Урок економіки. Безробіття і зайнятість трудових ресурсів.

Про матеріал

Під час вивченя теми "Безробіття і зайнятість трудових ресур­сів", учні ознайомлюються з поняттям «безробіття», його основними видами та наслідками для економіки. Для цього передбачено розв*язування економічних завдань, перегляд навчального відео, мультимедійна презентація, проблемні запитання

Перегляд файлу

 

Тема:Безробіття і зайнятість трудових ресур­сів. Визначення рівня безробіття. Види безробіття.

Мета: ознайомити учнів з поняттям «безробіття», його основними видами та наслідками для економіки. Формувати економічний кругозір. Виховувати наполегливість та цілеспрямованість.

Обладнання: мультимедійна презентація, навчальне відео, підручник, посібник для вчителя «Збірник задач».

                              Хід уроку

І.Організаційний момент, психологічна підготовка учнів до уроку.

 

                                             Хто хоче працювати – шукає «засоби», хто 

                                             не хоче – «причини» (С.П. Корольов ).

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Прийом «Проблемні запитання»

  1. На який принципах існує сучасна економіка?
  2. Які умови необхідні для успішного функціонування економіки?
  3. Чому в економіці виникають підйоми і спади?

Аналіз графіка. Слайд 2

1.Що таке економічний цикл?

2.Які є види економічного циклу?

 

Встановити співвідношення

Визначити теорії економічних циклів

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Фронтальна бесіда

  1. Які наслідки спадання економіки?
  2. Які наслідки безробіття?

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Рівень безробіття з 2000 по 2017 рр.
(кільк. населення в тис.)

 

 

Всього насе­лення

Еконо­мічно активне насе­лення

Безро­бітне насе­лення

Рівень безробіття

Заре­єстро­ваних безро­бітних

2000

48923,2

21150,7

2630,0

12,4%

1178,7

2001

48457,1

20893,6

2440,3

11,7%

1063,2

2002

48003,5

20669,5

2128,6

10,3%

1028,1

2003

47622,4

20618,1

1994,0

9,7%

1024,2

2004

47280,8

20582,5

1888,2

9,2%

975,5

2005

46929,5

20481,7

1595,2

7,8%

891,9

2006

46646,0

20545,9

1513,7

7,4%

784,5

2007

46372,7

20606,2

1416,7

6,9%

673,1

2008

46143,7

20675,7

1424,0

6,9%

596,0

2009

45962,9

20321,6

1956,6

9,6%

693,1

2010

45778,5

20220,7

1784,2

8,8%

452,1

2011

45633,6

20247,9

1731,7

8,6%

505,3

2012

45553,0

20393,5

1656,6

8,1%

467,7

2013

45426,2

20478,2

1576,4

7,7%

487,6

2014

42928,9

19035,2

1847,1

9,7%

458,6

2015

42760,5

17396,0

1654,0

9,5%

461,1

2016

42584,5

17303,6

1677,5

9,7%

407,2

  • з 2014 р. – без урахування окупованих територій (Криму, Севастополя, частини Донбасу)

 

В Україні за даними за другий квартал 2017 року зріс показник рівня безробіття. Понад мільйон українців залишаються без працевлаштування.

Про це повідомляє Politeka, посилаючись на дані Державної служба статистики. За даними дослідження лише 16,4 мільйона зайнятого населення у віці від 15 до 70 років мають місце роботи. У той же час кількість безробітних українців сягає цифри в майже 1,6 мільйона.

V. Повідомлення теми і мети уроку.

Проблемне запитання уроку: Чи потрібно боротися з безробіттям?

Повідомлення теми і мети уроку.

VІ. Вивчення нового матеріалу

Асоціативний кущ.

 

                Спад економіки             зменшення доходів

 

 

Зниження життєвого рівня Безробіття  Спад виробництва

 

 

 

 

Формування поняття «Безробіття»

Безробіття – це економічне явище, спричинене перевищенням пропонування праці з боку працівників, що прагнуть працювати, над попитом на працю з боку працедавців.

