Розробка уроку "Традиційність і своєрідність вирішення проблеми «поет і натовп» у поезії «Альбатрос» Шарля Бодлера"

Про матеріал
Ознайомити учнів із змістом поезії «Альбатрос», показати роздуми автора про трагічний стан поета у суспільстві, боротьбу добра і зла, протиставлення високого і низького; естетичну привабливість поезії
Перегляд файлу

Тема уроку: Традиційність і своєрідність вирішення проблеми «поет і натовп»

                        в поезії «Альбатрос» Шарля Бодлера

 

Мета:  ознайомитися із змістом поезії «Альбатрос»,  показати роздуми автора

            про трагічний стан поета у суспільстві, боротьбу добра і зла,

            протиставлення високого і низького; естетичну привабливість поезії;

            розвивати навички сприйняття й аналізування поетичних творів;

            виховувати інтерес до поезії, естетичні смаки, критичне ставлення до

            людських вад.

 

Обладнання:  портрет письменника, ілюстрації до твору, поезія «Альбатрос» в

                        різних перекладах.

 

Тип уроку: урок – презентація.

                   У кожній людині кожної хвилини живуть одночасно два

                     поривання: одне – до Бога, друге – до сатани. Звернення до Бога –

                   це бажання піднятися, звернення до сатани – це «блаженство

                   падіння»

 Ш. Бодлер

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Доброго дня,  діти. Дуже рада вас бачити. В такий гарний день посміхніться один одному і побажайте успіху.

Розгортаємо зошити, записуємо сьогоднішню дату.

  1. Актуалізація опорних знань (СЛАЙД №1)
  1. Бесіда
  • Творчість якого письменника ми вивчаємо?
  • Як суспільство зустріло його поезію? Чому? (зустріло вороже, воно образилося, що Ш. Бодлер показав справжнє обличчя нації й людини взагалі)
  • До якої епохи належить творчість поета? (Ш. Бодлер увійшов в історію літератури як пізній романтик і зачинатель символізму)
  • Що нового започаткував у літературі поет? (створення творів на засадах модернізму)

(СЛАЙД № 2)

  1. Мотивація навчальної діяльності
  • Учитель: Шарль Бодлер був пізнім романтиком.
  • Улюблений образ романтиків – море.
  • Улюблена квітка – троянда?
  • Як з’єднати море і трояду? ( СЛАЙД №3)

Я хочу подарувати вам блакитну троянду. Пропоную на папері написати свою мрію. Прагніть до неї та обов’язково досягніть.  Голубий колір (блакитний) – колір істини і самовираження. Він несе мир, надію і спокій, сприяє ніжності і мрійливості, розслабляє і налаштовує на філософський лад, знімає емоційне навантаження.

 Ми продовжуємо вивчати творчість Шарля Бодлера. (СЛАЙДИ №4,5)

  1. Оголошення теми та мети уроку (записати в зошит)

Учитель. Тема поета і поезії, поета та суспільства хвилювала письменників різних епох. Не залишився байдужим і Шарль Бодлер. Адже із збірки «Квіти зла» ми бачимо поета нової формації, який не йшов за кимось, а вів поезію за собою. Він зазирнув у майбутнє, угадав новий тип героя, характерний для XXI ст.

                                            Епіграф (СЛАЙД №6)

У кожній людині кожної хвилини живуть одночасно два поривання: одне – до Бога, друге – до сатани. Звернення до Бога – це бажання піднятися, звернення до сатани – це «блаженство падіння».    Ш.Бодлер

 

Учитель Після знайомства із змістом твору ми повернемося до епіграфа та прокоментуємо його.

2.Словникова робота   (СЛАЙД № 7 )

Альбатрос – великий морський птах із розмахом крил до 4 м. (Записати в зошити)

3.Повідомлення учнів про птахів (альбатросів)  (СЛАЙД № 8)

Альбатроси або Альбатросові – родина морських птахів, широко поширених в Південному океані (води навколо Антарктиди) і в північній частині Тихого океану. Альбатроси вважаються одними з найкрупніших літаючих птахів, розмах крил досягає рекордної величини до 4 м. За кольором переважають чорні, білі й бурі альбатроси. Їм комфортно лише в повітрі. З 21 виду альбатросових 19 знаходяться під захистом як види, яким загрожує небезпека вимирання.

 

4.Валеохвилинка  ( включаю шум моря )

Закрийте очі. Уявіть, що ви плаваєте в морі: синява південного неба, тихий гомін хвиль. Ранок. Сонце м`яко торкається вашої шкіри крізь воду. Ви легко пірнаєте на малих хвилях: вгору – вниз, вгору – вниз. Відчуйте свободу, радість, бадьорість. Трохи морської води потрапляє вам до рота, і вам це подобається. Яка на смак морська вода? Відчуйте її. Це смак свободи, щастя, здоров’я, бадьорості. Пошліть любов морю. Прийміть від нього любов у відповідь. Повільно, не поспішаючи, кожен в своєму режимі відкривайте очі і повертайтесь до класу.

