Під час вивченя теми "Безробіття і зайнятість трудових ресурсів", учні ознайомлюються з поняттям «безробіття», його основними видами та наслідками для економіки. Для цього передбачено розв*язування економічних завдань, перегляд навчального відео, мультимедійна презентація, проблемні запитання
Тема:Безробіття і зайнятість трудових ресурсів. Визначення рівня безробіття. Види безробіття.
Мета: ознайомити учнів з поняттям «безробіття», його основними видами та наслідками для економіки. Формувати економічний кругозір. Виховувати наполегливість та цілеспрямованість.
Обладнання: мультимедійна презентація, навчальне відео, підручник, посібник для вчителя «Збірник задач».
Хід уроку
І.Організаційний момент, психологічна підготовка учнів до уроку.
Хто хоче працювати – шукає «засоби», хто
не хоче – «причини» (С.П. Корольов ).
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Прийом «Проблемні запитання»
Аналіз графіка. Слайд 2
1.Що таке економічний цикл?
2.Які є види економічного циклу?
Встановити співвідношення
Визначити теорії економічних циклів
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальна бесіда
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Рівень безробіття з 2000 по 2017 рр. |
|||||
|
Всього населення |
Економічно активне населення |
Безробітне населення |
Рівень безробіття |
Зареєстрованих безробітних |
2000 |
48923,2 |
21150,7 |
2630,0 |
12,4% |
1178,7 |
2001 |
48457,1 |
20893,6 |
2440,3 |
11,7% |
1063,2 |
2002 |
48003,5 |
20669,5 |
2128,6 |
10,3% |
1028,1 |
2003 |
47622,4 |
20618,1 |
1994,0 |
9,7% |
1024,2 |
2004 |
47280,8 |
20582,5 |
1888,2 |
9,2% |
975,5 |
2005 |
46929,5 |
20481,7 |
1595,2 |
7,8% |
891,9 |
2006 |
46646,0 |
20545,9 |
1513,7 |
7,4% |
784,5 |
2007 |
46372,7 |
20606,2 |
1416,7 |
6,9% |
673,1 |
2008 |
46143,7 |
20675,7 |
1424,0 |
6,9% |
596,0 |
2009 |
45962,9 |
20321,6 |
1956,6 |
9,6% |
693,1 |
2010 |
45778,5 |
20220,7 |
1784,2 |
8,8% |
452,1 |
2011 |
45633,6 |
20247,9 |
1731,7 |
8,6% |
505,3 |
2012 |
45553,0 |
20393,5 |
1656,6 |
8,1% |
467,7 |
2013 |
45426,2 |
20478,2 |
1576,4 |
7,7% |
487,6 |
2014 |
42928,9 |
19035,2 |
1847,1 |
9,7% |
458,6 |
2015 |
42760,5 |
17396,0 |
1654,0 |
9,5% |
461,1 |
2016 |
42584,5 |
17303,6 |
1677,5 |
9,7% |
407,2 |
В Україні за даними за другий квартал 2017 року зріс показник рівня безробіття. Понад мільйон українців залишаються без працевлаштування.
Про це повідомляє Politeka, посилаючись на дані Державної служба статистики. За даними дослідження лише 16,4 мільйона зайнятого населення у віці від 15 до 70 років мають місце роботи. У той же час кількість безробітних українців сягає цифри в майже 1,6 мільйона.
V. Повідомлення теми і мети уроку.
Проблемне запитання уроку: Чи потрібно боротися з безробіттям?
Повідомлення теми і мети уроку.
VІ. Вивчення нового матеріалу
Асоціативний кущ.
Спад економіки зменшення доходів
Зниження життєвого рівня Безробіття Спад виробництва
Формування поняття «Безробіття»
Безробіття – це економічне явище, спричинене перевищенням пропонування праці з боку працівників, що прагнуть працювати, над попитом на працю з боку працедавців.
Пояснення вчителя
Безробіття існує в будь-якій економіці як у період економічного спаду, так і під час піднесення. Але за спаду рівень безробіття стає вищим. Лише певний рівень безробіття загрожує національній економіці. Тому важливо вміти його вимірювати. Безробіття вимірюється відносним показником рівня безробіття за формулою: Слайд 6
Рівень безробіття зменшується, коли в економіці відбувається піднесення, і навпаки, збільшується під час економічного спаду. Це, зокрема, підтверджується даними про зміни рівня безробіття в українській економіці (графік 1).
Графік 1. Динаміка рівня безробіття в Україні
Робота з підручником. Види безробіття. Слайд 8
Люди втрачають роботу з різних причин. Склад безробітних неоднорідний, тому вирізняють кілька видів безробіття. Пояснимо відмінності між ними на прикладі.
структурне безробіття виникає під час структурної перебудови виробництва й переходу до нових технологій. Нові технології потребують нових професій та іншої кваліфікації працівників.
фрикційне, безробіття, яке спричиняються лише бажанням працівника змінити роботу для поліпшення умов або оплати праці.
циклічне, або кон'юнктурне, безробіття, причиною якого стає згортання виробництва підчас спаду.
1.Шофер, який звільнився у зв'язку з погіршенням зору і шукає іншу роботу.
2.Працівник приватної майстерні втратив роботу у зв'язку з скороченням обсягу продажу товару.
3.Працівник заводу,якого звільнено через впровадження програмного забезпечення, для підвищення ефективності виробництва.
6. Поняття про природнє (натуральне) безробіття. Розповідь учителя. Слайд 11
Оскільки структурна перебудова виробництва та мобільність працівників у зв'язку з їхнім прагненням до більш повної самореалізації є природними, то й структурне та фрикційне безробіття є природним (нормальним) для економіки. Саме через таке природне безробіття й не існує економіки, в якій узагалі б не було безробітних.
Для визначення природного безробіття складають показники структурного та фрикційного безробіття:
u'nat = u'str + u'fr,
де u'nat – рівень природного безробіття, %; u'str – рівень структурного безробіття, %; u'fr – рівень фрикційного безробіття, %.
Якщо фактичне безробіття перевищує природне, то виникає циклічне безробіття. Три згадані види безробіття формують фактичний рівень безробіття:
u' = u'str + + u'fr + u'c,
де u'c – рівень циклічного безробіття, яке виникає під час економічного спаду, %.
7. Мозковий штурм
1. Негативні наслідки циклічного безробіття для національної економіки:
2.Заходи, спрямовані на подолання високого рівня безробіття
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу
8. Перегляд відео про рівень безробіття в Україні.
Мета: виділити рівень прихованого безробіття. Провести профорієнтацію учнів.
9. Висновки.
Відповідь на проблемне запитання, поставлене на початку уроку.
VІІІ. Оцінювання. Домашнє завдання