Пояснення вчителя

Безробіття існує в будь-якій економіці як у період економічного спаду, так і під час піднесення. Але за спаду рівень безробіття стає вищим. Лише певний рівень безробіття загрожує національній економіці. Тому важливо вміти його вимірювати. Безробіття вимірюється відносним показником рівня безробіття за формулою: Слайд 6

Рівень безробіття зменшується, коли в економіці відбувається піднесення, і навпаки, збільшується під час економічного спаду. Це, зо­крема, підтверджується даними про зміни рівня безробіття в україн­ській економіці (графік 1).

Графік 1. Динаміка рівня безробіття в Україні

 

  •      Графік ілюструє те, що рівень безробіття в Україні зменшувався у 2001-2008 роках, коли були позитивні прирости ВВП, тобто спо­стерігалося економічне пожвавлення.
  •      У кризовому 2009 році відбулося помітне зростання рівня без­робіття, що сталося на тлі суттєвого (на 15,1%) скорочення ВВП.

Робота з підручником. Види безробіття. Слайд 8

Люди втрачають роботу з різних причин. Склад безробітних неоднорідний, тому вирізняють кілька видів безробіття. Пояснимо відмінності між ними на прикладі.

структурне безробіття виникає під час структурної перебудови виробництва й переходу до нових технологій. Нові технології потребують нових професій та іншої кваліфікації працівників.

фрикцій­не, безробіття, яке спричиняються лише бажанням працівника змі­нити роботу для поліпшення умов або оплати праці.

циклічне, або кон'юнктурне, безро­біття, причиною якого стає згортання виробництва підчас спаду.

  1. Аналіз ситуацій для визначення рівня безробіття. Слайд 9.
  • Український шахтар, який припинив роботу внаслідок закриття шахти у період економічної кризи.
  • Менеджер, який залишив роботу у місті Вінниці, щоб знайти нову роботу у Києві.
  • Безробітній працівник автомобільного заводу, який замінений роботом.
  • Працівник, який влітку працював на цукровому заводі, а зараз безробітній.

 

  1. Самостійна робота. Слайд 10

1.Шофер, який звільнився у зв'язку з погіршенням зору і шукає іншу роботу.

2.Працівник приватної майстерні втратив роботу у зв'язку з скороченням обсягу продажу товару.

 3.Працівник заводу,якого звільнено через впровадження програмного забезпечення, для підвищення ефективності виробництва.

 

6. Поняття про природнє (натуральне) безробіття. Розповідь учителя. Слайд 11

 Оскільки структурна перебудова виробництва та мобільність працівників у зв'язку з їхнім прагненням до більш повної самореалізації є природними, то й структурне та фрикційне безробіття є природним (нормальним) для економіки. Саме через таке природне безробіття й не існує економіки, в якій узагалі б не було безробітних.

Для визначення природного безробіття складають показники структурного та фрикційного безробіття:

u'nat = u'str + u'fr,

де u'nat – рівень природного безробіття, %; u'str – рівень структурного безробіття, %; u'fr – рівень фрикційного безробіття, %.

Якщо фактичне безробіття перевищує природне, то виникає цик­лічне безробіття. Три згадані види безробіття формують фактичний рівень безробіття:

u' = u'str + + u'fr + u'c,

де u'cрівень циклічного безробіття, яке виникає під час економічного спаду, %.

 

7. Мозковий штурм

1. Негативні наслідки циклічного безробіття для національної економіки:

2.Заходи, спрямовані на подолання високого рівня безробіття

 

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу

 8. Перегляд відео про рівень безробіття в Україні.

Мета: виділити рівень прихованого безробіття. Провести профорієнтацію учнів.

 

9. Висновки.

Відповідь на проблемне запитання, поставлене на початку уроку.

VІІІ. Оцінювання. Домашнє завдання

 

 

docx
Пов’язані теми
Економіка, Розробки уроків
Додано
3 березня 2018
Переглядів
2426
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку