета Джона Кітса. Тут усе залишилося майже так, як було за життя митця: картини, книжки, рукописи... Сюди приходять ті, для кого поезія є не просто друкованими рядками в книжці, а живильним джерелом для серця. Як і 200 років тому, нині в будинку Дж. Кітса його шанувальники читають вірші, слухають музику, говорять про красу й людські почуття, які може увічнити тільки мистецтво.

     Джон Кітс прийшов у літературу на початку XIX ст., коли тех­нічний прогрес уже не можна було спинити, суспільство стрімко розвивалося, а міста зростали за рахунок нових виробництв. Гро­ші, прибутки, кар'єра надто цікавили сучасників Дж. Кітса, а він понад усе цінував світ природи та краси. Як писав його близький друг худож­ник Джозеф Северн, «Кітс протиставив брутальній і прагматичній сучасності, що набирала залізних обертів, чисте, як кришталь, слово». Це «кришталеве» слово поета тихим дзвоном дійшло з гли­бини віків і до нас.

       Джон Кітс був тим, хто не просто слухав, а дослухався до ти­хого плину води, шелесту трав і квітів, усіх звуків природи. Він не просто дивився, а вдивлявся в ті невловимі зміни, що повсякчас відбуваються в природному світі. Кітс став натхненним співцем великої, неповторної та різнобарвної картини природи.

Його ім'я ставлять поруч з іменами інших видатних англійських поетів — Джорджа Гордона Байрона й Персі Біші Шеллі. Хоча життя Кітса було коротким, а написав він не так багато поетичних творів, але й того, що поет зробив у літературі, виста­чило, щоб ним захоплювався О. Пушкін і щоб Дж. Байрон сказав про нього: «...він справді обіцяв дещо велике». До цього можна тільки додати, що Дж. Кітс не тільки «обіцяв», але й виконав «обіцяне». У його поетичних творах ми бачимо красу вічно живої природи й чуємо, як вона розмовляє з нами на різні голоси...

ІV. Робота над темою уроку.

1. Відомості про поета.

Лише 26 років, коротких, нелегких 26 років прожив Джон Кітс (1795-1821). Народився він 31 жовтня 1795 року в Лондоні в сімї конюха , який згодом став господарем великого кінського двору. У підлітковому віці втратив батька та матір (батько трагічно загинув, а мати померла від сухот). Невдовзі за ними відійшли в інший світ і старший та молодший брати.

Хоча й були опікуни, Джонові довелося рано залишити школу й заробляти на прожиття.

Джон чотири роки був учнем лікаря, працював у лікарні, але мріяв лише про літературу. З шкільної парти писав вірші. Перша збірка його поезій «Вірші» присвячена природі. Це були наче пейзажні замальовки: річки, ліси, луки, квіти, а над ними в'ються метелики, бджоли, а в небі - жайворонки, ластівки. Лише 5 років творчої діяльності, а які неперевершені вірші залишив нам у спадок цей дивний поет! Помер Джон Кітс 24 лютого 1821 року.

На його надгробній плиті зображена розбита ліра, викарбовано рядки: « Тут похований той, чиє ім’я написане водою…».

Чому саме водою? Напевно, тому що вода втілювала для нього вічний рух природи, яка ніколи не повторює своїх форм, постійно змінюється й вражає своїми змінами…

  1. Бесіда.

- Яким було життя Дж. Кітса?

- Чим із дитинства захоплювався Дж. Кітс?

3. Словникова робота.

    1) Гра «Дишифрувальник» (додаток 1,2).

    2) Завдання: знайти в підручнику і записати до зошитів визначення до розшифрованих понять.

   4.Робота з текстом вірша «Про коника та цвіркуна».

   Учитель читає вірш, супроводжуючи слайдами.

   5.Словникова робота

Коник –комаха, яка здатна стрибати (рос.кузнечик);

(розповідь учнів, що вони знають про коника)

Цвіркун – різновид коника, часто живе в людській оселі;

(розповідь учнів, що вони знають про цвіркуна)

Частоколи –огорожі;

Стерня –залишки стебел і корінців після скошування зернових;

Стодола- господарське приміщення  для зберігання врожаю (снопів, сіна, полови, зерна;

Доли –долини, простір;

Сіножать – місце, відведене для косіння трави на сіно.

Фізкультхвилинка

Крильця пташки розправляють, (Руки розвести в боки)

Їх до сонця піднімають. (Руки вгору, потягнутись)

Потім можна політати (Покрутитися, рухи руками вгору та вниз)

І комашок поганяти.

На галявину злетілись, (присіли)

Там зернят вони наїлись.

Потім знову полетіли. (Рухи руками вгору та вниз)

У гніздечко хутко сіли (Сісти на місця)

6. Аналіз розуміння змісту вірша. (Учні читають вірш спочатку мовчки, а потім вголос. )

- Перечитайте мовчки ще раз вірш.

Відповіді на запитання:

-  Назвіть пори року,зображені у творі.

Доведіть це цитатами з тексту

 - На скільки частин ми можемо умовно поділити вірш? Чому? (На дві; картини літа у першій частині і зими – у другій)

- Доведіть, що у першій частині показано картину спекотного літнього полудня. («опівдні», навіть «птахи мовчать серед гілок», коник ховається «у

затінку стебла або стодоли)

- Який образ у першій частині вірша виступає на передній план?

Аргументуйте відповідь. (Це образ коника, чий голос лунає навіть тоді, коли усе живе завмерло, втомившись від спеки; своїм співом він немов нагадує, що життя не припиняється ні на мить).  

- Доведіть рядками із тексту, що у другій частині показана картина суворої зими. («…зима в мовчання крижане усе заковує», тут все замовкає, мороз створив тишу, але природа живе, вона має свої голоси).

- Кому більше уваги приділяє автор - Цвіркуну чи Конику?

  • Ким він більше милується?

-  Якими рисами наділяє автор Коника, а якими - Цвіркуна?

Характеристика дійових осіб. У вірші є два літературні персонажі - Коник і Цвіркун. Порівнюючи опис цих літературних героїв, поміркуйте, хто з них головніший?    ( Коник)

- Кому ви більше симпатизуєте - Конику чи Цвіркуну?

Учитель. Коник і Цвіркун ніби двійники, але Коник - це головний персонаж вірша. Чому?

      Вправа «Впізнай героя» (слайд 15)

V. Закріплення.

1. Словникова робота (додаток 3,4)

Тема - узагальнена основа змісту художнього твору, те, про що в цілому йдеться в ньому.

Ідея - голов­на думка, що служить узагальненим вираженням змісту всього твору й містить у собі оцінку зображених у ньому життєвих явищ.

 

2. Висновок. Таким чином цвіркун і коник утворюють композиційне коло, підтверджуючи думку автора про вічний рух життя.

-  В яких рядках звучить головна  думка твору? («поезія землі не вмре ніколи», «поезія землі не оніміє»).

- Як ви зрозуміли ці слова? (Природа завжди жива)

 

3. Заключне слово вчителя (слайд 17, 18).

      VІ. Домашнє завдання.

Підготуватися до виразного читання вірша Джона Кітса «Про коника і цвіркуна».

Вивчити вірш напам'ять (за бажанням)

Творче: Створити ілюстрацію до вірша  Джона   Кітса .

Додаток.

 

  1. 3, 12, 21, 29
  2. 20, 7, 14, 10, 1, 9
  3. 23, 7, 17, 1
  4. 12, 6, 7, 33

 

docx
Додано
5 травня 2020
Переглядів
2311
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку