ТЕМА УРОКУ: Емма АНДІЄВСЬКА. «Казка про яян». Добро й любов до світу. Порушення питань моралі, дружби, сили слова. Прихований повчальний зміст твору. Принципи толерантного ставлення до інших, прагнення гармонії зі світом. ТЛ: притча.
Мета уроку:
- навчити учнів виразно і вдумливо читати казку-притчу, коментувати її; знаходити й пояснювати фантастичні елементи в ній; висловлювати судження про важливість проблем, порушених у «Казці про яян» ; знаходити аналогії в повсякденному житті (формування предметних компетентностей),
- аналізувати життєві ситуації з погляду гуманізму, толерантного ставлення до людей; висловлювати власне розуміння ілюстрацій письменниці; інтерпретувати образи казки (формування ключових компетентностей).
Цілі уроку:
– учні знатимуть зміст, тему, ідею «Казки про яян», визначення літературознавчих термінів : алегорія, казка, притча,
–учні вмітимуть розкривати прихований зміст образів.
Тип уроку : урок засвоєння нових знань.
Обладнання : світлини, на яких зображена Е.Андієвська, її ілюстрації до притч, комп’ютер, медіапроєктор.
Методи, прийоми і форми роботи : прийом «Перевтілення», метод «Мікрофон», метод «Шість тямущих капелюшків», вправи «Павутина», «Сходинки духовного зростання», бесіда, фрейм, дослідження твору під мікроскопом, інтелектуальна дуель, рефлексія. Столи в класі можна розставити у вигляді сонячних промінчиків.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I.ОРГАНІЗАЦІЙНО-МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП
Слово вчителя. В.Симоненко писав :
МИ– НЕ БЕЗЛІЧ СТАНДАРТНИХ «Я»,
А БЕЗЛІЧ ВСЕСВІТІВ РІЗНИХ!
Назвіть свою визначальну рису характеру.( Діти називають: «Я мрійник», «Я романтик», «Я інтелектуал» тощо).
ІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ.
Слово вчителя. І саме зараз здійснимо мандрівку до країни, де живуть незвичайні, вигадані істоти, які люблять лише себе. У цій державі , гадаю, час від часу опиняється кожен із нас. Під час подорожі ми шукатимемо відповіді на багато запитань, одне із яких : « Чи живуть у наших серцях яяни? »
Вправа «Павутина». Учням потрібно визначити мету уроку, поєднавши розірвані частини речення.
Отже,
Реалізувати мету допоможе метод « 6 тямущих капелюшків»: 6 кольорів –6 моделей мислення:
Слово вчителя: Саме в яскравих кольорах виявляє себе мисткиня Емма Андієвська.
«Мікрофон» .Чи можете ви , глянувши на полотна, охарактеризувати їх автора? (Так, це неординарна особистість, яка перетворює реальні предмети на щось химерне. Вона сприймає світ по-своєму, незвичайно, небуденно. Е.Андієвська - майстер глибоких емоцій як у малярстві, так і у слові. Вона спонукає шукати те, що знаходиться за межами видимого, уміє побачити велике в малому.)
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Прийом «Перевтілення». Учень від імені пастушка розповідає про те, що трапилося з ним.
« Я–ПАСТУШОК…»
Після прослуховування творчого переказу, учні
розповідають про емоції (радість, сум, розчарування тощо), які
пережили. ( Когось переповнюватиме захоплення, хтось захотів побувати у
цій загадковій місцевості. Можливо, будуть такі учні, які злякаються,
опинившись у країні, де тебе не бачать і не чують. А дехто відчує радість
від того, що ніхто не набридає надокучливими запитаннями).
«Мікрофон».
–Як ви гадаєте, чому лише старий звернув увагу на козопаса?
– Чим поведінка пастушка відрізнялася від яян?
« Щоденник подвійних нотаток». Добре було б диференціювати завдання: 1ряд виписує цитати до характеристики образу яянина, 2 ряд – старого чоловіка, 3 ряд- пастушка.
Цитата з тексту |
Мої міркування |
|
|
|
|
|
|
Діти роблять висновок, що яяни - егоїсти, духовно незрячі, дідусь самотній, пасивний , байдужий. Пастушок людяний, гуманний.
Бесіда:
–Чи можна назвати образи пастушка , яянина, старого алегоричними?
Чому? (Алегорія– образний вислів, у якому абстрактне поняття передається за допомогою конкретного образу.)
З’ясувати суть алегоричних образів вежі , брами, числа сім можна за допомогою фреймів.
« Методика одного речення». Охарактеризувати за допомогою чорного капелюшка духовний світ героїв.
(Духовний світ яян - провалля духовне, тож і вони мізерні. Відповідно пастушку притаманна вели духу.)
Тест відвертості допоможе перевірити , які риси яян живуть у нашому серці. Потрібно поставити «+» або «-» навпроти кожного запитання.
Тест відвертості.
1.Ти вважаєш себе найкращим? (самозакоханість)
2.Ти щодня вимагаєш що-небудь у батьків? (егоїзм)
3.Тобі байдуже, що хочуть інші? ( байдужість)
4.Тобі не подобається ділитися з іншими? ( скупість )
5. Ти неохоче виконуєш обов’язки вдома і в школі? (лінь)
6.Тобі важко стерпіти образу? (нетерпимість)
Учні підраховують « +». Якщо їх більше, то переважають риси яян, якщо переважають «-», то все-таки домінують моральні чесноти. Діти роблять висновок, що від кожного із нас залежить, чи відкриється брама для прекрасного світу гармонійних стосунків.
Бесіда : –Як називається жанр твору, у якому в прихованій формі повчають читача? (притча). –Як називається твір, який аналізуємо? («Казка про яян»). Спробуємо визначити за допомогою білого капелюшка жанр твору.
Інтелектуальна дуель. Учень займає позицію біля однієї частини дошки і доводить, що прочитаний твір за жанром - казка, інший– з протилежного боку аргументує, що твір має ознаки притчі. Кожен підтверджує свою думку, апелюючи до тексту.
Учні роблять висновок, що твір Е.Андієвської за жанром–казка- притча, у якій прихована мораль: кожен із нас – творець своєї долі.
Слово вчителя. Е.Андієвська поставила кожного із нас перед вибором: стати самозакоханим егоїстом без душі, без роду, без повноцінного життя –яянином. Чи все-таки відкритися світові, полюбити його- і тоді серце людини спалахне яскравим світлом. Ось і час сонячного капелюха– оптимізму, позитиву. Скориставшись його енергією, діти записують на білих аркушах, що потрібно робити, щоб не опинитися в духовному проваллі, а стати людиною із сонячним серцем.
«Сходинки духовного зростання».
Побажання учителя : Тож, діти, розвивайтеся духовно. Хай ваші серця випромінюють світло позитивних вчинків.
ІV.РЕФЛЕКСІЙНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП.
«Рефлексія». Чи досягли поставленої мети? Які уроки казки-притчі засвоїли?
Самооцінювання «Сходинки успіху».
V.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: написати есе «Чи живе в моєму серці яянин?».
Зображення взяті з Інтернет-джерел, зокрема таких сайтів:
1