Урок: Екологія – глобальна проблема сучасності та методи її вирішення
Природа – такий же унікум, як картина Рафаеля, знищити її легко, відновити неможливо.
І.П.Бородін
Мета: навчальна: з’ясувати вплив хімічної промисловості в цілому на
екологічний стан навколишнього середовища; проаналізувати не-
гативні глобальні зміни на Землі; розглянути основні принципи
нормування антропогенного навантаження на повітря, водне,
ґрунтове середовище; розглянути екологічний стан нашого селища
та способи його покращення; показати важливість хімії як науки в
розумінні й розв’язуванні актуальних екологічних проблем.
розвиваюча: розвивати інтерес до науки екології, активізувати
пізнавальну діяльність, формувати в учнів загальнолюдські
моральні цінності.
виховна: виховувати гуманістичні риси особистості, національної
свідомості учнів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма проведення: захист проекту. Обладнання: комп’ютер, презентації, глобус.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Останнім часом люди все частіше стикаються з проблемами катастрофічного забруднення довкілля. Повітря, яким неможливо дихати; брудна, непридатна до споживання вода; ґрунти, насичені отрутохімікатами; зростання кількості алергічних і онкологічних захворювань – усе це поставило сучасну людину на грань виживання.
Глобальні екологічні проблеми змусили людство замислитися над шляхами виходу з кризи, і це дало поштовх швидкому розвитку екології як усеосяжної науки. Екологія вивчає рослини, тварин і людину в їхній взаємодії з навколишнім природнім середовищем, її фізичними і біологічними чинниками; охорону довкілля, різноманітні інженерні галузі, економіку, соціологію, політологію і етику. Екологія на даний час об’єднує у собі багато різних наук.
Екологічна проблема – одна з найгостріших глобальних проблем сучасності. Тому сьогодні ми спробуємо познайомитися, хоча б частково з екологічними проблемами повітря, води, ґрунту, нашого селища та способами їх вирішення. І так надамо слово по черзі групам експертів.
III. Виклад нового матеріалу.
Групи експертів презентують свої презентації. Учитель доповнює і коментує.
I група експертів: «Екологи повітря»
II група експертів: «Екологи води»
Пам’ятайте, люди, назавжди,
Неможливо жити без води,
Це життя колиска, це дощі,
Це краса і квітка на межі.
Це тумани, ріки і моря.
Джерело у спеку, це – життя.
Р. Воробйова.
«Вода! У тебе немає а ні смаку, ані кольору, ані запаху, тебе неможливо описати, тобто насолоджуєшся, не знаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти потрібна для життя: ти саме життя. Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими почуттями, з тобою повертаються до нас сили, з якими ми вже розпрощалися… Ти – найбільше багатство на світі…» (Антуан де Сент-Екзюпері, «Планета людей»).
Недарма вчені вважають, що було б правильніше назвати нашу планету Вода, оскільки нею покрито 2/3 її поверхні. Вода створила обличчя нашої планети. Усе зимне життя народжене водою, і ми її діти.
Щодня людство використовує понад 9 млрд. т води, тобто скільки, скільки видобувається всіх корисних копалин у світі.
III група експертів: «Екологи ґрунтів»
Ґрунти – органічно-мінеральний продукт багаторічної спільної діяльності живих організмів, води, повітря, сонячного тепла і світла.
Слід пам’ятати, що «благословенна земля ця не дісталась нам у спадщину від батьків – ми взяли її в борг від нащадків». Тому священний обов’язок нашого покоління – зберегти сучасні природні скарби.
IV група експертів: « Екологи нашого селища»
Наше селище теж торкаються різні екологічні проблеми, отже IV група експертів попробує розкрити їх та вказати заходи по їх вирішенню.
Екологія нашого селища
На перший погляд, коли поглянемо на наше маленьке містечко, можна сказати, що воно чисте, і тут немає нічого такого, щоб могло сильно забруднювати його екологію.
Досліджуючи цю тему ми дізналися багато цікавої інформації.
Забруднені території нашого селища:
Для вивезення сміття використовують спеціальні машини та трактори. У селищі нараховується 48 контейнерів для сміття. На вулиця, де немає контейнерів для сміття люди виносять сміття на вулицю, а з вулиці його забирають спеціальні машини. Дня вивозу сміття: понеділок, середа, п’ятниця.
Води річок, які протікають нашою місцевістю – забрудненні. Найзабрудненішою річкою вважається р. Калюс. Причиною такого становища є виробничі та побутові стоки підприємств та організацій райцентру: консервного заводу з добовими стоками – 243 м3, рай лікарні разом з стоками житлового сектору – 132м3, технікуму механізації с/г – 91м3.
На території селища ( зокрема у центрі та парку культури та відпочинку) було встановлено урни для сміття, що покращили ситуацію у селищі.
Також екологію селища забруднюють:
Водні ресурси
Якість води підземних водоносних горизонтів відповідає нормативним вимогам по бактеріологічних показниках. По хімічних показниках в районі не виявлено підвищеного вмісту хімічних елементів. Мінералізація коливається від 0,4 до 0,8 г/дм3. По окремих пробах відмічено дещо підвищений вміст нітратів. В смт. Нова Ушиця відсутня централізована система каналізації. Очисні споруди на заводах не працюють, багато викидів від заводів потрапляють у річки. Водопостачання населення селища та виробничих об’єктів здійснюється від поверхневих джерел, артезіанських свердловин, шахтних колодців та поверхневих водоймі. В ряді господарств району водоспоживання перевищує дебіт існуючих водозаборів, тобто відчувається дефіцит води для виробничих потреб. Якість води підземних водоносних горизонтів відповідає нормативним вимогам ГОСТа 2784 – 82 по бактеріологічних показниках. По хімічних показниках в районі не виявлено підвищеного вмісту хімічних елементів. По окремих пробах відмічено дещо підвищений вміст нітратів. В смт Нова Ушиця є 5 відомих водозаборів серед яких найбільший на консервному заводі. Оборотних систем водо забезпечення немає. У Новій Ушиці відсутня централізована система каналізації.
Основні завдання та заходи на 2016рік:
Відповідальні виконавці:
Останні новини:
Виконком селищної ради, депутатський корпус, незважаючи на фінансово – економічну кризу, постійно працюють над вирішенням проблем селища і його жителів. Щодня декілька жінок ходять вулицями, визбируючи накидане сміття. Адже поганий санітарний стан шкодить здоров’ю людей, негативно впливає на оточуючих, створює дискомфорт. Гарна та цілюща вода витікає з джерела «Бейжа». Жителі там не лише відпочивають, але й постійно беруть воду. А внизу тече струмок, який впадає в р. Калюс. На жаль, і ці казкові місця поступово закидаються сміттям. Неочищені стоки, що протікають ярками, забруднюють навколишнє середовище неочищеними побутовими нечистотами, які включають в себе забруднення хімічними та бактеріологічними речовинами, що може призвести до спалахів різних інфекційних та алергійних захворювань. Лише відновлення повного режиму очисних споруд зможе всі ці фактори і загрози нейтралізувати. Тому в свій час на засіданні виконкому було прийнято рішення про відновлення роботи очисних споруд. Відремонтовано приміщення та змонтовано необхідне обладнання, зроблено під’їздну дорогу, замінено 50 метрів каналізаційного колектора, очищено відстійники. Виконано робіт на суму близько 160 тисяч гривень. В даний час служба визначається із штатом працівників. Сподіваються, що жителі селища з розумінням поставляться до вирішення даної проблеми і підтримають хороші перспективні напрацювання.
Наше покоління робить все можливе для покращення екологічної ситуації
Головною ціллю є поліпшення державного контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища, ефективне та раціональне використання природних ресурсів, збереження біорізноманіття.
Папір до повного зникнення лежить понад 2 роки, консервна банка – 90 років, поліетиленовий пакет – 200 років, скло понад 1-2 тисячі років.
V група експертів: « Оздоровлення екологічного стану планети»
На думку американських спеціалістів, найбільше занепокоєння викликають: парниковий ефект; забруднення вод, ґрунтів, повітря; руйнування озонового шару Землі; накопичення шкідливих відходів. Наша планета потребує швидкого оздоровлення.
В більшості в усьому звинувачують хімію. Яка ж дійсно роль хімії?
Хімія як наука народилась давно, і її призначення – служити інтересам людей. Вона допомагає людині у всьому: виробництві важливих будівельних матеріалів для будь-якої галузі, створенні нових штучних і синтетичних матеріалів, для підвищення урожайності сільськогосподарських культур. У справі охорони здоров’я, у потребах побуту. Але звичайно вимагає до себе особливого бережного ставлення.
Однією з причин неблагополучної екологічної обстановки є низький рівень хімічних знань і культури. Друга головна причина – це дуже висока вартість очисних споруд, а також науково-технічні труднощі. У більшості випадків поряд з основним продуктом утворюється ціла низка побічних продуктів, вловити і вилучити які дуже складно.
Тож судіть самі чи винна хімія.
Погіршенню екології можемо зарадити ми. Не зайвим буде почути корисні екологічні поради.
Практичні екологічні поради
IV. Узагальнення, підбиття підсумків уроку.
Охороняти природу… Охороняти навколишнє середовище… Ці слова ми сьогодні чуємо все частіше і частіше. Вони лунають з трибун, на зборах і симпозіумах вчених, в розмовах людей і, звичайно ж на шкільних уроках. Любов до природи не може бути споглядальною. Вона невід’ємно зв’язана з бережливим ставленням до неї, з особливою відповідальністю кожного із нас за її збереження.
Любов до природи – це любов до Батьківщини, до свого народу. Це наш світогляд, наша мораль, весь образ нашого життя. Берегти и збагачувати скарби рідної землі обов’язок кожного.
Від усіх нас в цілому і від кожного зокрема залежить, чи буде лунати пісня солов’я, чи будуть дихати прохолодою прозорі джерела, чи буде хлюпатися риба в чистій воді річок та озер, чи буде над нами блакитна синь неба.
На завершення нашого уроку, хочеться сказати, що нам всім потрібно боротися за те, щоб масовий рух за охорону природи ріс з кожним днем, щоб ніхто не стояв осторонь, щоб усі ми брали участь в охороні рік, лісів, озер.
Кожен повинен знати вислів відомого польського письменника – фантаста Станіслава лема, і щоб кожен із присутніх замислився над змістом сказаного:
«Або ми врятуємося всі разом, або майже ніхто не врятується»
На цій оптимістичній ноті я хочу завершити нашу зустріч.
V. Домашнє завдання:
Ми всі живем, радієм,
Всі прекрасно розумієм,
Що життя – це лише мить,
Тож. умій його цінить.
Присягайтеся віднині
Не чинити зла рослині,
Не бруднити чисту воду,
Не робить природі шкоду.
Любіть, вивчайте і оберігайте природу!
1