 

 5.Історія написання поезії «Альбатрос»

Вірш був написаний у 1842р. під час поїздки поета на острів Маврикій, куди направив його вітчим, щоб повернути його на путь істини. Бодлер, перебуваючи 10 місяців на кораблі під наглядом капітана, спостерігаючи за птахами, розмірковував над власною долею.

Поет писав твори рідною ( французькою ) мовою. Але всі вони перекладені різними мовами світу.

 (СЛАЙД №9) – переклад російською мовою ( відео ) 

1. Перекладачі поезій  Ш. Бодлера

Учитель. Перед вами поезія «Альбатрос» в перекладі різних авторів. Давайте озвучимо їх прізвища ( І.Драч,  М.Терещенко, Д.Павличко, В.Левик).

6.Виразне  читання поезії «Альбатрос» в перекладі І. Драча

 ( СЛАЙД № 10).

7.  Робота над змістом твору в перекладі Д. Павличка (СЛАЙД №11)

  • Якою є тема поезії?  (стосунки поета та натовпу)
  • З ким порівнює автор поета? (Альбатросом)   
  • Знайдіть в тексті та порівняйте описи альбатроса?
  • Який прийом використав автор? (Антитеза) 
  • Який художній засіб використав Бодлер при змалюванні    альбатроса? (Алегорію)
  •  Відшукайте в тексті слова, які характеризують моряків? Що вони символізують? (суспільство)

 

  • Які риси романтизму можна виділити в творі?

(Згідно з традиціями романтичної естетики альбатрос зображується як великий птах, який літає у високому просторі неба, вільний і недосяжний для земних істот. Ш. Бодлер стверджує високе призначення мистецтва – служити небесним (тобто божественним) ідеалам, нести дух волі, світло краси.)

  • Як у вірші поєдналися традиції романтизму і модернізму?

Вірші збірки мають двопланову структуру, де на передньому плані зображені предмети, конкретні явища, деталі за якими прихована ідея, абстракція, що перетворює конкретні образи на символи – духовність беззахисна перед грубою дійсністю, тому й гине, залишаючи пам'ять про високий злет. Риси модернізму – це наявність образів – символів, кольорова символіка, неполітичний перехід символу в настрій, настрою – в думку, думки – у почуття.

 

  • Які ще символи зустрічаємо у творі?

Альбатрос – поет;

Матроси – суспільство;

Висота, блакить – піднесені прагнення поета;

Небо – символ творчої волі;

Море – бурхливе життя.

Учитель. За символами криється справжня сутність творчої особистості та людства. Автор оспівує мистецтво й високі ідеали, що воно утверджує, прекрасне, якому воно служить. А прекрасне – вічне.

8. Композиція твору (СЛАЙД № 12)

- Що ви можете сказати про композицію твору? (поезія побудована на

протиставленні земного і небесного; широкого, безмежного простору неба й замкнутого простору корабля; поета і натовпу)

- Завдяки чому досягається композиційна єдність вірша? (за допомогою центрального образу - альбатроса)

9. Роль останньої строфи поезії. (СЛАЙД №13)

- У якій частині криється ідея твору? (у заключній ). Автор замість слова альбатрос вживає – поет. Альбатрос, будучи  вільним створінням  природи, може раптово загинути. А митець перевершує природу, бо завжди залишається вільним у світі уяви. Слово поета – його зброя, за допомогою слова може подолати любу висоту!

10. Епіграф. (повторно) (СЛАЙД № 14)

11. «Мікрофон». (СЛАЙД № 15)

Чи може і повинна людина контролювати свої плотські бажання? Вчинки?

12. Актуальність поезії  (СЛАЙД №16 )

Прокоментуй  цитату:

«Будь – яка газета – від першого і до останнього рядка – лише плетиво жахів. Війни, вбивства, крадіжки, тортури, злочини націй, приватних осіб, універсальне сп’яніння жорстокістю…»  Ш. Бодлер

13. Робота з ілюстраціями до твору (СЛАЙД № 17 )

14. Рефлексія «кольоровий настрій» уроку (СЛАЙД № 18)

15.Смаковий імідж уроку  ( Діти  пригощаються  різнокольоровими цукерками « морські  камінці». Колір вибирають за бажанням ,за станом душі ).

16. «Продовж речення »  (СЛАЙД №19 )

Із сьогоднішнього уроку я зрозумів (ла)….

Домашнє завдання:   Вивчити  поезію  «Альбатрос» напам’ять (СЛАЙД №20)

 

Використана література

  1. А.І. Богосвятська. Як зробити смачний, кольоровий урок літератури: Методичний посібник/Львів: Норма, 2015 – 136 с.

 

 

  

docx
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
2001
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку