Урок. "Екологія тварин. Пристосованість рослин та тварин до сумісного життя в природному угрупованні."

Про матеріал
Матеріал уроків по екології тварин для 7-го класу. На допомогу молодим і починаючим вчителям. Можна використовувати, як готові конспекти уроків. Підручник «Біологія 7». Автори: Л.I. Остапченко, П.Г. Балан, В.В. Серебряков, Н.Ю. Матяш, В.А. Горобчишин.
Перегляд файлу

                                                                                                                                         

                                                                                                   7 клас. Біологія      

                                             Урок № _

Тема. Пристосованість рослин та тварин до сумісного життя в природному угрупованні.

Мета  уроку: ознайомити учнів з пристосованістю рослин та тварин до сумісного життя в природному угрупованні анцюги живлення та потік енергії.організми.х рибз зовнішнього середовища1111111111111111111111111111111111111111111111111111111

розвивати вміння використовувати раніше вивчену інформацію, аналізувати, зіставляти та робити висновки;

виховувати розуміння єдності всього живого, бережливе ставлення до життя та розуміння відповідальності людини за наслідки її діяльності.

Обладнання: таблиці, малюнки, блокнот, олівці, лупи, біноклі, лінійки, фотоапарати.

Міжпредметні зв’язки: фізика, хімія, географія, екологія, математика, основи 

 здоров’я.

Тип уроку: комбінований.

 

                                                 Хід уроку:

І. Організаційний етап

 

II. Актуалізація опорних знань

 Фронтальна бесіда

1. Які природні угруповання можна зустріти в околицях школи?

2. Чи властива побаченому угрупованню ярусність?

3. Як рослини і тварини пристосувались до сумісного життя в угрупованні?

4. Що називають угрупованням?

5. Як різні рослини співіснують в угрупованні?

6. Як тварини пристосовуються до сумісного життя в угрупованні?

7. Які приклади взаємовигідного співіснування організмів вам відомі?

8. Опишіть можливі взаємозв'язки між окремими організмами із запропонованого переліку: коиик, дуб, конюшина, синиця, грак, пшениця, гусінь, сова, миша.

9. Як ви розумієте вислів: «Зайвих організмів у природ немає — природ потрібні всі,?

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Поняття екосистеми.

Організми живуть на певній території, зазнають впливу чинників середовища,

 

 

 

взаємодіють між собою і впливають на середовище. Так утворюються екосистеми 

Єкосистему утворюють організми, які мешкають на спільній території, взаємодіють між собою і середовищем життя.

Організми екосистем поділяють на три групи. До першої групи належать рослини. Вони утворюють органічні речовини і забезпечують ними себе та інші організми. Тому їх називають утворювачами. Другу групу становлять, як правило, тварини. Вони споживають готові органічні речовини, що надходять до них із рослинною і тваринною їжею. Це споживачі. Багато видів бактерій і грибів отримують речовини та енергію для свого існування.

 

Описание: https://narodna-osvita.com.ua/uploads/5_kl_yarosh/pryrod-162.png

розкладаючи рештки відмерлих організмів. їх відносять до групи руЙНІВНЇСКІБ.

Рослини, тварини, гриби і бактерії в екосистемі

пов'язані між собою.

Прикладами природних екосистем е ліс, річка, озеро, болото, степ. Вони виникли природним шляхом. Існують штучні екосистеми. їх створює людина, наприклад, парк, квітник, поле, сад, водосховище.

 

Приклади природних екосистем.

Лісом називають велику ділянку землі, на якій ростуть дерева, розташовані близько одне до одного, та інші рослини, а також гриби . У лісі мешкають різні тварини .

Описание: https://narodna-osvita.com.ua/uploads/5_kl_yarosh/pryrod-163.pngОписание: https://narodna-osvita.com.ua/uploads/5_kl_yarosh/pryrod-164.png

 

 

Розглянемо  тварин лісу. Звернемо увагу на забарвлення покривів тіла тварин. У ньому переважають кольори листків і стовбурів лісових дерев. Це дозволяє

тваринам маскуватися і бути непоміченими ворогами. У птахів лісу короткі крила і довгий хвіст, щоб було легко літати між деревами. Багато тварин мають кігті, щоб лазити по деревах.

Озеро теж належить до природних екосистем. Кількість світла тут зменшується з глибиною.

В озера своя ярусність. Розрізняють три ділянки: прибережну, водний простір і дно. У кожній ділянці живуть певні організми. Найбільш заселена рослинами прибережна ділянка озера. Її типовими рослинами е лепеха і калюжниця. Завдяки добре розвиненим кореням вони закріплюються у вологому ґрунті берега водойми. Серед водних рослин знаходять укриття личинки безхребетних тварин (наприклад, комах, деяких молюсків) і мальки багатьох риб.

 

Описание: https://narodna-osvita.com.ua/uploads/5_kl_yarosh/pryrod-165.pngОписание: https://narodna-osvita.com.ua/uploads/5_kl_yarosh/pryrod-166.png

Водний простір озера густонаселений одноклітинними рослинами і тваринами, різними багатоклітинними організмами, переважно рибами.

На дні озера, річки можна побачити двостулкових молюсків. Вони живляться, прокачуючи воду,

і вилучають з неї поживні частинки. А самі слугують їжею для деяких риб і птахів. Ось так співіснують організми водного середовища в екосистемі озера.

 

 

 

Штучні екосистеми.

На відміну від природних екосистем, штучні екосистеми створила і доглядає людина.

Прикладами штучних екосистем є поле і сад. Поле — велика ділянка обробленого ґрунту, на якій вирощують культурні рослини. Пшениця, картопля, жито, гречка,

кукурудза, буряк, соняшник — основні рослини поля. Культурні рослини

споживає людина і свійські тварини.

Культурні рослини — рослини, які людина вирощує для отримання з них певних продуктів.

Які ще організми є в екосистемі поля? Крім культурних рослин, на полях зростають бур'яни.

 

Описание: https://narodna-osvita.com.ua/uploads/5_kl_yarosh/pryrod-167.png

 

Живуть у полі і тварини: різні комахи, польові миші, ховрахи, тварини ґрунту .

В екосистемі саду переважають дерева або кущі, які висаджує людина для отримання смачних і корисних плодів .  Яблуні, вишні, черешні, сливи — плодові дерева українських садів. Малина, виноград, смородина, аґрус— приклади кущів саду. Як і в полі, у садах трапляються бур’яни. З тварин у садах найбільше комах і птахів, хоча зустрічаються й інші організми.

Користь садам приносять сонечка і бджоли. Рослинам поля шкодять колорадські жуки, довгоносики, метелик білан капустяний, личинки травневого хруща та інших комах. Дерева саду потерпають від попелиць, жуків-листогризів, хрущів, личинок метеликів яблуневої плодожерки.

 

Скарбничка знань

З давніх-давен людина користується дарами океану. Ця величезних розмірів природна екосистема забезпечу© людину продуктами харчування (рибою, кальмарами, крабами). Кістки риб і китів переробляють на поживне борошно, яке

додають у корм худобі та використовують як добриво. Риб'ячий жир — цінне джерело вітамінів і компонент косметичних засобів, у стулках деяких молюсків знаходять дорогоцінні перли.

у рослинному світі океанів переважають водорості. Водорість ламінарію (и ще називають морською капустою) вживають у і'жу. До іі' складу входить органічна речовина, що містить хімічний елемент Йод. Цей хімічний елемент життєво необхідний люл^іні. За вмістом Йоду морській капусті немає рівних.

 

IV. Узагальнення й  та систематизація знань

 

1.    Який склад має екосистема?

2.    На які групи поділяють екосистеми?

3.    Які зв'язки існують між мешканцями екосистем: а) лісу, б) озера?

4.    Куди в екосистемі лісу зникають минулорічна трава та опале листя, рештки померлих тварин?

5.    Наведіть приклади штучних екосистем.

6.    Яке значення штучних і природних екосистем?

7.    Користуючись текстом параграфаі додатковими джерелами, наведть приклади організмів, що населяють різні яруси лісу.

8.    Розгляньте фотоілюстрацію. Складіть розповідь про екосистему акваріума.

 

 

IV. Домашнє завдання

Опрацювати  конспект уроку.

Повторити  § 30                                                                             

 

 V. Підсумок  уроку

-аналіз роботи на уроці

-виставлення та коментар оцінок

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
22 серпня 2023
Переглядів
421
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку