Урок "Е. Хемінгуей. "Старий і море". Філософсько-символічний сенс сюжету.Оспівування мужності, волі, героїзму буденного життя людини"

Про матеріал
У розробці уроку подано детальний аналіз повісті Е. Хемінгуея "Старий і море". Визначено символіку твору, його підтекст та провідний мотив.
Перегляд файлу

Тема: Е. Хемінгуей. « Старий і море». Філософсько – символічний сенс

          сюжету. Оспівування мужності, волі, героїзму буденного життя

          людини. 

 

Мета: познайомити учнів з термінами « лейтмотив» і « підтекст»;

          організувати аналіз повісті – притчі, з’ясувати її філософсько –

          символічний смисл; сприяти розумінню учнями суті природних явищ

          як живих і невичерпних у своїй невимовній красі та неповторності, але

          водночас байдужих і жорстоких до людини.

 

Обладнання: портрет Е. Хемінгуея; текст повісті « Старий і море»;

                       ілюстративний матеріал із зображенням моря.

 

Епіграф: « Я намагався дати справжнього старика і справжнього

                            хлопчика, справжнє море і справжню рибу, і справжніх акул.

                            І якщо мені вдалося це зробити достатньо добре і правдиво,

                            вони, звичайно, можуть бути розтлумачені по-різному».

                                                                                     Е. Хемінгуей

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їх основі умінь та

                    навичок.

 

Хід уроку:

 

Слово вчителя. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

 

Словникова робота. Ознайомлення з термінами « лейтмотив» і « підтекст».

 

Лейтмотив – ведучий мотив, панівний настрій, образ, іноді художня

                         виразна деталь.

                         Цей термін використовують для визначення основної думки

                         твору, а також для характеристики героя, конкретної ситуації.

 

Підтекст – прихований зміст висловлювання.

 

Коментар вчителя: все це необхідно, так як ми будемо аналізувати багато різних лейтмотивів і повинні прийти до основного пафосу повісті « Старий і море».

 

Аналіз повісті Е. Хемінгуея « Старий і море».

1. Що означають слова « старик» і « старий»? Чому перекладач використав слово « старий»?

( Старий – людина, яка прожила довге життя.

  Старик – людина, яка має досвід у чомусь).

 

2. Що означає слово « море»?

( Море – частина океану.

  Море – життєйське море).

 

3. Ці два слова з’єднані сполучником « і ». Що це означає?

( Діти дають різні відповіді).

 

Схематичне зображення повісті:

 

Старий ------------------------------------------------------------- Море

               Протистояння людини життєвим обставинам

 

4. Чому у творі так мало головних героїв?

( Автор зосереджує увагу читача на одній людині, показуючи її здатність вижити у певних умовах).

 

5. Яке місце займає старий Сантьяго серед рибалок, людей на терасі?

 

6. Знайдіть портретну характеристику героя. Простежте, як письменник змальовує його залежно від ситуації.

( 1, 2, 4 абзаци початку повісті).

 

7. Що було у старого в молодості і що залишилося?

 

8. Що ми знаємо по його сім’ю?

( Нічого, крім того, що старий зняв зі стіни портрет дружини і зберігав його з чистою сорочкою).

    Чому автор підкреслює слово « чистою»?

 

9. Яке значення для старого мало море?

( Старий рибалка відчуває себе частиною моря, яке він знає і любить: « Та старий завжди думав про море, як про жінку, про живу істоту, що може подарувати велику ласку і позбавити її, а коли й чинить щось нерозважне, то лише тому, що така вже її вдача»).

 

10. Чи старий Сантьяго цілком відповідає своєму визначенню старої людини?

( Сантьяго, хоча і справді уже старий, та все ще « міцний горішок». Звик завжди давати собі раду сам. Без помічника упорався з тягарем, якому навряд чи дали б раду навіть декілька інших молодших чоловіків).

 

11. Як почувається у морі старик? ( слово « старий» тут недоречне).

( Він почувається дуже впевнено, тому що знає море, почуває себе частинкою природи).

 

12.Як він ставиться до мешканців моря?

( Він співчуває летючим рибам і ластівкам: « Чому їх створено такими маленькими і кволими?»; гігантським черепахам, серце яких б’ється кілька годин по тому, як їх заб’ють і розчинять. Навіть до риби, яку зловив і через яку стільки пережив, не відчуває ворожості, розмовляє, милується її красою, поважає за « розум і гідність». « Ніхто не вартий їсти цю рибину, що поводиться так розумно, з такою величезною гідністю»).

 

13. Чому старик так далеко зайшов у море?

( В першу чергу, його на це штовхає рибальська пристрасть, бажання довести те, що він ще чогось вартий. Він просто працює у морі, це справа його життя, традиція предків. Риба йому потрібна, щоб прогодуватися, щоб вижити).

 

14. У морі у старого з’являється думка про бейсбол. Що це означає?

( Сантьяго – прихильник бейсболу, у нього ж любить грати і хлопчик  Маноліно – найближча йому людина. Вони вдвох обожнюють мужнього бейсболіста Ді Маджіо, який грає краще за всіх і навіть з травмованою ногою перемагає. Щоб підтримати себе, він уявляє на своєму місці видатного спортсмена. І тому до крові порізаними руками вбиває акулу і не скоряється, коли замість неї з’являються нові і з’їдають здобич).

 

15. Чому Сантьяго не здається навіть у найкритичніший момент? Зачитати епізод.

( Тому що звик до боротьби, все своє життя він бореться: коли 84 дні не ловиться риба, коли повертається до убогої домівки, коли несе на човен свій латаний парус, мов прапор розбитої, але непереможеної армії).

 

16. Чи вважає себе старий Сантьяго переможцем?

( Так. Він сам формулює життєву позицію: « Людину можна знищити, а здолати неможливо»).

     Розкрийте зміст цього виразу.

 

17. Яке значення у повісті мають монологи?

( Старий контролює свій стан: « Зараз моя голова ясна…, але мені все одно треба поспати…»; заставляє себе зосередитись: « Не відволікайся! Думай про те, що робиш…»; заспокоює себе: « Краще забудь про страх і вір у свої сили»).

 

18.Коли старий починає говорити вголос?

( Коли в нього забрали хлопця. Висновок, який робить старий: « З хлопцем я майже не розмовляв, а сам з собою почав розмовляти»).

 

19. Яким видається старий з літака?

( Маленьким, незначним у порівнянні з людьми у літаку, які можуть купити все).

 

20. Яким повертається Сантьяго на берег?

( Старим, у значенні « змореним, нікчемним»).

21. Як жителі селища сприймають успіх і водночас поразку старого?

 

22. Чи вважаєте ви Сантьяго самотнім?

( Так, Сантьяго самотній, однак ця самотність особлива: суть її у тому, що життя – важка, складна річ, і долати труднощі людина змушена переважно самотужки. Правда, у нього є й залишається хлопчик, але цей дружній тендем доволі хиткий: тільки-но фортуна зрадила старого, батьки заборонили Маноло виходити в море на човні Сантьяго, який , у свою чергу, також увесь час намагається позбутися малого, бо звик давати собі раду сам).

 

23.Чому повість « Старий і море» називають притчею?

( Тому що за побутовим змістом прихований філософський зміст. Підтекст такий: це не старий веде боротьбу зі здобиччю, а людина стикається з життям).

 

Дослідницьке завдання: Визначити у тексті образи – символи.

 

Море – буття, сповнене випробувань, перемог і поразок.

Рибалка – сила, яка може протистояти усім негараздам.

Риба – доля людини, її вдача, сенс життя, знайти який можна тільки в запеклій боротьбі з власним безсиллям і навколишнім злом – акулами.

Самотність старого – загальна хвороба ХХ ст., коли люди відчужені один від одного.

Хлопчик – це надія на єднання поколінь, на мудрість світу.

Леви, що сняться рибалці, - символ сили і краси життя.

 

Д.З. Написати твір – мініатюру « Людина створена не для поразки. Людину можна знищити, а здолати неможливо».

1

 

doc
Додав(-ла)
Глушина Надія
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
25 лютого 2020
Переглядів
3926
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку